AR

photocollection.alonsorobisco.es

 

 

      

 

   1. Albums

   2. Photocollections

  3. Blog: 1600 posts

    4. Photographers

    5. Cities and places

    6. Links

    7. Sitemap

    8. Books

    9. Contact

 

 

  <last update jul-17>

 

 

Search in alonsorobisco

 

 

Follow us:

twitterfb

 

 

 

AGOSTO 2015

 

lunes, 31 de agosto de 2015
Fotografía de Barcelona. Finales de la década 1960
Los desembalajes acaban siendo uno de los lugares donde, a veces, se pueden encontrar fotos antiguas a no demasiado coste.
 Estas fotos corresponden a Barcelona en la década de 1960 y nos presentan unas vistas de las calles de la ciudad que, casi, parecen de otro siglo.....bueno de otro siglo son pero también corresponden a recuerdos infantiles, mis primeros recuerdos de mi ciudad eran, mas o menos, como el paisaje urbano de estas fotos.
De esta manera nos damos cuenta que, en cierto modo, empezamos una colección de fotos antiguas y nosotros mismos, nuestro tiempo, acaba formando parte de esa colección.
Filosofías de la vida.

En (google translate)
The unpackings end up being one of the places where sometimes you can find old photos not too cost.

  These pictures belong to Barcelona in the 1960s and present us with views of the city streets, almost they seem from another century ..... good for another century are but also correspond to childhood memories of my earliest memories my city were, more or less, as the urban landscape of these photos.

Thus we realize that, in a way, started a collection of old photos and ourselves just part of that collection.

Philosophies of life.

http://3.bp.blogspot.com/-lT-ZvT1Q6yQ/VboIoKJuBwI/AAAAAAABAWE/JjKj_0YeH9M/s320/calle%2Bbadajoz%2B68.jpg
Calle Badajoz ( 1968)
http://3.bp.blogspot.com/-97RCj7nQQtQ/VboIufBCfYI/AAAAAAABAWM/ntF0xwMM1vk/s320/calle%2Bbori%2By%2Bfontesta%2B70%2B.jpg
Calle Bori y Fontesta. ( vease la parte trasera del Dodge Dart a la izq)

Varias vistas de la calle Clot
http://4.bp.blogspot.com/-fhk9ttWOrZA/VboJHTy1FDI/AAAAAAABAWY/LV_ViPRy-YY/s320/calle%2Bclot%2B2%2B68.jpg

http://3.bp.blogspot.com/-pDD1zJaDjTA/VboJHcR5HtI/AAAAAAABAWc/UV087nKTAyc/s320/calle%2Bclot%2B3%2B68.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-tNTvj5IaNlg/VboJHVynLaI/AAAAAAABAWU/Esmg-oN0zjE/s320/calle%2Bclot%2B4%2B68.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-AyLtSF8HoXE/VboJImBcs_I/AAAAAAABAWo/vYfML6NsOrk/s320/calle%2Bclot%2B6%2B68.jpg

Las fotos son de finales de la década de  1960 y podemos observar claramente la poca cantidad de coches en las calles e identificar modelos como el Renault 8 o el Seat 600.

http://1.bp.blogspot.com/-4breoZokp9Q/VboJIyVcPDI/AAAAAAABAWs/Upo_PvW9c-A/s320/calle%2Bclot%2B68.jpg

Calle Compositor Beetowhen
http://1.bp.blogspot.com/-lTpi2sVD_60/VboKXvPSx3I/AAAAAAABAXM/-Ut71_I47r4/s320/calle%2Bcompositor%2Bbeetowhen%2B2%2B70.jpg
 Calle Córcega esquina Lauria

http://2.bp.blogspot.com/-OiwuHHFeauI/VboKfukerwI/AAAAAAABAXU/hZ8TydiQZ6Q/s320/calle%2Bcorcega%2Besq%2Blauria%2B72.jpg

domingo, 30 de agosto de 2015
Fotografía y Documentación.Sueños de Plata. El Tiempo y los ritos. Fotografía y Castilla la Mancha
Una vez más el tiempo de verano nos permite la lectura tranquila, a veces la lectura completa, de documentos que hemos bajado de internet y guardado en nuestro archivo.
Por cierto actividad altamente recomendable pues con mas frecuencia de lo que parece archivos disponibles en red.....dejan de pronto de estar disponibles en red.
Pues bien en
El tiempo y los ritos Fotografía en Castilla la Mancha. Catálogo del Museo Etnográfico de Castilla y León disponible su descarga en un pdf de 440 páginas

Se nos ofrece información biográfica sobre numerosos fotógrafos en el apartado:-FOTOSÍNTESIS DE LA IMAGEN FOTOGRÁFICA EN CASTILLA Y LEÓN-  por citar algunos: Alfonso Vadillo, Ansade y Juanes, Germán Gracia, Jose Mª.  Cordeiro, Idelmón,Winocio, Venancio Gombau, Francisco Lorenzo ( la Gafa de Oro)

Se complementa la información con la sección final pag. 299

LA COLECCIÓN EXPUESTA
La colección de fotografías de mercados callejeros y vendedores ambulantes recogida en el proyecto
que estamos comentando fue expuesta siguiendo un orden de autores que se iniciaba con unos datos bi-gráficos de cada fotógrafo; este mismo recorrido es elque presentamos a continuación, incluyendo un breve comentario de las imágenes expuestas

 

 En (google translate)

Once again the summer time allows us to quiet reading, sometimes the complete reading of documents that have been downloaded from the Internet and stored on file.Indeed highly recommended because more often than it looks ..... network files available soon cease to be available in network activity.Well inTime and Photography rites in Castilla la Mancha. Catalog Ethnographic Museum of Castilla and Leon available in a PDF download 440 pages
It offers biographical information about many photographers in point: the photographic image -FOTOSÍNTESIS IN CASTILLA AND LEON-to name a few: Alfonso Vadillo, Ansade and Juanes, Germán Gracia, Jose Maria. Cordeiro, Idelmón, Winocio, Venancio Gombau, Francisco Lorenzo (the Gafa de Oro)
The information is complemented with the final section pag. 299
EXPOSED COLLECTIONThe collection of photographs of street markets and hawkers gathered in the projectwe are discussing was exposed following an order of authors began with a bi-graphics data of each photographer; This same route is elque presented below, including a brief commentary on the images displayed

jueves, 27 de agosto de 2015
Fotógrafo Manuel Company. Actualización de datos. Carta de Gabinete. Retrato. Revista Avante de fotografía

http://3.bp.blogspot.com/-ae6lalw-yLI/TceqPG5me8I/AAAAAAAADcM/OiE1x0Hwb1w/s320/company.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-d16lNEHcjEg/TceqVhzJ1vI/AAAAAAAADcQ/j5NIdLHZvZc/s320/company+reverso.jpg
Este post actualiza otro anterior.

En un reciente artículo he localizado un interesante dato sobre la labor de Company en relación con la difusión de la fotografía.

ANÁLISIS DOCUMENTAL DE AVANTE, REVISTA DE LA SOCIEDAD GENERAL DEFOTÓGRAFOS DE ESPAÑA (1905-1906)
Juan Miguel Sánchez Vigil∗
Facultad de Ciencias de la Documentación. Universidad Complutense de Madrid.
María Olivera Zaldua∗ ∗
Facultad de Ciencias de la Documentación. Universidad Complutense de Madrid.

La revista de fotografía Avante, de la que no se conocen ejemplares en los centros de documentación públicos, con excepción del número 1 en la Biblioteca del Palacio Real, fue el órgano de difusión de la Sociedad General de Fotógrafos de España, institución surgida de la primera Asamblea de Fotógrafos Profesionales celebrada en Madrid en octubre de 1905. Creada y dirigida por Manuel Compañy, uno de los autores más significativos a finales del siglo XIX y comienzos del XX, sus contenidos no han sido estudiados hasta ahora.

Recordemos que Juan Miguel Sánchez Vigil tiene numerosas y buenas publicaciones sobre fotógrafos y fotografía antigua. Mencionar el excelente libro Del Daguerrotipo a la instamatic quizás uno de los mejores para facilitar pequeñas biografías de fotógrafos ( Otro es  el excelente Diccionario de fotógrafos españoles publicado hace poco por el Ministerio de Cultura)

http://2.bp.blogspot.com/-BM_pvrKitO0/Vd6vUEcLZOI/AAAAAAABB1k/YZOXzVg_WgU/s320/daguerrotipo.jpg


Sobre la publicación de Revistas fotográficas y su importancia en el estudio de la fotografía.
Este documento nos informa de las principales revistas de fotografía en España desde el siglo XIX.



Manuel Company tuvo uno de los estudios fotográficos mas importantes en Madrid de fines del siglo XX. Su labor fue tambien divulgadora pues en su estudio se formaron otros grandes fotógrafos como es el caso de Alfonso Garcia Portela. y del fotoperiodista Campúa.
Por su estudio paso todo Madrid, clases altas y bajas, artistas y políticos.
Falleció en 1909.
Esta foto corresponde a su estudio de la calle Fuencarral 29, llego a tener  tres estudios abiertos, dos en Madrid y uno en Toledo.
Trabajó tambien para muchas revistas de la época: Sol y Sombra, En otros Mundos, La Ilustración Iberica


Manuel Compañy fue uno de los fotógrafos más conocidos en el Madrid de finales del XIX. Su estudio de la plaza del Príncipe Alfonso empezó a funcionar en 1870 hasta 1899, abriendo posteriormente otros en la calle Visitación, en Fuencarral y la galería 'Greco' en Alcalá 19, que compró a Otero a finales de siglo. Para él trabajaron entre otros Alfonso García Sánchez y J.L Demaría 'Campúa'. Fue uno de los pocos fotógrafos que se anunciaba regularmente en prensa, simplemente como 'Compañy. Fotógrafo', sin necesidad de anotar una dirección que ya se daba por conocida, lo que demuestra la fama que gozaba su estudio a fines del XIX. 


Ejemplo."Srta. Palou y Sr. Moncayo "EN LAS BRIBONAS" / Cliché Compañy" (anverso)
"ERNESTO MADRID" (reverso)
Papel fotográfico color
14 x 9 cm

Fue fotógrafo de la Casa Real y en sus galerías se formaron varios reporteros de la generación siguiente, entre ellos Alfonso y Campúa. Fueron muy populares sus servicios de información gráfica urgente. En su estudio se retrataron la mayoría de los toreros de comienzos del siglo XX, fotografías que ilustraron los primeros tomos de la enciclopedia Los Toros desarrollada por José María de Cossío. El estudio estuvo abierto hasta la década de 1920, probablemente dirigido por su viuda y sus hijas

en (google translate)

his updates an earlier post.
In a recent article I located an interesting fact about the work of Company in connection with the dissemination of photography.


AVANTE DOCUMENTARY ANALYSIS OF JOURNAL OF GENERAL DEFOTÓGRAFOS SOCIETY OF SPAIN (1905-1906)
Juan Miguel Sánchez Vigil *School of Information Science. Complutense University of Madrid.Olivera Maria Zaldua * *School of Information Science. Complutense University of Madrid.
Avante magazine photography, no copies are known in public documentation centers, except the number 1 in the Library of the Royal Palace, was the disseminator of the General Society of Photographers of Spain, the institution which Professional Photographers first Assembly held in Madrid in October 1905. Created and directed by Manuel Company, one of the most significant in the late nineteenth and early twentieth century authors, their contents have not been studied so far.
Recall that Juan Miguel Sanchez Vigil has numerous publications on photographers and good old photograph. Mention the excellent book of the daguerreotype to instamatic


On the publication of photographic magazines and its importance in the study of photography.
This document informs us of the major photography magazines in Spain since the nineteenth century.
Manuel Company was one of the most important photographic studios in Madrid in the late twentieth century. His work was also disclosing it in his study other great photographers such as Alfonso Garcia Portela formed. and photojournalist Campúa.
For their study around Madrid step, high and low classes politicians, artists and.
He died in 1909.
This photograph is his study of Fuencarral 29, I came to have three open studies, two in Madrid and one in Toledo.
He also worked for many magazines of the time: Sol y Sombra, in other worlds, Illustration Iberica

    File guides census Spain
Compañy Manuel was one of the best known in Madrid in the late nineteenth photographers. His study of the plaza Prince Alfonso became operational in 1870-1899, later opening others in the street Visitation in Fuencarral and the gallery 'Greco' in Alcalá 19, which bought Otero end of the century. For him and others worked and JL Alfonso Garcia Sanchez Demaría 'Campúa'. He was one of the few photographers who regularly announced in the press, just as' Company. Photographer 'without scoring a direction that was given by known, demonstrating the fame he enjoyed his study in the late nineteenth.

    Photographs and postcards of Company on the web Memory Madrid.
Example. "Ms. Palou and Mr Moncayo" IN rascals "/ Cliché Company" (front)"ERNESTO MADRID" (back)Color photo paper14 x 9 cm
    Study Centre of Castilla La Mancha Biographies Photographer: Company
      Ministry of Culture Photographic Cabinet: Cabinet Company

    Culture Ministry. Virtual exhibition Caught in Black and White.
    Fedac. Manuel Company
    By searching the Cer Base. We are find some pictures of Company and in the accompanying documentation, we extend a little more about its activity
It was photographer of the Royal House and in the galleries several reporters of the next generation, including Alfonso and Campúa formed. Were popular services urgently graphic information. In their study most bullfighters early twentieth century photographs that illustrated the first volumes of the encyclopedia Bulls developed by José María de Cossio were portrayed. The study was open until the 1920s, probably led by his widow and daughters 

miércoles, 26 de agosto de 2015
Calvert Vaux. Architecte.Met Museum Tilden residence. L'Architecture Americaine. Ph. Albert Levy
Una visita reciente al Museo Metropolitano de Nueva York me puso sobre la pista de la labor realizada por Calvert Vaux uno de los arquitectos incluidos en el álbum L' Architecture Americaine con fotografías de Albert Levy.
Una vez más es necesario reconocer la labor de este fotógrafo capaz de documentar en tiempo real-1876/1884-  la labor de los mejores arquitectos que trabajan en Estados Unidos en ese momento.
La arquitectura  de Calvert Vaux incluye el diseño de parques como es el caso del Central Park de Nueva York, su labor en el diseño de museos como son los casos  del Metropolitan Museum ( varios arquitectos a la largo de su construcción), American Museum of Natural History. También mencionar Prospect Park en Brooklyn entre otras actuaciones.

Fotógrafo Albert Levy. Arquitectos en L'Architecture Americaine
Albert Levy. Catálogo Razonado. Biblioteca Nacional del Francia.

Calvert Vaux Arquitecto. Documentos sobre su labor.

 

An architectural  History Metropolitan Museum  
Un amplio y detallado pdf, publicado en un boletín del Museo con la historia de su edificacion y de sus arquitectos a lo largo del tiempo, destacando, con todo detalle la labor realizada por Calvert Vaux en su construcción.
Halic Collection The Art Institute Chicago
Vistas del Museo Metropolitano en los fondos de la Halic, colección fotográfica de arquitectura del Art Institute de Chicago.
Consisting of approximately 11,000 images that document the architecture, landscape and urban planning of sites across the United States—with a particular emphasis on Chicago and its suburbs—and, to a lesser extent, internationally, The Historic Architecture and Landscape Image collection, or HALIC, contains mounted photographic prints, lantern slides (both black and white and hand-colored), and postcards dating from the 1860s to the 1970s.

Metropolitan Museum of Art
http://3.bp.blogspot.com/-6t6VfwPvWec/VbXonSmpCwI/AAAAAAAA_3E/K6Q62kbH_oI/s320/digital-libraries.saic.edu.jpeg


Title/Project Name

Metropolitan Museum of Art

Street Address/Neighborhood

Central Park facing Fifth Ave. between 80th and 84th Sts.

City

New York City

State/Province

New York

Country

United States

Date Designed or Built

1874-1880

Architect/Designer/Creator

Vaux, Calvert
Mould, J. Wrey

Date of View

c.1910

View or Detail Type

Exterior

Image Notes

Central Park Obelisk visible at left



American Museum of Natural History
http://1.bp.blogspot.com/-VfrY0WTdhfM/VbXo7Uozd6I/AAAAAAAA_3M/7-mTwy4nqMg/s320/digital-libraries.saic.edu.jpeg

Title/Project Name

American Museum of Natural History

Street Address/Neighborhood

Central Park West and 79th St.

City

New York City

State/Province

New York

Country

United States

Date Designed or Built

1872-1877, 1892-1898, 1899

Architect/Designer/Creator

Vaux, Calvert
Mould, J. Wrey
Cady, J.C., and Company
Cady, Berg & See

Calvert Vaux.Architect and planner.

Vaux initiated the process that led to the creation of Central Park in New York and Prospect Park in Brooklyn, and persuaded Olmsted to join him in both endeavors. Their designs for these two prototypical country parks in the city were of crucial importance in forming the urban face of nineteenth-century industrial America.
Vaux also found an outlet for his concern in designs for shelters for the Children's Aid Society and for the first buildings of the Metropolitan Museum of Art and the American Museum of Natural History, soon to become two of New York's pre-eminent cultural institutions
.......Few men of his generation left legacies more magnificent than Central Park and Prospect Park.
....Calvert Vaux, born in London's Pudding Lane in 1824, was trained
in the English method as an apprentice to the architect Lewis Hockalls Cottingham 
...One year later Harper's New Monthly Magazine featured Vaux's work in a series of articles which formed the core of Villas and Cottages, one of the most influential domestic design model books of the Victorian Era.
........Harper's Monthly to note: "The Central Park is the finest work of art ever executed in this country ... the exquisite forms of the ground in every directionthe perfection of the roadwork and gardening-the picturesque and beautiful bridges-the lovely sweeps of water contrasted Witll lawn banks-the pictorial effect of the telTace upon the water, so that you drive out of the City into the landscape . ... "
........In 1874, he designed the first buildings for the Metropolitan Museum of Art and the American Museum of Natural History. The noted artist Frederic E. Church called on Vaux to prepare the initial design for "Olana," his villa on the Hudson, and ex-governor Samuel J. Tilden had him combine two row houses on Gramercy Park into a single grand residence (now home to the National Arts Club

Villas and Cottages. Calvert Vaux. Archive org


Villas and Cottages Albert Vaux

Vaux contributed two important urban residential types: the upscale apartment house and its poorer cousin, the low-rent housing project. He was an early -- perhaps the earliest -- advocate of the domestic block, which he called ''Parisian flats.'' He delivered a paper on the subject in 1857, a dozen years before the building of Richard Morris Hunt's Stuyvesant Apartments

National Arts Club Tilden Residence 
The National Arts Club is located in the historic Tilden Mansion. 15 Gramercy Park was built in the 1840's and its original flat-front, iron-grilled appearance matched the style of the houses still maintained on the west side of Gramercy Park. Samuel Tilden acquired 15 Gramercy Park in the 1860's, and in the 1870's gave the house a massive overhaul. Tilden hired Calvert Vaux, a famed architect and one of the designers of Central Park to "victorianize" the facade with sandstone, bay windows and Gothic Ornamentation.
The Tilden Mansion is both a designated New York Landmark and a National Historic Landmark. In the 1960's, New York declared 15 Gramercy Park South a New York Landmark, and in 1976, the Federal government declared it a National Historic Landmark. 

 La foto  de la Residencia Tilden, realizada por Albert Levy, en la Halic Collection del Art Institute 

http://2.bp.blogspot.com/-KhTVceVq3yI/VbXhjCsX_lI/AAAAAAAA_20/yGsh0nwtkdQ/s320/digital-libraries.saic.edu.jpeg

Datos


Title/Project Name

Tilden, Samuel J., Residence

Alternate Title/Project Name

Twentieth Street Residences
National Arts Club

Street Address/Neighborhood

15 Gramercy Park S between Park Ave. and Irving Pl.

City

New York City

State/Province

New York

Country

United States

Date Designed or Built

1881-1884

Architect/Designer/Creator

Vaux & Radford

Date of View

1884-1895

View or Detail Type

Exterior

Image Notes

perspective view of Tilden and neighboring houses, with man at window of house on right; from Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 274

lunes, 24 de agosto de 2015
Museos en España. Museum Santiago Bernabeu has more visitors than the Thyssen
Leido en prensa

El Museo del Santiago Bernabéu supera al Thyssen en visitas
 Museum Santiago Bernabeu has more visitors than the Thyssen
http://1.bp.blogspot.com/-VSz__XtEgSM/VdqzUDIiWkI/AAAAAAABBXA/hqVJPgf69wY/s1600/images.jpeg

 

domingo, 23 de agosto de 2015
Fotografía y documentación. Turismo. Carteles y fotografías Instituto de Estudios Turísticos. Descarga en pdf.

Les informo de unos fondos documentales sobre turismo que estan disponibles en web y , además, se pueden descargar en formato pdf.

El Instituto de Estudios Turísticos, actualmente Subdirección General de Conocimiento y Estudios Turísticos, fue creado en 1962. En 2012 se celebró su 50ª aniversario.

Depende del Instituto de Turismo de España (en base al Real Decreto 425/2013, de 14 de junio, por el que se aprueba el Estatuto del Instituto de Turismo de España) y, tiene entre sus funciones, el análisis de los mercados emisores de turismo, la elaboración de proyecciones y prospectivas sobre flujos turísticos, pernoctaciones e ingresos por turismo, el análisis de los factores que inciden en la economía turística, la coordinación de la información sobre el sector turístico, y en general la difusión del conocimiento turístico. 

 

En su apartado
Documentación Turística 

Tenemos el acceso al Catálogo del CDTE. (acceso OPAC)

Dentro de este seleccionamos Colecciones
Y así tenemos acceso a

  Fondo de carteles turísticos antiguos

CARTELES PATRONATO NACIONAL DEL TURISMO AÑO 1929
 Bonitos carteles de famosos artistas de la época
Carteles y visuales de las campañas de promoción España
Dentro de estos, por su componente fotográfico destacar 
Spain is different  
Passion for life

Además tiene un fondo fotográfico con dos apartados
Fondo Ciganovic
Dispone de varias provincias españolas de las cuales podemos descargar un pdf con las fotos ( Ejemplo Baleares )

Fondo fotográfico en Blanco y Negro

Dispone de bastantes provincias españolas ( se pueden descargar en pdf)
Ejemplo. 
Asturias
Cantabria 
Lugo



viernes, 21 de agosto de 2015
Wilson's Photographic Magazine. XIX -XX century. The Philadelphia photographer

Para aquellos estudiosos  de la fotografía en el siglo XIX y principios del XX, tanto en procesos fotográficos como en datos de fotógrafos las Universidades Americanas estan ofreciendo, cada vez más, la digitalización de revistas especializadas de esa época.
Mencionemos las revistas que dirigió Edward Livingston Wilson.

Wikipedia
Wilson's Photographic Magazine (1889-1914) was an American periodical published in New York by Edward Livingston Wilson. It featured work by notable photographers such as Elmer Chickering and Imogen Cunningham and articles about the photography industry. Editors included Wilson, Mrs. Edward L. Wilson, and T. Dixon Tennant.
Previously Wilson had produced a magazine called The Philadelphia Photographer which appeared from 1864 through December 1888; Wilson's Photographic continued this work for a wider audience. In 1915 the magazine was renamed The Photographic Journal of America which ran until 1923.

Bastantes de los ejemplares de estas revistas se pueden ver en dos webs

Albert Levy Printig in blue :The Philadelphia Photographer. Cyanotipe. Fotografía en azul, el cianotipo. Albert Levy
)
Wilson's photographic magazine
by Camera Club of New York

Published 1889
Topics Photography
 

jueves, 20 de agosto de 2015
Fotografía antigua. Hórreos en Gijón.1950 .Antoni Campaña y Puig Ferran .

http://3.bp.blogspot.com/-8EdO1hxznN8/U584dOlU5tI/AAAAAAAAvCQ/_i6otL-nmOI/s1600/gijon+horreos+foto+campa%C3%B1a+y+puig+ferran.jpg

Foto con el sello al dorso de los fotógrafos Campañá y Puig Ferrán y la indicación de "Horreos asturianos".Gijón.

Post anteriores donde figuran Hórreos.

Foto Otto Wunderlich. Hórreos asturianos.c. 1940
Fotografía antigua albúmina. Paisaje asturiano de montaña, fotógrafo José Fernández Cuétara
Fotografía antigua. Foto Archivo Mas Santa Maria de Villanueva. Asturias

 

Antoni Campañá.
Wikipedia
Pronto se afilió a la Agrupación Fotográfica de Cataluña en la que conoció a Joaquim Pla Janini y Ramón Batlles con los que estableció amistad y con los que aprendió diversas técnicas pictorialistas. Su fotografía más laureada la realizó en 1923 y se llama Tracción de sangre, se trata de un bromóleo que representa dos caballos tomados desde un ángulo contrapicado, la técnica del bromóleo la estuvo empleando hasta 1946.
Su trabajo como fotoperiodista se muestra en sus colaboraciones con los diarios El día gráfico, que se publicaba con la técnica del huecograbado y especialmente en La Vanguardia, siendo suya la fotografía de la primera portada realizada con la técnica de huecograbado en color. También su actividad como fotógrafo deportivo ha sido muy conocida; en 1950 fue cofundador del diario deportivo Dicen,

Juan Porqueras Mas, Joaquín Pla Janini, Claudio Carbonell Fló, Antonio Palau Claverias, Salvador Lluch Oliveras, Antonio Campañá Bandranas, Francisco Catalá Roca, Antonio Crous Sardá, Francisco P. de Ponti, Carmen García de Ferrando, Rosa Szücs de Truñó, Manuel Closa Bosser, José Closa Miralles, Jaime Jorba Aulés, Carlos Roca Casanovas, Juan Colom Altemir, Pedro Martínez Carrión, Ramón Vilalta Sensada, ….. son, entre muchos otros, los autores más conocidos que dispone la Fototeca.
Estas fotografías, en su mayor parte, están cedidas y depositadas en el Museo Nacional de Arte de Catalunya ( MNAC ), para su conservación y exhibición.

GILI, Marta (texto)
Fundació Caixa Barcelona, 1989.     En catalán, castellano e inglés. 22 fotografías en b/n.      22x22. 47 págs.   Cine-Fotografía, Catálogos Arte

Antonio Campañá i Bandranas pasó su infancia en el barrio barcelonés de Sarría, y realizó sus primeras fotografías en la comarca de Osona, acompañando a su abuelo y su padre en el trabajo.
Comenzó estudios de Peritaje en Barcelona que luego abandonó para trabajar en una tienda de fotografía en la que, a partir de 1918, empezó a vender sus propias obras. A raíz de su afiliación a la
Agrupació Fotogràfica de Catalunya, entró en contacto con Joaquim Pla Janini y Ramón Batlles, de los que aprendió diversas técnicas pictorialistas.
Fue fotoperiodista para los diarios El Día Gráfico y La Vanguardia, que imprimían mediante huecograbado.
Se le recuerda igualmente por sus fotografías de ciudades y paisajes, que editaría en distintos libros, y por su labor divulgativa de la técnica fotográfica. The American Annual of Photography
de 1939 recoge su participación en 104 salones, donde expuso 281 fotografías.
Influenciado por el pictorialismo europeo que practicaban contemporáneos como Ortiz Echagüe, Campañá se adscribió al tardopictorialismo catalán, empleando la técnica del bromóleo para
disimular u ocultar la apariencia fotográfica de sus obras. Aprendió a trabajarla de la mano de Claudi Carbonell y la perfeccionó en Alemania junto a Willy Otto Zielke. El soporte técnico de sus obras
contrasta bruscamente con su tratamiento formal, directamente influido por las vanguardias fotográficas de entreguerras. Una de sus fotografías más laureadas en los salones fotográficos europeos
de la época fue Tracción de sangre (1923), un bromóleo con la imagen de dos caballos tomada desde un ángulo contrapicado

"Campañá Bandranas, Antonio 1906-1989" la búsqueda recuperó 3 Registros bibliográficos. 
En las cajas, en el archivo, Centelles que fué adquirido por el Estado se han encontrado más de un centenar de fotos suyas que estaban consideradas, en principio, como obra del propio Centelles.
Centelles' que no lo son
Octavi Centelles reconoce que fotografías atribuidas a su padre son obra de Joan Andreu Puig Farran.
 En el fondo depositado hoy en Salamanca hay también un número importante de negativos originales, unas cien al menos, varios centenares quizá, del colega y amigo de Centelles Joan Andreu Puig Farran (1904-1982), cuyo archivo se había dado por desaparecido. Entre ellas están imágenes muy conocidas que se han publicado una y otra vez atribuidas incorrectamente a Centelles: el desfile de mayo de 1937, Macià el 11 de Setembre de 1933, el entierro del propio Macià, la expedición de Mallorca, parte del reportaje del retorno de Companys en marzo de 1936, el bombardeo de Granollers y los guardias civiles posando junto a un arsenal de fusiles incautados. «Pienso que reconocer la autoría de Puig Farran es una cuestión de honor», admite Octavi Centelles, uno de los dos hijos de Agustí Centelles
 Levante el Mercantil Valenciano
"El fondo de Centelles queda ahora depurado, era una tarea pendiente desde su muerte"
 ¿Cómo han identificado la autoría de Puig Farran y de otros fotógrafos en el fondo Centelles?
A. G.: La prensa de cercanía nos permite situar la firma de cada fotógrafo, así como identificar aquellos que hicieron suyas otras imágenes mediante compra para publicar en otras ciudades. Revisando decenas de revistas y decenas de periódicos hemos podido identificar las fotos que corresponden a Puig y Farrán (un excelente fotógrafo) de las que son de Centelles. Pondré un ejemplo: si acudimos a La Vanguardia, 14 de abril de 1937, encontraremos el reportaje Recuerdo de una fecha histórica, firmado Foto Centelles. El reportaje recoge las imágenes del 14 de abril de 1931. Si acudimos al 18 de abril de 1931, quien firma las imágenes es Sagarra. No sabemos cómo la imagen llegó al archivo Centelles, por cesión, por compra, etc.; el caso es que la publicó con su firma en 1937. Esta imagen la hemos eliminado del archivo Centelles. Además, ¿dónde estaba Centelles en esa época? Realizando el servicio militar.
 Esto es debido, posiblemente, a la amistad entre ambos fotógrafos y su trabajo en La Vanguardia
http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/1989/10/03/pagina-74/33074442/pdf.html
A los 18 años se instaló en Barcelona, donde trabajó en distintos
estudios fotográficos. Con Carlos Pérez de Rozas montó un estudio fotográfico en la Ex  posición Internacional de 1929, retratando, entre otros personajes, al rey Alfonso XIII y a
las infantas.
De 1929 a 1939 colaboró con “La Vanguardia” y también realizó fotos para el “Diario deBarcelona”, “El Noticiero Universal”, “L’Opinió”, “La Humanitat”, y la revista “Esplai”.
Entre los acontecimientos históricos que cubrió este reportero gráfico cabe destacar los sucesos del 6 de octubre de 1934, que el fotógrafo vivió intensamente desde dentro del Palau de la Generalitat, y los “Fets de Maig” delaño 1937. Por otro lado, Puig Farran estuvo muchas veces en el frente de Aragón como reportero,

Sobre los fotoreporteros de Cataluña existe un proyecto, todavía en construcción
reportersgrafics.net
......Su punto de partida se centra en presentar la vida y el trabajo de los fotoperiodistas pioneros, las tres primeras generaciones que ejercieron el oficio en Barcelona entre 1900 y 1939, y a la vez reseñar las publicaciones en que estos repórters gráficos colaboraron durante sus trayectorias profesionales. En cuanto a los diarios y revistas barceloneses y del resto del Estado, es también una manera de recuperar un patrimonio periodístico que prácticamente desapareció en 1939. .
 Museo Reina Sofía
Joan Andreu Puig Ferrán / Belianes, Lleida, España, 1904 - Barcelona, España, 1982

 

...........Montaner i Vila (1832-1921) y Francesc Simon i Font (1843-1923) fundan en 1861 una editorial que se convierte en poco tiempo en la editorial de mayor envergadura de España, tanto por el volumen de producción como por la calidad de sus publicaciones, y en la principal exportadora a América, donde llega a acuerdos con empresas del continente (en buena parte, propiedad de catalanes) para que actúen como sucursales suyas.......

 

 

 Bibliografía:

....de trescientas fotógrafias, la investigación realizada por Horacio Fernández comienza con ejemplos de los distintos modelos de lenguajes fotográficos premodernos: la representación de tipos humanos (raciales, nacionales, folklóricos, turísticos), la documentación archivística y el paisaje. José María Álvarez de Toledo, conde de la Ventosa; Antoni Campañá; Alvin Langdon Coburn; Adolf Mas y José Ortiz Echagüe, son algunos de ellos.......
Museo

MNAC. Foto de Antonio  Campaña

 

 

......El Centro de Documentación de la Imagen (CDIS), del Ayuntamiento de Santander, una vez finalizado el curso académico, tras la clausura del taller didáctico "La Fotografía también escribe la Historia", ha diseñado un calendario expositivo plural y muy diverso en su contenido, vertebrado por tres muestras con las obras de Antoni Campaña, Inge Morath y Pedro Meyer, que se sucederán desde el próximo viernes hasta final del otoño...

 


Sobre el Hórreo y su autoría es interesante leer la excelente tesis 
LA FOTOGRAFÍA EN LOS FONDOS DE
LA HISPANIC SOCIETY OF AMERICA:
RUTH MATILDA ANDERSON 
Donde podemos leer.
En la descripción que hizo de estos hórreos introdujo un aspecto tan discutido como ignorado en el campo etnográfico, y que tiene que ver con tema de la autoría en la arquitectura popular. Habló sobre las incisiones que de vez en cuando encontró en los
dinteles de madera sobre las puertas de estas construcciones, en el caso de la fotografía que incluimos especificó el año de construcción, 1768. El paso del tiempo y el deterioro producido por los cambios climáticos, habrían hecho desaparecer estas marcas en
relativamente poco tiempo. Pero la investigadora dejó constancia de su existencia porque lo consideró necesario

 
 
  En (google translate)
Photo with the seal on the back of the hood and Ferran Puig photographers and indication of "Asturian Horreos" .Gijón.Previous post which contained granaries.Photo Otto Wunderlich. Asturianos.c granaries. 1940Vintage Photography albumin. Asturian mountain scenery photographer Jose Fernandez CuétaraOld photograph. Photo Archive More Santa Maria de Villanueva. Asturias
 Antoni campaign.WikipediaHe soon joined the Photographic Association of Catalonia where he met Joaquim Pla Janini and Ramon Batlles with whom befriended and learned the various pictorial techniques. His most prized photograph was made in 1923 and is called Blood Drive, it is a bromoil representing two horses taken from a contrapicado angle bromoil the technique was using until 1946.
His work as a photojournalist shown in his collaborations with newspapers the day chart, which was published with the technique of photogravure and especially in La Vanguardia, the first cover photograph made with the technique of color gravure still yours. Also his activity as a sports photographer has been well known; in 1950 he co-founded the sports daily say,

    Photo Library Photo Agrupacio CatalunyaJuan Porqueras But Joaquín Pla Janini, Claudio Fló Carbonell, Antonio Palau Claverias, Salvador Lluch Oliveras, Antonio Campañá Bandranas, Francisco Catalá Roca, Antonio Crous Sarda, Francisco P. de Ponti, Carmen Garcia Ferrando, Rosa Szücs of Truñó, Manuel Closa bosser Jose Miralles Closa, Jaime Jorba Aules, Carlos Roca Casanovas, Juan Colom Altemir, Pedro Martinez Carrion Ramon Vilalta Sensada ... .. are, amongst many others, the most famous authors who have the Photo Library.These photographs, for the most part, are transferred and deposited in the National Art Museum of Catalonia (MNAC), for conservation and display.

    Photojournalists, reporters of news that survives

    ANTONI CAMPAIGN I BANDRANAS (exhibition catalog)
Gili, Marta (text)Fundació Caixa Barcelona 1989. In Catalan, Castilian and English. 22 pictures in b / n. 22x22. 47 pp. Film-Photography, Catalogs Art

    Dictionary Spanish photographersAntonio Campañá Bandranas i grew up in Barcelona's Sarria, and made his first photographs in the Osona, accompanying his grandfather and father at work.Expertise studies began in Barcelona then left to work in a photo shop in which, from 1918, began to sell their own works. Following its affiliationAgrupació Fotogràfica de Catalunya, came into contact with Joaquim Pla Janini and Ramon Batlles, of which he learned various pictorial techniques.It was a photojournalist for the daily The Day Graph and La Vanguardia, who printed by rotogravure.He is also remembered for his photographs of cities and landscapes, which would publish in several books, and his work about the photographic technique. The American Annual of Photography1939 includes participation in 104 classrooms, where he presented 281 photographs.Influenced by European contemporaries as practiced pictorialism Ortiz Echague, bell was attached to the Catalan tardopictorialismo using the technique for bromoilconceal or hide the photographic appearance of his works. He learned how to work it in the hands of Claudi Carbonell and perfected in Germany with Willy Otto Zielke. The support of their works he photographic avant wars. One of the most decorated in European photographic pictures salonsof the time blood was Traction (1923), an bromoil with the image of two horses taken from an angle contrapicado

    BNE campaign"Campañá Bandranas, Antonio 1906-1989" search found three bibliographic records.In the boxes, in the file, Centelles which was acquired by the state found more than a hundred photos of her that were considered, in principle, as the work of Centelles own.Centelles' who are notOctavi Centelles recognizes that attributed to his father photographs are the work of Joan Puig Andreu Farran.
 In the funds deposited in Salamanca today there are a large number of original negatives, a hundred at least, maybe hundreds, colleague and friend of Centelles Joan Puig Andreu Farran (1904-1982), whose file had been reported missing. Among them are well-known images that have been published over and over again incorrectly attributed to sparkle: the parade May 1937, Setembre Macia 11, 1933, the funeral of Macia itself, the issue of Mallorca, part of the story of the return Companys in March 1936, the bombing of Granollers and policemen posing with an arsenal of guns seized. "I think I recognize the responsibility of Puig Farran is a matter of honor," admits Octavi Centelles, one of two sons of Agustí Centelles
 Lift the Mercantil Valenciano
"The fund is now refined sparkle, it was a pending task since his death"
 How have identified the authorship of Puig Farran and other photographers in the background sparkle?AG: The press of closeness allows us to place the signature of each photographer, and identify those endorsed by purchase other images to publish in other cities. Reviewing dozens of magazines and dozens of newspapers have been able to identify the pictures that correspond to Puig and Farrán (an excellent photographer) of which are of Centelles. Let me give an example: if we go to La Vanguardia, April 14, 1937, we find the story I remember a historical date, signed Photo Centelles. The report includes pictures of April 14, 1931. If we go to 18 April 1931, who is Sagarra signature images. We do not know how the image came to Centelles file, by assignment, by purchase, etc .; the fact is that the signature published in 1937. This image Centelles have removed the file. Besides, where it was Centelles at that time? Doing military service.
 This is due, possibly, to the friendship between photographers and their work in La Vanguardiahttp://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/1989/10/03/pagina-74/33074442/pdf.htmlAt 18 he moved to Barcelona, ​​where he worked in variousphotography studios. Carlos Perez de Rozas he set up a photographic studio in the position of Past International 1929, portraying, among other characters, the king Alfonso XIII andthe princesses.
From 1929 to 1939 he collaborated with "La Vanguardia" and also made pictures for the "Journal Hotels.com guest," "El Noticiero Universal", "L'Opinió", "The Humanitat" and the magazine "Esplai".Among the historical events covered this photojournalist include the events of October 6, 1934, the photographer lived intensely from within the Palau de la Generalitat, and 'Fets de Maig "year one 1937. On the other hand, Puig was Farran often on the Aragon front as a reporter,On the photojournalists of Catalonia there is a project still under constructionreportersgrafics.net...... Its starting point is to present the life and work of the pioneering photojournalists, the first three generations who held the office in Barcelona between 1900 and 1939, while the publications review these graphics Reporters They collaborated during their careers. As for newspapers and Barcelona and the rest of magazines, it is also a way to retrieve a journalistic heritage virtually disappeared in 1939.
 Reina Sofia MuseumJoan Andreu Puig Ferran / Belianes, Lleida, Spain, 1904 - Barcelona, ​​Spain, 1982
Vila ........... i Montaner (1832-1921) and Francesc Font i Simon (1843-1923) in 1861 founded a publishing house that soon becomes the largest publisher of Spain, both the volume of production and the quality of its publications, and the main export to America, where it reaches agreements with mainland enterprises (largely owned by Catalans) to act as its own branches ...... .

 Bibliography:
    Variations in Spain. Photography and Art 1900-1980 Horacio Fernández.... Three hundred photographs, research by Horacio Fernandez begins with examples of the various models of premodern photographic languages: the representation of human types (racial, national, folk, tourism), the archival documentation and landscape. José María Álvarez de Toledo, count of the sucker; Antoni year; Alvin Langdon Coburn; Adolf Mas and Jose Ortiz Echague, are some of them .......MuseumMNAC. Photo of Antonio Campaign
The works of Antoni Campaign, Inge Morath and Pedro Meyer will be exhibited in the room "Angel de la Hoz" .CDIS 2008...... The Documentation Centre of the Image (DCIS), the City of Santander, once the academic year, after the closure of educational workshop "Photography also writes history", has designed a plural exhibition calendar and very diverse in content, structured by three samples with the works of Antoni Campaign, Inge Morath and Pedro Meyer, that will happen from next Friday until late fall ...

    Bibliography of the daguerreotype to instamatic. Juan Miguel Sánchez Vigil. 

martes, 18 de agosto de 2015
Fotografía y documentación: La imagen de Asturias en los fondos de la Hispanic Society
En la tesis doctoral, excelente tesis, 
 LA FOTOGRAFÍA EN LOS FONDOS DE
 LA HISPANIC SOCIETY OF AMERICA: RUTH MATILDA ANDERSON 
 Noemí Espinosa Fernández
 Directora:
 Dra. María Esther Almarcha Núñez-Herrador
Diciembre, 2010
Nos muestra, en diferentes apartados, el método de trabajo de esta fotógrafa.
Pues bien, dado que el texto es largo les sugiero, al menos, leer el capítulo dedicado a Asturias para fijarnos en el proceso de documentación fotográfica llevado a cabo en 1926.( pág. 505 y siguientes)
En este podemos leer, por ejemplo:
....Su método de trabajo en los lugares visitados, preparando el terreno con cartas a las fuerzas vivas de ese tiempo: Alcalde,médico y cura.
....Su relación con fotógrafos del lugar:
fue la relación que mantuvo con los fotógrafos locales, como por
ejemplo, José Espolita Ropos de Avilés y que además de fotógrafo era artista y barbero, José González Merás, religioso y fotógrafo de Covadonga, en Gijón conoció al coleccionista y experto Pedro Sánchez. Estos profesionales le proporcionaron no sólo
imágenes suyas o de otros fotógrafos, el caso más destacable fue el de Julián Castellanos en Oviedo al que le compró un gran número de copias procedentes de otro fotógrafo Luis Muñiz-Miranda (1850-1927). Establecimientos como la librería del también fotógrafo Celestino Collada o la de Víctor Galán, las dos en Oviedo, fueron lugares de referencia para la investigadora mientras estuvo en Asturias
..Como acabamos de ver la fotografía fue una práctica extendida en la región y formaba parte de la vida cotidiana de la comunidad, por lo tanto no fue difícil retratar a un fotógrafo ambulante, ya que siempre estaban presentes en los eventos festivos, que eran los momentos más propicios para el éxito del negocio. De entre todos eligió a uno, se trataba de una mujer. Esta figura anónima con delantal y mangas sobre la camisa, atuendo característico que delató su condición de fotógrafa, se encontraba en Parres durante las festividad en honor a Santa Marina. El encuentro no le resultó sorprendente, tampoco el que fuese una mujer.
.........En un español “de principiante” se dirigió a uno de los folkloristas más importantes de Asturias, Aurelio de Llano:
Excmo. Señor: Mi padre, Mr. Alfred T. Anderson y yo, Miss Ruth Matilda Anderson, somos vecinos de Kearney, Nebraska, los Estados Unidos de America. Hemos venido a España para que
yo pueda comprar y hacer, para estudiar y publicar en los Estados Unidos de America, fotografías de los elementos distintos de la vida y del arte española –
.........Posiblemente le resultó llamativo como, a diferencia del gallego que oyó hablar en infinidad de ocasiones y que incluso llegó a dominar, los asturianos no hablaban el bable:
....The Asturian might be said to be on the whole a dryer type than the Galician. His head is squarer, his eyes smaller, his manner less tardy and bemused. Although there exists in isolated districts a dialect known as “bable”, of which the “saliente” characteristic is the u-ending of nouns, the Asturian neither cherished nor acknowledges a regional idiom. He speaks “español”, not “castellano”.
Pride is the central fact of the Asturian´s character. Pelayo and Covadonga
En fin, muy recomendable su lectura. 
El método de trabajo de esta investigadora me lleva, en cierto modo,  a compararlo-para su bien- con la actividad fotográfica del Patronato de Turismo, luego Dirección General de Turismo donde las fotos solo llevan el nombre del fotógrafo ( y no siempre) y una mínima identificación del lugar sin más datos del monumento, persona o costumbre fotografiado

En (google translate)

In the dissertation, excellent thesis,
 PHOTOGRAPHY IN FUNDS
 THE HISPANIC SOCIETY OF AMERICA: RUTH MATILDA ANDERSON
 Noemi Espinosa Fernández
 Director:
 Dra. Maria Esther Almarcha Nunez-HerradorDecember, 2010It shows, in different sections, the method of work of this photographer.Well, since the text is long suggest you at least read the chapter Asturias. (P. 505 et seq)In this we can read, for example:.... His method of work in the places visited, paving the way with letters to the forces of that time: Mayor, doctor and priest..... His relationship with photographers place:It was his relationship with local photographers, as forexample, Jose Aviles Espolita Ropos photographer and also was an artist and barber José González Merás, religious and photographer of Covadonga in Gijón he met the collector and expert Pedro Sanchez. These professionals will not sóloimágenes provided his or other photographers, the most notable case was that of Julian Castellanos in Oviedo that he bought a large number of copies from another photographer Luis Muniz-Miranda (1850-1927). Bookstore establishments like Celestino photographer also Collada or Victor Galan, both in Oviedo, were landmarks for the research while in Asturias..as Just seen the photograph was a widespread practice in the region and part of everyday life of the community, so it was not difficult to portray a traveling photographer, and they were always present at the celebrations, which were the most propitious times for business success. Of all chose one, it was a woman. This anonymous figure on the apron and shirt sleeves, characteristic attire that betrayed his condition photographer, was in Parres during the festival in honor of Santa Marina. The meeting did not find it surprising that neither was a woman.......... In a Spanish "beginner" he addressed one of the most important folklore of Asturias, Aurelio de Llano: Hon. Lord: My father, Mr. Alfred T. Anderson and I, Miss Ruth Matilda Anderson, are neighbors of Kearney, Nebraska, United States of America. We have come to Spain to queyo you can buy and do, to study and publish in the United States of America, pictures of the different elements of Spanish life and art -......... Possibly he was striking as, unlike the Galician heard countless times and even came to dominate, not speaking the Bable Asturian: The Asturian Might Be Said to be on the whole a dryer type than the Galician. His head is Squarer, His Eyes smaller, less tardy His manner and bemused. , Although there exists in isolated districts to dialect Known as "probable," Which of the "overhang" is the characteristic u-ending of nouns, the Asturian cherished neither acknowledges nor a regional idiom. He speaks "Spanish", not "Castilian" .Pride is the main fact of the character Asturian's. Pelayo and CovadongaIn short, highly recommended reading.The working method of this research leads me, in a way, to compare the photographic work of the Tourism, Department of Tourism then where photos only carry the photographer's name (if at all) and minimal identification of the place Monument without more data, or custom person photographed

lunes, 17 de agosto de 2015
Fotografía antigua Santillana del Mar. Jose Espolita Ropos fotógrafo de Avilés.
http://bp0.blogger.com/_sVWrJPLFudU/SGFDWbP0PFI/AAAAAAAABks/4ZT72U5R5SU/s320/SantillanadelMarF.JoseSpolita.JPG 

 La revisión de los datos de nuestras fotos es una realidad más frecuente de lo que parece.
Como pueden leer un poco más abajo encontre unos datos sobre este fotógrafo que firmaba al dorso como José Espolita identificando el lugar de la foto como Santillana del Mar.
Pues bien en la excelente tesis sobre los fondos fotográficos de la Hispanic Society
LA FOTOGRAFÍA EN LOS FONDOS DELA HISPANIC SOCIETY OF AMERICA:RUTH MATILDA ANDERSON
Noemí Espinosa Fernández
Directora:
Dra. María Esther Almarcha Núñez-Herrador
Diciembre, 2010

Acabo de encontrar unos datos que identifican este fotógrafo como José Espolita Ropos ( no José Espolita Rojo) pues aparece mencionado así en la documentación de 1926 del viaje de dicha fotógrafa por Asturias

.........fue la relación que mantuvo con los fotógrafos locales, como por ejemplo, José Espolita Ropos de Avilés y que además de fotógrafo era artista y barbero, José González Merás, religioso y fotógrafo de Covadonga, en Gijón conoció al coleccionista y experto Pedro Sánchez 
.......Espolita Ropos a Anderson, 15-3-1925. Carpeta: Correspondence August 1924- Nov. 1925 (“personal”) - K. (1/19/93 SCS). Members Files: Anderson, Ruth M. Biblioteca HSA.
......De entre todos ellos destacamos el caso de José Espolita Ropos, porque no sólo le proporcionó fotografías sino que le ayudó en su primer intento por comprar una cámara fotográfica que sólo podía conseguir en Inglaterra. El desarrollo de la marcha y las situaciones que experimentó la americana, le convencieron para adquirir una nueva cámara, más adecuada al viaje y al tipo de fotografías que estaba realizando. Espolita al igual que otros fotógrafos y determinados comerciantes en Asturias, se preocupaban por cubrir las necesidades de este tipo de material.

.........pero también fueron importantes los consejos y datos que le proporcionó. Fue uno de sus informantes “más fieles”, le relató acontecimientos históricos, le aconsejó localidades que debía visitar y fiestas típicas que documentar e incluso opinó sobre el estado de conservación de muchos de estos monumentos, asuntos que en principio no tenían nada que ver con la fotografía. Fue él quien le aconsejó una visita a la villa santanderina de Santillana del Mar, y no erró en la sugerencia, porque quedó encantada y realizó una serie en color.



Actualización de post anterior: Nuevos datos. 
Sobre este fotógrafo acabo de localizar, de manera casual la siguiente información

Avilés en el foco de José Espolita
  Los escenarios de Espolita eran más amplios: toda la ciudad de Avilés, Oviedo, Cudillero... Desde los años veinte, a los sesenta; de los burros y las vacas, a los Seat Seiscientos. Espolita Rojo modulaba sombras, contraluces y dejó constancia de una ciudad en pleno cambio: de ciudad burguesa a centro industrial y marinero. Espolita Rojo llegó a tirar 1.500 fotografías. Su archivo lo ha adquirido otro fotógrafo: Nardo Villaboy.
Las calles de Galiana, de Bances Candamo, de la Estación, de Rivero? Un mundo que se llevaron el aluvión industrial, la poca vista de los constructores y los incendios.
"Sacaba la cámara para hacer paisajes. Si salen seres humanos en las fotos es porque pasaban por ahí

El rescate fotográfico de un Avilés perdido

La instantáneas, todas ellas inéditas hasta la fecha, reflejan el paso a paso de la adaptación de la villa a los progresos de cada nueva etapa histórica. De las calles sin asfaltar y cubiertas de tierra, hasta los modernos edificios que ya vaticinaban la recuperación total de las heridas de la Guerra Civil, el testimonio gráfico es claro y completo. Especialmente curiosa es la visión de la calle Rivero en los años inmediatamente anteriores al estallido de la contienda, cuando esa arteria, actualmente una de las más transitadas, era conocida popularmente como 'el paseo de los animales'. Un sobrenombre utilizado ya que, en ausencia de vehículos a motor, muchos eran los vecinos que la transitaban sobre burros o caballos, o que la recorrían llevando con ellos su ganado.




Post anterior

El fotógrafo que firma es José Espolita posiblemente miembro de la familia de pintores de Avilés, entre los cuales se encuentran Juan Spolita y Gonzalo Spolita.

No tengo datos para comprobarlo salvo que esta foto está comprada en Aviles y no es un apellido común Spolita o Espolita pues de ambas maneras firmaron.

En esta foto pictorialista se ve el paso de un labrador con una vaca al lado de la colegiata de Santillana del Mar.

Se puede fechar hacia los años treinta.

Véase

 

sábado, 15 de agosto de 2015
Fotografía antigua toreros. Albúminas c. 1890
http://1.bp.blogspot.com/_sVWrJPLFudU/TQUSyqCy08I/AAAAAAAADKg/a7pnVulLa4M/s320/toreros+1.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_sVWrJPLFudU/TQUS2Zng6RI/AAAAAAAADKk/pFBLyiX2yN4/s320/toreros+2.jpg

Las fotografía no podia dejar de recoger imágenes de los artistas más populares del momento y no cabe duda que los toreros lo eran en grado sumo.
Los toreros iban   a  posar con sus trajes a los estudios de los fotógrafos mas famosos y, otras veces, como en estas fotos son fotos anónimas no exentas de encanto.

En la primera de ellas el torero posa artisticamente mirando fijamente a la cámara con el traje de luces.
La segunda de las fotos tiene un concepto diferente pues se trata de dos toreros que se dan la mano mientras una persona en traje de calle parece ser testigo del amigable enfrentamiento.

No figura al dorso de las fotos datos alguno sobre los fotógrafos toreros o del  lugar de realización de la fotografia. 
Son formato carta de gabinete y se pueden fechar hacia 1890 o ligeramente anteriores.

Fotos de Toreros

Album Sevilla Foto de Mazzantini

Plaza de toros de Ronda


Torero Wikipedia

Actualización:Fotógrafo Hermes. Fotografía antigua Diagosto. La Alberca. Salamanca. Vintage photography procession in La Alberca Spain c. 1930


http://3.bp.blogspot.com/_sVWrJPLFudU/SfSVWu5GzJI/AAAAAAAACdo/EAXuhnndtI8/s320/hermes+salamanca.JPG
 Este post tiene una nueva documentación merced a la documentación que facilita la excelente tesis doctoral .
Esta tesis es un amplio documento, más de setecientas páginas, es de interesante lectura pues nos documenta de manera muy directa no sólo sobre la fotógrafa, no sólo sobre la Hispanic Society sino sobre como era la España de esa época que nosotros conservamos, en parte, en nuestras colecciones. Sirve pues, pienso, para mejor entender o comprender o, incluso, documentar, muchas fotos de esas primeras décadas del siglo XX

Noemí Espinosa Fernández
Directora:
Dra. María Esther Almarcha Núñez-Herrador
Diciembre, 2010
UNIVERSIDAD DE CASTILLA LA MANCHA
Departamento de Historia del Arte

LA FOTOGRAFÍA EN LOS FONDOS DE
   LA HISPANIC SOCIETY OF AMERICA:
RUTH MATILDA ANDERSON


...en la misma en la página 486 podemos ver una fotografía de este mismo lugar realizada por Ruth Matilda Anderson :
Anderson. Festival of the Virgen de la Asunción. Ofertorio de la Justicia. The dignitaries of the justicia, which comprises, the alcalde, the juez, eight concejales, the fiscal and the superante (?) fiscal, make the first offering. They form themselves into two files and advance in pairs toward the Virgin. The mayor and the judge precede the rest. They offer silver, from one to five pesetas each. The dignataries are dressed in long capes of black woollen material. La Alberca (Salamanca). Agosto, 1930. GRF: 72.653

 .............llegó al pueblo salmantino de Béjar el veinticinco de julio,
y desde allí recorrió otras localidades para asistir a las festividades religiosas celebradas durante ese mes y el siguiente. Se trataba de las celebraciones más importantes del año, o al menos así las consideró, porque era el momento en el que podía documentar en
todo su esplendor los trajes típicos castellanos, los que reprodujo Sorolla en el gran panel de Castilla. Era imprescindible conseguir este material y calculó bien las fechas de los eventos más importantes para asistir a la mayor parte de ellos. A finales del mes de
julio llegó a Candelario, donde celebraban la fiesta de Santa Ana, patrona del pueblo. El cinco de agosto estaba en Mogarraz, documentando los festejos en honor a la Virgen de
las Nieves y por fin del quince al diecisiete de agosto trabajó sin descanso en La Alberca durante la fiesta de la Asunción de la Virgen.


 Post anterior

Este post se actualiza gracias a la información facilitada por una amable lectora:

Es una fotografía de La Alberca (Salamanca) el día 15 de agosto. Fiesta Mayor del Pueblo, llamada también como el Día Dagosto. La Virgen de la Asunción es llevada en Procesión hasta la Plaza Mayor y allí recibe la Ofrenda de las Autoridades, Cofrades, Mayordomos y Mayordomas y de la gente del Pueblo.
Y el cura de blanco es el Párroco D. Saturnino


Sobre D. Saturnino he encontrado la siguiente mención:

Teatro Popular en la Sierra de Francia. Recuperación de un texto de Monforte de la Sierra.CALVO, Gabriel y PUERTO, José Luis 
......Ricas son las manifestaciones del teatro popular en la comarca salmantina de la Sierra de Francia, aunque con el paso del tiempo las representaciones y las obras se han ido perdiendo, En la actualidad, solamente en La Alberca (Loa de la Asunción y Loa de la Virgen de Majadas Viejas o Maralviejas, creada por el anterior párroco del pueblo, don Saturnino Jiménez, basándose en la primera) ...............

 La Alberca Fiestas Patronales

El Diagosto como se conoce al día 15 de Agosto en La Alberca, es el día de la Asunción de la Virgen, patrona de la localidad. Por la mañana, un tamborilero es el encargado de dar el pasacalles. A media mañana, autoridades, mayordomos, cofrades y danzarines, se reunen en la Plaza Mayor, desde donde parten en comitiva hacia la Iglesia Parroquial.
Después de la Misa Mayor, la talla de la Virgen de la Asunción es llevada en procesión, por calles "pulidas" con colchas, paños, flores,.. y escoltada por autoridades, mayordomos y danzarines, llega hasta la plaza mayor.

En un primer plano los hombres se arrodillan ante la imagen de la Virgen preparada para la procesión.

Los sacerdotes con amplias casullas dominan la imagen expresando así la autoridad moral y real que tenia la Iglesia a mediados del siglo XX ,sobre todo, en los pueblos de España.

En en un balcón mujeres y niños miran el espectáculo dando lugar a un contraste festivo con la gente que participa directamente en la procesión, en un primer término los que suponemos son la gente principal del lugar se arrodilla delante de la imagen, al fondo el sacerdote domina a todos los presentes.

En relacion con el fotógrafo que firma la fotografía Hermes,cuyo nombre completo es Hermes Pato, he encontrado que fotos suyas han participado en diferentes exposiciones sobre

Las fotos de esta exposición de Hermes Pato pertenecen al archivo de la Agencia Efe.
Destacar dos fotos suyas, muy conocidas, que se convirtieron en iconos de la postguerra

El Pais

EL PAÍS, que publicó las dos instantáneas, tomadas por Hermes Pato, en el libro Del campo a la ciudad II, de la colección La mirada del tiempo. De esa forma, Tomás y sus hermanos se convirtieron en un icono de la España de posguerra. La España del hambre y de las cartillas de racionamiento. La del Cara al sol y las bocas cosidas a fuerza de represión...


 Diccionario de fotógrafos españoles

Fotógrafo adscrito al bando republicano durante la Guerra Civil española, fue censurado en variasocasiones por tomar imágenes de episodios crudos de la contienda y dejar constancia de la situación de pobreza en la que se encontraba la sociedad española del momento. Fue movilizado e ingresó en el Servicio de Prensa y Propaganda del Movimiento Nacional en 1937. En 1939 fue uno de los primeros fotógrafos, junto con Antonio Verdugo y Manuel Iglesias, en unirse a la agencia efe, donde jugó un papel fundamental en la organización de sus serviciosgráficos hasta 1965, y más adelante trabajó como reportero gráfico del diario abc. Fue también presidente de la primera Asociación de Reporteros Gráficos de Madrid (Indeprofo). Su hijo, Jaime Pato, recogió el testigo de la profesión.
Presente en los principales acontecimientos históricos de la España del siglo xx, a través de sus instantáneas retrató el padecimiento de la sociedad de la posguerra. De esta época es su célebre fotografía Mendigo ante la puerta del restaurante Lhardy de Madrid (1940), ejemplo de los contrastes sociales de un momento turbulento en la historia de España.
Su trabajo fue seleccionado para formar parte de la exposición Del olvido a la memoria. Presas de Franco (Museo de Arte Contemporáneo de Madrid, 2009), sobre la difícil situación de las mujeres en las cárceles durante la dictadura. Parte de su archivo lo conserva la agencia efe.


 Mencionado en
Sueños de Plata. El tiempo y los ritos. Museo Etnografico de Castilla y Leon
http://4.bp.blogspot.com/-D72N-ztwpOI/UCyyR28WE6I/AAAAAAAAGV0/E_uHrbqi2B8/s320/LaAlbercaSalamanca.JPG
 

....Una exposición fotográfica documentada con fondos procedentes de archivos públicos, entidades privadas, el patrimonio personal de las propias represaliadas y sus familias, e instantáneas de fotógrafos como Alfonso Sánchez Portela, Santos Yubero o Hermes Pato....



http://4.bp.blogspot.com/-1BXnZgMrjfU/UCyx4tqTAuI/AAAAAAAAGVs/LX7sarIhFKE/s320/La+Alberca.+Salamanca+foto+Mas.JPG

En ( google translator)

This post has a new grant documentation to the documentation that supports outstanding doctoral thesis.
This thesis is a comprehensive document, more than seven hundred pages, it is interesting reading as we documented very directly not only on the photographer, not only on the Hispanic Society but on how it was the Spain of that time that we maintain, partly in our collections. Serves as, I think, to better understand or comprehend or even document, many photos of those early decades of the twentieth century
Noemi Espinosa FernándezDirector:Dra. Maria Esther Almarcha Nunez-HerradorDecember, 2010
University of Castilla La ManchaDepartment of Art History
 PHOTOGRAPHY IN FUNDS
   THE HISPANIC SOCIETY OF AMERICA:RUTH MATILDA ANDERSON

Same on page 486 we see a photograph of this very place by Ruth Matilda Anderson:
Anderson. Festival of the Virgin of the Assumption. Offertory of Justice. The dignitaries of the justice, Which Comprises, the mayor, the judge, eight councilors, the prosecutor and the superante (?) Prosecutor, make the first offering. They form Themselves into two files and advance in pairs Toward the Virgin. The biggest and the judge precedes the rest. They offer silver, from one to five pesetas each. The dignataries are dressed in long black capes of woolen material. La Alberca (Salamanca). August, 1930. GRF: 72,653



 ............. He reached the town of Béjar Salamanca the July 25, and from there traveled to other cities to attend the religious festivities held during that month and the next. It was the most important celebrations of the year, or at least considered it, because it was the moment when I could document entodo splendor Castilian costumes, which Sorolla reproduced in large panel of Castile. It was essential to obtain this material and miscalculated the dates of the most important to attend the event most of them. At the end of july month reached Candelario, where they celebrated the feast of St. Anne, patron saint of the town. The August 5 was in Mogarraz, documenting the festivities in honor of the Virgin delas Nieves and finally fifteen through August 17 worked tirelessly in La Alberca during the feast of the Assumption of the Virgin.
t is a photograph of La Alberca (Salamanca) on 15 August. Festival del Pueblo, also known as the Day Dagosto. The Virgin of the Assumption is carried in procession to the Plaza Mayor and there receives the Gift of the Authorities, Brethren, Butlers and stewards and people of the People.
And the cure D. White is the Pastor Saturnino

About Saturnino D. I found the following statement:

     Journal of Folklore Foundation Joaquín Díaz

Popular Theatre in the Sierra de Francia. Retrieving a text of Sierra.CALVO Monforte, and PUERTO Gabriel, José Luis

Rich ...... are the manifestations of popular theater in the Salamanca district of Sierra de Francia, but over time the representations and works have been lost, At present, only in La Alberca (Loa Loa and the Assumption of the Virgin Sheepfolds Maralviejas Viejas or created by the previous parish priest, Don Saturnino Jiménez, based on the first) ...............

  La Alberca Festivities

The Diagosto known as the 15th of August in La Alberca, is the feast of the Assumption of the Virgin, patron saint of the town. In the morning, a drummer is responsible for giving the parade. By midmorning, officers, stewards, brothers and dancers, gather in the Plaza Mayor, where depart in procession to the parish church.

After High Mass, the statue of the Virgin of the Assumption is carried in procession through the streets "polished" bedspreads, drapes, flowers, .. and escorted by authorities, stewards and dancers, reaches the main square.

In the foreground men kneel before the image of the Virgin ready for the procession.

Priests spacious chasubles dominate the image and expressing the moral and actual authority the Church had the mid-twentieth century, especially in the villages of Spain.

In a balcony women and children watch the show leading to a lively contrast to the people directly involved in the procession, in the first term which we assume are the main locals kneels before the image, the background, the priest dominates all present.

In connection with signing the photographer photograph Hermes, whose full name is Hermes Pato, I have found pictures of him have participated in different exhibitions on

     Emigration: Graphics memory of Spanish emigration

The photos in this exhibition belong to Hermes Pato file Efe.

Highlight two well known pictures of him, which became icons of postwar

     Beggar at the door of Lhardy A parent can protect as his two sons and daughter with a blanket. Leaning against the wall looking at the camera. Among his arms poke the faces of their children while the girl's face remains hidden.

     The other picture is of some children in a car down Social Relief.

BBC

El Pais, which published two snapshots, taken by Hermes Pato, in the book from the countryside to the city II, The look of the collection time. Thus, Thomas and his brothers became an icon of post-war Spain. The Spain of hunger and ration cards. The face of the sun and mouths sewn through repression ... http://3.bp.blogspot.com/-Po20QYONi1c/UCyxwE74FbI/AAAAAAAAGVk/9T1R-cdzGLM/s320/La+Alberca+2+Salamanca.+Foto+Mas.JPG

jueves, 13 de agosto de 2015
Fotografía y documentación. Historia de la fotografía Francia. Documents, link, France, history of photography
En relación con una reciente consulta sobre documentos de historia de la fotografía en Francia pienso que el mas sencillo ( es un documento educativo, para maestros y alumnos), y la vez más completo por los links que facilita es:
La photographie en France. Thém@doc. La photographie en France.
Disponemos así de una historia de procedimientos fotográficos y de los fotógrafos en su tiempo.
Nos permite descargar para revisar en cualquier momento un muy interesante pdf
De Niépce aux fréres Lumière
Nos remite a links interesantes, como, por ejemplo

 

Deux albums et 168 photographies

du voyage enÉgypte, en Nubie et en Syrie de

Maxime Du Camp en 1849-1850.

http://gallica.bnf.fr

Tiene apartado dedicado al retrato, a su relación con la pintura... 
En la página 56 nos facilita bibliografía.
Y, en la página 60, links disponibles en la web. 

Este documento se complementa con una segunda parte
De Lartigue a Man Ray


En  (google translate)

In connection with a recent consultation on documents the history of photography in France I think the easier (is an educational document for teachers and students), and more fully by facilitating links is:

La Photographie in France. Them @ doc. La Photographie in France.

And we have a history of photographic processes and photographers at the time.

It allows you to download at any time to review an interesting pdf

Niépce Lumière aux fréres

We refer to interesting links, such as

     Bibliothèque numérique Gallica

Deux albums et 168 photographies

du voyage enÉgypte in Nubie et en Syrie of

Maxime Du Camp in 1849-1850.

http://gallica.bnf.fr


Paragraph is dedicated to the portrait, his relationship with painting ...
On page 56 you provide us with literature.

And on page 60, links available on the web.

This document is complemented by a second part

Lartigue Man Ray

 

miércoles, 12 de agosto de 2015
MetMedia > Video > The Fuentidueña Apse: A Journey from Castile to New York

Historia, triste, de arte.

martes, 11 de agosto de 2015
Fotografía. Viaje de ida y vuelta.The Hispanic Society of America. Photographs. Digital exhibition
Les informo de una página sobre fotografía procedentes de los fondos de la Hispanic Society que se encuentra disponible en la web de la Universidad de Castilla La Mancha
Viaje de ida y vuelta
En la misma podemos ver fotos de diferentes fotógrafos destacando las fotos de Ruth Mathilda Anderson que en años recientes hemos visto en diferentes exposiciones. 
Merece la pena pasar un tiempo viendo las fotos que nos muestra esta web de manera organizada.
Destacar también que dispone de una sección con una pequeña biografía de algunos fotógrafos.
Mencionar también, para mal, que ofrece un link a un catálogo que no esta disponible ( errro 404).

En (google translate)
I inform you of a page about photography from the funds of the Hispanic Society which is available on the website of the University of Castilla La Mancha

Round trip

In the same we can see photos of different photographers photo highlighting Ruth Mathilda Anderson that in recent years we have seen in various exhibitions.

It's worth spending some time looking at the pictures that shows us this website in an organized manner.

Also stress that has a section with a short biography of some photographers.

Also mention, for worse, that offers a link to a catalog that is not available (errro 404)

lunes, 10 de agosto de 2015
Fotografía antigua. The Getty.Nation emerges sixty five years of photography in Mexico
El Getty tiene disponibles diferentes exposiciones virtuales, más bien fuentes documentales en su web.
En este caso muestro unas fotos referidas a México.

Nation emerges sixty five years of photography in Mexico
A Nation Emerges: Sixty-five Years of Photography in Mexico represents the work of 30 known Mexican, European, and American photographers, as well as that of anonymous photographers, with over 600 images

 

http://2.bp.blogspot.com/-yjknGxdXcC8/VWHgJNQZMQI/AAAAAAAA7Kg/hAgERYdgpvE/s320/gri_mexico_99_r_17_23r.jpg

 

Indian hut, 1895

http://4.bp.blogspot.com/-x5cEcZgkIB0/VWHgso865DI/AAAAAAAA7Ko/BGS61LAgIrI/s320/gri_mexico_96_r_122_v1_2r_7.jpg

Vista de La Soledad, [between 1865 and 1867]
Aubert, François 

http://2.bp.blogspot.com/-Fcbrcz9e3tU/VWHhNQwPZgI/AAAAAAAA7Kw/Vk3W1bOkOM4/s320/gri_mexico_96_r_142_43.jpg
Córdoba, patio de un rancho, [between 1883 and 1895]
Briquet, Abel

 

viernes, 7 de agosto de 2015

Fotografía y documentación. Cola de la fuente del Troncoso. Balneario de Mondariz. Foto Feliciano Pardo

Los coleccionistas deseamos obtener los máximos datos posibles de las fotos que tenemos. Estos datos se refieren, de manera elemental, a dos tipos:

A veces sucede que tenemos el dato en nuestras propias bases de datos, archivos guardados, que no hemos revisado.
Esto es lo que me ha sucedido a mí hoy.
La foto abajo representada del fotógrafo Feliciano Pardo de Mondariz esta realizada en la cola  para acudir a la Fuente del Troncoso una de las principales del Balnearios de Mondariz.
Véase la página 85 del documento Buvette editado por dicho Balneario.

http://3.bp.blogspot.com/-Rt-u732wTLc/VcSIjyttDcI/AAAAAAABAe4/PU38QoJR-MY/s1600/FelicianoPardoMondariz1880_0000.JPG

Pero no es eso todo, en el mismo documento he visto que muchos de los edificios de dicho Balneario fueron realizados por Antonio Palacios y Otamendi los  mismos que diseñaron el Palacio de Comunicaciones de Madrid, actualmente Palacio Cibeles.
Véase página 107 de dicho documentos Buvette.

Fotografia antigua Ruiz Vernacci Plaza de la Cibeles. Vintage photography Cibeles square photographer Ruiz Vernacci

Fotografia de Agencia. Foto Cifra Desfile militar

Y también leo en dicho documento que el fotógrafo Ksado expuso allí en 1924 ( véase página 130).

Fotografía antigua Vía Sacra Santiago de Compostela. Galicia. Fotógrafo Ksado

 

 

 

 

 

miércoles, 5 de agosto de 2015

Fotografía antigua. Retrato familiar. C. 1890. Asturias

http://3.bp.blogspot.com/--742kKGMuVY/Uaoo9Kzq7nI/AAAAAAAAZcM/cjyGv-KOPa4/s320/IMG_0011.jpg
Fotografía sobre cartón grueso con filigrana que indica estudio de fotógrafo pero que carece de cualquier dato identificativo de su autor.
Destaca en esta foto la figura de la abuela con su pañuelo de dos picos. Es la protagonista del grupo,  su personalidad es la que da encanto a esta foto.
Como es habitual los niños y jóvenes ocupan la parte inferior, sentados en el suelo, las mujeres la central y los hombres al fondo

 

martes, 4 de agosto de 2015

Fotografía. Notas legislativas. Europa, España. Legal rules about photography. Europe,

Recientemente publiqué un post sobre uno de los documentos más completos ( que incluye más información) sobre fotografía.

PLAN NACIONAL DE CONSERVACIÓN DEL PATRIMONIO FOTOGRÁFICO. IPCE. Dossier:NATIONAL PLAN FOR THE CONSERVATION OF PHOTOGRAPHIC HERITAGE.Institute of Cultural Heritage of Spain

 

Como es tiempo de verano pienso que es buen momento para mencionar algunos apartados legales que este excelente documento incluye y  que todos creemos conocer pero que, quizás, no sepamos que cómo están recogidos en la normativa europea y española.

 

.....”una obra fotográfica con arreglo al Convenio de Berna debe considerarse original si constituye una creación intelectual del autor que refleja su personalidad, sin que se tome en consideración"

Sentencia del Tribunal de Justicia (Sala Tercera) de 1 de diciembre de 2011 en el Asunto C-145/10, Painer
Tal como resulta del considerando 17 de la Directiva 93/98, una creación intelectual se atribuye a su autor cuando refleja su personalidad
Respecto de un retrato fotográfico, debe señalarse que el autor podrá tomar sus decisiones libres y creativas de diversas maneras y en diferentes momentos durante su realización.
91 En la fase preparatoria, el autor podrá elegir la escenificación, la pose de la persona que se va a fotografiar o la iluminación. Al hacer el retrato fotográfico, podrá seleccionar el encuadramiento, el enfoque o incluso el ambiente creado. Por último, al obtener copias, el autor podrá elegir, de entre las diversas técnicas de revelado que existen, la que desee utilizar, y podrá recurrir eventualmente a programas informáticos.
92 Mediante estas diversas opciones, el autor de un retrato fotográfico podrá dejar su «impronta personal» en la obra creada.
93 Por consiguiente, respecto de un retrato fotográfico, el margen del autor para poner en práctica su capacidad creativa no es necesariamente escaso o incluso inexistente.
94 En vista de lo expuesto anteriormente, debe considerarse por tanto que un retrato fotográfico puede ser protegido por derechos de autor, en virtud del artículo 6 de la Directiva 93/98, siempre que sea una creación intelectual del autor que refleje su personalidad y que se manifieste por las decisiones libres y creativas del mismo al realizarlo, lo cual corresponde comprobar al órgano jurisdiccional nacional en cada caso concreto”

.............raíz de la Directiva 2001/84/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 27 de septiembre de 2001, relativa al derecho de participación en beneficio del autor de una obra de arte original, la trasposición a la normativa española consistió en derogar el art. 24100 sobre Derecho de participación del TRLPI, y promulgar la Ley 3/2008, de 23 de diciembre relativa al derecho de participación en beneficio del autor de una obra de arte original. Esta ley incluye novedades en el concepto de obra de arte original, en el que también está comprendida la fotografía: · En cuanto al contenido del derecho de participación: art.1 “Los autores de obras de arte gráficas o plásticas, tales como los cuadros, collages, pinturas, dibujos, grabados, estampas, litografías, esculturas, tapices, cerámicas, objetos de cristal, fotografías y piezas de videoarte, tendrán derecho a percibir del vendedor una participación en el precio de toda reventa que de las mismas se realice tras la primera cesión realizada por el autor”. En cuanto al concepto de originalidad: art.1 “Los ejemplares de obras de arte objeto de este derecho que hayan sido realizados por el propio autor o bajo su autoridad se considerarán obras de arte originales. Dichos ejemplares estarán numerados, firmados o debidamente autorizados por el autor”. En cuanto a los sujetos de este derecho: art. 2 “El derecho de participación se reconoce al autor de la obra y a sus derechohabientes tras la muerte o declaración de fallecimiento”.  En cuanto a las características de este derecho: art. 6 “El derecho de participación es inalienable, irrenunciable, se trasmitirá únicamente por sucesión mortis causa y se extinguirá transcurridos setenta años a contar desde el 1 de enero del año siguiente a aquel en que se produjo la muerte o la declaración de fallecimiento del autor”.

 

Sobre este último apartado una pregunta que  hago como coleccionista: Si al vender una fotografía original pierdo dinero ¿es justo pagar este derecho de participación?

 En (google translate)

Recently I published a post about one of the most comprehensive documents (including additional information) on photography.

 
NATIONAL HERITAGE CONSERVATION PLAN OF PHOTOGRAPHIC. IPCE. Dossier: NATIONAL PLAN FOR THE CONSERVATION OF PHOTOGRAPHIC HERITAGE.Institute of Cultural Heritage of Spain

As it's summer time I think it is good time to mention some legal sections all think we know but perhaps do not know that they are enshrined in law.
..... "A photographic work under the Berne Convention is to be considered original if it is an intellectual creation of the author reflecting his personality, without being taken into consideration"
Judgment of the Court (Third Chamber) of 1 December 2011 in Case C-145/10, Painer
As is apparent from recital 17 of Directive 93/98, an intellectual creation is attributed to its author when it reflects your personality
Regarding a photographic portrait, it should be noted that the author may take his free and creative choices in different ways and at different times during realización.91 In the preparatory phase, the author can choose the staging, the pose of the person who will photographing or lighting. In doing portrait photography, you can select the operating framework, focus or even the atmosphere created. Finally, to obtain copies, the author may choose from among the various techniques revealed that there, you want to use, and Recourse to informáticos.92 programs Through these various options, the author of a photographic portrait can leave your "personal touch" in the work creada.93 Therefore, for a photographic portrait, the margin of the author to implement their creative ability is not necessarily limited or even inexistente.94 In view of the above, it must therefore be considered a portrait photo may be protected by copyright under Article 6 of Directive 93/98, whenever an intellectual creation of the author reflecting his personality and that manifests itself by making free and creative in doing the same , which is for the national court in each case "

Following ............. Directive 2001/84 / EC of the European Parliament and of the Council of 27 September 2001 on the resale right for the benefit of the author of a work of art original, the transposition into Spanish legislation was to repeal art. Law 24100 on TRLPI involvement and enact the Law 3/2008 of December 23 on the right for the benefit of the author of an original work of art. This new law includes the concept of original artwork, which is also included photography: · As for the content of the Right: art.1 "The authors of works of graphic or plastic, art such as pictures , collages, paintings, drawings, engravings, prints, lithographs, sculptures, tapestries, ceramics, glassware, photographs and video art pieces, entitled to receive from the seller a share in the price of any sale thereof is made after the first transfer by the author. " Regarding the concept of originality: art.1 "Copies of works of art covered by this law have been made by the author himself or under his authority will be considered original artwork. They shall be numbered, signed or duly authorized by the author. " As for the subject of this right: s. 2 "The right to participation recognizes the author of the work and their beneficiaries upon the death or declaration of death." As for the features of this law: art. 6 "The resale right is inalienable, inalienable, be transmitted only by succession mortis causa and shall lapse beginning seventy years from January 1 of the year following that in which death occurred or the declaration of death of the author" .

On this last point a question that I do as a collector: If selling an original photograph I lose money is it fair to pay such participation?

 

lunes, 3 de agosto de 2015

Fotografía antigua. Loza, tienda de loza en Málaga. 1955. Fotógrafo Kindel

A mediados del siglo XX una amplia nómina de fotógrafos van a recibir el encargo de recorrer España para, con sus cámaras, fotografiar los monumentos, gentes y lugares que se iban a servir de ilustración en la guías  y carteles para todo el mundo.
Entre estos fotógrafos se encuentran algunos de los mejores como eran, solo por citar algunos: Kindel, Catalá Roca y Nicolas Muller.
Los recuerdos, lo típico, fue uno de los objetivos de sus cámaras. En este caso es la cerámica en sus diferentes formas el tema de la foto.
El enfoque turístico hacia el visitante extranjero es claro en la foto, le informa de lo que va a ver y, al mismo tiempo, de lo que tiene o puede comprar como recuerdo 

 El patrimonio inmaterial a debate

Svensson ejemplifica todo lo dicho en unobjeto de uso común en todas las culturas: La cerámica. Dice de ella que es soporte del patrimonio inmaterial sobre todo porque se suele tomar como un fósil testigo de formas de vida y no solamente como un útil más en la lucha del grupo por la subsistencia. “Este tipo de patrimonio inmaterial, dice
el autor, consiste en parte de un conocimiento inherente,conectado a la cerámica, y en parte de las historias de vida empleadas en él.”

 

Añade que los objetos pueden dar cuenta de una cultura, solamente si conocemos cómo se construyeron y qué significados se les atribuyen. Por eso aconseja que la bús-
queda y selección de las piezas deben acompañarse de una atenta observación de los contextos
 

Otros fotógrafos escogieron también estos temas

Fotografía Espagnolade Comercial. Fotógrafo Catalá-Roca. Costa Brava

Fotógrafo Arranz. La Guardia Jaen. Fotografía antigua cantaro y puerta.

http://1.bp.blogspot.com/-q6EV38ikU1Y/VHn3k1tdQlI/AAAAAAAA1t8/5BTXxlVpgx8/s1600/kindel%2Bmalaga.jpg

Dorso de la foto. Escrito a mano. Málaga. Loza típica. Sello impreso del fotógrafo y sello de la Dirección General de Turismo.

Fuentes para una historia del turismo español. Fondos documentales del Archivo General de la Administración 

 

http://4.bp.blogspot.com/-VxZ15CzQ5Lw/VHn3qpf7RXI/AAAAAAAA1uE/MUoLH0guTSA/s1600/kindel%2Bmalaga%2Blo.jpg

Diccionario de fotógrafos españoles

 

Hijo del pintor español Manuel del Palacio Freire- Duarte, Kindel (Joaquín del Palacio) desarrolló la mayor parte de su labor fotográfica durante los años 40 y 50 con viajes por la España rural,
fotografiando la esencia rústica y la posguerra para la Dirección General de Regiones Devastadas.
También realizó viajes fuera de España, a Guinea Ecuatorial y Filipinas, entre otros lugares.
Sus fotografías de la España rural poseen un marcado carácter social y dramático, acorde con la realidad de la época. En las décadas siguientes participaría en un encargo de la Dirección General de Turismo, que propuso un recorrido geográfico por España para fotografiar sus monumentos y lugares más importantes. Recibió igualmente un encargo del Colegio de Arquitectos de Madrid para de Vegaviana (Cáceres), del arquitecto Fernández del Amo; el poblado de Caño Roto (Madrid), de los
arquitectos Iñiguez de Onzoño y Vázquez de Castro; el Pabellón de la Feria del Campo (Madrid), de Alejandro de la Sota; y la Casa Vallet (Navacerrada, Madrid), de Coderch y Valls. Estas fotografías
supusieron una búsqueda de abstracción, depurada progresivamente a través de la reducción al extremo de recursos y elementos. En general, las características principales de la obra de Kindel fueron el rigor geométrico, la desnudez, la sencillez compositiva y el estatismo

 

Fotografía y arquitectura moderna en España (1925-1965), nueva exposición en el Museo ICO


 la muestra, que trata de revelar cómo la fotografía plasmó y contribuyó a difundir la imagen de la arquitectura española del Movimiento Moderno, presenta más de 250 imágenes relacionadas con la arquitectura moderna realizadas por cerca de 40 fotógrafos durante más de cuarenta años. Català-Roca, Pando, Kindel, Paco Gómez, Schommer, Muller, Férriz, Luis Lladó o Margaret Michaelis, entre otros, son algunos de los fotógrafos cuyas obras se recogen en esta exposición.

Pueblos de Colonización. Fernández del Amo. Arquitecto

 

En las difíciles tierras de Cáceres ha nacido un pueblo. Brotó de la tierra con la misma naturalidad y sencillez que una planta; con la misma humildad y alegría que tienen las encinas y los tomillos entre los que Vegaviana está enclavado”. José Antonio Marina.

 

Durante veinte años pasados al servicio del Instituto Nacional de Colonización, los que median entre 1947 y 1967, José Luis Fernández del Amo construye catorce pueblos, apenas una veinteava parte de casi los trescientos que promueve el Instituto a lo largo de su historia. Esto significa que muchas características de estas realizaciones no pueden entenderse al margen de la política general de colonización, y al mismo tiempo, que constituyen de ella una fracción tan pequeña que difícilmente puede utilizarse para emitir un juicio global.

.......Para desarrollar su trabajo para la DGT, el artista viajó incansable por la geografía española, obteniendo imágenes que se desmarcaban del folclore y del tipismo imperante promovido por la propaganda del régimen. Su fin era ahondar en los infinitos detalles de la riqueza monumental y dar cuenta de una cultura versátil y centenaria que había conseguido ser perpetuada y transmitida durante generaciones.
....Kindel nos ofrece en sus instantáneas la originalidad de los ángulos más expresivos, la belleza de las perspectivas más osadas y la libertad de los encuadres poco tradicionales. Todo ello convierte a la obra de este genial fotógrafo en un trabajo único que logró transmitir una imagen sugestiva y distinta en el duro tránsito de la posguerra.

..........El artista volvió a renunciar a los encuadres tradicionales y desde una óptica en la que predomina el rigor geométrico y la sencillez compositiva obtiene una imagen de originalidad intachable. A pesar de que el Museo del Prado ha sido motivo de inspiración para multitud de carteles turísticos, el ejemplar de Kindel es el único en el que se recoge este detalle de la fachada oeste del edificio.

Lo popular depurado 

Joaquín del Palacio "Kindel"

...dedicado a la fotografía profesional primero en la Dirección General de Regiones Desvastadas y posteriormente en la Dirección General de Turismo. Sus fotografías suponen una búsqueda de abstracción, depurada progresivamente a través de la reducción al extremo de recursos y elementos..........

 

Actas del Congreso Internacional 2004

La clasificación de las imágenes por fotógrafos consolida la hegemonía de Francesc Català-Roca, Pando y Kindel como los fotógrafos por excelencia de la arquitectura española........

Francesc Català-Roca y Joaquín del Palacio —Kindel— merecen casoaparte. Sus fotografías se han convertido en verdaderos símbolos iconográficos de la arquitectura española de los cincuenta. El éxito de los proyectos retratados les deben verdaderamente gran parte de su fortuna. Es prácticamente imposible demostrar que el éxito de un proyecto se debe a sus fotografías, pero del estudio
y catalogación de las fotografías publicadas y de sus fotógrafos se pueden  extraer algunas evidencias: los proyectos publicados con mayor número de fotografías son, precisamente, aquellas obras retratadas por los principales fotógrafos —el poblado de Caño Roto por Kindel, la residencia Miraflores por Pando—; los fotógrafos con mayor presencia gráfica en la publicación son los que han estado vinculados de manera más directa con los mejores fotógrafos:
Coderch con Català-Roca, Fisac y Fernández del Amo con Kindel.

 Francesc Català-Roca es un hito indiscutible de la fotografía española, y su participación activa como difusor de la arquitectura moderna es perfectamente equiparable a la labor de Julius Shulman
en Estados Unidos.
La aventura abstracta que Luis Fernández del Amo emprendió en sus poblados de colonización, como Vegaviana o San Isidro de Albatera, encontró un respaldo insustituible en la plástica de Kindel.

 



...Francesc Català-Roca y Joaquín del Palacio —Kindel— merecen caso aparte. Sus fotografías se han convertido en verdaderos símbolos iconográficos de la arquitectura española de los cincuenta. El éxito de los proyectos retratados les deben verdaderamente gran parte de su fortuna. Es prácticamente imposible demostrar que el éxito de un proyecto se debe a sus fotografías, pero del estudio y catalogación de las fotografías publicadas y de sus fotógrafos se pueden extraer algunas evidencias: los proyectos publicados con mayor número de fotografías son, precisamente, aquellas obras retratadas por los principales fotógrafos —el poblado de Caño Roto por Kindel, la residencia Miraflores por Pando—; los fotógrafos con mayor presencia gráfica en la publicación son los
que han estado vinculados de manera más directa con los mejores fotógrafos: Coderch con Català-Roca, Fisac y Fernández del Amo con Kindel.....

 

 

La Fundación COAM expuso fotos de Kindel y su relación arquitectura española de la década de 1950

 

...Kindel encuadra una arquitectura de la modernidad en los poblados de Vegaviana, de Fernández del Amo, y Caño Roto, de Íñiguez de Onzoño y Vázquez de Castro; el pabellón de la Feria del Campo, de Alejandro de la Sota; la Casa Vallet, de Coderch y Valls; las viviendas dúplex de Madrid, de Asís Cabrero y Aburto; la playa del Parque Sindical, de Muñoz Monasterio; el cine Marvi, de Sobrino y Herederos; la tienda Darro, de Muñoz Cabrero y Alonso Martínez, o el restaurante Gure-Toki, de Corrales. ...

 

 Catálogo

Los brillantes 50 en 35 proyectos

 

Ministerio de Fomento con más datos sobre esta actividad de Joaquín del Palacio con  los mejores arquitectos de 1950/60 presentando 35 proyectos de arquitectura seleccionados y en los cuales la labor documental de los fotógrafos adquirió especial importancia por su calidad que la hacer perdurable en el tiempo.

 

.......La Serie Patronato Nacional de Turismo engloba un importante volumen de fotografías y otra documentación gráfica: carteles de información de actividades, folletos informativos, etc. En total, 344 cajas, que incluyen 80.975 fotografías, 49 sobres de índices fotográficos y 7 álbumes.

La fracción más antigua de la serie, denominada Catálogo Monumental de España, se realizó entre los años 1928, fecha de creación del Patronato, y 1936, momento en que las actividades de promoción del turismo quedan interrumpidas por la Guerra Civil. Este catálogo se compone de 3.861 fotografías de diferentes lugares y tema vario, pero siempre relacionado con la actividad turística.

El carácter geográfico del Catálogo Monumental de España, convierte a esta serie en un conjunto idóneo para mostrar a través de google earth, permitiendo una búsqueda rápida, intuitiva y visualmente muy atractiva para el usuario.......



Links

 En (google translator)

Dictionary Spanish photographers

Son of Spanish painter Manuel del Palacio Duarte Freire, Kindel (Joaquín del Palacio) spent most of his photographic work during the 40s and 50s with travel through rural Spain,
photographing the rustic essence and its aftermath for the Directorate General of Devastated Regions.
He also made trips outside Spain, Equatorial Guinea and the Philippines, among other places.
His photographs of rural Spain have a strong social and dramatic character, according to the reality of the time. In the following decades participate on behalf of the Directorate General of Tourism, who proposed a geographical tour of Spain to photograph monuments and important places. He also received a commission from the College of Architects of Madrid Vegaviana (Cáceres), the architect Fernández del Amo; the village of Caño Roto (Madrid), the
Iñiguez architects and Vázquez de Castro; Hall of Country Fair (Madrid), Alejandro de la Sota; House and Vallet (Navacerrada, Madrid), Coderch and Valls. these photographs
They involved a search for abstraction, progressively purified by the extreme reduction of resources and components. In general, the main features of the work were the geometric rigor Kindel, nudity, compositional simplicity and statism

     When the words hidden architecture. Rafael Zarza. Excellent document on relations with Kindel architectural photography in Spain.

     Photography and Modern Architecture in Spain (1925-1965), new exhibit at the Museum ICO

  the sample, which is reflected reveal how photography and helped to spread the image of the Spanish architecture of the Modern Movement, presents more than 250 images related to modern architecture made by about 40 photographers for over forty years. Català-Roca, Pando, Kindel, Paco Gómez, Schommer, Muller, Férriz Luis Lladó or Margaret Michaelis, among others, are some of the photographers whose works are included in this exhibition.

     Peoples Settlement. Fernández del Amo. architect

"In difficult Caceres lands a town was born. It sprang from the ground with the same ease and simplicity that a plant; with the same humility and joy with the oaks and screws including Vegaviana sits. "José Antonio Marina.

During the past twenty years in the service of the National Institute of Colonization, which mediate between 1947 and 1967, José Luis Fernández del Amo built fourteen villages, just one-twentieth of nearly three hundred and promoting the Institute throughout its history. This means that many features of these embodiments can not be understood apart from the general policy of colonization, and at the same time that it constitutes such a small fraction that can hardly be used to form an overall judgment.

     Festival 2012. PhotoEspaña off
     The popular debugged
     Joaquín del Palacio "Kindel"
     ... dedicated to the first professional photograph DG Regions devastated and later the Department of Tourism. Their photographs are an abstraction search progressively refined by reducing the resource and elements end ..........

     German and Italian models for Spain in the postwar years

Proceedings of the 2004 International Congress

The classification of images by photographers consolidates the hegemony of Francesc Català-Roca, Pando and Kindel as photographers par excellence of Spanish architecture ........

Francesc Català-Roca and Joaquin Palacio -Kindel- casoaparte deserve. His photographs have become true iconographic symbols of Spanish architecture from the fifties. Successful projects should they truly portrayed much of his fortune. It is virtually impossible to prove that the success of a project is due to his photographs, but the study
and cataloging of photographs published and their photographers can draw some evidence: Projects with more published photographs are precisely those works portrayed by leading photographers -the village of Caño Roto by Kindel, residence Miraflores by Pando ; photographers with higher graphic presence in the publication are those who have been more directly linked to the best photographers:
Coderch with Català-Roca, Fisac and Fernández del Amo Kindel.

  Francesc Català-Roca is an undisputed landmark of Spanish photography, and active participation in the diffusion of modern architecture is perfectly matched to the work of Julius Shulman
US.
The abstract adventure Luis Fernández del Amo began colonization in their villages as San Isidro or Vegaviana racer, found an irreplaceable support in plastic Kindel.



     Kindel, photographer. Cities of colonization in Spain Ramón Alcolea

... Francesc Català-Roca and Joaquin Palacio -Kindel- deserve special case. His photographs have become true iconographic symbols of Spanish architecture from the fifties. Successful projects should they truly portrayed much of his fortune. It is virtually impossible to prove that the success of a project is due to his photographs, but the study and documentation of published photographs and their photographers can draw some evidence: Projects with more published photographs are precisely those works portrayed by leading photographers -the village of Caño Roto by Kindel, residence Miraflores by Pando; photographers with higher graphic presence in the publication are the
that have been linked more directly with the best photographers: Coderch with Català-Roca, Fisac and Fernández del Amo Kindel .....



     Kindel file photos preserved in Urueña Joaquin Diaz Foundation. They collect the commission he received for shooting different groups of Songs and Dances Popular in the 60s of the twentieth century

     The photos exhibited COAM Foundation Kindel and Spanish architecture relationship 1950

... Kindel framed modern architecture in the towns of Vegaviana, Fernández del Amo, and Caño Roto, of Iñiguez and Vázquez de Castro; the flag of the Country Fair, Alejandro de la Sota; the Vallet House Coderch and Valls; duplex Madrid Assisi Cabrero and Aburto housing; Beach Park Association, Muñoz Monasterio; Marvi film, Sobrino and heirs; Store the Darro, Munoz Cabrero Alonso Martinez or Gure-Toki, Corrales restaurant. ...

     Bibliography: The peoples of colonization Fernández del Amo, art, architecture and urbanism. Miguel Centellas. Arquitesis Collection. Fundación Caja architects.

      catalog

The brilliant 50 in 35 projects

Ministry of Development more information on this activity Joaquín del Palacio with the best architects from 1950 to 1960 presenting 35 selected projects in which architecture and documentary photographers work was especially important for quality that make enduring in time .

     Monumental Catalogue of Spain

....... The National Tourism Board Series includes a significant amount of photos and other visual documentation: information cartels activities, brochures, etc. In all, 344 cases, including 80,975 photographs on photographic indices 49 and 7 albums.

The oldest portion of the series, called Monumental catalog Spain, was conducted between 1928, the date of creation of the Board, and 1936, when the tourism promotion activities are interrupted by the Civil War. This catalog is composed of 3,861 photographs from different places and various theme, but always related to tourism.

The geographical nature of the Monumental catalog Spain, making this series an ideal set to show through google earth, enabling quick, intuitive and visually appealing user search .......


Links

     Joaquin Palace Kindel Wikipedia
     urueña
     Villages of Madrid
     Photos Directorate General of Tourism

 

PHOTO A PHOTO 

Index   

2017: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio

2016: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2015: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2014: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2013: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2012: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2011: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2010: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembreoctubre - noviembre - diciembre

2009: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2008: marzo - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre