photocollection.alonsorobisco.es
1. Albums
3. Blog: 3239 posts
6. Links
7. Sitemap
8. Books
9. Contact
ENERO 2022
El trabajo consiste en la virtualización de los kioscos (desaparecidos) que proyectara Antoni Gaudí con ocasión de las dos estancias veraniegas en Comillas (Cantabria) de Alfonso XII y la familia real. Se trata no solo de hacer una recreación virtual de los colores de dichos templetes, sino de reconstruir el contexto “mágico” en el que se desarrollaron las Jornadas.
Canal UNED
------------------------------------------------------------
Blog sobre fotografía antigua de Cantabria, sus fotógrafos y su coleccionismo
Las Twin Houses fueron, en su época, uno de los mejores ejemplos de arquitectura de Nueva York y, por extensión, de todo USA. En aquella época las revistas de arquitectura tenían acceso al interior de alguno de estos edificios y se permitía, incluso, la publicación de libros con todo el detalle del interior.
Así, por ejemplo:
The Vanderbilt residence at Fifth Avenue and Fifty-first Street was technically two mansions connected by an atrium; his daughters lived in the second with their husbands. It was a feast for the eyes. The architect-decorators were Christian and Gustave Herter, German-born cabinetmakers favored by New York’s elite, and they worked with experienced architects Charles Atwood and John Snook to anchor their profuse decorative elements to a standing structure. No two rooms were alike, and all were exactly to the taste of the moment. Just like the original interior designers of the Nickerson Mansion, the Herter Brothers favored a creative pastiche of historical and cultural styles all arranged together in interesting ways. You had vast groupings of artistic objects heaped on fireplace mantels, walls divided into three or more sections before reaching the ceiling, elaborate carvings in exotic wood, and jewel-tone colors. One’s eye never quite knew where to land.
The Museum’s new acquisition forges a special and important link between two prosperous late 19th-century businessmen and their devotion to collecting art. Samuel M. Nickerson may have lived in Chicago, while the name of William Henry Vanderbilt was synonymous with New York.
Es curioso observar que, en el álbum "L'Architecture Americaine", hay fotos de las Twin Houses , de la mansión en construcción de Cornelius Vanderbilt (George B. Post architect) ambas en Nueva York y, también fotos de la casa de Samuel M. Nickerson en Chicago.
Dejo la pregunta ahí.
Siempre me he preguntado cómoes posible que en la década de 1880 Albert Levy, conocido fotógrafo francés de arquitectura, realizase unos álbumes de fotografía sobre grandes mansiones americanas, muchas de las cuales eran de reciente construcción-Twin Houses- o estaban materialmente en dicho proceso como es el caso de la mansión de Cornelius Vanderbilt que, en dicho álbum, tiene fotos con los obreros posando en la obra.
Todo ello en un corto período de tiempo en lugares distantes como Chicago y Nueva York. Debía tener algún tipo de información previa sobre el lugar a fotografiar y eso podía ser un encargo/invitación, posiblemente pagado para sufragar los gastos de viaje.
A lo mejor la explicación era sencilla. El interés de los millonarios de lucir sus viviendas en los nuevos medios de información gráfica como eran estos álbumes de fotografía. Recordemos que estos álbumes se distribuían sobre todo en los estudios de arquitectura de todo el mundo. (American Victorian Architecture. Arnold Lewis 1975)
Como señala esta publicación en este mismo sentido
Comentar también:
So when Vanderbilt spent over $1 million to amass works by Alma-Tadema, Bougeureau, Corot, Daubigny, Delacroix, Dupré, Fortuny, Millet, Millais, Rousseau, Troyon, and Turner, he had more than his personal financial portfolio in mind.
Upon the grand opening of his mansion in 1882, Vanderbilt hosted two receptions, “to one of which he invited other multi-millionaires of the town to inspect his treasures, and to the other poor artists who had never been able to see the great galleries of Europe.” Afterwards, visitors were admitted by card on Thursdays. This was, according to one publication, “an important element in cultivating the artistic taste of the metropolis.”
Like Vanderbilt, Samuel M. Nickerson opened the Sculpture Gallery to art students and other interested Chicago, not only his personal guests.
Este lujoso libro, de edición limitada, se puede ver e incluso descargar en
Title | Mr. Vanderbilt's house and collection : volume 1 / described by Edward Strahan |
Alternative Title | House and collection |
Creator | Shinn, Earl, 1838-1886 |
Description | Holland Edition, copy no. 450. Includes a total of 162 leaves of plates (some color) illustrating the interior furnishings, art collection and estate of Mr. William Vanderbilt's house in New York City; Volume 2 includes list of engravings |
Related Resource | All volumes online: http://libmma.contentdm.oclc.org/cdm/search/searchterm/b11567776/field/identi/mode/all/order/title |
Subject | Art -- Private collections -- New York (State) -- New York -- Catalogs Vanderbilt, William H. (William Henry), 1821-1885 -- Art collections -- Catalogs Vanderbilt, William H. (William Henry), 1821-1885 -- Homes and haunts Dwellings -- New York (State) -- New York |
Publisher | Boston : G. Barrie |
Date | 1883; 1884 |
Dimensions | viii, 74 p. : ill., plates (some col.) ; 48 cm |
Digital Collection | Rare Books in The Metropolitan Museum of Art Libraries |
Repository | Metropolitan Museum of Art (New York, N.Y.) |
Language | English |
Type | Text |
Copyright Status | Public domain |
Copyright Notice | Material is in the public domain. No restrictions on use. |
Copyright Information | The Libraries of the Metropolitan Museum of Art make digital versions of collections accessible for research purposes in the following situations: They are in the public domain; the rights are owned by The Metropolitan Museum of Art; we have permission to make them accessible; we make them accessible as a fair use, or there are no known restrictions on use. To learn what your responsibilities are if you would like to use the materials, go to http://www.metmuseum.org/information/terms-and-conditions |
Albert Levy is an architectural photographer born in France. Despite being French, his main work is the "Photographic Series of Modern American Architecture".
In this work Levy documented the American Victorian Architecture of the XIX century.
Each serie includes 30-40 albumen photographs with buildings of New York, Boston or Chicago. Levy gives us an Index in the photo albums to identify, usually but not always, the name of the architect and owner of the residence.
The photographs were made for architectural firms and consisted on short series, very expensive at its time. Nowadays, we know very few works by Levy and most of them are in American Libraries and Museums.
Albert Levy made a selection of these series in the set titled "L’Architecture Americaine" consisting on three albums:
Édifices publics et établissements privés
Habitation Urbaines
Habitations Suburbaines
Published posts
En (google translate)
The Twin Houses were, in their time, one of the best examples of architecture in New York and, by extension, in the entire USA. At that time, architecture magazines had access to the interior of some of these buildings and the publication of books with all the details of the interior was even allowed.
For example:
The Vanderbilt residence at Fifth Avenue and Fifty-first Street was technically two mansions connected by an atrium; His daughters lived in the second with their husbands. It was a feast for the eyes. The architect-decorators were Christian and Gustave Herter, German-born cabinetmakers favored by New York’s elite, and they worked with experienced architects Charles Atwood and John Snook to anchor their profuse decorative elements to a standing structure. No two rooms were alike, and all were exactly to the taste of the moment. Just like the original interior designers of the Nickerson Mansion, the Herter Brothers favored a creative pastiche of historical and cultural styles all arranged together in interesting ways. You had vast groupings of artistic objects heaped on fireplace mantels, walls divided into three or more sections before reaching the ceiling, elaborate carvings in exotic wood, and jewel-tone colors. One’s eye never quite knew where to land.
The Museum’s new acquisition forges a special and important link between two prosperous late 19th-century businessmen and their devotion to collecting art. Samuel M. Nickerson may have lived in Chicago, while the name of William Henry Vanderbilt was synonymous with New York.
It is curious to note that, in the album L'Architecture Americaine, there are photos of the Twin Houses during their construction and also photos of Samuel M. Nickerson's house in Chicago.
I have always wondered how, in the 1880s, Albert Levy, a well-known French architectural photographer, made some photo albums of large American mansions, many of which were recently built-Twin Houses- or were materially in said process such as the case of Cornelius Vanderbilt's mansion which, in said album, has photos with the workers posing on the construction site. All this in a short period of time in distant places like Chicago and New York.
He had to have some kind of prior information about the place to be photographed and that could be a commission / invitation, possibly paid to cover travel expenses. Maybe the explanation was simple. The interest of millionaires to show off their homes in the new graphic information media such as these photo albums.
Let us remember that these albums were distributed mainly in architecture studios around the world. (American Victorian Architecture. Arnold Lewis 1975).
As this publication points out in this same sense Mr. Vanderbilt’s House and Collection is really a book of description.
..And just as we trawl through Curbed or Pinterest to see how tastemakers arrange their interiors or tune in on television for sneak peeks of celebrity’s homes, this description was hungered for by America’s new middle class and nouveaux-riche.
Also comment:
...So when Vanderbilt spent over $ 1 million to amass works by Alma-Tadema, Bougeureau, Corot, Daubigny, Delacroix, Dupré, Fortuny, Millet, Millais, Rousseau, Troyon, and Turner, he had more than his personal financial portfolio in mind. Upon the grand opening of his mansion in 1882, Vanderbilt hosted two receptions, “to one of which he invited other multi-millionaires of the town to inspect his treasures, and to the other poor artists who had never been able to see the great galleries of Europe. " Afterwards, visitors were admitted by card on Thursdays. This was, according to one publication, "an important element in cultivating the artistic taste of the metropolis."
Like Vanderbilt, Samuel M. Nickerson opened the Sculpture Gallery to art students and other interested Chicago, not only his personal guests de él.
Album: Images, notes, Albert Levy biography, museum holders.
Post
September 08, 2008Photographer Albert Levy. Old photograph New York. Twin Houses
August 31, 2008Photographer Albert Levy. Old photograph New York. Twin Houses
Diplomático y fotógrafo nacido en Dinamarca, Chistian Franzen se asentó en Madrid en los años 90 del siglo XIX. Publicó su trabajo en revistas como Blanco y Negro, La Ilustración Española y Americana, La Esfera y Nuevo Mundo, y abrió, en 1895, su estudio en la calle del Príncipe nº. 11.
Colecciones temáticas
Casa Real
Aristocracia y personalidades
Familia Sorolla
Familia Franzen
Firmas comerciales
Palacios
Exteriores
Pintura y escultura
Retratos de familia
Retratos de boda
Retratos de militares
Retratos de comunión
Retratos infantiles
Retratos civiles
Retratos religiosos
Varios
Existen fotografías de Franzen en importantes archivos españoles, pero RTVE saca ahora a la luz su archivo, el que se conservó en su estudio hasta su cierre y que RTVE adquirió en 1971. Son 37.000 imágenes, entre negativos, la mayoría de cristal, y copias en papel, que han sido catalogadas y digitalizadas por RTVE y que van a poderse consultar de forma libre y permanente.
RTVE facilita así el conocimiento y el estudio de este importantísimo archivo histórico de la fotografía española.
Post 2014
En (google translate)
Free online access to the photographer's work that reflected a large part of the political, social and cultural life of Madrid in the 19th and 20th centuries Chistian Franzen (1864 - 1923) Diplomat and photographer born in Denmark, Chistian Franzen settled in Madrid in the 90s of the 19th century. He published his work in magazines such as Blanco y Negro, La Ilustracion Española y Americana, La Esfera y Nuevo Mundo, and in 1895 he opened his studio at calle del Príncipe nº. eleven.
Thematic collections
Real home
Aristocracy and personalities
Sorolla family
Franzen family
Commercial firms
Palaces
Exteriors
Painting and sculpture
Family portraits
Wedding portraits
Military portraits
Communion portraits
Child portraits
Civil portraits
Religious portraits
Various
RTVE Documentary Fund
There are photographs of Franzen in important Spanish archives, but RTVE is now bringing to light his archive, which was kept in his studio until its closure and which RTVE acquired in 1971. There are 37,000 images, including negatives, most of them glass, and copies. on paper, which have been cataloged and digitized by RTVE and which will be freely and permanently accessible. RTVE thus facilitates the knowledge and study of this very important historical archive of Spanish photography. Post 2014 Photography and documentation. Data update. Photographer Christian Franzen.photography and documentation. Update data. Photographer Christian Franzen
Este año que se inicia nos va a permitir ver una exposición de Kaulak en la Biblioteca Nacional comisariada por Sánchez Vigil.
.........En un segundo periodo, ya profesional y acotado entre 1904 y 1933, año de su fallecimiento, puso en marcha la que sería una de las más prestigiosas galerías fotográficas de Madrid (y de España), donde retrató a la familia real, la aristocracia, la burguesía, y también a intelectuales, artistas y políticos. Por la calidad de sus trabajos, fue apodado popularmente “El retratista de las damas”. El estudio fue prototipo y modelo, y Cánovas se ocupó de que contara con todos los elementos necesarios, tanto técnicos (cámaras, objetivos, iluminación) como decorativos (fondos, forillos, mobiliario), tomando como referencia las galerías europeas. En 1912 publicó La fotografía moderna, manual en el que explicó los conocimientos básicos para el fotógrafo.
Al propio Kaulak debemos esta descripción de la formación
profesional y artística de los miembros de aquellas generaciones de fotógrafos:
“Ante el rótulo de –Se necesita aprendiz– surgía un chico que lo mismo servía para fotógrafo que para zapatero, dependiente de comercio o cochero de punto.
Una vez aceptado, al aprendiz se le enseñaba el barrido de la galería o el lavado del laboratorio.
En el segundo curso, el chico sabía de oídas pronunciar hiposulfito, albúmina, nitrato de plata y otros vocablos técnicos (...)
Al tercer año, la curiosidad les hacía enfocar y manejar obturadores y abrir y cerrar los chasis.
Al cuarto curso, el maestro les enseñaba a que se cortara los dedos con el vidrio de las placas.
Y, he aquí cómo, mancebos de 12 a 15 años aprendían y aprenden la profesión fotográfica.
Muchos no saben escribir, pero enfocan, disparan, revelan y son, en suma, fotógrafos”
Cánovas del Castillo ( Kaulak): “La Fotografía Moderna”, Madrid, 1912
Fuente Plan Nacional de Fotografía.
Su comisario Sánchez Vigil es autor de la excelente Tesis Doctoral:
Kaulak es uno de los grandes fotógrafos españoles del siglo XX, fotógrafo, político,escritor, creador de la revista La Fotografía y, también, activo promotor de la fotografía como arte, colaboró en la Sociedad fotográfica y fue un activo, exitoso, creador/editor de postales.
Diccionario biográfico de la Real Academia de la Historia
Cánovas del Castillo y Vallejo, Antonio, Kaulak. Madrid,
........La oposición familiar a que el apellido Cánovas quedara asociado a un taller fotográfico motivó otro inteligente seudónimo, Dalton: el fotógrafo se identificaba con una realidad monocroma de la vida, a la vez que hacía crítica solapada de su familia, por tan limitada visión, daltónica, de la realidad. Poco después, escogía el críptico Kâvlak (con v y acentuado). Tras farragosa asociación —Dalton-Kaulak—, el último concepto, Kaulak, es el que prevalece y por el que será conocido.............
Pero, sobre todo, Kaulak, es un fotógrafo presente en casi todas las colecciones de fotografía de España por su gran producción, de calidad media muy alta y, por tanto, relativamente fácil de encontrar todavía hoy en el mercado.
Como complemento de su actividad
PRIMERAS FOTOGRAFÍAS DEL EDIFICIO DEL BANCO DE ESPAÑA
(1891)
2023: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio
2022: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2021: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2020: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2019: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2018: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2017: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2016: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2015: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2014: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2013: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2012: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2011: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2010: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2009: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2008: marzo - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre