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OCTUBRE 2016
lunes, 31 de octubre de 2016
Magnum venta fotos : October 31st 8:00AM EST to November 4th 6:00PM EST Signed and Estate Stamped, 6x6" Museum Quality Prints for $100
Como hace otros años la agencia Magnum pone a la venta fotos de sus grandes artistas por un tiempo limitado-de hoy al 6 de Noviembre horario USA- y la tirada esta limitada no por el número sino por las adquiridas durante ese tiempo
Magnum Square Print Sale
Conditions of the Heart:
On Empathy and Connections in Photography
October 31st 8:00AM EST to November 4th 6:00PM EST
Signed and Estate Stamped, 6x6" Museum Quality Prints for $100
..........This photograph is a selection from that project and is temporarily available for purchase as signed, museum quality Magnum Square Print, exceptionally priced at just $100.
The edition is not limited based on quantity, but limited based on time. This Square Print is available for purchase from October 31st, 2016, at 8AM EST until November 4th, 2016, at 6PM EST.
All Magnum Square Prints are signed on either the front or back, depending on the photographer's preference. Estate Stamped Prints are stamped on the back. Each photographer's accompanying text about the image's significance is printed on an archival label that is affixed to the back of the print.
sábado, 29 de octubre de 2016
Links: RSEAPT Real Sociedad Económica de Amigos del País de Tenerife archivo fotográfico online, “Imagen de la memoria”
Real Sociedad Económica de Amigos del País de Tenerife
La web cuenta con varias fotografías, unas más antiguas que otras perfectamente ordenadas por secciones según su temática o características, así como también se puede acceder a una sección denominada “Imágenes al detalle” donde cada fotografía cuenta con diferentes notas o datos de interés sobre las mismas. Según afirma la entidad en su web el fondo consta de mil fotografías aproximadamente, mayormente en formato papel con temas referidos en su totalidad a Canarias y, especialmente, a la isla de Tenerife
En (google translate)
Royal Economic Society of Friends of Tenerife
The website has several, some more old photos that other perfectly arranged in sections according to subject matter or characteristics, and can also access a section called "Images to detail" where each photo has different notes or information of interest on same. According to the company said on its website the fund consists of about a thousand pictures, mostly on paper with issues related entirely to the Canary Islands and especially the island of Tenerife
Start
pictures
Sobre arte, artista en acción. : Matisse, Kandinsky
Henri Matisse speaking about drawing and painting
Curiosas películas, cortas de duracion sobre grandes artistas en acción.
KANDINSKY DRAWING 1926
viernes, 28 de octubre de 2016
Links:Canadian Photography Institute at the National Gallery.
Un nuevo museo dedicado a la fotografía siempre es bienvenido
The Canadian Photography Institute of the National Gallery of Canada is one of the largest public institutes in North America dedicated to photography. From emerging talent to historical archives and established artists, it is the place to see and study photography in all its forms.
A multidisciplinary research centre committed to the history, evolution and future of photography, the Institute was established in 2015 and officially launched in October 2016
WHY PHOTOGRAPHY?
As an art form, it has had a profound influence on other media, functioning as an aide-mémoire for painters and sculptors, as a catalyst for the development of abstraction, and as inspiration for the cubists, who borrowed forms from aerial photography and x-rays.
The influence of photography on contemporary culture cannot be overstated; humanity has become ever more dependent on, and demanding of, images. Digital photography is now a universal, daily, even hourly pastime, a standard medium for both mass and private communication
Collection HIGHLIGHTS: 19th CENTURY
jueves, 27 de octubre de 2016
Links. Nº 52 de la revista Alquimia. Sistema Nacional de Fototecas del Instituto Nacional de Antropología e Historia.México. No. 52 of the magazine Alchemy. Fototecas National System of the National Institute of Anthropology and History.
Acaba de aparecer un nuevo número, el 52, de la revista Alquimia del Sistema Nacional de Fototecas del Instituto Nacional de Antropología e Historia de México.
Véase post anterior
Links: Alquimia. Revista del Sistema Nacional de Fototecas.Links: Alchemy. Journal of the National System Fototecas. Mexico
Vintage photo Architecture. Paris. Facade. Architecte Cochet. Photographer Lampué
Fachada de una casa de Paris con grandes balconadas y buhardillas de enormes ventanas. Vemos, en la calle una farola en primer término.
Una vez identificado el arquitecto en la foto, en el papel en su parte inferior figura el dato a mano merced al libro sobre arquitectos alumnos de la escuela de arquitectura de Paris conseguimos una pequeña biografía sobre sus obras.
Luego, haciendo búsqueda en internet vemos que un edificio suyo cuya descripción coincide con la foto figura en el listado de bienes patrimoniales del Ayuntamiento de Paris.
Protections patrimoniales – 17e arrondissement
19 rue de Prony 47 rue de Chazelles
Hôtel particulier construit en 1879 par l'architecte Léopold Cochet. Façade élevée d'un étage carré sur rez-de-chaussée surmontée d'une toiture à la Mansart. L'intersection des deux rues est traitée par un angle rentrant orné d'une lucarne en pierre à fronton brisé et de bas-relief sur les trumeaux figurant des allégories de la Musique. La rue de Prony fût percée vers 1860.
Elle témoigne du développement urbain de la plaine Monceau, mené sous l'égide des frères Pereire. Elle est bordée de plusieurs hôtels particuliers, pour la plupart édifiés par Eugène Flamand au cours des années 1870. Ils témoignent de la prédilection, dans les dernières années du XIXe siècle, du monde des affaires comme celui des artistes pour ce nouveau quartier situé aux abords du cadre privilégié du parc Monceau.
Esta foto pertenece al álbum siguiente del cual existe una copia en el Museo Getty
Etudes de façades : maisons, villas, hôtels, les plus récemment construits à Paris et aux environs / choisis par un comité d'architectes et photographies par Lampué, photographe de l'Ecole des beaux-arts.
La fotografía de Lampué figura en una de las colecciones más importantes de fotografía del siglo XX, colección actualmente en el Museo Getty y cuyas obras principales fueron objeto de exposición en 2016
The Thrill of the Chase: The Wagstaff Collection of Photographs at the J. Paul Getty Museum
September 10 – December 11, 2016
From 1973 to 1984, Samuel J. Wagstaff, Jr. (American, 1921-1987) assembled one of the most important private collections of photographs in the world. Wagstaff promoted photography as an art form by organizing exhibitions, delivering lectures, and publishing material on his collection. In 1984, a few years before his death from AIDS-related complications, Wagstaff sold his collection to the J. Paul Getty Museum. Numbering several thousand, the collection now forms a cornerstone of the Getty Museum’s holdings of photographs.
Wagstaff served as a curator of paintings and sculpture at the Wadsworth Atheneum Museum of Art (1961-1968) and curator of contemporary art at the Detroit Institute of Art (1969-1971)
.........Images (left to right): Jean Pierre Philippe Lampué (French, 1836 – 1924), Still life of sculpture and architectural fragments, 1868, Albumen silver print, Image: 34.3 x 22.2 cm (13 1/2 x 8 3/4 in.), The J. Paul Getty Museum, Los Angeles, 84.XP.458.28; Gustave Le Gray (French, 1820 – 1884), The Beech Tree, about 1855 – 1857,
LAMPUÉ Jean Pierre Philippe
Photographe, conseiller municipal.
Pierre Lampué fit des études au petit séminaire de Polignan et à l'Ecole des beaux-arts de Toulouse.
Photographe à Paris du milieu des années 1860 au début des années 1890, il s'était spécialisé dans la photographie d'art et d'architecture. Son établissement avait pour enseigne, vers 1873, "Photographie Franco-Espagnole".
Adjoint au maire du 5e arrondissement de Paris en 1888, il fut conseiller municipal du 5e arrondissement (quartier Val-de-Grâce) de 1890 à 1900 et de 1904 à 1919 (groupe des radicaux-socialiste). Il fut aussi président du Conseil général de la Seine en 1904 et 1905.
Objetif Calvados. Un siècle de photographie aux archives du Calvados. 1850-1950. Gravures photographies
Mención a Lampué aparece en un curioso documento que figura en la Biblioteca Kandinsky del Pompidou
Número special consacré à l'exposition de la Section d'or. 9 Octubre 1912
Pierre Lampué Life and works
From La Bibliothèque nationale de France (BnF) I got the following confirmation on Lampué live and work:
In the George Eastman House database, we can find the following information:
Links
.. The subject of an interpellation in the Chambre des Députés. Following the lead of a municipal councillor and amateur photographer named Lampué, who had written an open letter to Monsieur Bérard, Under-Secretary in the Ministry of Fine Arts, in the Mercure de France:
....That access to all public building should be denied " to a gang of criminals who behave in the art world like yobs and delinquents.
a Socialist deputy, Monsieur Jean Louis Breton, demanded that measures be taken to prevent the Cubists from exhibiting at the Salon d'Automne:
....'Il est absolument inadmissible que nos palais nationaux puissent servir à des manifestations d'un caractère aussi nettement antiartistique et antinational.' .
The attack was answered by Marcel Sembat
'Quand un tableau vous semble mauvais,' he declared, 'Vous avez un incontestable droit: celui de ne pas le regarder et d'aller en voir d'autres. Mais on n'appelle pas les gendarmes.'
Excelente contestación.
Jean-Pierre Lampué (1836 – 1924)
Président du Conseil Général de la Seine en 1904 et 1905
Vice-président du Conseil municipal de Paris
Rapporteur général du budget du département de la Seine
Dessinateur et photographe d’art spécialisé dans la photographie d’architecture.
On ne sait pas combien de temps il occupa ce poste à Polignan. On retrouva sa trace à Paris au milieu des années 1860, où il dirigeait un atelier photographique spécialisé
dans la photographie d’art et d’architecture. Son établissement avait pour enseigne « Photographie Franco-Espagnole ». (3)
Le musée d’Orsay possède une collection de dessins d’architectures de notre artiste. Ses photos se monnayent sur des sites de vente aux enchères, les estimations de ses
tirages peuvent atteindre 900 euros.
Photographies de Lampúe
.............Cat’zArts, qui tire son nom du bal des Quat’z-arts organisé par les élèves des quatre sections de l’Ecole, est un catalogue informatique qui présente les œuvres des collections de l’Ecole nationale supérieure des beaux-arts. Ces collections, héritées des Académies royales, augmentées par de prestigieuses donations et par les travaux scolaires jusqu’en 1968, sont extrêmement variées et comportent aussi bien peintures, sculptures, objets d’art, dessins de maîtres et d’architecture, que photographies, estampes ou Livres et manuscrits. Sur un total de plus de 450 000 œuvres, près de 80 000 figurent déjà dans la base................
Photographies de Lampúe. Sturgis collection
..........American architect Russell Sturgis (1836 –1909) was a leading figure in the development of architectural criticism at the turn of the 20th-century. During his formative years in New York, Sturgis gained an appreciation for architectural history and modern design. An advocate of the American Pre-Raphaelites, Sturgis sought much inspiration in the written works of English architect and critic John Ruskin. Upon his return to New York after extensive travel abroad, Sturgis opened his own architectural practice in 1863. In addition to his success as an architect, Sturgis authored countless articles and books on various architectural subjects.
After 1858, Sturgis earnestly began to collect choice photographs and drawings of various architectural gems. Sturgis' collection of photographs is particularly rich in both its collective thoroughness and diversity of images represented.................
En
Les architectes élèves de l'Ecole des beaux-arts, 1793-1907
figura el texto siguiente
Cochet. Léopold Georges. Né 1872. Prom. 1893-1. Élève Redon. Publication. Colla. presse techique bàtiment. Arch. Paris. Rue de Berne 27
Cochet. Pierre Auguste ( frère de Leopold Georges9. Né Paris 1877. 1896-2. élève Redon. Conc. public.Souvenir Neully. 1904. 2º prix. Arch. à Paris. rue Phlsbourg 7.
miércoles, 26 de octubre de 2016
Links. Curso: Seeing Through Photographs . MOMA. Curso de fotografia organizado por el MOMA, departamento de fotografía
Seeing Through Photographs . MOMA
Acerca de este curso:Although taking, sharing, and viewing photographs has become second nature for many of us, our regular engagement with images does not necessarily make us visually literate. This course aims to address the gap between seeing and truly understanding photographs by introducing a diversity of ideas, approaches, and technologies that inform their making. In this course you will look closely at photographs from the collection of The Museum of Modern Art and hear a variety of perspectives on what a photograph is and the ways that photography has been used throughout its nearly 180 year history
Es interesante fijarse que este curso tiene la particularidad de estar subtitulado en español
Compromiso
6 weeks of study, 1-2 hours/week |
|
Idioma |
English, Subtítulos:Italian, Spanish, Chinese (Simplified) |
martes, 25 de octubre de 2016
Sobre arte: Cursos en internet.: MOMA:Ideas y Arte Moderno
Ya comente en otra ocasión los cursos que grandes instituciones, Universidades y Museos principalmente, dan, ofrecen libremente o por un precio mínimo si se quiere obtener un certificado, sobre arte y otros temas.
Pues bien el MOMA presenta ahora
Acerca de este curso:Los temas pueden proporcionar una gran estructura y un marco pedagógico para involucrar a los estudiantes con muchas y distintas asignaturas incluida Arte. Explorarán cuatro temas -Lugares y Espacios, Arte e Identidad, Transformando los Objetos Cotidianos y Arte y Sociedad-, al mismo tiempo que aprenden sobre obras en la colección del Museo de Arte Moderno.
Para quién es esta clase:This course is designed for anyone who would like to learn more about modern and contemporary art and to develop skills for closer looking. No prior knowledge of art history or museum-based teaching practice is required. Please note: If you're a classroom teacher or an educator working in an informal setting and you would like to learn about modern and contemporary art while developing pedagogical skills, we recommend you instead take the course Art & Ideas: Teaching Through Themes.
La inscripción es muy sencilla y probar si nos gusta o interesa no cuesta nada.
Links. Archivos fotográficos Peru. Digital photographic archives Perú
Archivos Fotográficos
La Biblioteca Nacional del Perú alberga importantes fotografías salidas de reconocidos estudios fotográficos del país desde mediados del siglo XIX los cuáles nos cuentan, en imágenes, vivencias, paisajes, personajes, costumbres, y otros acontecimientos de esa época.
Courret
Garreaud
Castillo
Raygada
Sessarego
Ugarte
Tarjetas de Visita
lunes, 24 de octubre de 2016
Links. the Manar Al-Athar منار الآثار Image Database.
Les informo de esta web especializada-Medio Oriente- con imágenes de libre descarga de la Universidad de Oxford
Manar Al-Athar منار الآثار
Free multi-media resource for the study of the Middle East
مصادر مجانية متعددة الوسائط لدراسة حضارات الشرق الأوسط
The Manar Al-Athar Image Database
The Manar al-Athar website, based at the University of Oxford, aims to provide open-access, searchable images for teaching, research, and publication. These high-resolution images of archaeological sites, with buildings and art, will cover the areas of the former Roman empire which later came under Islamic rule, such as Syro-Palestine/the Levant, Arabia, Egypt, North Africa, and Spain. The chronological range is from Alexander the Great (i.e., from about 300 BC) through the Islamic period to the present. It is the first website of its kind providing such material labelled jointly in both Arabic and English.
Images are freely available for academic and educational publications simply by acknowledging the source, See Copyright.
Themes
Themes are groups of resources.
Serie de fotos, albúminas, pertenecientes a un álbum grand tour que representan algunos de los lugares más conocidos y visitados por los turistas del siglo XIX,XX y XXI.
Varias de ellas están realizadas por el estudio fotográfico de los Neurdein frères que tambien firmaban sus fotos como X photo.
Photographie Paris. Le pont Auchange et le Palais de Justice. Photo Neurdein. Photo X. ( Pont au change)
Pont au Change
This was the date on which Louis VII ordered all the money-changers of Paris to move to this bridge, leading to its present name of "Pont au Change". In 1618, the money-changers and goldsmiths were still there, along with their shops.
Paris La Tour Sant Jacques
Wikipedia
Clocher de style gothique flamboyant, la tour Saint-Jacques constitue le seul vestige de l'église Saint-Jacques-de-la-Boucherie, dédiée à saint Jacques le Majeur.
Ce sanctuaire possédait une relique de saint Jacques et était un lieu de pèlerinage réputé
Photo X Sculpture Sainte Jeanne d'arc
Cette statue de Jeanne d'Arc est une statue équestre de Jeanne d'Arc située place des Pyramides, dans le 1er arrondissement de Paris, en France. Elle est l'œuvre du sculpteur français Emmanuel Frémiet.
Fotografía de cuadro. Fotógrafo Anonimo Paris ( ¿X photo?)
Photo X Paris la Madelaine
Histoire Paroisse de la Madeleine
Pierre Contant d'Ivry (1698-1777), l'architecte du duc d'Orléans, fut chargé des projets. Ses réalisations au Palais Royal et aux abbayes de Penthemont, à Paris, et de Saint-Vaast, à Arras, venaient de prouver ses capacités. Des lettres patentes signées par Louis XV en 1753 et 1757 attestent l'intérêt du roi pour La Madeleine : il en posa la première pierre, le 3 avril 1763, un an avant que le projet ne soit définitivement arrêté.
A la mort de Contant, son élève Joseph-Abel Couture (1732-1799) reprit le chantier et le mena jusqu'en 1789 avec d'importantes modifications.
Il raccourcit la nef pour allonger le chœur et multiplia les colonnades. L'édifice actuel lui doit l'idée du péristyle élargi à toute la façade et bordant la nef de colonnes détachées, parti que Vignon étendra à tout le périmètre extérieur de l'église
Pérez Gallardo, Helena (2013) Fotografía y arquitectura en España, 1839-1886. [Tesis Doctoral]
Etienne se encarga de la administración y realiza los retratos de estudio, y Louis-Antonin es quien realiza los proyectos en el exterior, por toda Francia, Argelia y Bélgica.
Las imágenes de Neurdin obtendrán el reconocimiento en numerosas exposiciones, como la medalla de oro en la Exposición
universal de 1889, por sus vistas panorámicas. Reconocidos por su
labor en la reproducción de castillos, iglesias y lugares históricos
por toda Francia, serán los encargados de explotar los negativos de
la Commision des Monuments desde 1898 hasta 1914.
La parte del fondo más antiguo de Neurdein et fréres, unas mil placas, se conservan en la Médiathèque de l‟architecture et du patrimoine (París), mientras que el grueso del comercio creado hasta la I Guerra Mundial, cerca de 50.000 negativos, tras ser
adquirido por los hermanos Lévy, pasará a Roger-Viollet.
" Exposition universelle. Paris 1889. ND phot. La tour Eiffel. Ascenseur Roux, Combaluzier et Lepape "
Maison Neurdein Frères, Paris
Etienne Neurdein (1832-après 1915)
Louis Antonin Neurdein (1846-après 1915)
...........Fils du photographe Jean César Neurdein, plus connu sous le pseudonyme de Charlet, les frères Neurdein ouvrent en 1863 à Paris un établissement consacré à la photographie (successivement rue des Filles du Calvaire, rue des Filles Saint-Thomas, boulevard de Sébastopol, puis avenue de Breteuil). Chacun a son rôle : Etienne s'occupe de l'administration de l’atelier et réalise des portraits. Louis-Antonin effectue des voyages d'où il rapporte des vues d'édifices et de paysages. La Maison Neurdein propose donc des portraits : personnages historiques et célébrités contemporaines mais aussi des vues d'architecture en tous formats. A partir de 1868, la maison Neurdein diffuse des vues de France, d'Algérie, de Belgique, puis édite des cartes postales sous les marques " ND " et " X ".
En 1884, Louis-Antonin devient membre de la Société française de Photographie, et membre de la Chambre syndicale de la photographie en 1886- Etienne en 1902. En 1886 et en 1888, les frères Neurdein obtiennent une médaille d'or à l'Exposition internationale de la Société des Sciences et des Arts industriels. Récompense renouvelée à l’Exposition universelle de 1889 pour des vues réalisées avec l'appareil panoramique de Moëssard. En 1900, ils obtiennent encore un Grand Prix. ......
DATA BNF
Utilisation de la marque "ND" à partir de 1885 et des marques "Neurdein frères" et "X phot." à partir de 1887. En 1915, la raison sociale devient "Neurdein", puis, de 1916 à 1918, "Neurdein & Cie"
Fotos de Neurdein se pueden ver en la web de los museos franceses Images d´Art
Neurdein 52 fotos
Frères Neurdein (1863 - 1915)
Frères Neurdein (1863 - 1915)
Le Gros Horloge de Rouen après restauration
TED Tecnología, Entretenimiento, Diseño (en inglés: Technology, Entertainment, Design) es una organización sin fines de lucro dedicada a las "Ideas dignas de difundir" (del inglés: Ideas worth spreading). TED es ampliamente conocida por su congreso anual (TED Conference) y sus charlas (TED Talks) que cubren un amplio espectro de temas que incluyen ciencias, arte y diseño, política, educación, cultura, negocios, asuntos globales, tecnología y desarrollo, y entretenimiento. Los conferenciantes han incluido a personas como el ex Presidente de los Estados Unidos Bill Clinton, los laureados con el Premio Nobel James D. Watson, Murray Gell-Mann, y Al Gore, el cofundador de Microsoft, Bill Gates, los fundadores de Google Sergey Brin y Larry Page, y el evangelista Billy Graham.
Hay más de 1000 charlas TED disponibles en línea para consulta y descarga gratuita. Hasta marzo de 2011, las charlas han sido vistas más de 400 millones de veces y han sido traducidas a 80 idiomas.
TED. Ideas worth spreading
How photography connects us - David Griffin
My photographs bear witness | James Nachtwey
Jimmy Nelson: Gorgeous portraits of the world's vanishing people
The silent drama of photography | Sebastião Salgado
Lisa Kristine: Photos that bear witness to modern slavery
To see as a photographer sees: Mikhael Subotzky at TEDxStellenbosch
TEDxMonga - Tobie Openshaw 歐陽峰 - Taiwan's Betelnut Girl Culture
Taryn Simon: The stories behind the bloodlines
TEDxIIMRanchi - Pablo Bartholomew - A Life in Photography
Rick Smolan: A girl, a photograph, a homecoming
Camille Seaman: Haunting photos of polar ice
James Nachtwey: Use my photographs to stop the worldwide XDR
Making art of New York's urban ruins | Miru Kim
Jonathan Klein: Photos that changed the world
Edward Burtynsky photographs the landscape of oil
Use art to turn the world inside out | JR
Wade Davis: Cultures at the far edge of the world
Rachel Sussman: The world's oldest living things
Brian Skerry reveals ocean's glory -- and horror
Tales of ice-bound wonderlands | Paul Nicklen
Louie Schwartzberg: The hidden beauty of pollination
Ted talks. Vídeo. Premio Princesa de Asturias. My photographs bear witness | James Nachtwey. How photography connects us - David Griffin ( National Geographic)
My photographs bear witness | James Nachtwey
A veces, bastantes veces, lse encuentran por casualidad interesantes, muy interesantes vídeos en youtube.
De hecho yo diría que mucho más frecuentemente de lo que pensamos.
Por ejemplo había leído sobre las TED talks en diferentes revistas.
No pensé que, entre ellas , pudiera haber algunas de fotografía, pues bien "haberlas haylas" y francamente muy interesantes.
Les muestro un par de ellas en este post y se buscan en el canal de youtube de Ted talks encontrarán mas.
Son cortas charlas, menos de media hora, y están en inglés pero merece la pena el esfuerzo de entenderlas.
Como siempre aconsejo "guardénlas en sus archivos".
TED Tecnología, Entretenimiento, Diseño (en inglés: Technology, Entertainment, Design) es una organización sin fines de lucro dedicada a las "Ideas dignas de difundir" (del inglés: Ideas worth spreading). TED es ampliamente conocida por su congreso anual (TED Conference) y sus charlas (TED Talks) que cubren un amplio espectro de temas que incluyen ciencias, arte y diseño, política, educación, cultura, negocios, asuntos globales, tecnología y desarrollo, y entretenimiento. Los conferenciantes han incluido a personas como el ex Presidente de los Estados Unidos Bill Clinton, los laureados con el Premio Nobel James D. Watson, Murray Gell-Mann, y Al Gore, el cofundador de Microsoft, Bill Gates, los fundadores de Google Sergey Brin y Larry Page, y el evangelista Billy Graham.
Hay más de 1000 charlas TED disponibles en línea para consulta y descarga gratuita. Hasta marzo de 2011, las charlas han sido vistas más de 400 millones de veces y han sido traducidas a 80 idiomas.
TED. Ideas worth spreading
The photo director for National Geographic David Griffin knows the power of photography to connect us to our world.
El MOMA tiene mas de 14000 fotografías en su web, collection online.
Ej.
The Brown Sisters, Wellfleet. Massachusetts
2015
Room 509, Dnipro Hotel, Kiev, Ukraine
July 18, 2012
Una de las exposiciones a destacar en la temporada artística es la de Renoir en el Thyssen.
Es de esas exposiciones que, casi, podemos decir que es de obligada visita.
En cuanto a las obras de Renoir presentes en esta exposición me permito hacer un breve comentario.
Hay artistas que marcan un tiempo y lugar de manera muy clara de tal manera que su obra, vista muchos años después, con gusto estéticos muy diferentes se hace, hasta cierto punto difícil de apreciar.
Además recordemos que Renoir, en sus últimos años pintaba con los pinceles atados a las manos por sufrir artritis reumatoide.
Digo, recuerdo, esto para explicar que la exposición se ve con agrado pero en la cual hay pocas obras fundamentales de su trayectoria artística.
El retrato de la mujer de Monet, pinturas que nos muestran la gente de París disfrutando en las orillas del Sena, el paisaje de la colección del Thyssen y luego algunos detalles sueltos ( colores de fondos abstractos, flores como parte de la composición) son lo que más se puede destacar.
Sold in 1990, Renoir’s depiction of Sunday afternoon jollity in Paris’s Montmartre reached $78.1 million at an auction held at Sotheby’s. As the painting was also bought by the controversial Japanese industrialist Ryoei Saito, its whereabouts are also unknown after Saito’s death. It is thought to be in the hands of a Swiss collector.
Sobre Nadar, su vida y obra algunos links interesantes. Recordemos que no solo la primera exposición de impresionistas tuvo lugar en su estudio sino que desde este edificio Monet pintó algunas de sus obras.
Recordemos tambien que todo tipo de artistas de su época como escritores (Dumas), pintores (Manet), artistas ( arah Bernhardt) fueron retratados por Nadar.
Retratos Nadar
Gallica
Titre :
Quand j'étais photographe / Nadar ; préface de Léon Daudet
Auteur :
Nadar (1820-1910). Auteur du texte
Éditeur :
E. Flammarion (Paris)
Date d'édition :
1895-1905
Contributeur :
Daudet, Léon (1867-1942). Préfacier
Sujet :
Nadar (1820-1910) -- Autobiographie
Honoré Daumier
Nadar élevant la Photographie à la hauteur de l'Art
Links sobre la primera exposición de los impresionistas en la Galeria de Nadar, es su estudio fotográfico, así como otros referidos a los primeros tiempos del impresionismo
« SOCIÉTÉ ANONYME
DES ARTISTES,PEINTRES,SCULPTEURS,GRAVEURS, ETC.
PREMIÈRE
EXPOSITION
1874
35, Boulevard des Capucines, 35
CATALOGUE
Prix : 50 centimes
L’Exposition est ouverte du 15 avril au 15 mai 1874,
de 10 heures du matin à 6 h. du soir et de 8 h. à 10 heures du soir.
PRIX D’ENTRÉE : 1 franc
PARIS
IMPRIMERIE ALCAN-LEVY
61, rue de Lafayette
1874
RENOIR Pierre-Auguste, 35, rue Saint-Georges, Paris : 7 œuvres.
Impression Soleil Levant
l’histoire vraie du chef-d’oeuvre de claude monet
Base Joconde France
1874
La première manifestation se tient au 35 boulevard des Capucines dans les ateliers que le photographe Nadar vient d'abandonner. Elle a lieu du 15 avril au 15 mai et réunit 30 participants et 165 toiles.
Quelques œuvres de l'exposition de 1874 dans la base Joconde, catalogue collectif des collections des musées de France
GAllica
66. Société anonyme des artistes peintres, sculpteurs, graveurs, etc... Première exposition, 1874, 35, boulevard des Capucines. Catalogue... Paris, imp. Alcan – Lévy, 1874. In-8°, 20 p. B.N., Est. Yd 2 809 (1). Nadar, qui a désormais besoin d'argent en 1874, accepte de louer son ancien atelier du boulevard des Capucines pour la première exposition impres-sionniste (cf. Rewald, Hist. of. Impress.).
Fotografía antigua. Carta de Visita Albert Sachs Bradford. Vintage photography Carte de Visita Photographer Albert Sachs Bradford
Carta de visita que representa a un niño posando orgulloso con su barco de vela de juguete
Dorso de foto, carta de visita de Albert Sachs, estudio en Mannigham Lane between the Grammar School & Theather Royal Bradford.
Foto, carta de gabinete que no muestra dos niñas con vestido de domingo pero donde destacan los sombreros o gorros de enorme tamaño que, desde nuestro punto de vista actual, serían ridiculos por su desproporción pero que, seguro, eran moda en la época.
No tengo casi datos de este fotografo de origen aleman que ejercio en Bradford, principalmente en el periodo 1875/1890.
En estas fotos podemos ver que es un fotografo profesional, con gusto.
Albert Sachs and Walter Scott, Bradford photographers: Pantomime and Music-Hall Actresses appearing in Theatres in Bradford between 1900 and 1920. , Photographs published in Bradford, Yorkshire :A collection of 66 different real photograph postcards on late Victorian and Edwardian pantomime and music hall actresses appearing in Bradford theatres between about 1900 and 1920. The collections is preserved in a modern archival postcard album. All the photographs were taken by one or other of two Bradford firms of photographers, Albert Sachs and Walter Scott
Cartas de visita:
Niña con abrigo
Madre e hija
Gustave Wilhelm Albert Sachs known as Albert Sachs was born in Sophien, Berlin Stadt, Brandenburg,Prussia in 1842. His parents were Heinrich Julius Franz Sachs and Marie Dorothee Henriette Grunewald
The 1871 census shows Albert now aged 28 living in Bradford and visiting Timothy Robinson, Photographer at 4 Hill Top Thornton Bradford. Also at the address were Timothy Robinson’s wife Sarah Elizabeth and Arthur Hartley, Robinsons adopted son and assistant, aged 13.
The introduction of the Electric Light
It February 1882 it was reported that “Albert Sachs well known photographer of North Parade Bradford had published a series of photographic views by the Electric Light at the recent conversazione in Saltaire.”
The use of Electric Lighting was an important milestone in Studio photography as it was no longer necessary to rely upon daylight and the working hours of the studios could be extended. It also allowed studios to be built at ground floor level without the expense of creating a leaky exterior glass structures or a roof based studios which were less convenient for customers who were forced to climb flights of stairs. Although the date at which Albert introduced electric light into his studio is unclear he began to produce Cabinet Photographs promoting the use of Electric Light and here are a few examples. In fact Van De Weyde and Mayall had opened Electric Light studios in London in 1882 but it was 1894 before Rosemont opened one in Leeds and he claimed that it was the only one in Yorkshire. (Ref YEP 10th Dec 1894) Perhaps Rosemont was referring to mains electricity rather than electricity from a generator
Printing Processes.
The Sachs studio must have tried many different methods of printing photographs over the years, some being more successful than others. Two of the most successful methods were The Permanent Chromotype and the The Platinotype. Examples are shown here and as can be seen these images are in remarkable condition considering they are all over 100 years old.
El Lázaro Galdiano nos presenta mañana la siguiente actividad, muy interesante actividad:
El próximo martes 18 de octubre tendrá lugar en el Museo Lázaro Galdiano la cuarta edición de las Jornadas “Arte&Empresa” que centrará el foco de atención en “El factor humano”, entendiendo como tal tanto al personal de las empresas como de las instituciones culturales, así como las audiencias de éstas y los clientes de las empresas.
• Estas jornadas contarán con la participación de representantes del IESE Business School, Bitó Produccions, Actúaempresa - El Muro, Teknecultura, la asociación Cultura y Alianzas, el Museo Lázaro Galdiano, y del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, que compartirán su experiencia en torno a los beneficios que generan las alianzas empresa y cultura
Como complemento y ampliación del post anterior sobre Robert Doisneau les informo que otro de los grandes fotógrafos de esta corriente ha donado sus fondos al Estado Frances
Photographe humaniste, Willy Ronis a fait le choix de donner l’ensemble de son œuvre à l’État.
Willy Ronis, avec Robert Doisneau et Édouard Boubat notamment, est un des acteurs majeurs du mouvement des photographes humanistes auquel la Médiathèque de l’architecture et du patrimoine fait une large place dans ses collections. Avec cette dotation, on se trouve dans un cas rare où une figure majeure de la photographie du 20e siècle en France fait don de l’intégralité de son œuvre à l’Etat. Un trésor réuni au terme d’un processus de près de 30 ans. La première donation remonte en effet à 1983, au moment où l’œuvre de Willy Ronis qui était déjà âgé – le photographe a la particularité d’avoir vécu presque cent ans, il est né en 1910 et mort en 2009 – commençait à être connue internationalement.
En este corto vídeo comenta alguna de sus más famosas fotografías.
Willy Ronis raconte ses photos les plus célèbres
En la sala de exposiciones del Colegio de Arquitectos de Madrid se presenta la exposición:
30/09/2016 - 01/11/2016 - De lunes a viernes no festivos: de 11:00 a 14:00 y de 17:00 a 21:00 / Sábados, domingos y festivos: de 11:00 a 21:00 - Sala Mercadal
World Press Photo es el mayor y más longevo certamen anual de fotoperiodismo internacional. Visita cada año más de 150 ciudades en el mundo y llega de nuevo a la sede colegial con la exposición de las fotografías ganadoras del 2016.
En primer lugar comentar, como curiosidad, que es la exposición de fotos que más publico tenia, en el momento de verla yo, de todas las que visite en Madrid.
The photographers who enter the World Press Photo contest use their creative, technical, and journalistic skills to produce visually compelling insights about our world.
Entrants are encouraged to explore techniques that serve the cause of visual journalism. Different cameras and lenses can achieve particular effects. Varying aperture and exposure settings can record the scene in different ways. Altering ISO settings and the use of flash lighting enables less visible situations to be recorded.
This means photography gives us a creative interpretation of the world. However, when we want pictures to record and inform us of the varied events, issues, people, and viewpoints in our world, there are limits to how pictures can be made.
The World Press Photo Contest rewards pictures that are visual documents, providing an accurate and fair representation of the scene the photographer witnessed. We want the audience to be able to trust in the accuracy and fairness of the prize-winning pictures. We do not want prize-winning pictures to mislead the audience.
This means pictures entered into the contest must follow a series of guidelines that guard against manipulation. The first entry rule concerned with manipulation came into force in 2009. In 2014 the requirement that all photographers submit original camera files for entries remaining in the second to last round was introduced. Throughout 2015 the World Press Photo Foundation conducted an international consultation on its contest rules and processes, and the entry rules and processes have now been revised for the 2016 Photo Contest.
Many things can count as manipulation in photography, but for the World Press Photo Contest, the code of ethics and entry rules focus on two important issues.
1. The first thing that counts as manipulation is staging or re-enacting events.
2. The second thing that counts as manipulation is adding or removing content from the image.
Las fotos que vemos , fuera del contexto de la prensa, digital o escrita, del momento de la noticia pierden parte, en algún caso gran parte de su fuerza.
Son fotos tan perfectas que parecen, a pesar de las normas que acabo de comentar........parecen muchas muy editadas.
Son fotos, muchas, muestras de dolor humano pero también son, casi todas, fotos bellas aunque parezca una contradicción.
Parece como si uno, aficionado a la fotografía antigua, pensase "antes se hacía mejor" Es decir, la foto de hoy está tan unida a la noticia que exige-no siempre- explicación para "verla" mientras que la antigua " se explica sola"
Es un sentimiento personal que me hizo pensar......¿estaré equivocado?.... puede, no sé, pero desde luego un reportaje de Bruce Davidson ( en Mapfre ahora) es muy superior a estas fotos.
Hace unos días comenté la apertura de esta exposición en la Fundación Mapfre que es, junto con la Fundación Canal, el lugar, los lugares, de Madrid donde se presentan al cabo del año las mejores exposiciones de fotografía.
Pues bien, con motivo de un reciente viaje a Madrid, he tenido ocasión de ver estas fotos directamente.
Lo primero que quiero señalar es la conveniencia de leer todos y cada uno de los carteles de las partes o secciones de esta exposición. Lo digo porque yo habitualmente no lo hago y aqui creo que es muy conveniente para "leer" bien la exposición.
La obra de Bruce Davidson, casi desconocida para mí, me ha gustado mucho.
Me explico:
Hoy, con mucha frecuencia, vemos a grandes fotógrafos que van a buscar "un tema" cuanto más lejos y más dificil de llegar........mejor parecen, pueden parecer, sus fotos. Pienso, por poner un ejemplo, en la última obra de Sebastiao Salgado.
Lo que vemos en esta exposición es, precisamente, el desarrollo de un tema, encargo o reportaje, por parte de un fotógrafo.
Tema escogido o tema que te escoge una revista.
Con este punto de partida el fotógrafo disecciona, en imágenes, la vida de ese lugar o de esa gente y nos la presenta tal cual es.
Sus fotos son de proximidad, de confianza con el retratado y tienen una gran fuerza.
Vistas a la ligera algunas pueden parecer, relativamente, flojas técnicamente pero no es así, fue así como el fotógrafo quiso realizarlas para mejor hacer sus fotos, que sus fotos nos expliquen lo que vemos a través de ellas.
Si entramos en you tube y hacemos búsqueda con el nombre de Bruce Davidson encontramos bastantes vídeos sobre él, algunos de ellos entrevistas donde explica o comenta su obra.
Les recomiento que los busquen.
Aquí les presento uno pero, recuerden, si van a Madrid........pasen a ver esta exposición de fotografía como la primera, la mejor en este momento. ( una vez más, opinión de aficionado)
En ( google translate)
A few days ago I told the opening of this exhibition at the Mapfre Foundation, along with the Canal Foundation, place, places, Madrid where they occur after year the best photography exhibitions.Well, during a recent trip to Madrid, I had the opportunity to see these photos directly.The first thing I point out is whether to read each and every one of the signs of the parts or sections of this exhibition. I say this because I usually do not and here I think it is very convenient to "read" well the exhibition.Bruce Davidson's work, almost unknown to me, I liked it.I explain:Today, very often, we see great photographers who go looking for "a subject" farther and harder to get better ........ seem may seem, their photos. I think, for instance, in the work of Sebastiao Salgado last.What we see in this exhibition is precisely the development of a theme, or custom report, by a photographer.
Chosen theme or topic you choose a magazine.With this starting point photographer dissects, in pictures, the life of this place or these people and presents it to us as it is.
Your photos are proximity, trust and have portrayed with great force.
It views lightly some may seem relatively loose but technically it is not, was well as the photographer wanted to perform to make better photos, your photos explain what we see through them.If we go in and do you tube search by the name of Bruce Davidson found many videos on it, some of them interviews or comments explaining his work.I recomiento who seek them.Here I present one but, remember, if you go to Madrid ........ pass to see this photography exhibition as the first, the best at this time. (Again, amateur opinion)
Photographer Bruce Davidson on his recent series “Nature of Los Angeles" - The New Yorker
Sotheby's ( y Christie's también) publican artículos sobre arte , todo tipo de arte, que tienen habitualmente bastante interés.
Por ejemplo
Investing in Art Photography: What to Keep in Mind
destacar
An artwork is precious because it’s unique. A photographic print is a copy and, provided the original negative or digital file still exists, lots more copies can be made in future. This partly explains why the art world has in the past been wary of photography. Editioning gets around this by setting a limit how many prints will ever be produced of a particular photograph. Editions are designed to cultivate rarity so, as a rule, avoid big ones. With two hundred versions of your print out there in the world, you’re unlikely to see its worth increase astronomically. The number of the print’s place in the edition — from 1/10 to 10/10, say — will normally be included on it, along with the artist’s signature. Further up the edition, fewer prints are available, which can push up the price.
YVES KLEIN (1928-1962) / HARRY SHUNK (1924-2006) & JÁNOS KENDER (1937-2009)
LEAP INTO THE VOID (5, RUE GENTIL-BERNARD, FONTENAY-AUX-ROSES, OCTOBER 1960) (ARTISTIC ACTION BY YVES KLEIN - COLLABORATION HARRY SHUNK AND JÁNOS KENDER)
Estimate
15,000 — 25,000
USD
LOT SOLD. 62,500 USD (Hammer Price with Buyer's Premium)
El Instituto de arte de Chicago tiene una excelente web sobre una actividad poco conocida, fotógrafo de guerra de Edward Steichen
Edward Steichen . Art Institute of Chicago
Edward Steichen (American, born Luxembourg, 1879–1973) was one of the most influential photographers of the 20th century—a pioneering champion of art photography and an innovator of fashion and commercial photography. Lesser known, however, is his important role in World War I, as chief of the Photographic Section of the American Expeditionary Forces from 1917 to 1919.
This website, which includes works drawn from the Art Institute’s collection, reveals the profound influence Steichen had on various photographic fields. Featured is a unique album of World War I aerial photographs assembled and annotated by Steichen in 1919 following his military discharge.
All photographs taken by the Photographic Section, U.S. Air Service, American Expeditionary Forces (AEF), 1918/19
Album assembled by Major Edward J. Steichen, A.S.A. (American, born Luxembourg, 1879–1973) in 1919
83 gelatin silver prints
Gift of William Kistler, 1977.678–760
Para conocer el término fotografía humanista pienso que es bueno leer el documento digital que tiene la BNF sobre dicho concepto.
Lo comento aquí por ser la característica que pienso define la exposición
La photographie humaniste 1945-1968
Des photographes illustrateurs à l'ère de l'imprimé
Dans les années 1930, la photographie s’impose peu à peu dans la presse illustrée et la publicité. Les photographes sortent de leur studio et de leur boutique et partent à la découverte d’une civilisation urbaine où la demande d’images se fait de plus en plus pressante. Ce bel élan est interrompu par la guerre et l’apparition d’une propagande au service du gouvernement de Vichy et de l’occupant. La libération de Paris met fin à la presse de collaboration.
Les photographes de l’école de Paris, dont beaucoup avaient dû se cacher ou s’exiler, rejoignent la capitale. Si certains ne retrouvent plus l’élan novateur des années 1920 et 1930, presque tous poursuivent leur carrière.
L’Agence internationale pour la presse de Robert Cohen, encore appelée Agence d’illustration pour la presse (AGIP), mise en sommeil pendant la guerre, reprend ses activités dès la Libération. Raymond Grosset rouvre les portes de Rapho le 1er décembre 1945. À l’agence Fama, il récupère alors le fonds dont Charles Rado avait été spolié en tant que juif. Après un bref passage à Alliance Photo, Doisneau lui confie ses reportages sur la libération de Paris et, en 1946, Ronis intègre l’agence qui gère également les fonds de Brassaï, Nora Dumas, Ylla, Ergy Landau, Émile Savitry et Serge de Sazo. Sabine Weiss les rejoint en 1952 et Janine Niépce en 1955.
En 1947, à New York, Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, Chim, George Rodger et William Vandivert créent Magnum. Ils reprennent l’idée d’une coopérative de photographes initiée dix ans plus tôt par les Photographes associés qui préfigurèrent l’agence Lapi. Le droit d’auteur et sa gestion, la liberté de choisir ses reportages, le respect des images et de leurs légendes sont au cœur de la réflexion des fondateurs.
Es en este entorno, tiempo, en el que se mueve la fotografía de Doisneau, fotógrafo marcado, para bien, por haber realizado una de las fotografías más famosas de la historia de la foto.
Il s'agit d'une scène posée réalisée dans le cadre d'un travail de l'auteur pour le magazine Life avec la complicité des deux protagonistes, étudiants en théâtre, Françoise Delbart (née Bornet) et son petit ami Jacques Carteaud1, alors élèves au Cours Simon. Robert Doisneau les avait rencontrés dans un café parisien et, les ayant vu s'embrasser, leur avait proposé une séance de prise de vue en pleine rue, moyennant une rétribution de 500 . L'identité des deux protagonistes fut longtemps inconnue, y compris de l'auteur lui-même.
Son una serie de fotos que se ven con cariño, son fotos amables de gente que las vemos con todo interés. Un pasado cercano donde la vida en las ciudades no tenía el movimiento, en el amplio sentido del término, que tiene hoy la ciudad.
Quizás sea esa la característica mas destacada de estas fotos, la cercanía con que nos muestra al retratado, la actividad de la gente en su vida diaria en tiempos difíciles cuando los daños de la guerra todavía estaban en las ciudades y en sus gentes.
Pero, al mismo tiempo, ante estas fotos nos apetece pensar que esa misma ciudad merecía más visiones, ver todos sus ángulos, claro está que, seguro, este no es el fin de Dosineau, pero la sensación que uno tiene al salir de la exposición es que, no sé si me explico, que falta algo, que el fotógrafo, siguiendo siendo "humanista" no completó su labor documental.
Curiosamente las fotos en color, finales de su vida, me gustaron bastante, quizás mas que muchas en blanco y negro.
Desde luego la fama del autor, el valor documental, ver el recuerdo que todos tenemos por películas de París, el buen humor que tenemos al salir de la sala hacen necesaria la visita a esta excelente exposición.
Como complemento se puede ver el vídeo comentado en un reciente post
En ( google translate)
For the term humanist photography I think it's good to read the digital document that has the BNF on this concept.
I mention this here because it is the characteristic that defines think exposure
Canal Foundation:
ROBERT DOISNEAULa beauty of the everyday
You can see video of the exhibition
Humanist photography 1945-1968
Illustrators photographers to print eraIn the 1930s, photography has gradually imposed in the illustrated press and advertising. Photographers out of their studio and their shop and go to the discovery of an urban civilization where the image request is becoming increasingly urgent. This beautiful momentum is interrupted by the war and the emergence of the Vichy government propaganda service and the occupant. The liberation of Paris ended cooperation of the press.The photographers of the school of Paris, many of whom had gone into hiding or into exile, joining the capital. If some find the most innovative momentum of the 1920s and 1930s, almost all pursue their careers.The International Agency for Press Robert Cohen, also known illustration Agency for Press (AGIP), Sleep during the war, resumed its activities after the Liberation. Raymond Grosset reopens the doors of Rapho 1 December 1945. At the Fama agency, then recovers funds Charles Rado had been robbed as Jewish. After a brief stint with Alliance Photo, Doisneau tells her stories about the liberation of Paris and in 1946, Ronis joined the agency that also manages funds of Brassaï, Nora Dumas, Ylla, Ergy Landau, Émile Savitry and Serge Sazo . Sabine Weiss joined in 1952 and Janine Niépce in 1955.In 1947, in New York, Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, Chim, George Rodger and William Vandivert create Magnum. They show the idea of a cooperative of photographers initiated ten years ago by the partners Photographers who prefigured the Lapi agency. Copyright and its management, the freedom to choose his reporting, compliance with images and their captions are at the heart of the reflection of the founders.
It is in this environment, time in which Doisneau photograph, marked, for better, for making one of the most famous photographs in history photo photographer moves
Wikipedia
This is a calm scene conducted as part of an author's work for Life magazine with the complicity of the two protagonists, theater students, Delbart Françoise (née Bornet) and her boyfriend Jacques Carteaud1 then students Cours Simon. Robert Doisneau had met in a Paris cafe and, having seen them kissing, their proposed a shooting session in the street for a fee of 500. The identity of the protagonists was long unknown, including the author himself.
They are a series of photos that look fondly, they are friendly pictures of people we see with great interest. Recent past where life in the cities had no movement in the broad sense of the term, which is today the city.Perhaps this is the most prominent feature of these pictures, the closeness that shows the sitter, the activity of people in their daily lives in difficult times when war damage were still in the cities and its people.But at the same time, in these pictures we want to think that the same city deserved more visions, see all angles, of course, sure, this is not the end of Dosineau, but the feeling one has when leaving the exhibition it is that I do not know if I explain that something is missing, the photographer, remaining "humanist" did not complete his documentary work.Interestingly color photos, the end of his life, quite liked, perhaps more than many in black and white.Of course the fame of the author, the documentary value, see the memories we all have of Paris for movies, good humor we have to leave the room make the visit to this excellent exposure needed.
Complementing you can see the video commented in a recent postVideo.Robert Doisneau - 1974 interview - RTBF - Michèle Cédric. Robert Doisneau Le Renault - Renault TV
lunes, 10 de octubre de 2016
Concepto comunitario de originalidad: Fotografía. Photography:Community concept of originalityAs seen above both Directive 1993/98 and Directive 2006/116 / EC
Concepto comunitario de originalidad
Como se ha visto anteriormente tanto en la Directiva 1993/98 como en la Directiva 2006/116/CE, el concepto comunitario de originalidad aplicado a las fotografías radica en considerar las obras
fotográficas como creaciones intelectuales propias de su autor (Art. 6).
En este sentido, resulta interesante citar la Sentencia del Tribunal de Justicia (Sala Tercera) de 1 de diciembre de 2011 en el Asunto C-145/10, Painer. La sentencia viene a establecer ciertos criterios para diferenciar la fotografía como creación artística protegida como obra intelectual, de lo que se consideran meras fotografías. Los considerandos que pueden reproducirse son los siguientes
“87. Por lo que se refiere, en primer lugar, a la cuestión de si las fotografías realistas, especialmente los retratos fotográficos, gozan de la protección de los derechos de autor en virtud del artículo 6 de la Directiva 93/98, es preciso señalar que el Tribunal de Justicia ya
ha declarado, en la sentencia de 16 de julio de 2009, Infopaq International (C‑5/08, Rec. p. I‑6569, apartado 35), que los derechos de autor sólo se aplican a la obra, como una fotografía, que es original en el sentido de creación intelectual atribuida a su autor.
88. Tal como resulta del considerando 17 de la Directiva 93/98, una creación intelectual se atribuye a su autor cuando refleja su personalidad.
89. Pues bien, así sucede cuando el autor ha podido expresar su capacidad creativa al realizar la obra tomando decisiones libres y creativas (véase, a contrario, la sentencia de 4 de octubre de 2011, Football Association Premier League y otros, C‑403/08 y C‑429/08, Rec. p. I‑0000, apartado 98).
90. Respecto de un retrato fotográfico, debe señalarse que el autor podrá tomar sus decisiones libres y creativas de diversas maneras y en diferentes momentos durante su realización.
91. En la fase preparatoria, el autor podrá elegir la escenificación, la pose de la persona que se va a fotografiar o la iluminación. Al hacer el retrato fotográfico, podrá seleccionar el encuadramiento, el enfoque o incluso el ambiente creado. Por último, al obtener copias,
el autor podrá elegir, de entre las diversas técnicas de revelado que existen, la que desee utilizar, y podrá recurrir eventualmente a programas informáticos.
92. Mediante estas diversas opciones, el autor de un retrato fotográfico podrá dejar su «impronta personal» en la obra creada.
93. Por consiguiente, respecto de un retrato fotográfico, el margen del autor para poner en práctica su capacidad creativa no es necesariamente escaso o incluso inexistente.
94. En vista de lo expuesto anteriormente, debe considerarse por tanto que un retrato fotográfico puede ser protegido por derechos de autor, en virtud del artículo 6 de la Directiva 93/98, siempre que sea una creación intelectual del autor que refleje su personalidad y que se manifieste por las decisiones libres y creativas del mismo al realizarlo, lo cual corresponde comprobar al órgano jurisdiccional nacional en cada caso concreto”
Por otra parte, y según lo dispuesto en el Artículo 128 de la LPI/1987, las fotografías que no reúnan el carácter de originales serán consideradas meras fotografías. Sin embargo, la Ley no aporta criterio alguno que permita esclarecer el contenido de originalidad para la categoría de obra en general y para las obras fotográficas en particular. El texto refundido de la LPI 1/1996
mantiene invariable este artículo y no añade la aclaración aportada por el derecho comunitario al término de originalidad como “creación propia de su autor”, aunque sí se hace esta precisión
en normas posteriores para programas de ordenador y bases de datos99.
Relevante la Sentencia del Tribunal Supremo de la Sala Primera de 5 de abril de 2011. Pronunciamientos a considerar:
“Este Tribunal considera correcta la doctrina aplicada por la resolución recurrida, de modo que, bien la falta de originalidad,
o bien la de creatividad, privan a la fotografía de la condición de obra fotográfica (Art. 10.1.h LPI), y consecuentemente de los derechos de autor, y la degradan a la condición de mera fotografía con la protección de propiedad intelectual limitada del Artículo 128 LPI... El criterio expuesto es conforme a la noción de ‘creación original’ del Artículo 10.1 de la LPI, que cabe entender como ‘originalidad creativa’, cuya interpretación, que resulta reforzada por la referencia de la Disposición adicional décima de la Ley de Protección Jurídica del Diseño Industrial, Ley 20/2003, de 7 de
julio, ‘a grado de creatividad y de originalidad necesario’ para ser protegido como obra artística, es la posición común de la doctrina, y, además, es especialmente relevante en materia fotográfica para distinguir las creaciones artísticas –obras fotográficas– de las meras fotografías... La creatividad supone la aportación de un esfuerzo intelectual –talento, inteligencia, ingenio, invectiva, o personalidad que convierte a la fotografía en una creación artística o intelectual–. La singularidad no radica en el objeto fotográfico, ni siquiera en la mera corrección técnica, sino en la fotografía misma, en su dimensión creativa”. La distinción entre una obra fotográfica y una mera fotografía deberá realizarse basándose en el requisito de originalidad que exige el Libro I del TRLPI. Dependerá, pues, de que el autor incorpore o no a la obra “el producto de su inteligencia, un hacer de carácter personalísimo que trasciende de la mera reproducción de la imagen”, tal como dice la Sentencia del Tribunal Supremo de 29 de marzo de 1996.
Fuente
Texto del Plan Nacional de Conservación del Patrimonio FotográficoEnlace externo, se abre en ventana nueva
Text of National Plan for the Conservation of Photographic Heritage
En ( google translate)
Community concept of originalityAs seen above both Directive 1993/98 and Directive 2006/116 / EC, the Community concept of originality applied to photographs lies in considering the worksphotographic and own intellectual creation of its author (Art. 6).In this sense, it is interesting to cite the judgment of the Court (Third Chamber) of 1 December 2011 in Case C-145/10, Painer. The sentence is to establish certain criteria for differentiating photography as artistic creation protected as intellectual work, of what are considered mere photographs. Recitals that can be played are as follows"87. As regards, first, whether realistic photographs, particularly portrait photographs, enjoy the protection of copyright under Article 6 of Directive 93/98, it should be noted that the Court andhas stated in its judgment of 16 July 2009, Infopaq International (C-5/08, Rec. p. I-6569, paragraph 35) that copyright only apply to the work, like a photograph, which it is original in the sense of intellectual creation attributed to its author.88. As is apparent from recital 17 of Directive 93/98, an intellectual creation is attributed to its author when it reflects your personality.89. Well, this happens when the author was able to express their creative abilities to perform the work taking free and creative choices (see, a contrario, the judgment of 4 October 2011, Football Association Premier League and Others, C-403 / 08 and C-429/08, Rec. p. I-0000, paragraph 98).90. With respect to a photographic portrait, it should be noted that the author can take their free and creative in different ways and at different times during implementation decisions.91. In the preparatory phase, the author can choose the staging, the pose of the person to be photographed or lighting. In doing portrait photography, you can select the operating framework, focus or even the environment created. Finally, to obtain copies,the author may choose from among the various techniques revealed that there, you want to use, and Recourse to software.92. Through these various options, the author of a photographic portrait can leave your "personal touch" in the created work.93. Accordingly, for a photographic portrait, the margin of the author to implement their creative capacity is not necessarily limited or even nonexistent.94. In view of the above, must therefore be considered a photographic portrait can be protected by copyright under Article 6 of Directive 93/98, whenever an intellectual creation of the author reflecting his personality and which is manifested by the free and creative decisions himself to do it, which is for the national court in each case "Moreover, and as provided in Article 128 of the LPI / 1987, photographs that do not meet the original character be considered mere photographs. However, the Act does not provide any criterion to clarify the content of originality for the category of work in general and photographic works in particular. The revised text of the LPI 1/1996This article remains unchanged and does not add the clarification provided by Community law at the end of originality as "own creation of its author", although this accuracy is yesin later standards for computer programs and databases datos99.Relevant judgment of the Supreme Court of the First Chamber of April 5, 2011. Pronouncements to consider:"The Court considers correct the doctrine applied by the contested decision, so that, although the lack of originality,or the creativity, photography deprive the condition of photographic work (Art. 10.1.h LPI), and consequently of copyright, and degrade the condition of mere photograph with limited intellectual property protection of Article 128 LPI ... the criterion described is consistent with the notion of 'original creation' of Article 10.1 of the LPI, which can be understood as 'creative originality', whose interpretation, which is reinforced by the reference of the tenth additional provision of Law on Legal Protection of Industrial Design, Law 20/2003, of 7July, 'a degree of creativity and originality needed' to be protected as artistic work, is the common position of doctrine, and, moreover, is particularly relevant in photographic material for artistic creations distinguish fotográficas- -works of simple photographs ... creativity involves the provision of an intellectual effort -talento, intelligence, wit, invective, or personality that makes photography in an artistic or intellectual creation. The uniqueness lies not in the photographic object, even in the mere technical correction, but in the same photograph, in its creative dimension. " The distinction between a photographic work and a mere photograph should be made based on the requirement of originality required by Book I of TRLPI. It will therefore depend on the author incorporate or not to work "the product of his intelligence a make personal nature that goes beyond the mere reproduction of the image" as the judgment of the Supreme Court of March 29, says nineteen ninety six.
Source
Text of the National Heritage Conservation Plan external FotográficoEnlace, opens in new windowText of National Plan for the Conservation of Photographic Heritage
sábado, 8 de octubre de 2016
Lecturas de verano:Instantaneidad y estereoscopía: el viaje fotográfico a través de España de la compañía parisina J. Lévy et Cie, a finales del siglo XIX
Siguiendo con las lecturas, re-lectura más bien en este caso, les recomiendo
Instantaneidad y estereoscopía:el viaje fotográfico a través deEspaña de la compañía parisinaJ. Lévy et Cie, a finales del siglo XIX
Obra del estudioso de fotografía antigua, especializado en la fotografía antigua de Aragón :
JOSÉ ANTONIO HERNÁNDEZ LATAS
Investigador de la Agencia Aragonesa para la Investigación y el Desarrollo (ARAID)
Universidad de Zaragoza
pues bien mencionar, todo el artículo es interesante, la descripción del funcionamiento de la fotografía estereoscópica:
Para quienes no estén familiarizados con la estereoscopía, adelantaré que el procedimiento técnico de la fotografía estereoscópica consiste, en esencia, en reproducir los mecanismos de la visión binocular humana, bien conocidos ya desde la Antigüedad y especialmente a partir del Renacimiento, que permiten obtener una percepción
tridimensional de nuestro entorno. Para dicha percepción en relieve y en profundidad, el ser humano visualiza imágenes ligeramente diferentes a través de cada una de sus retinas, en razón de su distancia interocular, de aproximadamente 6,5 cms. Ambas imágenes se sintetizan en el cerebro componiendo una imagen única y tridimensional mediante el fenómeno físico conocido como
“persistencia retiniana”, que formulara el belga J.A.F. Plateau en 1829 y que consiste básicamente en la continuidad o memoria de la percepción registrada por la retina después de cesar el estímulo que la ha provocado (por un tiempo de 0,1 segundos, aproximadamente). Dicho fenómeno de la persistencia retiniana será la base de la ilusión de tridimensionalidad que proporciona la fotografía estereoscópica, pero también de la ilusión de movimiento a partir de la visualización, sin solución de continuidad, de una sucesión de imágenes fijas o fotogramas, que culminará en el cinematógrafo.
Otras obras del autor de descarga libre
PRIMEROS TIEMPOS DE LA FOTOGRAFÍA EN ZARAGOZA
Formatos“Carte de Visite” y “Cabinet Card”
ZARAGOZA EN LA FOTOGRAFÍA ESTEREOSCÓPICA
DE PRINCIPIOS DEL SIGLO XX: «EL TURISMO PRÁCTICO
Pero las principales editoriales españolas de fotografías estereoscópicas durante las primeras décadas del siglo XX fueron las barcelonesas de Alberto Martín y de J. Codina Torrás, y sus colecciones respectivas El turismo práctico y la colección Rellev.
La editorial de Alberto Martín, con sede en la calle Consejo de Ciento, 140, fue la responsable del mayor empeño editorial y fotográfico realizado en España desde tiempos de Laurent. A través de su editorial y de una red de fotógrafos corresponsales, cuya identificación es una asignatura pendiente para los fotohistoriadores actuales, consiguió reunir un importantísimo fondo fotográfico
que incluía vistas urbanas y monumentales de todas las provincias de España, así como de algunas poblaciones menores de especial relevancia turística.
Gracias a dicho fondo, consiguió plasmar un retrato sin parangón de aquella España de las primeras décadas del siglo XX Sus dos principales proyectos edi toriales fueron las series de fotografías estereoscópicas de las diferentes capita-les de provincia españolas que componían su colección
El turismo práctico y los cuadernos apaisados del Portfolio Fotográfico de España.
En (google translate)
Following the reading, re-reading rather in this case, I recommendInstantaneity and stereoscopy: a photographic journey through the company deEspaña parisinaJ. Lévy et Cie, the late nineteenth centuryWork of scholar old photograph, specializing in old photo of Aragon:
Jose Antonio Hernandez Latas Investigator of the Aragonese Agency for Research and Development (ARAID)University of Zaragozaas well mention, the entire article is interesting, the description of the operation of stereoscopic photography:For those not familiar with stereoscopy, I will advance the technical procedure of stereoscopic photography consists essentially reproducing the mechanisms of human binocular vision, well known since antiquity and especially since the Renaissance, which allow a perceptiontridimensional of our environment. To this perception in relief and in depth, the human being displayed slightly different images through each of their retinas, because of their interocular distance of about 6.5 cm. Both images are synthesized in the brain and composing a single three-dimensional image by the physical phenomenon known as"Persistence of vision" to formulate the Belgian J.A.F. Plateau in 1829 and consists basically of memory or continuity of perception recorded by the retina after cessation of the stimulus that has caused (for a time of 0.1 seconds approximately). This phenomenon of retinal persistence is the basis of the illusion of three-dimensionality that provides stereoscopic photography, but also the illusion of motion from the display, without interruption, a succession of still images or frames, culminating in the cinematograph.
EARLY DAYS OF PHOTOGRAPHY IN ZARAGOZAFormats "Carte de Visite" and "Cabinet Card"
ZARAGOZA IN Stereoscopic photographyPRINCIPLES OF THE TWENTIETH CENTURY: "PRACTICAL TOURISMBut the main Spanish publishers stereoscopic photographs during the first decades of the twentieth century were the Barcelona of Alberto Martin and J. Codina Torrás, and their respective collections The practical tourism and Rellev collection.The publisher Alberto Martin, located on the street Consell de Cent, 140, was responsible for the largest publisher and photographic efforts made in Spain since the time of Laurent. Through its editorial and a network of correspondents photographers, whose identification is a pending issue for current fotohistoriadores, he managed to gather an important photographic collectionIt is including urban and monumental of all the provinces of Spain views as well as some smaller populations of special tourist importance.Thanks to the fund, he managed to capture a portrait unparalleled that Spain of the early twentieth century Its two main edi torial projects were the series of stereoscopic photographs of different-les capita of Spanish province that composed his collectionThe practical tourism and landscaped notebooks Photo Portfolio of Spain.
viernes, 7 de octubre de 2016
Exposiciones para ver. Cespedosa. Juan Manuel Castro Prieto. Tabacalera Madrid. Exhibitions to be seen.
Se celebra en Madrid, en Tabacalera la exposición
Cespedosa. Juan Manuel Castro Prieto
El proyecto expositivo del Premio Nacional de Fotografía 2015, Juan Manuel Castro Prieto, gira en torno a la reconstrucción de la memoria del autor, en forma de historia gráfica de 39 años de producción fotográfica. La exposición se centra en Cespedosa de Tormes, un pequeño pueblo de la provincia de Salamanca, donde nacieron y vivieron los progenitores del autor.
Es una exposición bonita, de grandes fotos en muchos casos, que nos muestra la recreación de la memoria del artista frente a un lugar determinado por el recuerdo personal.
El dominio técnico, la composición de las fotos esta muy pensado, idealizado o, incluso, imaginado en todas ellas.
La presentación, el comisario es Chema Conesa, tiene detalles muy bonitos como la recreación, en una habitación. con mesita y lámpara central de las fotos mas antiguas buscando, creo, situarnos en el entorno de Cespedosa.
Como siempre digo mi comentario de una exposición es siempre una opinión personal, simple opinión personal de aficionado.
Digo esto porque, después de todo lo anterior, salí de la exposición pensando que en ella había mucho más de cerebro que de corazón y no porque el sentimiento no exista en las fotos que, por supuesto, existe y mucho.
Quiero decir que todas las fotos estaban muy, demasiado pensadas, al final son, me parecen, fotos frias y eso es lo que quiero transmitir con mis palabras.
Quizás también, y posiblemente es lo que me pasó, mi error en estas palabras mias, es que yo iba con una idea fotográfica del concepto "memoria" de esta exposición y me encontré, repito que en mi opinión, con una creación de la memoria del ayer desde hoy.
En ( google translate)
The exhibition is held in Madrid in Tabacalera
Cespedosa. Juan Manuel Castro Prieto
The exhibition project of the National Photography Prize 2015, Juan Manuel Castro Prieto, revolves around the reconstruction of the author's memory, in the form of pictorial history of 39 years of photographic production. The exhibition focuses on Cespedosa de Tormes, a small town in the province of Salamanca, where they were born and lived the parents of the author.
Tabacalera is a large exhibition space, flavored with old industrial ruin that gives a special flavor to the exhibitions held there. If you are an amateur photographer my advice is to take your camera or, like me, with a memory made with mobile.
It's a nice exhibition of large photos in many cases, showing us the recreation of the artist's memory against a particular memory location by staff.
Technical mastery, the composition of the pictures is very thought, idealized or imagined in all of them.
The presentation, the commissioner is Chema Conesa, has very nice touches such as recreation, in a room. with table and central lamp of the oldest photos looking, I think, go into the environment Cespedosa.As I always say my review of an exhibition is always a personal opinion, simple personal opinion amateur.
I say this because, after all this, I left the show thinking that she had more brain than heart and not because the feeling does not exist in the photos, of course, there a lot.
I mean that all the pictures were very, too thought out, in the end they are, I find, pictures cold and that's what I want to convey my words.
Perhaps also, and possibly what happened to me, my mistake in these my words, I went with a photographic idea of "memory" concept of this exhibition and I found, I repeat that in my opinion, with the creation of memory yesterday today.
Final point: My recommendation is that you go see it without any doubt.
miércoles, 5 de octubre de 2016
#DiaMundialdelosDocentes.Fotografía antigua retratos de escolares, diferentes autores
Las fotos de colegios, de niños y niñas con los profesores son clásicas en el mercado.
Son fotos de composición muy sencilla, básicamente dos modelos
A continuación muestro algunos ejemplos de fotógrafos de diferentes lugares de España
Este es el modelo más habitual de encontrar en el mercado, todos los niños y niñas en la clase lo que permite observar la propia habitación donde se daba la clase y los elementos que la formaban, bancos, pizarras etc.
Recordar que Santander tiene un centro de documentación de la imagen francamente bueno y con atención esmerada a las consultas.
..........El portal Web del Centro de Documentación de la Imagen de Santander (CDIS), del Ayuntamiento de Santander, tiene como objetivo poner a su disposición el patrimonio fotográfico municipal.
Que,además, tiene fotografias ( copias) a la venta
Si hacemos la búsqueda del fotógrafo Claudio obtenemos 7 fotos
O imágenes de centros educativos
Foto de más calidad que las anteriores, el fotógrafo colocó a las escolares en el jardín no dudando en sacar incluso la pizarra lo que dota a este foto de un encanto especial, recuerdo de otros tiempos.
Murcia imágenes digitales. Archivo municipal
.....Las colecciones están integradas por todos los documentos especiales producidos o recibidos por el Ayuntamiento que se conservan en el Archivo, siendo los más destacables la colección de Planos y la de Carteles. Junto a ellas tenemos también importantes colecciones fotográficas, formada por adquisiciones, como la colección fotográfica de don Juan López, o donaciones al Archivo a lo largo del siglo XX..
Clase de piano. Sencilla foto, posiblemente de fotógrafo aficionado fechada en 1919, todas atentas en mirar fijamente a la cámara
...Los llamados “batallones infantiles” participaban tanto del espíritu patriótico,como de ciertas prácticas físicas propias del ámbito castrense, y mediante las cuales pretendían incorporar sus fines a la corriente regeneradora ........
Ver post anterior
Photographic images with educational themes in public and private collections and archives
autora Isabel Argerich
.......El texto aborda la relación entre la evolución técnica e implantación social de la fotografía desde su descubrimiento en 1839, con el incremento del número de imágenes de temática educativa disponibles a lo largo de este tiempo. A continuación relaciona diversos recursos documentales para la localización, en el ámbito estatal, de los principales archivos y colecciones en los que pueden conservarse fotografías de la materia que nos ocupa, dedicando especial atención a los fondos correspondientes a Baleares...
Video:Peter Lindbergh A Different Vision on Fashion Photography.The Kunsthal . Rotterdam
Opening September 10th, the first exhibition in the Netherlands devoted to German photographer Peter Lindbergh, which is initiated, produced and toured by Kunsthal Rotterdam will feature more than 220 photographs.
Press
Video
Peter Lindbergh opening weekend at Kunsthal Rotterdam
Kunsthal Rotterdam
Fotografía antigua. Candeleda. Ávila.Foto Dirección General de Turismo. Fotógrafo Ruiz Barra.
Fotografía que representa una pequeña calle del pequeño pueblo de Candeleda en Gredos, Ávial.
La luz del sol marca la sombra de las casas de blanca fachada, unos vecinos, sus siluetas se ven al fondo de la foto.
Ayuntamiento de Candeleda
Candeleda y El Raso, gracias a su situación privilegiada y su microclima tan suave, ofrece una gran variedad de actividades turísticas de todo tipo y en cualquier temporada del año.
Se puede disfrutar de paseos por las gargantas, con amplias zonas de baño; senderismos por una de las variadas rutas al efecto, con perfiles diferentes en función de la dificultad del trayecto; paseos a caballo, en canoa, paseos culturales por las calles del pueblo, con sus casas entramadas y edificios de gran valor histórico cultural, como La Iglesia de Nuestra Señora de La Asunción o la Ermita de San Blas, sin olvidar la importancia que tiene para Candeleda el Castro Celta de "El Freillo" en El Raso, yacimiento arqueológico donde los vetones vivieron aproximadamente en el siglo V antes de Cristo.
Esta foto nos demuestra que los fotógrafos que trabajaron para la Dirección General de Turismo se acercaron a monumentos y lugares famosos pero sin olvidar la belleza de pequeños pueblos como este cercano a Madrid.
Sobre el fotógrafo Ruiz Barra no he encontrado dato alguno.
......La Serie Patronato Nacional de Turismo engloba un importante volumen de fotografías y otra documentación gráfica: carteles de información de actividades, folletos informativos, etc. En total, 344 cajas, que incluyen 80.975 fotografías, 49 sobres de índices fotográficos y 7 álbumes.
La fracción más antigua de la serie, denominada Catálogo Monumental de España, se realizó entre los años 1928, fecha de creación del Patronato, y 1936, momento en que las actividades de promoción del turismo quedan interrumpidas por la Guerra Civil. Este catálogo se compone de 3.861 fotografías de diferentes lugares y tema vario, pero siempre relacionado con la actividad turística........
En este estudio nos señalan que
..En 1938 la Administración sublevada crea el Servicio Nacional de Turismo dependiente del Ministerio del Interior. Definitivamente convertido en Dirección General del Turismo en 1939 asumió las competencias del extinto Patronato, competencias que incluían la continuación del archivo fotográfico.
La dependencia de esta Dirección General cambió en 1941 a la Vicesecretaría de Educación Popular hasta su definitiva adscripción en 1951 al recién creado Ministerio de Información y Turismo, que se mantuvo hasta 1977…….
…Por ser este bloque uno de los más importantes en cuanto a producción fotográfica, señalaremos varios aspectos que se consideran de importancia:
- Se tratan de verdaderos archivos fotográficos creados por diferentes unidades dentro de la estructura de un Ministerio o de un organismo. No son fotografías sueltas ni dispersas entre los expedientes administrativos, configuraron una unidad definida, como archivo fotográfico, servicio fotográfico, etcétera.
- La inmensa mayoría de las imágenes que se conservan en estos archivos fotográficos administrativos son el resultado de verdaderos profesionales, con lo cual la calidad y valía artística de las imágenes es superior a la de otros fondos…
Exposiciones para ver Visite España. La memoria rescatada BNE. "VISITE ESPAÑA: LA MEMORIA RESCATADA" Museo del Romanticismo. Fotografía y turismo
Turismo y fotografía. Documentos y links. Tourism and photography. Documents and links. Spain XIX-XX century
martes, 4 de octubre de 2016
Fotografía. Henri Cartier Bresson. Christie's: most of the prints in this sale were made for the purpose of reproduction in press publications
ONLINE AUCTION
Over 100 photographs by Henri Cartier-Bresson comprise the next installment of the Modern Vision online sale series. As a master of the candid photograph, Cartier-Bresson boasts an unparalleled résumé devoted to more than 30 years on assignment for international publications such as LIFE magazine. This sale reveals a range of inspiration by capturing not only pivotal moments in photojournalism, but also beautiful moments of ordinary life. Bidding starts at $100 for all lots and opens at 12pm EDT on October 4.
Como curiosidad les comento esta subasta de fotografías, algunas de las más conocidas, de Cartier Bresson.
Muchas de ellas son "de periódico", es decir de esas fotografías que nos encontramos con relativa frecuencia en las tiendas y que llevan al dorso una pequeña descripción de la foto y el nombre de la agencia y del fotógrafo.....estos últimos no siempre.
Pues bien en esta subastas hay muchas fotografías de este tipo de Cartier Bresson y la casa de subastas advierte:
Y uno, desde el punto de vista del coleccionista, no puede dejar de preguntarse.........¿por qué no van a ser certificadas?
¿son obras suyas o no?
Al fin y al cabo toda obra que el coleccionista se encuentra en el mercado ha sido, en origen, vendida o regalada por el artista como sucede con esas fotos de agencia.
Otra cosa será el valor que el mercado y las leyes les quieran dar pero en mi opinión sí son obras suyas.
En un momento determinado comenta Man Ray al entrevistador que se tuvo que ganar la vida retratando a gente diversa.
Uno de los encargos fue un "rajá" que se le presento con el vestido de su país.
Le mira, calla y hace la foto.
Pregunta entonces Man Ray que cuantas copias quiere
Le contesta el rajá que "miles..."
Entonces Man Ray le dice " le doy el negativo y haga las que quiera"
Pregunta curiosa ¿son fotos de Man Ray esas miles de fotos?
En (google translate)
ONLINE AUCTION
PhotographsHenri Cartier-Bresson: Decisive Moments
Over 100 photographs by Henri Cartier-Bresson Comprise the next installment of the series Modern Vision online sale. As a master of the candid photograph, Cartier-Bresson Boasts an unparalleled résumé devoted to more than 30 years on assignment for international publications: such as LIFE magazine. This leaves reveals a range of inspiration not only by capturing pivotal moments in photojournalism, But Also beautiful moments of ordinary life. Bidding starts at $ 100 for all lots and opens at 24:00 EDT on October 4.
As curiosity I commented this auction of photographs, some of the best known, Cartier Bresson.
Many of them are "periodic", ie of those pictures we found with relative frequency in stores and leading to back a short description of the photo and the name of the agency and the photographer ..... recent not always.
Well in this auction there are many photographs of this type of Cartier Bresson and the auction house warns:
PLEASE NOTE THAT MOST of the prints in esta leaves Were Made for the purpose of reproduction in press publications and are offered Preferred Such as unaccompanied by certification from the Henri Cartier-Bresson Foundation.
And one, from the point of view of the collector, can not help wondering why ......... will not be certified?Are they yours or not work?At the end of the day all the work that the collector is on the market has been, originally, sold or given away by the artist as with those photos agency.Another thing is the value the market and want to give them laws but in my opinion it is his works.
Complementing me is the memory of a video conversation with Man Ray recently told them:
At one point the interviewer says Man Ray who had to earn a living portraying different people.One of the orders was a "Rajah" to be presented with the dress of their country.Le look, says nothing and does the photo.Man Ray then asks how many copies you wantRaja replied that "thousands ..."Man Ray then says "I give the negative and make you want"
Curious question Are those pictures of Man Ray thousands of photos?
lunes, 3 de octubre de 2016
Links. Archivo visual de Santiago de Chile.
Les informo que el Archivo Visual de Santiago de Chile tiene, disponibles en la web, una sección con más de 700 fotografías muchas de ellas de descarga libre.
Destacar, por ejemplo:
El álbum de Santa Lucía de 1874
Autor: Pedro Emilio Garreaud
Técnica: Fotografía
Fecha: 1874
Lugar: Cerro Santa Lucía
Archivo: Memoria Chilena (Biblioteca Nacional de Chile)
En: VICUÑA MACKENNA, Benjamín. Álbum del Santa Lucía. Santiago, 1874
Nombre documento: FOT-1874-GAR-MCH-01
Enlace: http://www.memoriachilena.cl/temas/documento_detalle.asp?id=MC0006534
El jardín elíptico y el peñón de Huelén
Autor: Pedro Emilio Garreaud
Técnica: Fotografía
Fecha: 1874
Lugar: Cerro Santa Lucía
Archivo: Memoria Chilena (Biblioteca Nacional de Chile)
En: VICUÑA MACKENNA, Benjamín. Álbum del Santa Lucía. Santiago, 1874.
Nombre documento: FOT-1874-GAR-MCH-11
Enlace: http://www.memoriachilena.cl/temas/documento_detalle.asp?id=MC0006534
O fotos de otros autores
Autor: Eugène Maunoury
Técnica: Fotografía
Fecha: 1860-1870
Archivo: Bibliothèque Nationale de France
Nombre documento: FOT-1860-MAU-BNF-09
Autor: Eugène Maunoury
Técnica: Fotografía
Fecha: 1860-1870
Lugar: Iglesia San Francisco y la Alameda desde el Cerro Santa Lucia
Archivo: Bibliothèque Nationale de France
Nombre documento: FOT-1860-MAU-BNF-20
Leido en prensa:La India rural y colorista de Cristina García Rodero. Exposición para ver
La India rural y colorista de Cristina García Rodero
Caixaforum Barcelona expone 80 fotografías de su trabajo sobre los más desvalidos de este país asiático
“Pese a eso, realicé 67.000 imágenes de las que he seleccionado 80, escogidas tanto por su valor artístico como por la historia que hay detrás de cada una de los fotografiados”, explica sin dejar de mirar al interlocutor con sus enormes ojos.
Es otra manera de ver hoy la fotografía frente al ayer, incluso el ayer más cercano.
Véase en La Mirada Fotográfica. Vieitez. Minuto 11
...No dudaba, estudiaba la papeleta y cuando apretaba el disparador ese era el tiro seguro...
En ( google translate)
India's rural and colorful Cristina Garcia Rodero
CaixaForum Barcelona presents 80 photographs of his work on the most vulnerable of the Asian country
"Despite that, I made 67,000 images that I selected 80, chosen both for its artistic value as the story behind each of the photographed," he says still looking to partner with her big eyes.
CaixaForum Barcelona
Dreamland
Through large-format photographs taken by the photographer Cristina García Rodero, the exhibition aims to give voice to women in communities of Anantapur, India, and highlight its power to transform the communities where they live
It's another way of seeing photography today versus yesterday, yesterday even closer.
See La Mirada Photo. Vieitez. after 11 minutes
... No doubt, studied the ballot and when pressed the trigger that was the sure shot ...
Links:
http://www.parisiennedephotographie.fr/home.aspx
La SPL Parisienne de Photographie société anonyme publique locale créée en juillet 2005 assure depuis le 1er septembre 2006 la reproduction numérique et la diffusion des fonds iconographiques et photographiques de la Ville de Paris dans le cadre d’une délégation de service public. Ces fonds comprennent les collections des musées, bibliothèques patrimoniales et autres institutions culturelles municipales, ainsi que les collections de l’Agence Photographique Roger-Viollet.
En los fondos de esta última sección hay que recordar que se encuentran numerosas fotografías antiguas de España, citemos algunos documentos que las referencian:
En ( google translate)
The SPL Parisienne de Photographie société anonyme published in juillet 2005 Créée locale depuis le 1er septembre ECOG 2006 numérique et la diffusion des reproduction fonds photographiques iconographiques et de la Ville de Paris dans le cadre d'une délégation de service public. Ces fonds des Musées comprennent their collections, heritage bibliothèques culturelles et autres municipal Institutions, ainsi que l'Agence collections them Photographique Roger-Viollet
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