photocollection.alonsorobisco.es
1. Albums
3. Blog: 3000 posts
6. Links
7. Sitemap
8. Books
9. Contact
OCUTBRE 2017
martes, 31 de octubre de 2017
Arte Cultura y Mecenazgo. Normativa. Ejemplos prácticos . Spanish laws for donations of works of art. Website of the Ministry of Culture
Hay veces que la donación de un bien, una/s fotografías es una opereación que merece la pena estudiarse de acuerdo con la normativa vigente.
Bien sea en crowfunding para la compra de una obra para un museo ( caso reciente de un cuadro para el Museo Sorolla) o como opción personal para donar beneficiándonos de la ley de Mecenazgo. Que no es que sea una maravilla pero es mejor que nada.
Ministerio de Educación Cultura y Deporte
Qué es el Mecenazgo
La RAE define el mecenazgo como la “protección o ayuda dispensadas a una actividad cultural, artística o científica”.
Aportaciones
¿Qué aportaciones pueden hacerse?
En fotografía pienso que el concepto más facil de alcanzarse es el último
Pues bien, los efectos sobre el irpf son.
Efectos prácticos en IRPF
¿En qué se traducen a efectos prácticos las donaciones?
Si una persona física dona 150 euros a una entidad no lucrativa que está entre las posibles receptoras de mecenazgo:
Si dona 500 euros:
Si dona 500 euros y se trata de una donación fidelizada:
Si dona 500 euros a una actividad prioritaria de mecenazgo y existe fidelización en la donación:
En ( google translate)
There are times when the donation of a good, one / s photographs is an opereation that deserves to be studied in accordance with current regulations.
Whether in crowfunding for the purchase of a work for a museum (recent case of a painting for the Sorolla Museum) or as a personal option to donate benefitting from the law of patronage. That is not that it is wonderful but it is better than nothing.
Ministry of Education, Culture and SportsWhat is patronage
The RAE defines patronage as the "protection or aid dispensed to a cultural, artistic or scientific activity".
ContributionsWhat contributions can be made?
Donations and donations of money, goods or rights.
Membership fees to associations that do not correspond to the right to receive a present or future benefit.
The constitution of a real right of usufruct over goods, rights or values, made without consideration.
Donations or donations of goods that are part of the Spanish Historical Heritage, which are registered in the BIC or General Inventory.
Donations or donations of cultural goods of guaranteed quality in favor of entities that pursue among their purposes the realization of museum activities and the promotion and dissemination of historical artistic heritage.
In photography I think the easiest concept to achieve is the last one
Well, the effects on the irpf are.
Practical effects in IRPF
In what ways are donations translated for practical purposes?
If a natural person donates 150 euros to a non-profit entity that is among the possible recipients of patronage:
The taxpayer deducts 112.5 euros (75% of the quota) in his IRPF.
That is, the cost of a donation of 150 euros is really 37.5 euros. Therefore, the chosen entity receives 150 euros, of which 37.5 are from the donor and 112.5 are an indirect subsidy from the Treasury.
If you donate 500 euros:
Of the first 150 euros is deducted 75%, so the taxpayer recovers 112.5 euros.
Of the remaining 350 euros is deducted 30%, so the taxpayer recovers 105 euros.
Therefore, in total the taxpayer recovers 217.5 euros.
If you donate 500 euros and it is a loyal donation:
Of the first 150 euros is deducted 75%, so the taxpayer recovers 112.5 euros.
Of the remaining 350 euros is deducted 35%, so the taxpayer recovers 122.5 euros.
Therefore, the taxpayer recovers a total of 235 euros.
If you donate 500 euros to a priority patronage activity and there is loyalty in the donation:
From the first 150 euros is deducted 80% (the usual percentage increases by 5%), so the taxpayer recovers 120 euros.
Of the remaining 350 euros is deducted 40% (the usual 30% increases by 5% for loyalty in the donation and another 5% for being a priority activity of patronage), so the taxpayer recovers 140 euros.
Therefore, the taxpayer recovers a total of 260 euros
Links. Descarga libre. Revista Alquimia. Mediateca INAH. Sistema Nacional de fototecas. Mexico. Free download Alchemy Magazine. INAH media library National system of photo libraries. Mexico
Está disponible en red el nº 58 de la Revista Alquimia publicada por la Mediateca INAH.
Con el siguiente contenido.
Artículos
Daguerrotipos. La verdad de los colores Mariana Rubio de los Santos |
PDF |
En búsqueda de la ilusión: la fotografía iluminada en el siglo xix |
PDF |
Simplemente color |
PDF |
La degradación del color en el cine mexicano |
PDF |
El cine en color en México: figuras esenciales |
PDF |
Sistema Nacional de Fototecas
Fototeca de la Coordinación Nacional de Museos y Exposiciones Sistema Nacional de Fototecas |
PDF |
Soportes e imágenes
Santiago Ramón y Cajal. Los encantos de la fotografía Sistema Nacional de Fototecas |
PDF |
Reseñas
Miradas de México Cecilia Gutiérrez Arriola |
PDF |
Rivers of Power / Ríos de poder |
PDF |
sábado, 28 de octubre de 2017
Marín. La mirada desvelada .UNED Documentos
Marín reúne todos los requisitos del nuevo profesional, el reportero gráfico, que habría de revolucionar la prensa escrita. Durante treinta años va a desarrollar una extraordinaria actividad publicando más de mil fotos por año sólo en un periódico, Informaciones, a lo que hay que añadir su colaboración en todas las revistas gráficas de la época. Su última dedicación será la de fotografiar la guerra civil desde el Madrid sitiado. Terminada la guerra sus fotografías –por las obvias circunstancias- desaparecen de los periódicos. Y desde entonces el olvido. Pero la historia guarda en su más íntima razón la justicia poética. En nuestro caso, tiene un nombre: Lucía Ramón Plá. Hija del fotógrafo va a conservar, a salvar el excepcional archivo fotográfico del artista. De su extenso archivo se exhiben en esta exposición algunos ejemplos de las fotos del fondo que guarda la Fundación Pablo Iglesias, compuesto por 18.296 fotografías, legado familiar de Marín depositado en la Fundación; la gran mayoría negativos en placas de vidrio y los menos en negativos flexibles.
II Jornadas sobre Investigación en Historia de la Fotografía. Zaragoza. 25-27 de octubre de 2017
Este año he podido asistir, a mi pesar sólo a la mitad de ellas, a las
II Jornadas sobre Investigación en Historia de la Fotografía.
Pienso que, a veces, no es bueno personalizar a los organizadores, instituciones y personas, de los congresos/jornadas pero, otras veces, es necesario, obligado, hacerlo.
Que la Institución Fernando el Católico (CSIC) haya sido capaz de realizarlas y atraer a tantos y tan calificados ponentes es un éxito y supone un enorme trabajo de la institución, su gente y la persona que coordinó y dirigió todo D. José Antonio Hernández Latas al que conocí en persona después de conocerlo anteriormente a través de sus estudios sobre fotografía.
Tal y como dice la presentación:
............ las Jornadas están dirigidas no solo al ámbito académico y universitario (estudiantes, investigadores, profesores, etc.), sino también hacia todos aquellos profesionales (archiveros, conservadores de colecciones, museos, etc.) vinculados al mundo del patrimonio fotográfico y también al cada vez más numeroso público de aficionados y amantes de la fotografía..............
Yo estoy incluído en este último grupo, el menos profesional de todos y, a la vez, el más deseoso de aprender sobre fotografía.
Y, desde este punto de vista, el de la fotografía como arte, quisiera hacer una reflexión personal:
Si admitimos, por lo menos yo así lo hago, a la fotografía como un arte, su estudio (el de la fotografía y el del fotógrafo y su entorno) no deben olvidar este "componente artístico en la investigación"
Lo digo porque ví, veo, a los historiadores de la fotografía muy centrados en el dato del lugar y del personaje, en la fecha del personaje o lugar (no de la foto o fotos del fotógrafo estudiado), en el árbol genealógico del fotografiado, en el pueblo fotografiado. Poco se dice en la foto misma, de las exposiciones en que participó, de su calidad artística en relación con otros fotógrafos de su entorno, y, lo más importante, del carácter que hace que sus fotos "hechas en el ayer nos atraigan en el hoy."
Pienso, quizás esté equivocado, que si leo un estudio sobre un fotógrafo al final me debe quedar clara una cosa al menos ya que una es la pregunta que yo me hago cuando empiezo a leer sobre un artista :
¿Por qué es tan bueno este fotógrafo que han realizado un estudio sobre él?
Si la respuesta son datos y no son las cualidades artísticas del fotógrafo, su técnica y su arte, supongo que lo pasaré bien al leer el estudio y pronto lo olvidaré.
En fin, este post ha salido demasiado filosófico, pido disculpas por ello.
Vaya, repito, mi enhorabuena por la organización de estas jornadas, que tan difíciles son de realizar en España.
En ( google translate)
This year I was able to attend, despite only half of them, to the
II Conference on Research in History of Photography.
Program pdf.
I think that sometimes it is not good to personalize the organizers, institutions and people of events but, at other times, it is necessary, obligated, to do so.
That the Institution Fernando el Católico (CSIC) has been able to carry them out and attract so many and so qualified speakers is a success and represents a huge work of the institution, its people and the person who coordinated and directed all José Antonio Hernández Latas to whom I met in person after meeting him previously through his studies on photography.
As the presentation says:
............ the seminars are aimed not only at the academic and university level (students, researchers, professors, etc.), but also towards all those professionals (archivists, curators of collections, museums, etc. .) linked to the world of photographic heritage and also to the increasingly large audience of fans and lovers of photography ..............
I am included in this last group, the least professional of all and, at the same time, the most eager to learn about photography.
And, from this point of view, that of photography as art, I would like to make a personal reflection:
If we admit, at least I do, photography as an art, its study (photography and the photographer and its environment) should not forget this "artistic component in research"
I say it because I saw, I see, the historians of photography very focused on the data of the place and the character, the date of the person or place (not the photo or photos of the photographer studied), in the family tree of the photographed, in the village photographed. Little is said in the photo itself, the exhibitions in which he participated, his artistic quality in relation to other photographers in his environment, and, most importantly, the character that makes his photos "made in yesterday attract us in the today."
I think, maybe I'm wrong, that if I read a study about a photographer in the end I must be clear one thing at least since one is the question that I ask myself when I start reading about an artist:
Why is this photographer so good that they have done a study about him?
If the answer is data and are not the artistic qualities of the photographer, his technique and his art, I guess I'll have a good time reading the study and soon forget.
Anyway, this post has come out too philosophical, I apologize for it.Go, I repeat, my congratulations for the organization of the event, which is so difficult to do in Spain.
viernes, 27 de octubre de 2017
Gervasio Sánchez. Antología. Diálogo del autor con Cristina García Rodero .. MInisterio de Educacion . Promoción de arte
jueves, 26 de octubre de 2017
Fotografia Segunda Guerra Mundial: Churchill
Fotografía , excelente foto de agencia, que representa una imagen muy conocida como es la silueta de Churchill viendo el vuelo de una Fortaleza Volante un granbombardero.
Boeing History
......The B-17 was the first Boeing military aircraft with a flight deck instead of an open cockpit and was armed with bombs and five .30-caliber machine guns mounted in clear "blisters."
..........he B-17E, the first mass-produced model Flying Fortress, carried nine machine guns and a 4,000-pound bomb load. It was several tons heavier than the prototypes and bristled with armament. It was the first Boeing airplane with the distinctive -- and enormous -- tail for improved control and stability during high-altitude bombing. Each version was more heavily armed.
This is the well known figure of the Prime Minister, easily recognisable even though it is a back view. The he is watching son intently is one of the Gigantic Boeing "Flying fortress" which are now being flown to this country in ever increaseing numbres to do their bit in the offenssive gainst Germany.
Picture taken during a recent visita to an R.A.F. establishement when the Prime Minister saw our latest and bigger bombers.
Fotografia Chuchill en su primer dia como Lord del Almirantazgo
Founded c. 1903 by Mr J.B. Helsby, a photographer and Mr Walter J. Edward, a photographic salesman, Topical Press expanded rapidly to cope with the increasing demand for press photography in the early twentieth century. By the 1930's the company had a team of photographers in London and over a thousand agents world wide. Staff at the London headquarters at 10 & 11 Red Lion Court would produce prints from glass plate negatives and write captions to accompany the images for the picture desks of newpapers in nearby Fleet Street or for the commercial clients in shipping, rail and transport industries. However Topical's fortunes later changed when changes in photography and journalism and the advent of television diminished the demand for their services, until in 1957 the company closed. The archive of prints and negatives having been acquired by the Hulton Press Library which is now part of Getty Images.
Wiston Churchill Centre
Churchill Wikipedia
martes, 24 de octubre de 2017
Madrid en la Mirada, la historia de Madrid en imágenes. The history of Madrid in pictures: Photographers Santos Yubero y Cristóbal Portillo
Madrid en la mirada" es un documental, producido por Telemadrid, en el que se plantea un recorrido por la vida cotidiana y las costumbres de los madrileños durante una buena parte del siglo XX, a partir de fotografías de época. La mayoría pertenecen a los fotógrafos Santos Yubero y Cristóbal Portillo, que trabajaron como fotoperiodistas, retratando la vida cotidiana de los madrileños y el paisaje urbano de la ciudad desde los años cuarenta hasta mediados de los setenta del siglo pasado. Para completar el retrato de esos años, se muestran imágenes de películas y del NoDo, así como una cuidada banda sonora con temas musicales de entonces. Madrid en la mirada" es un documental, producido por Telemadrid, en el que se plantea un recorrido por la vida cotidiana y las costumbres de los madrileños durante una buena parte del siglo XX, a partir de fotografías de época. La mayoría pertenecen a los fotógrafos Santos Yubero y Cristóbal Portillo, que trabajaron como fotoperiodistas, retratando la vida cotidiana de los madrileños y el paisaje urbano de la ciudad desde los años cuarenta hasta mediados de los setenta del siglo pasado. Para completar el retrato de esos años, se muestran imágenes de películas y del NoDo, así como una cuidada banda sonora con temas musicales de entonces.
lunes, 23 de octubre de 2017
L'Architecture Americaine. American building interiors. 1880-83. New York, Boston, Chicago etc. Albert Levy Photographer
Illustrated Boston. The Metropolis.
1889
Published by American Publishing and Engraving Co.
102 Chambers St. New York
Owner: Vestibule of the J. H. White residence, Fisher Hill, Brookline. Massachusetts 1880-81. Architect. Peabody and Stearns. Standing.
Standing with our backs against the piazza door..we see a wide oaken stairway, of easy ascent, and at its right an entrance into the billard room...The walls are wainscoted to a height of five feet, and then tinted in Indian Red, which, together with tints of gold, brown, and gray, appear again the panels of the heavily beamed...there is a large center-table, eight feet long by five feet wide, on which in addition to a variety o choice books, appear vases filled with fucsias, English primroses and umbrella ferns...
Artist houses, being a series of interior views of a number of the most beautiful and celebrated homes in the United States.
Mención a esta foto la encontramos en .
Fisher Hill, Tour One Courtesy, Brookline Preservation Commission
The largest estate on the south side of the hill was built by dry goods magnate Joseph H.White in 1881-82 (541-45 Boylston St.). White's house and carriage barn, though still standing, are surrounded by recent development. It was designed by the prominent Boston firm of Peabody & Stearns and was pictured in L'Architecture Americaine. published in Paris in 1886. Frederick Law Olmsted was hired to plan the landscaping for this estate, although little evidence remains of his work.
Wikipedia
The Fisher Hill Historic District encompasses a residential area in central Brookline, Massachusetts. The area was subdivided and built out beginning in the 1880s, with landscaping design by Frederick Law Olmsted and John Charles Olmsted. The district is bounded on the west by Chestnut Hill Avenue, Baxter Road, and Channing Road, and on the south by Massachusetts Route 9. Its eastern boundary runs along Buckminster Street to Dean Road, joining the northern boundary of Clinton Road, running between Dean Road and Chestnut Hill Avenue. Prior to its development in the 1880s, Fisher Hill had a relatively small number of landowners. Some of them banded together, hiring the Olmsteds to design a subdivision plan for the entire district. Lots were sold to wealthy individuals, who built fashionable houses, often designed by architects. In 1914 a restrictive covenant was entered into by a significant number of property owners, restricting their properties to strictly single-family residential uses.
The district was listed on the National Register of Historic Places in 1985.
Architect: W. R. Emerson
Owner: Vestibule of a summer residence
William Ralph Emerson (March 11, 1833 – November 23, 1917) was an American architect. He partnered with Carl Fehmer in Emerson and Fehmer.
Emerson was born in Alton, Illinois, a cousin of Ralph Waldo Emerson, and trained in the office of Jonathan Preston (1801–1888), an architect–builder in Boston, Massachusetts. He formed an architectural partnership with Preston (1857–1861), practiced alone for two years, then partnered with Carl Fehmer (1864–1873). On September 15, 1873 he married Sylvia Hathaway Watson.
He is best known for his Shingle Style houses and inns. He worked with fellow Boston designer Frederick Law Olmsted on the creation of the National Zoo in Washington, D.C., designing several of the zoo's first buildings.
Emerson was a friend to the Boston painter William Morris Hunt, who painted a portrait of Emerson's son Ralph, shown at an exhibition of Hunt's work at the Boston Museum of Fine Arts in 1880.
Emerson died in Milton, Massachusetts.
Architect: W. R. Emerson
Owner: Vestibule of a summer residence
Bibliografía sobre este arquitecto
The Architecture of William Ralph Emerson 1833-1917 by Cynthia Zaitzevsky
Review by: Eleanor Pearson
Journal of the Society of Architectural Historians
Vol. 32, No. 3 (Oct., 1973), pp. 250-253
Published by: University of California Press on behalf of the Society of Architectural Historians
Architect: L. T. Schofield
Owner: Private residence. Cleveland .Dining-room Buffet
Levi T. Scofield. (1842-1917), the designer of this sculptural dining room buffet, was noted for his public monuments: Soldiers' and Sailors' Monumente in Public Square Cleveland
SCOFIELD, LEVI T. - The Encyclopedia of Cleveland History
Architect: Burling and Whitehouse. A. Fiedler (decorator)
Owner: Dining-room of the S. M. Nickerson residence
Three rooms from the Samuel M. Nickerson Residence. 40 East Erie Street Chicago. 1883 ( American Victorian Architecture A Survey of the 7's and 80's in contemporary photographs. Arnold Lewis and Keith Morgan)
The dining room, smooking room and bedroom are all from the S.M. Nickerson residence. These rooms were closely described in Artistic Houses which noted the flemish Renaissence style on the dining room, the high wainscoating of the smoking room whith shelves for "collected bria à brac ", and the general finish of the bedroom with high waisncoating and a canvas ceiling divided by wooden or brass moldings.
Architect: Burling and Whitehouse. A. Fiedler (decorator)
Owner: Smoking-room of the S. M. Nickerson residence
Digital libraries Saic Edu
Title/Project Name |
|
Alternate Title/Project Name |
|
Street Address/Neighborhood |
|
City |
|
State/Province |
|
Country |
|
Date Designed or Built |
|
Architect/Designer/Creator |
|
Date of View |
|
View or Detail Type |
|
Image Notes |
|
Caption/Inscription Text |
|
Photographer |
Architect: H. H. Richardson
Owner: Fireplace of the Oakes Ames Memorial Library ( Standford White )
The mantel from the North Easton Library shows the strong influence of the English Pre Raphaelites. Henry-Russell Hitchcock believes than the mantes was designed by Stanford White, then a draughtsman in Richardson' office. Except for a decorative mantel in Austin Hall this fireplace design is a unique example in Richardson' work
Henry Russell The architecture of H.H. Richardson and his times. MIT press. 1961. 186-187
Wikipedia
The Ames Free Library is a public library designed by noted American architect H. H. Richardson. It is located at 53 Main Street, Easton, Massachusetts, immediately adjacent to another Richardson building, Oakes Ames Memorial Hall.
The library was built from 1877 to 1879, although it did not open until March 10, 1883. It is generally rectangular, with broad gable projecting from its north end and a rectangular tower rising where the gable meets the main mass. The gable's front facade contains a heavily arched entry on the first floor and a row of five arched windows separated by pairs of short columns above. The facade is light-brown Milford granite laid in random ashlar with reddish-brown Longmeadow brownstone trim. Its roof is red-orange tile. A children's wing (red brick) was added in 1931, eliminating the original lavatory and document room.
Within, the library's major rooms, stack wing, hall, and reading room are laid out longitudinally. The reading room's fireplace is primarily by Stanford White, and the stone and bronze medallions of Oliver Ames were designed by Augustus Saint-Gaudens.
Architect: Peabody and Stearns
Owner: Fireplace of ladies' parlor of the R. H. White and company Warehouse Store. 30 Bedford Street, Boston, Massachussets. 1881.
The walls are of plaster, painted many times in a low, deep tint, suggestive of old gold, the inclosing the clock is a glass mosaic, and the inmense fireplace has a fancing Victoria marble, a lining and heart of glazed tile, and a back of iron
American Architect and building.News. XVI ( September 6, 1884) 117
Artistic Houses. New York, D. Appelton
Architect: H. J. Schwartzmann and Company
owner: Music room and conservatoy of a Private Residence. New York.
Herman J. Schwartzmann 1843-1891) was the Architect in Chief of the 1876 Centennial in Philadelphia where he designed Memorial Hall and Horticultural Hall. Following the close of the exhibition he moved to New York City and established a partnership with Alfred Buchman which lasted until 1890.
Whitney, Henry F. an Elsie R. Biographical Dictionary of American Architects ( deceased) Los Angels. New Age publishing Company 1956. 542-543.
Architect: Burling and Whitehouse. A. Fiedler (decorator)
Owner: Bedroom of the S. M. Nickerson residence
The Richard H. Driehaus Museum immerses visitors in one of the grandest residential buildings of 19th-century Chicago, the Gilded Age home of banker Samuel Mayo Nickerson.
The Life and Work of Edward J. Burling, Architect
Wikipedia
The Samuel M. Nickerson House, located at 40 East Erie Street in the Near North Side neighborhood of Chicago, Illinois, is a Chicago Landmark. It was designed by Edward J. Burling of the firm of Burling and Whitehouse and built for Samuel and Mathilda Nickerson in 1883. Samuel M. Nickerson was a prominent figure in the rising national banking industry, who was said to have owned at one point more national bank stock than anyone else in the United States.
The house is listed on the National Register of Historic Places and today is home to the Richard H. Driehaus Museum.
Architect: G. W. Lloyd
0wner: Bar room
CHICAGO TONIGHT. ARTBEAT CHICAGO.DRIEHAUS MUSEUM. YOU TUBE
sábado, 21 de octubre de 2017
Links. Digitum. Repositorio Universidad de Murcia. : fotografía
El
Digitum. Repositorio Universidad de Murcia. : fotografía
pone a nuestra disposición más de 30 artículos o estudios sobre fotografía, mencionar:
La fotografía de prensa en la Región de Murcia: [Exposición] del 23 de abril al 10 de mayo de 2007
Laurent Rouede: un fotógrafo francés en la Murcia del siglo XIX
Análisis de la revista Unión Fotográfica, órgano de difusión de los empresarios del sector y referente en la materia (1919-1924)
Análisis documental de "Avante", revista de la Sociedad General de Fotógrafos de España (1905-1906)
La Unión de Informadores Gráficos de Prensa (UIGP)). Aportaciones al fotoperiodismo en la Segunda República Española
La actividad fotográfica durante la Guerra Civil a través de las fichas de filiación de la Junta Delegada de Defensa de Madrid (1936-1939)
viernes, 20 de octubre de 2017
Links. London Metropolitan archives. Photography
Collage the London Picture Archive
Galleries-Photography
Victorian London in Photographs.
First World War
WWII
Henry Dixon' London
jueves, 19 de octubre de 2017
Burham and Root Augustus Byram residence Chicago, Illinois
Con ocasión de un viaje a Nueva York tuve ocasión de ver uno de los iconos de Nueva York como es el edificio Flatiron. Al mirar los datos sobre su historia comprobe que de su arquitecto Burham and Root tenía en mi colección una foto.
Este post es una actualización del post así como un recuerdo a la actividad de dicho arquitecto
architect: Burham and Root
owner: Augustus Byram residence
http://photocollection.alonsorobisco.es/architecture_index.html
Chicago Tribune April 28. 1901. Byram' will
Obituario de Augustus Byram
Archive org.
Full text of "City of Chicago Landmark Designation Reports
The Augustus H. Byram
House was built in 1881 at 29th Street and Michigan Avenue. In contrast to the Kent
House, the Byram House was faced with limestone and its detailing was derived more
from the Gothic than from the Renaissance, but the massing and the French detailing
indicate a striking affinity between these two designs.
Daniel Hudson Burnham
Daniel H. Burnham (1846-1912) was one of the earliest modern city planners and, with his partner, John Wellborn Root, the architect of the first American skyscrapers. At his death in 1912, Frank Lloyd Wright eulogized, "(Burnham) was not a creative architect, but he was a great man."
Daniel Hudson Burnham gained his early architectural experience with William Le Baron Jenney, the so-called "father of the skyscraper."
In 1873, Burnham formed a partnership with John Wellborn Root (1850-1891) that produced such commissions as the Kent House, Masonic Temple, Monadnock Building, Reliance, Rookery, St. Gabriel's Church, and the Union Stock Yard Gate. The Masonic Temple has been demolished.
He directed the construction of the 1893 World’s Columbian Exposition that inspired the City Beautiful Movement, and created urban plans for San Francisco, Washington, DC. Chicago.
The Rookery. Frank Lloyd Trust
.....Amidst the atmosphere of experimentation and innovation that defined post-fire Chicago, the architectural firm of Burnham and Root rose to prominence. Daniel H. Burnham (1846-1912) and John Wellborn Root (1850-1891) formed their partnership in 1873. By the time they received the commission for The Rookery, in 1885, the firm had already established a strong reputation in tall commercial structures
Links:
http://en.wikipedia.org/wiki/Burnham_and_Root
http://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_Hudson_Burnham
http://thearchimediaworkshop.org/
http://www.cityofchicago.org/Landmarks/Architects/Burnham.html (Chicago Landmarks)
wikipedia
El edificio de estilo Beaux Arts fue diseñado por el arquitecto de la escuela de Chicago Daniel Burnham. Al igual que una columna clásica griega, su fachada de caliza y terracota está dividida horizontalmente en tres partes. El uso del acero en su construcción permitió que la obra alcanzase los 87 m de altura, lo que habría sido muy difícil empleando las técnicas habituales de la época.
El diseño inicial de Burnham era similar al del edificio que se levantó, pero mucho más elaborado en la parte superior y con las fachadas dotadas de numerosos escalones cerca del pináculo. También se distingue la esfera de un reloj, que de igual modo fue eliminada del diseño final.
En la Halic Collection del Art Institute de Chicago hay otra vista de este edificio
Title/Project Name |
|
Street Address/Neighborhood |
|
City |
|
State/Province |
|
Country |
|
Date Designed or Built |
|
Architect/Designer/Creator |
|
Date of View |
|
View or Detail Type |
|
Image Notes |
view from NW from across the street before adjoining buildings existed |
Caption/Inscription Text |
|
Photographer |
Si algo tengo que agradecer a la fotografía es, curiosamente, que me ha enseñado a mirar a la arquitectura y, también, a la arqueología.
Es por ello que me permito recomendar la excelente web de la famosa Cueva de Lascaux
Espléndida la visita virtual.
Kelmscott Manor: In the Attics (No. 1).
Frederick H. Evans (British, 1853 - 1943)
Kelmscott Manor was the inspirational Cotswold retreat of William Morris and his family, friends and colleagues. When Morris first saw the Manor in 1871, he was delighted by this 'loveliest haunt of ancient peace'; he signed a joint lease for the property with his friend and colleague Dante Gabriel Rossetti, the Pre-Raphaelite artist.
La fotografía que se incluye en el post como cabecera es una de las más conocidas de Frederick Evans y representa el ático de la casa de William Morris y estaba destinada a ilustrar un artículo en homenaje suyo a su muerte.
La exposición de la March que, evidentemente, no es de fotografía es totalmente recomendable de ver por la belleza y calidad de los objetos que se nos muestran, raros de ver en colecciones españolas.
También nos ayudan a entender un tiempo y lugar donde la fotografía empieza a formar parte de la vida de la gente en, precisamente, estos entornos domésticos.
William Morris y compañía: el movimiento Arts and Crafts en Gran Bretaña
Como complemento recordamos este dossier de una antigua exposición en el Museo d' Orsay dedicado expresamente a la fotografía inglesa de ese tiempo.
A Ballad of Love and Death:
Pre-Raphaelite Photography
in Great-Britain, 1848-1875
Sobre Frederick Evans es recomendable ver las mas de 100 fotos que Google arts pone a nuestra disposición.
Carte de visite de uno de los primeros y más importantes estudios fotográficos de Barcelona. c.1875.
BNE: Registros 1-30 de 35 para la búsqueda Autor "Mariezcurrena, Heribert"
Una ruta por los estudios fotográficos de Barcelona
Passatge Madoz 5, tercer piso, Heribert Mariezcurrena
[Fotografia Catalana] (h. 1870- h. 1885). Hijo del también fotógrafo Ignasi Mariezcurrena, catalanista y miembro de la Associació Catalanista d’Excursions Científicas –una rama del futuro
Centre Excursionista de Catalunya–, Heribert fue el introductor del fotograbado,
.. Se trata de un volumen de gran formato, ilustrado con fotografías (heliograbados), con el correspondiente texto explicativo escrito por diferentes expertos en el monumento o lugar reproducido. Las fotografías d' Heribert Mariezcurrena (1856-1898) són paisajes y monumentos de las comarcas de Barcelona.
Sobre la historia de la carte de visite se puede leer el interesante artículo del IEFC:
El nacimiento de la carte-de-visite, Francia 1854
...........La dificultad de saber con exactitud cuando algunos fotógrafos comienzan a ofrecer retratos en este formato a sus clientes, hizo que tomemos en consideración algunas noticias poco precisas, anuncios o gacetillas, aparecidas en la prensa a partir del 1858. En Barcelona, hacia finales de septiembre de este año se anuncia un fotógrafo francés, instalado en el primer piso del número 6 de la calle Canvis Vells, muy cerca del Pla de Palau, que ofrece retratos a cuatro reales . En uno de estos anuncios leemos: “Con máquina nueva y especial que puede sacar en el espacio de 15 segundos dos retratos con una semejanza que no se ha podido alcanzar con los métodos seguido hasta el día” . Tengo constancia que mientras tanto en Madrid la prensa se hacía eco a finales de 1858 de que un fotógrafo alemán había inventado un procedimiento “por cuyo medio es posible fotografiar doce asuntos al mismo tiempo con un instrumento solo”, el que podría indicar que en la capital aún no se conocía ninguna cámara con cuatro o más objetivos, utilizada para hacer las tarjetas de visita, de otra manera no se entendería que un dato como este pudiera llegar a ser noticia. Pocos meses después, algunos diarios de la corte publicaron una gacetilla con este contenido: “Ha circulado estos días un prospecto ofreciendo al público tarjetas de lujo con las armas y el retrato en miniatura fotográfica, por el médico precio de real y medio cada tarjeta. Esta moda, muy extendida en Francia y que se trata de introducir en España, reúne grandes ventajas a la del uso de la tarjeta con solo el nombre y el blasón del individuo” ....e se anunciaba eran tarjetas de visita fotográficas.
Servicio público de información a través de Internet que se ofrece gratuitamente y que tiene como objetivo satisfacer las necesidades e intereses informativos de todos los ciudadanos.
Atendido por bibliotecas de diferentes Comunidades Autónomas y coordinado por la Dirección General de Bellas Artes y Bienes Culturales y de Archivos y Bibliotecas del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, a través de la Subdirección General de Coordinación Bibliotecaria.
Gestionado de forma cooperativa por más de 40 bibliotecas y atendido mediante un sistema de turnos por lo que, aunque haya accedido a través de su biblioteca habitual, su pregunta puede ser contestada por cualquier otra biblioteca participante en el proyecto.
Permite a los usuarios realizar consultas a las bibliotecas participantes a través de dos modalidades: correo electrónico (24 horas al día, 365 días al año) y chat (días laborables en horario de atención al usuario).
Bibliotecas participantes En ( google translate) Public information service through the Internet that is offered free of charge and which aims to satisfy the information needs and interests of all citizens.
Attended by libraries of different Autonomous Communities and coordinated by the Directorate General of Fine Arts and Cultural Heritage and Archives and Libraries of the Ministry of Education, Culture and Sport, through the General Branch of Library Coordination.
Managed in a cooperative way by more than 40 libraries and served by a system of shifts so that, even if you have accessed through your usual library, your question can be answered by any other library participating in the project.
It allows users to consult the participating libraries in two ways: electronic mail (24 hours a day, 365 days a year) and chat (working days in customer service hours).
Participating Libraries
Links. Getty. 71 Album photographs . Available online
El Museo Getty dispone, en internet, de muchas obras que se pueden ver y/o descargar entre ellas:
Getty. 71 Album photographs . Available online
ej.
[Views of Chile and Peru], [approximately 1868]
Courret Hermanos.
Exposition universelle de Paris 1867., 1867
Bisson, Auguste-Rosalie, 1826-1900.
The Cloisters : Photographs 1938
Metropolitan Museum of Art (New York, N.Y.)
New York : Metropolitan Museum of Art, [1938]
Henares canal, [photographed 1867]
Laurent y Minier, Jean, 1816-1886, photographer.
Photographies d'Athènes par F. A. Oppenheim, Dresde, 1854., 1854.
Oppenheim, F. A.
Walker, Edward,1836-? photographer
viernes, 13 de octubre de 2017
Edinburgh's Pioneer Photographers:Part 2 . the work of Thomas Keith and Archibald Burns.
Foto de niño en caballito de juguete
Berthaud 9 Rue Cadet Paris
Boulevard St. jean 48 à Evreux tous les cliches sont conserves
Dorso de foto con ilustración orlada.
Retrato de chica con coleta en óvalo, fotografía carte de visite
Dorso lujoso de una carte de visite de Berthaud Evreux
En 1873, Michel adhère à la Société Française de Photographie et entrera au conseil d'administration de cette société en 1904. La même année, il présente des épreuves à l’Exposition Universelle de Vienne.
Durant la deuxième moitié de la décennie 1870, les affaires s’accélèrent, la Maison Hélios connaît un réel essor économique, des succursales s’ouvrent à Boulogne-sur-Mer, Evreux, Abbeville, Amiens, Troyes. L’année 1876 voit l’ouverture de l’atelier de Chartres au 25, rue de la Tonnellerie[1]
PHOTOGRAPHIE NOUVELLE / M. BERTHAUD / Photographe à Paris, rue Cadet, 9 / Qui vient d’établir une succursale à / CHARTRES, rue de la Tonnellerie, 25 / A l’honneur d’informer que son atelier / est ouvert et qu’il opère par tous les temps / il se charge de la reproduction de tous por- / traits anciens, tableaux, gravures, objets / d’art etc., et dans telles dimensions que l’on désire. / Les soins les plus minutieux sont ap- / portés aux opérations dans cet art délicat / par des artistes spéciaux attachés à sa maison de Paris, où tous les portraits viennent se finir. / Les procédés les plus nouveaux en pho- / tographie sont appliqués dans sa maison. / Spécialité pour les cartes émaillées. / Opérations instantanées pour les portraits / d’enfants. / Prix très modérés.
Bibliotheques Municipales specialisees.paris.fr
Dispone de fotos de Berthaud.
Berthaud en la base Joconde de Museos Franceses.
Berthaud en la subasta Christie's
Diamants de la Couronne de France. Paris: Photographie Berthaud, Folio. The dossier consisting of 23 mounted photographic plates by Berthaud, blind-stamped on the image with publishers monogram and name, 2 double-sheet, 8 hand-coloured.
Photographe. - Associé de Berne-Bellecour de 1867 à 1870, il lui succède jusqu'à la fin des années 90. - Ateliers à Paris : 9 rue Cadet (à l'enseigne Helios) puis, 31 rue Bellefond. - Nombreuses succursales en province dont Amiens, Evreux. - Membre de la Société Française de Photographie à partir de 1873
Médaille d' argent en 1878 , d'Or en 1882 et 1889, également succursales à Louviers, Abbeville, Meaux et Au Caire et travaille avec son frère Jean.
Fotos suyas, algunas de la familia Eiffel, se pueden ver en la web
Images d'art
Cuando vemos los retratos de Pau Audouard nos damos cuenta que estamos ante un gran fotógrafo capaz de obtener lo mejor de sus modelos.
En estas primeras fotos vemos dos retratos de familia, curiosamente parece que de viudo y viuda pues faltan en la foto. La disposición espacial, los gestos, la naturalidad que consigue solo lo puede hacer un gran artista.
Muchas veces se piensa, mucha gente piensa, que "sacar un retrato" es lo más sencillo del mundo cuando es todo lo contrario.
Hacer posar, poner la pose de una persona para la foto, eso se que dice como "sacarlo favorecido" es una labor primordial del fotógrafo que pocos consiguen.
Recordar, ya comentado anteriormente
.....6 de la Directiva 93/98, es preciso señalar que el Tribunal de Justicia ya
ha declarado, en la sentencia de 16 de julio de 2009, Infopaq International (C‑5/08, Rec. p. I‑6569, apartado 35), que los derechos de autor sólo se aplican a la obra, como una fotografía, que es original en el sentido de creación intelectual atribuida a su autor.
88. Tal como resulta del considerando 17 de la Directiva 93/98, una creación intelectual se atribuye a su autor cuando refleja su personalidad.
89. Pues bien, así sucede cuando el autor ha podido expresar su capacidad creativa al realizar la obra tomando decisiones libres y creativas (véase, a contrario, la sentencia de 4 de octubre de 2011, Football Association Premier League y otros, C‑403/08 y C‑429/08, Rec. p. I‑0000, apartado 98).
90. Respecto de un retrato fotográfico, debe señalarse que el autor podrá tomar sus decisiones libres y creativas de diversas maneras y en diferentes momentos durante su realización.
Para mejor explicarme, incluso como atrevida comparación, les pongo el link al archivo de Irving Penn fotógrafo, gran fotógrafo, fallecido hace pocos años. Fíjense como consigue retratos "diferentes" pero magníficos. Esa labor de posado es labor primordial del fotógrafo.
Retratos de familia.
Retratos de artistas
Retratos femeninos
Dorso de una de las fotos con los detalles del estudio y de sus premios
Audouard es, posiblemente, uno de los fotógrafos más y mejor estudiados, se encuentran bastantes documentos sobre su vida y obra.
Se formó técnica y visualmente en el estudio de su padre, el también fotógrafo Jean-Oscar Audouard.
Se instaló en Barcelona en 1879, donde abrió un estudio que trasladó de lugar en diferentes ocasiones, instalándose en la Rambla del Centro, la Gran Vía de las Cortes Catalanas y el Paseo de Gracia.
Fue fotógrafo oficial de la Exposición Universal de 1888 en Barcelona y tuvo instalado su propio quiosco dentro de la muestra, lo cual le dio mucha fama entre la burguesía de la ciudad. Convertido en el fotógrafo de moda, de 1886 a 1905 se dedicó
sobre todo al género del retrato. Acabó sus días trabajando como fotógrafo en los Almacenes El Siglo de Barcelona.
Es conocido y recordado por sus retratos de famosos de la época, como Eusebi Güell, Àngel Guimerà, Lluís Domènech i Montaner o Josep Puig i Cadafalch. Fue el primero en modernizar la estructura e iluminación tradicional de los estudios fotográficos, al instalar todo un sistema eléctrico para el trabajo con diferentes luces y escenas.
Además, realizó fotografía arquitectónica e industrial, de paisajes, editorial y artística
María de los Santos García Felguera
Pau Audouard era hijo de otro fotógrafo,Jean Oscar Audouard Lamieussen cuya memoria se habí a perdido. La razón de este desconocimiento es que el padre abrió su galería fo tográfica en Barcelona bajo el rótulo de Fotografía franco-hispano-americana,
de Maria de los Santos García Felguera
De la reputació a l’oblit (1856-1918)
Núria Fernández Riu
This research focuses on the professional career and photographic production of Pau Audouard, considered one of the most important photographers in Spain around 1900. In parallel, it analyzes the portrait photographer’s emergence as a new professional of the image and its interactions with the political and cultural spheres in the context of Catalan Modernisme. Among the commercial photographers in Barcelona at the fin-de-siècle, Pau Audouard (1856-1918) was one of the most important portrait artists of the political and cultural elite during the Modernisme period. From his studio on Gran Via Street (1886-1905) and then from the ground floor of Lleó Morera’s House (1905-1910),
Fotos de Audouard en la Biblioteca Digital Hispánica
Juan Miguel Sánchez Vicente. Ediciones Trea 2007
.La Guia de l’Arxiu Fotogràfic de l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona és el resultat d’un treball sistemàtic d’identificació dels fons i col·leccions fotogràfiques conservades en aquest centre. És un testimoni d’aquesta labor i al mateix temps, l’instrument bàsic que fa de pont entre l’arxiu, els ciutadans i persones interessades en la fotografia i la història de Barcelona.
Exposición producida por el Arxiu Fotogràfic de Barcelona, que muestra fotografías del mundo del teatro de los fotógrafos Pau Audoard y Amadeu Mariné.
Exposición virtual Pau Audouard. Arxiu Fotografic de Barcelona
Els Napoleon.Un estudi Fotogràfic
Napoleon va ser el nom de la galeria de retrat més important que va tenir la ciutat de Barcelona en la segona meitat del segle XIX i els primers anys del XX. Fundada per Antonio Fernández i Anaïs Tiffon, als quals es va incorporar aviat el seu fill Emilio, es va perpetuar a través de tres generacions en al mateix indret privilegiat de la Rambla barcelonina
Comenta la labor de Audourd como retratista de actores así como una serie suya de autoretratos
En (google translate)
Audouard is possibly one of the most studied and best photographers, there are many documents about his life and work.
Spanish Dictionary PhotographersTechnique was formed and visually in the study of his father, also a photographer Jean-Oscar Audouard.He settled in Barcelona in 1879, where he opened a studio that moved from place at different times, settling in the Rambla del Centro, the Gran Via de les Corts Catalanes and Paseo de Gracia.It was official photographer of the 1888 Universal Exposition in Barcelona and had installed its own kiosk within the sample, which gave him great fame among the bourgeoisie of the city. It became the fashion photographer from 1886-1905 was devotedespecially the genre of portraiture. He ended his days working as a photographer in the Stores El Siglo de Barcelona.It is known and remembered for his portraits of celebrities of the era, as Eusebi Güell, Angel Guimera, Lluís Domènech i Montaner and Josep Puig. He was the first to modernize the structure and traditional lighting of photographic studies, installing an entire electric system to work with different lights and scenes.He also carried out architectural and industrial photography, landscapes, editorial and artistic
JEAN OSCAR AUDOUARD LAMIEUSSENMaria de los Santos García FelgueraPau Audouard was the son of another photographer, Jean Oscar Audouard Lamieussen whose memory Habi refundable. The reason for this ignorance is the father opened his gallery in Barcelona fo tográfica under the label of Franco-Spanish-American Photography,
Photography studios in Barcelona of the Century: Audouard and Napoleon
Anaïs Tiffon, Antonio Fernández and photographic company "Napoleon"Maria de los Santos García Felguera
Audouard Pau, Barcelona portraitist fotògraf
From reputati a l'oblit (1856-1918)Nuria Fernández Riu
Ms. Nuria Fernández is the author of an extensive dissertation on Pau AudouardThis research Focuses on the professional career and photographic production of Pau Audouard, Considered one of the Most Important photographers in Spain around 1900. In parallel, it Analyzes the portrait photographer's emergence as a new professional of the image and Its interactions With The political and culture spheres in the context of Catalan Modernism. Among the commercial photographers in Barcelona at the fin-de-siècle, Pau Audouard (1856-1918) was one of the Most Important portrait artists of the political and cultural elite During the Modernisme period. From His studio on Gran Via Street (1886-1905) and then a from the ground floor of Lleó Morera's House (1905-1910),
El Pais. Article Pau Audouard. Photographer of ModernismPhotos Audouard in the Hispanic Digital Library
Universal Exposition in Barcelona: Side one of the great ships of the Palace of Industry and Trade Audouard and Ca Vista, Barcelona
domingo, 8 de octubre de 2017
Musée d' Orsay. Les petites misères du photographe Accidents, ratages et surprises dans la photographie au XIXe siècle:Clément Chéroux Fautographies Petite histoire de l'erreur photographique (2003).
En el Museo d¡ Orsay se está celebrando la siguiente exposición
Les petites misères du photographe
Accidents, ratages et surprises dans la photographie au XIXe siècle
........Flou, ombre portée, intrus dans le champ, déformation, contrejour, vignettage, halo, surimpression, voile, picotures… : la liste est longue des insuccès et des effets indésirables qui surviennent tantôt au moment de la prise de vue, tantôt au cours du développement ou du tirage, et parfois même au long de la vie de l'image.
Pues bien en el texto sobre la exposición hacen referencia a un texto de Clément Chéroux conservador de fotografía del Museo de San Francisco que, curiosamente, se encuentra en internet en libre descarga.
Clément Chéroux Fautographies Petite histoire de l'erreur photographique (2003)
Como complemento sobre textos de Clément Chéroux véase
Clément Chéroux takes over as head of the Department of Photography at the SFMoMA
An American Eye: Clément Chéroux on Walker Evans
Pourquoi n’avons-nous retenu du 11-septembre, l’événement le plus
photographié de l’histoire, que quelques images, répétées en boucle
? Dans un ouvrage à la fois riche et concis, Clément Chéroux, historien de la photographie et conservateur au Centre Pompidou, décortique ce « paradoxe du 11 septembre
Magnum manifesto. Presentación de la exposición
sábado, 7 de octubre de 2017
Links. William P. Gottlieb Collection. Library of Congress. Jazz.
About this Collection
In 1995 this collection was purchased with financial support from the Ira and Leonore S. Gershwin Fund. The collection consists of jazz photographs taken by writer-photographer William P. Gottlieb, from 1938 to 1948, the "Golden Age of Jazz" when swing reached its peak and modern jazz developed. While on assignment for the Washington Post, Down Beat magazine, and Record Changer, Gottlieb photographed and interviewed jazz pioneers primarily in Washington, D.C., and New York City. A skilled craftsman, the self-taught photographer captured the personalities of jazz musicians in a sensitive, storytelling manner. The collection is an important contribution to the documentation of American culture during a time when jazz music thrived. Gottlieb's photographs are perhaps the most widely reproduced images of jazz musicians, such as Louis Armstrong, Duke Ellington, Charlie Parker, Billie Holiday, Dizzy Gillespie, Earl Hines, Thelonious Monk, Stan Kenton, Ray McKinley, Benny Goodman, Coleman Hawkins, Ella Fitzgerald, and Benny Carter.
William P. Gottlieb Collection
viernes, 6 de octubre de 2017
.El catálogo monumental de España (1900-1961).Investigación, restauración y difusión.The monumental catalog of Spain (1900-1961) .Investigation, restoration and diffusion.
Recordemos que
El catálogo monumental de España (1900-1961).Investigación, restauración y difusión
es un libro de descarga libre donde podemos ver toda la parte "técnica e histórica" de esta importante publicación, con un importante apartado sobre los fotógrafos que trabajaron en esta obra algunos de ellos, como Cabré y Moreno, arqueólogos que usaron sus propias fotos en estas publicaciones de las provincias de España.
El catálogo monumental de España (1900-1961).Investigación, restauración y difusión
A principios del siglo XX se inició un extraordinario proyecto de investigación, descubrimiento y conocimiento de nuestro patrimonio cultural: la catalogación sistemática de toda la riqueza monumental de España. El proyecto incluía la publicación de los resultados de ese trabajo, aunque solamente 17 catálogos provinciales completos vieron la luz. Este volumen contiene los estudios históricos y descriptivos sobre este magno proyecto, además de dar a conocer la ardua y compleja labor de restauración y digitalización de los Catálogos Monumentales que se ha llevado a cabo para ponerlos a disposición de profesionales, investigadores y de la sociedad en general, gracias a la labor conjunta del Consejo Superior de Investigaciones Científicas y del Instituto de Patrimonio Cultural de España.
Unidad editora: Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
En su página 110
La fotografía en el Catálogo
Monumental de España:
procedimientos y autores
por mencionar a uno de los destacados autores
.....Como acabamos de comentar, Manuel Gómez-Moreno
realiza el primer encargo del Catálogo Monumental
de España, comprensivo de Ávila y su provincia, en
el que queda asentada la importancia del apartado
gráfico. Es, así mismo, el autor de otros tres catálogos:
Salamanca (1901-1903), Zamora (1903-1905) y León
(1906-1908), todos ellos de gran calidad y con un elevado
número de ilustraciones fotográficas. Tanto en el
prólogo de la edición póstuma del Catálogo de Ávila,
como en la biografía que escribe sobre su progenitor,
María Elena Gómez-Moreno nos traslada los recuerdos
relativos a la actividad fotográfica de su padre,
transmitidos directamente por éste o reflejados en la
abundante correspondencia que el profesor mantuvo
...........Gómez-Moreno entrega el Catálogo de Ávila en 1901.
Consta de un volumen de texto e índices y dos volúmenes
de láminas con las ilustraciones, la mayoría de
las cuales son fotografías: 176 en el primero de ellos
y 134 en el segundo. Suyas en gran parte, aunque se
hayan intercalado algunas ajenas, fácilmente reconocibles,
para mejor inteligencia del texto (Gómez-
Moreno, 1900-1901). Estas fotografías intercaladas corresponden
al profesional toledano Casiano Alguacil
(1832-1914), dedicado a la fotografía de arte desde
1866 hasta el fin de siglo, y uno de los fotógrafos que
siguió la estela de Jean Laurent y asociados, creadores
de la mayor empresa de realización y comercialización
de fotografías de vistas, monumentos y obras de
arte en España durante el siglo XIX. Alguacil era un
fotógrafo decimonónico, que trabajó con los procedimientos
técnicos de su época: el cliché de colodión
y el positivo en papel albuminado. Esta es la técnica,
artesanal, de las copias fotográficas de reproducción
de monumentos tomadas por él e incluidas por Gómez-
Moreno en el Catálogo de Ávila.
En ( google translate)
Recall that
The monumental catalog of Spain (1900-1961) .Investigation, restoration and diffusionIs a free download book where we can see all the "technical and historical" part of this important publication, with an important section on the photographers who worked on this work some of them, such as Cabré and Moreno, archaeologists who used their own photos in These publications of the provinces of Spain.
The monumental catalog of Spain (1900-1961) .Investigation, restoration and diffusion
At the beginning of the twentieth century an extraordinary project of research, discovery and knowledge of our cultural heritage began: the systematic cataloging of all the monumental wealth of Spain. The project included the publication of the results of that work, although only 17 full provincial catalogs came to light. This volume contains the historical and descriptive studies on this great project, as well as to make known the arduous and complex work of restoration and digitization of the Monumental Catalogs that has been carried out to make them available to professionals, researchers and society in General, thanks to the joint work of the Higher Council of Scientific Research and the Institute of Cultural Heritage of Spain.Publishing unit: General Technical Secretariat. Center of Publications. Ministry of Education, Culture and Sport
On page 110The photograph in the CatalogMonumental of Spain:Procedures and authors
To mention one of the leading authors
..... As we just mentioned, Manuel Gómez-MorenoPerforms the first order of the Monumental CatalogOf Spain, comprehensive of Ávila and its province, inWhich establishes the importance of sectiongraphic. He is also the author of three other catalogs:Salamanca (1901-1903), Zamora (1903-1905) and Leon(1906-1908), all of them of great quality and with a highNumber of photographic illustrations. Both in thePrologue to the posthumous edition of the Catalog of Avila,As in the biography he writes about his progenitor,María Elena Gómez-Moreno sends us the memoriesRelative to the photographic activity of his father,Transmitted directly by it or reflected in theAbundant correspondence that the teacher kept
........... Gómez-Moreno delivers the Catalog of Avila in 1901.It consists of a volume of text and indexes and two volumesWith the illustrations, the majority ofWhich are photographs: 176 in the first of themAnd 134 in the second. Yours in large part, althoughHave intercalated some others, easily recognizable,For better intelligence of the text (Gómez-Moreno, 1900-1901). These interleaved photographs correspond toTo the professional toledano Casiano Alguacil(1832-1914), dedicated to the photography of art since1866 until the end of the century, and one of the photographersFollowed the wake of Jean Laurent and associates, creatorsOf the largest production and marketing companyOf photographs of sights, monuments and works of artArt in Spain during the nineteenth century. Sheriff was aNineteenth-century photographer, who worked withTechnicians of his time: the cliché of collodionAnd positive on albumen paper. This is the technique,Reproduction of photographic reproductionsOf monuments taken by him and included by Gómez-Moreno in the Avila Catalog.
Curiosidades de otro tiempo: Nodo 30 mar 1959. Incluye reportaje de Vegaviana exposición con fotos de Kindel
Curiosidades de otro tiempo: Nodo 30 mar 1959. Incluye reportaje de Vegaviana exposición con fotos de Kindel
http://www.rtve.es/filmoteca/no-do/not-847/1487557/
Apenas un minuto, el primero del documental que nos cuenta como fue esta exposición, hoy histórica de arquitectura y fotografía......en formato No-Do
miércoles, 4 de octubre de 2017
A Tourist’s Album of Japan An album of scenic views by the photographer Felice Beato
El MIT tiene libre, de descarga libre, un álbum sobre Japón de Felice Beato que, además, de informarnos de la actividad de este gran fotógrafo en el lejano Oriente nos da algunos comentarios sobre el concepto de álbum que son interesantes
A Tourist’s Album of JapanAn album of scenic views by the photographer Felice Beato
While individual photographs could generate profit in small
increments, albums were a far more lucrative venture. But they required of him several skills apart from his facility
with photographic technology: the ability to narrate with a sequence of photographs, the ability to capture and summarize the essence of a culture in a few images, and, most importantly,
the ability to understand the expectations of his projected clientele
Español (google translate)
Si bien las fotografías individuales podrían generar beneficios en pequeñas
Incrementos, los álbumes eran una empresa mucho más lucrativa. Pero le exigieron varias habilidades aparte de su facilidad
Con la tecnología fotográfica: la capacidad de narrar con una secuencia de fotografías, la capacidad de captar y resumir la esencia de una cultura en unas pocas imágenes y, lo que es más importante,
La capacidad de entender las expectativas de su clientela proyectada
martes, 3 de octubre de 2017
Links: Répertoire des ressources documentaires du ministère de la Culture. France
Répertoire des ressources documentaires
du ministère de la Culture. pdf
Répertoire des ressources documentaires du ministère de la Culture
Ce répertoire a été réalisé par la mission de la politique documentaire du ministère de la Culture entre
avril et août 2017. Les données ont été collectées sur les sites internet des institutions faisant partie du périmètre retenu (ministère de la Culture, services déconcentrés, établissements publics, services àcompétence nationale), puis transmises à celles-ci pour validation et enrichissement.
Que soient très sincèrement remerciés tous ceux qui ont participé à la réalisation de ce répertoire, en tout premier lieu les agents du ministère et de ses opérateurs qui ont accepté de relire les fiches confiées à leur vigilance.
Ce répertoire a donné lieu à une version en format tableur disponible sur la plate-forme de données ouvertes du ministère de la Culture :
https://data.culturecommunication.gouv.fr/pages/home
Es-Google translate
Francia
Directorio de recursos documentalesdel Ministerio de Cultura. pdf
Directorio de recursos documentales del Ministerio de Cultura
Este repertorio fue llevado a cabo por la misión de la política documental del Ministerio de Cultura entre
Abril y agosto de 2017. Los datos fueron recolectados en los sitios web de las instituciones dentro del perímetro elegido (Ministerio de Cultura, departamentos descentralizados, instituciones públicas, servicios nacionales àcompétence) y se transmite a ellos para la validación y enriquecimiento.
Lo que se dio las gracias sinceramente a todos los que participaron en la realización de este directorio, primero de todos los funcionarios del Departamento y sus operadores que accedieron a leer los registros confiadas a su vigilancia.
Este directorio ha dado como resultado una versión de hoja de cálculo disponible en la plataforma abierta de datos del Ministerio de Cultura:
https://data.culturecommunication.gouv.fr/pages/home
En (google translate)
France
Directory of documentary resourcesof the Ministry of Culture. pdf
Directory of documentary resources of the Ministry of Culture
This repertory was carried out by the mission of the documentary policy of the Ministry of Culture between
April and August 2017. The data were collected on the websites of the institutions included in the selected perimeter (Ministry of Culture, decentralized services, public institutions, national competence services) and then transmitted to them for validation and enrichment.
We sincerely thank all those who participated in the creation of this repertory, first of all the agents of the ministry and its operators who have agreed to reread the files entrusted to their vigilance.
This directory has resulted in a spreadsheet version available on the Ministry of Culture's open data platform:
https://data.culturecommunication.gouv.fr/pages/home
martes, 3 de octubre de 2017
Fotografía antigua. Garrovillas. Cáceres. Foto Arranz. Dirección General de Turismo
Garrovillas es un pueblo de la provincia de Cáceres que tuvo gran importancia antiguamente si bien hoy la población, como en otros muchos lugares, ha descendido.
En la foto vemos un hombre caminando por la calle entre casas porticadas para protegerse del fuerte sol del verano de Extremadura.
Al dorso figura como autor el fotógrafo Arranz del cual poseo pocos datos.
Véanse otros post con fotos de este autor
Fotógrafo Arranz. Fotografía antigua Pampaneira Granada. Fotografía Dirección General de Turismo Vintage photography Pampaneira Granada
Fotógrafo Arranz. La Guardia Jaen. Fotografía antigua cantaro y puerta.
La actividad fotográfica de Arranz se realiza, en numerosas ocasiones, en colaboración con Verdugo, identificándose las fotos, al dorso, como obra de ambos. Me refiero a aquellas que figuran en los archivos de la Dirección General de Turismo.
Véase, por ejemplo, las fotos que en Flickr tiene
Biblioteca de la Facultad de Empresa y Gestión Pública (Universidad de Zaragoza)
Sobre fotografía de la Dirección General de Turismo, en su primera época cuando era el Patronato Nacional de Turismo, véase
El Archivo Fotográfico del Patronato Nacional de Turismo
Catálogo Monumental de España en Google Earth
El Patronato Nacional de Turismo se crea en 1928, como sucesor de la Comisión Nacional de Turismo (1905-1911) y de la Regia Comisaría de Turismo (1911-1928). Su propósito fue la formación y divulgación de itinerarios de viajes y la publicación y difusión de guías en varios idiomas, todo ello destinado a turistas extranjeros de élite, a fin de facilitar el turismo y obtener divisas, además de la conservación de la riqueza artística, monumental y pintoresca de España. A estas funciones, ya definidas por sus antecesores, añade el estudio de los medios para la implantación de Escuelas de Turismo, para la formación de personal, la creación de centros de información en el extranjero y centros de turismo en España, que actuaran en colaboración con todas las organizaciones que contribuyeran al fomento del turismo.
La Serie Patronato Nacional de Turismo engloba un importante volumen de fotografías y otra documentación gráfica: carteles de información de actividades, folletos informativos, etc. En total, 344 cajas, que incluyen 80.975 fotografías, 49 sobres de índices fotográficos y 7 álbumes.
Recordemos también, publicado anteriormente
Fotografía y documentación. Turismo. Carteles y fotografías Instituto de Estudios Turísticos. Descarga en pdf.
Garrovillas de Alconétar Ayuntamiento
........Para enteder la historia más remota de Garrovillas es preciso situar al viajero en el territorio del amplio lago (pantano de Alcántara) Que se extiende a derecha e izquierda de la carretera que une Cáceres y Plasencia y del que emerge la torre de Floripes.
..........Es curioso cómo la arqueología de Alconétar tiene dos connotaciones con la ciudad París: la primera es, como ya está indicado, la presencia de los objetos hallados en los dólmenes de Garrote en la Exposición Universal de París. La segunda, el hecho de que fuera precisamente Eiffel el autor del magnífico puente de Hierro, al que sustituyó el que, en su construcción, dio origen al hallazgo de la "espada de Alconétar". Hoy, ni el puente de Eiffel ni su sucesor perduran, ya que este último, junto al otro que facilitaba el acceso por carretera, yace bajo las aguas. De este modo Alconétar -"segundo puente" o "puentecillo" en árabe- es la historia de los puentes; puentes que nacen, se destruyen o se sumergen; puentes de los romanos, de los árabes, del comienzo del ferrocarril, del que inaugurara Alfonso XIII hasta la incesante sucesión de puentes del embalse sobre el Tajo, el Almonte y el arroyo de Villoluengo.
Véase fig 22
..........Puentes existentes en el vado de Alconétar sobre el Tajo, antes de la construcción del embalse. En primer término, el viaducto ferroviario de Fernando del Pino (1933, quince arcos de medio punto de 21 m de luz, todo en hormigón en masa); en segundo término advertimos las pilas del antiguo puente ferroviario de la Compañia Eiffel de 1880, desmantelado al construir el de Del Pino (1880, ocho vigas de celosía de hierro, de 48,50 m de longitud las seis centrales, y de 37,72 m las extremas); al fondo, el puente carretero de Cipriano Salvatierra (1928, doce arcos parabólicos de hormigón armado, de 27,20 m de luz cada uno, ornamentado con diversos escudos) 26. ..
El Patronato Nacional de Turismo se crea en 1928, como sucesor de la Comisión Nacional de Turismo (1905-1911) y de la Regia Comisaría de Turismo (1911-1928). Su propósito fue la formación y divulgación de itinerarios de viajes y la publicación y difusión de guías en varios idiomas, todo ello destinado a turistas extranjeros de élite, a fin de facilitar el turismo y obtener divisas, además de la conservación de la riqueza artística, monumental y pintoresca de España.
La Serie Patronato Nacional de Turismo engloba un importante volumen de fotografías y otra documentación gráfica: carteles de información de actividades, folletos informativos, etc. En total, 344 cajas, que incluyen 80.975 fotografías, 49 sobres de índices fotográficos y 7 álbumes.
La fracción más antigua de la serie, denominada Catálogo Monumental de España, se realizó entre los años 1928, fecha de creación del Patronato, y 1936, momento en que las actividades de promoción del turismo quedan interrumpidas por la Guerra Civil. Este catálogo se compone de 3.861 fotografías de diferentes lugares y tema vario, pero siempre relacionado con la actividad turística
lunes, 2 de octubre de 2017
Exposiciones para ver: Nicholas Nixon, Fundación Mapfre. Castelao grafista Pinturas, dibujos, estampas: Real Academia de Bellas Artes Madrid.
Para empezar tengo que reconecer que este comentario, visión personal, de la obra de Nicholas Nixon en Mapfre esta influenciado por el hecho de haber visto el mismo día la exposicion de dibujos de Castelao en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.
Nicholas Nixon
Exposición en Madrid. Sala Fundación MAPFRE Bárbara de Braganza
Castelao grafista Pinturas, dibujos, estampas
Las fotografías de Nixon destacan por la perfección técnica buscada como elemento esencial de las mismas.
Incluso la composición "natural" de la gente en los porches de sus casas, la serie que más me gustó de todas las fotos de la exposición, es una composición "buscada".
Lo que trato de expresar es que son fotos muy buenas, sólo eso, les falta, pienso yo, el alma aunque a veces tratas de buscarla en autor en series como, por ejemplo , en la secuencia temporal de las "Hermanas Brown".
Dicho esto nos encontramos una exposición totalmente recomendable de ver, ver la obra de uno de los grandes fotógrafos vivos. Recordar, agradecer, a la Fundación Mapfre que realice las mejores exposiciones de fotografía que se pueden ver en la temporada artística de Madrid.
Sin embargo a mí me sucedíó , viendo estas fotos, que me vino a la mente, a los ojos los pequeños dibujos de Castelao, viñetas muchos de ellos, que había visto por la mañana.
Estos dibujos de Castelao, llenos de vida, de intención, de representación de la realidad, que se explican en apenas tres frases que todos entendemos hoy día, que no han perdido su vigencia, que no tienen, comparativamente hablando, la perfección técnica de las fotos de Nixon me parecieron mucho, muchos más arte.
Como Complemento
Búsqueda en el catálogo Castelao: Museo de Pontevedra
Con el presente catálogo ponemos a disposición de nuestros visitantes virtuales la obra plástica de Castelao conservada en el Museo. Poco a poco iremos ampliando cada una de las fichas, de modo que curiosos e investigadores tengan acceso a la mayor cantidad de información posible.
Nicholas Nixon: The Brown Sisters | ARTIST PROFILES. MOMA
Vídeo del Encuentro con Nicholas Nixon en la Fundación MAPFRE
Nicholas Nixon. Retrospectiva en Fundación MAPFRE
en ( google translate)
To begin with, I must acknowledge that this comment, personal view, of Nicholas Nixon's work in Mapfre is influenced by the fact that he had seen the same day the exhibition of Castelao's drawings at the Royal Academy of Fine Arts in San Fernando.
Nicholas NixonExhibition in Madrid. Foundation Room MAPFRE Bárbara de BraganzaCastelao grafista Paintings, drawings, prints
The photographs of Nixon stand out for the technical perfection sought as an essential element of them.Even the "natural" composition of the people on the porches of their homes, the series I liked the most, of all the photos of the exhibition, is a "wanted" composition.What I am trying to express is that they are very good photos, that is what they lack, I think, the soul, although sometimes you try to look for them as author in series, for example, in the temporal sequence of the "Brown Sisters".It is, therefore, a fully recommended exhibition to see.However, it happened to me, seeing these photos, that came to my mind, in the eyes of the little drawings of Castelao, many of them vignettes, which I had seen in the morning.These drawings of Castelao, full of life, of intention, of representation of reality, are explained in just three sentences that we all understand today, that have not lost their validity, that do not have, comparatively speaking, the technical perfection of Nixon photos seemed to me much, many more art.
That is why I dare to recommend that you see both exhibitions on the same day and draw your own conclusions.As a Complement
Search in the Castelao catalog: Pontevedra MuseumWith this catalog we make available to our virtual visitors the plastic work of Castelao preserved in the Museum. Little by little we will expand each of the tabs, so that curious and researchers have access to as much information as possible.
About Nicholas Nixon you can find many videos on youtube
Nicholas Nixon: The Brown Sisters | ARTIST PROFILES. MOMAVideo of the Meeting with Nicholas Nixon at the MAPFRE FoundationNicholas Nixon. Retrospective at Fundación MAPFRE
domingo, 1 de octubre de 2017
Hiroshi Sugimoto: Four Decades of Photographing Dioramas .American Museum of Natural History.Published on Jun 4, 2014
2021: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2020: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2019: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2018: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2017: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2016: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2015: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2014: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2013: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2012: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2011: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2010: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2009: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2008: marzo - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre