AR

photocollection.alonsorobisco.es

 

 

      

 

   1. Albums

   2. Photocollections

  3. Blog: 1600 posts

    4. Photographers

    5. Cities and places

    6. Links

    7. Sitemap

    8. Books

    9. Contact

 

 

  <last update jul-17>

 

 

Search in alonsorobisco

 

 

Follow us:

twitterfb

 

 

 

AGOSTO 2014

 

sábado, 30 de agosto de 2014
Vanderbilt Residences New York. Photographer Albert Levy PART 1

 En el álbum "L' Architecture Americaine" las primeras fotos estan dedicadas a mansiones de los Vanderbilt. 

Esta familia era, en el momento de realizarse las fotos una de las más ricas del mundo.

Las fotos estan documentadas en la primera hoja de dicho álbum donde indica cual es el dueño de la casa o, mejor dicho, mansión, así como el arquitecto que la diseñó.

 

http://1.bp.blogspot.com/-Yi16WelqEqA/UFIZkQ_6xdI/AAAAAAAAHPU/qEbcQVbHRn0/s320/Image00002.jpg





http://4.bp.blogspot.com/-4mpJ7dpsxU4/UFIZpU9ESiI/AAAAAAAAHPc/_EzTbmzB1xU/s320/Image00001.jpg
 
En la primera de las casas, las Twin Houses, indica que el arquitecto era Herther Brothers pero esto no es exacto puesto que esta era una firma dedicada, en el sentido amplio de la palabra, a la decoración pero que,principalmente,  diseñaba muebles. Su estudio era muy importante y trabajaba para las mayores fortunas de la época de ahí, posiblemente, que en el álbum se le cite como arquitecto.
Herter Brothers


Trained in his native Germany, Gustave Herter first rose to prominence as a cabinet maker in New York City. Soon after being joined by his younger brother Christian in 1864, the renamed firm, "Herter Brothers", began to create entire decorative schemes of astonishing opulence for the wealthiest families in America.
The Herter Brothers became the best-known interior furnishings firm in New York during the second half of the nineteenth century. German-born and trained, Gustave (1830-1898) and Christian Herter (1840-1883) opened their New York business in 1865. The Herter Brothers firm established its reputation for exquisite marquetry (decorative inlay) by furnishing the mansions of the New York elite in the popular Renaissance Revival style. Following the Civil War, several revival styles became fashionable in furniture design. The Renaissance Revival style was based loosely on the architecture of sixteenth- and seventeenth-century Italy, and often incorporated Greek, Moorish, Egyptian, and other historical motifs.
Their client list reads like a Who’s Who of Gilded Age millionaires: Vanderbilt, Morgan, and Gould of New York; Crocker, Stanford, and Huntington of San Francisco; Potter Palmer of Chicago.

Traducción libre

Formado en su país natal, Alemania, Gustave Herter primero destacó como ebanista en New York City. Poco después  junto su hermano forma  en el año 1864, la empresa  "Hermanos Herter"
Comenzaron a crear fastuosas decoraciones para las familias más ricas de América.
Los Hermanos Herter se convirtió en la empresa más conocida de muebles de interior en Nueva York durante la segunda mitad del siglo XIX.  
La empresa Hermanos Herter forjó su reputación en su  exquisita marquetería (embutido decorativo) . Después de la Guerra Civil,  se puso de moda en el diseño de muebles. El estilo del renacimiento estaba basado libremente en la arquitectura de los siglos XVI y siglo XVII-Italia, y con frecuencia se incorporan influencias griegas, árabes, egipcias, y otros motivos históricos.
Su lista de clientes era el "Quién es Quién" de los millonarios de la Edad Dorada: Vanderbilt, Morgan, y Gould, de Nueva York; Crocker, Stanford y Huntington de San Francisco; Potter Palmer, de Chicago.

     Archivos Directorio para la historia del coleccionismo en América: Hermanos Herther

.... Los hermanos utilizaron materiales tales como madera de ébano, incrustaciones de marfil y oro, y otros dispositivos ostentosos para satisfacer los gustos de sus clientes ricos. . 

....The brothers used such materials as ebonized wood, inlays of ivory and gilt, and other ostentatious devices to satisfy the tastes of their wealthy clients. French, English, and Japanese influences are evident in the furniture designs.....

Historia breve de los dueños de las mansiones representadas en estas fotos

The Vanderbilts 
Vanderbilt, Cornelius, 1794–1877, American railroad magnate, b. Staten Island, N.Y. As a boy he ferried freight and passengers from Staten Island to Manhattan, and he soon gained control of most of the ferry lines and other short lines in the vicinity of New York City. He further expanded his shipping lines and came to be known as Commodore Vanderbilt. In 1851, when the gold rush to California was at its height, Vanderbilt opened a shipping line from the East Coast to California, including land transit across Nicaragua along the route of the proposed Nicaragua Canal. 
After the outbreak of the Civil War, he entered the railroad field, and by 1867 he had gained control of the New York Central RR. Although his efforts to gain control of the Erie RR proved unsuccessful, Vanderbilt vastly expanded his railroad empire and by 1873 connected Chicago with New York City by rail. He amassed a great fortune.

Cornelius Vanderbilt II  was a financier and philanthropist, and president of the New York and Harlem Railroad from 1886 until his death. He commissioned architect George B. Post to build a mansion at Fifth Avenue and 57th Street. John La Farge supervised the decoration of the dining and watercolor rooms. The sculptural decorations were by Saint-Gaudens, who was assisted in the project by his brother Louis, Philip Martiny, Frederick W. MacMonnies, and others. 

Links: 
http://en.wikipedia.org/wiki/Vanderbilt_family (Wikipedia Vanderbilt Family)
http://en.wikipedia.org/wiki/Cornelius_Vanderbilt (Wikipedia Cornelius Vanderbilt)
http://en.wikipedia.org/wiki/William_Henry_Vanderbilt (Wikipedia William Henry Vanderbilt)
 Twin Houses. Las casas gemelas Nueva York
.....W.H. Vanderbilt purchased the block between 51st and 52nd Streets in 1879, and the brownstones he built there were divided by an atrium that separated his residence from that of his two sons-in-law, Elliot F. Shepard and William D. Sloane. The twin houses came to be known as the “Vanderbilt Twins” or the “Triple Palace,” because the northern house was a double unit. W.H. Vanderbilt’s residence, (which he hoped would outshine Alexander T. Stewart’s extravagant, white marble palazzo on 34th Street,) showcased his art collection, which he opened to public viewing on Thursdays via invitation..........
Traducción libre 
W.H. Vanderbilt adquirió la manzana comprendida entre las calles 51 y 52 en 1879, y las casas de piedra que construyó allí estaban divididos por un atrio que separaba su residencia de la de sus dos yernos, Shepard Elliot F. y D. William Sloane. Las casas gemelas llegaron a ser conocidos como los "Gemelos Vanderbilt" o el "Palacio Triple", porque la casa del norte era una unidad doble. W.H. Residencia de Vanderbilt, (con la cual  él esperaba eclipsar el extravagante y blanco palacio de mármol de  Alexander T. Stewart  en la calle 34) ......
 
Sin embargo, segun bibliografía el arquitecto fue, Atwood en colaboracion con John B. Snook.

..........Architects John B. Snook and Charles Atwood designed twin houses connected by a glass atrium and entrance vestibule, and the famed Herter Brothers decorated the houses with such extravagance that Artistic Houses devoted 17 pages to its interiors upon their completion in 1883............
.....The structure, which Vanderbilt lived in for only three years until his death in 1885, took two years to build and involved an estimated 600 to 700 workers. .........

   ..........After opening his own practice, he was asked in 1879 by the New York decorating firm Herter Brothers to collaborate on twin houses for the Vanderbilt family in Manhattan, and it was these homes that gained him a reputation as a gifted residential architect and, no doubt, his exposure to Hunt, who was the family’s architect for much of their other work.  Atwood’s position with the Herters was solidified, and he became their in-house architect for several years, working on Searles Castle, a house for the widow of railway magnate Mark Hopkins in Great Barrington, Mass ................
John Butler Snook (1815-1901)
 .......The subject, a native of London, was brought to New York as a child. . Snook was architect of A. T. Stewart's department store (1846), Niblo's Garden Theatre, the Metropolitan Hotel, Grand Central Depot (1871-72), All Angel's Church (1886), and the Vanderbilt mansions on Fifth Avenue between 51st and 52nd streets. .....

 The College of Saint Rose Image Collection 
Se puede ver otra imagen de este edificio así como una breve historia del mismo.
The mansions pictured here once stood on the west side of Fifth Avenue between 51st and 52nd streets. The property was purchased by William H. Vanderbilt in 1879, and he commissioned the architects John B. Snook and Charles Atwood to design twin houses connected by a glass atrium and entrance vestibule. The Herter Brothers decorated the houses extravagantly. W.H. Vanderbilt and his wife lived in the southern house, while their two daughters and sons-in-law occupied the other. The mansion depicted on the right side of the image was also commissioned by W. H. Vanderbilt, and designed by Richard Morris Hunt in 1881. It was demolished in 1926.
http://2.bp.blogspot.com/-v39nV-iG9dc/T-83T45pljI/AAAAAAAAGC0/RtiOsIKZ9f0/s320/Image00011.jpg

Architect: Herter Brothers
Owner: William H. Vanderbilt residence

Vista general de las dos casas una imagen del Nueva York de una época de gran desarrollo en este tipo de edificaciones donde los arquitectos tratan de traer a Estados Unidos la magneficiencia de los edificios europeos. Muchos de estos arquitectos pasaron por la escuela de arquitectura de París considerada como una de las mejores del mundo en ese momento

 

http://3.bp.blogspot.com/-zbiA0CBczxk/T-83b_k706I/AAAAAAAAGC8/DL3V0mcAZ78/s320/Image00004.jpg

Architect: George Browne Post
Owner: Cornelius Vanderbilt residence

Fotografía donde podemos vemos la entrada principal de la casa de Cornelius Vanderbilt. No es demasiado frecuente observar, en una misma foto, algún obrero trabajando mientras parece posar ,mirando a la cámara, el que pudiera ser uno de los arquitectos de la firma


http://1.bp.blogspot.com/-YiEPa6gkUi0/T-83oDCgw2I/AAAAAAAAGDE/okXy1Dt6tXE/s320/Image00008.jpg
Architect: George Browne Post
Owner: Cornelius Vanderbilt residence

Esta foto, más bonita que la anterior, nos muestra una vista general del edificio, ya muy avanzada su obra, aqui, a diferencia de la foto anterior, el protagonista es, tanto el edificio como los obreros.
Destacan estas fotos por su excelente estado de conservación

HKJL

http://1.bp.blogspot.com/-ZiglSvYBgNs/T-83wX5sd2I/AAAAAAAAGDM/Rb4Xm1eUL80/s320/Image00010.jpg
Architect: Herter Brothers
Owner: William H. Vanderbilt residence

Esta foto muestra los pisos elevados del edificio donde podemos ver la geometría que predomina en la fachada, los altos ventanales de las plantas principales y lo que parece ser una terraza superior con balconada.

http://3.bp.blogspot.com/-Zl3PttmrS_I/T-833VhNhqI/AAAAAAAAGDU/Jnnx3dhFjKs/s320/Image00009.jpg

Architect: George Browne Post
Owner: Cornelius Vanderbilt residence

Cornelius Vanderbilt II House  
The home of Cornelius Vanderbilt II and his wife, Alice Gwynne, was the largest of the several Vanderbilt family residences that dotted Fifth Avenue. The imposing French Château–style mansion was one of only three houses on Fifth Avenue to take up an entire block-front (the other two were the Carnegie and Frick residences).
Originally built in 1879–1883, the house was enlarged and redesigned just ten years later by architect George B. Post in consultation with his former teacher, Richard Morris Hunt.
 Its grand facades graced Fifth Avenue between 57th and 58th streets, and the length of Grand Army Plaza along 58th Street. No less fashionable than the mansion it replaced, the Bergdorf Goodman department store was erected on this site in 1928



http://3.bp.blogspot.com/-WoWEV8sMpnQ/T-83_8eH0GI/AAAAAAAAGDc/GsU-raFK9XE/s320/Image00003.jpg

Architect: George Browne Post
Owner: Cornelius Vanderbilt residence
Ampliación-detalle de la foto anterior

http://2.bp.blogspot.com/-1Uj6yAal8VY/T-84NC8YE3I/AAAAAAAAGDk/QsIcy0_R0tM/s320/Image00006.jpg

Architect: George Browne Post
Owner: Cornelius Vanderbilt residence
Ampliación-detalle de la foto anterior

http://3.bp.blogspot.com/-TNnjbrb7N1E/UEQ9goJyyoI/AAAAAAAAG3E/MdFF-eedxPg/s320/Image00002.jpg

Architect: Richard Morris Hunt
Owner: William K. Vanderbilt residence

William Kissam Vanderbilt, W.H.’s son, bought the next building site up Fifth Avenue at the northwest corner of 52nd Street, where he built his house designed by Richard Morris Hunt between the years of 1879-1883. William K. Vanderbilt’s home was considered an exquisite architectural work, and at the time, was considered behind only the U.S. Capitol and Boston’s Trinity Church, as one of the best buildings in the country. On nearby 57th Street, stood the home of Cornelius Vanderbilt II, (also W.H.’s son,) which began in 1880 and was later enlarged in 1894 after designs by George B. Post. In addition, at 680 and 684 Fifth Avenue, were the homes of W.H. Vanderbilt’s other two married daughters, Mrs. William Seward Webb and Mrs. Hamilton McKown Twombly. 



http://1.bp.blogspot.com/-_HVLvxTcJHM/UEQ9m9xXODI/AAAAAAAAG3M/vvaLIBrtMBg/s320/Image00001.jpg

Architect: Richard Morris Hunt
Owner: William K. Vanderbilt residence
Ampliación de la foto anterior



Detalle de la pagina del álbum "L' Architecture Americaine" mostrando como figuran los datos de las fotos


PLANCHE

ARCHITECT

OWNER, BUILDING

LOCATION

DATE

1

Herter Brothers

William H. Vanderbilt residence

New York, New York

1880 - 1884

2

Herter Brothers

William H. Vanderbilt residence

New York, New York

1880 - 1884

3

G. B. Post

Cornelius Vanderbilt residence

New York, New York

1879 - 1882

4

G. B. Post

Cornelius Vanderbilt residence

New York, New York

1879 - 1882

5

G. B. Post

Cornelius Vanderbilt residence

New York, New York

1879 - 1882

6

R. M. Hunt

William K. Vanderbilt residence

New York, New York

1879 - 1881





L'Architecture americaine

THE EDITION
This book belongs to a "serie" of three photo albums, each one with forty photos:

This is the second one, Private Urban Residences. (See  the owners)
These albums were used by Architecturial firms as visual resources.
The book was edited by Andre Daly fils et Cie. This firm edited architectural books as its main issue.
The book was published in 1886. 
I don' t know how many copies were printed. I only know that the Library of Congress owns the Private Urban Residences and Suburban Homes;
The University of Winsconsin owns Suburban Homes; and Architektur Sammlung of the Technische Hochschule in Munich owns the three series.
 ssssssssssssssssss

Albert Levy. The photographer

- Leading french photographer : "Contestating images (Photography and the World's Columbian Exposition)", by Julie K. Brown (The University of Arizona Press. Tucson & London). Pag. 153. ( notes to pages 93-96). 'The response by the Ways and Means Committee of the Chicago Board to Sir Henry Trueman Wood, British Commissioner to the Fair, was reproduced along with a letter by Albert Levy, a leading french photographer, protestating the imposition of such regulations.  "Photographing at the Chicago Exhibition" American Photographer 5 ( March 1893): 135; see also A. N., "The  Possibilities of the World's Fair" Photo Beacon 5 (Feb 1893): 47-49'
- Photographer active circa 1870's 1880's (4). In this reference he is identified as "american photographer".
- Photographer active from 1870's to 1890's. Active in New York in 1876 and in France in 1880's-1890's (1).
- The older picture I have found by Albert Levy has the date 1905: "Ancienne et nouvelle Mairie d'Asnières" (3)
- He has a catalogue with all his work until 1887 with 2500 titles. (3)
Studies/shops:

- He had the following studies in New York
    - A study in 77 University Place, NY in 1870-1878 (23)
    - A study in 4 Bond Street, NY in 1880 (2)
    - A study in 34 1/2 Pine Street, NY in 1887 (3).
- At the same time he also had a study in France, 19 rue de la Chaussée-d'Antin, Paris (3).
- The Bibliothèque Nacionale de France also has another reference in 1901: "22 janvier 1901, A. Lévy, 4 av. Pinel, Asnières" (3)
He is also referenced as bookseller (2).

Manufacturer:

Albert Levy is referenced as the photographer who began the manufacture of the gelatin dry plates in 1878. All references can be found in the book Photography and the American Scene. A social history (1839-1889) by Robert Taft. See  and (8) for full text.
"Photography and the American Scene. A social history (1839-1889)" by Robert Taft. New York, Dover, 1964. 'He (John Carbutt) was preceded in this effort, as far as I can definitely ascertain, only by Albert Levy of New York, who began the manufacture of gelatin dry plates in 1878'. Page 371.
(6) - "Photography and the American Scene. A social history (1839-1889)" by Robert Taft. New York, Dover, 1964. 'Mention of the Levy dry plates and cameras can be found in Philadelphia Photographer  v.16, p. 95 (1879). As the notice appears early in 1879 and states that Levy is well known for his dry plates, it is quite evident that he was making them as early as 1878 and possibly sooner.' Here is described where Taft found the reference. Page 503.
(7) - "Photography and the American Scene. A social history (1839-1889)" by Robert Taft. New York, Dover, 1964. 'In fact the earliest manufacturers of dry plates (Levy and Carbutt) sold their products rather largely to amateurs. Early in 1879, Levy followed up his plates with a small camera designed for amateurs trade. This was described as “a unique little camera for dry plates- and he (Levy) offers camera and lens for $12.00 for plates 4x5 inches: For this sum a half a dozen plates, developer, pyro, and hypo are included, with full instructions for working the same". The following year T.H Blair of Chicago place on the market a camera for “amateurs photographers, college boys and artists “ which became well known.'. Page 375.
Albert Levy is also identified as "early competitor of Eastman, NYC" (9). This reference relates also to the book by Robert Taft (10).

Editor:

The Bibliothèque Nacionale the France (2) and the Avery Architectural and Fine Arts Library (20) own a catalogue of 2500 titles by Albert Levy as editor in New York and Paris for Architectural photography.

Architect
There are some references that describe Albert Levy as an architect (11).

"In its 120 unusually fine photographs this book is a rare, contemporary look at Architecture in America in the 1870`s and 1880`s. It surveys a wide range of notable and curious examples of and interiors, concentrating on the architecture and architects of New York, Boston and Chicago. Originally published in Europe in 1886, it was one of the earliest and mos diversified studies of American architecture in th nineteenh century, an d perhaps the first recognition in Europe of the new forces emerging in American Architecture"
The photos neither have a number nor a signature to identify the photographer. However, the research done by the authors of this book demonstrates the photographer is Albert Levy. The Library of Congress of the United States also confirms this fact.
Nowadays, we can also confirm that these photos are part of the 673 photos from the United States included in "Albert Levy's Photographic Series" as we find out in Levy's Catalogue (3). In this case we have to highlight that the photos of the photographic series have a number which correspond to the one in the catalogue. These photographic series identify Albert Levy as the photographer. 


 
Having a look at some of the photos of "Albert Levy's Architectural Photographic series" (see the HALIC archive of the Art Institute of Chicago in the web for more photos by Albert Levy (look for "Levy")) we can find that some of them are in "L'Architecture Americaine", which indicates that this album may be a collection of the "best of photographic series" to show his work in Europe (because the editor is French). As this album was edited in 1886 (19), some of the dates of the photographic series above could not be correct.

 

1 portfolio 2 leaves of text, 50 leaves of plates, 41 cm.
Title on leaf 1 : Constructions nouvelles: Maisons de rapport, hotels prives: album photographique.
Albumen silver print 36 photographs.
Title on leaf 2  Constructions nouvelles: Cyanotypes 50 photographies par Albert Levy 
Paris E. Ducher. Libraire Editeur (between 1885-1895?)

 


Holders of Albert Levy photos:

See below the complete list of vintage houses of the United States by Albert Levy in the Art Institute of Chicago:

Residence

City

State

Architect

Albert Levy' data

Appleton, Thomas G., Residence

Newport

Rhode Island

Hunt, Richard Morris

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 209

Baldwin, C.H., Residence

Newport

Rhode Island

Potter and Robinson

 Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 154 

Bishop, H.R., Residence 

New York City

New York

Clinton, Charles W.

 Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 72 

Boylston Block

Boston

Massachusetts

Wight, P.B. (Peter Bonnett) 

Albert Levy, photographer

Bradstreet Merchantile Agency

Boston

Massachusetts

Unknown

Albert Levy, photographer

Broadway and Exchange Place

New York City

New York

Unknown

Albert Levy, photographer

Bryant and Stratton School

Boston

Massachusetts

Unknown

Albert Levy, photographer

Casino, The

Newport

Rhode Island

McKim, Mead & White

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 201

Casino, The

Newport

Rhode Island

McKim, Mead & White

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 168 

Baldwin, C.C., Residence,Chateau Nooga

Newport

Rhode Island

Post, George Browne

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 156

Church of the Covenant

Boston

Massachusetts

Upjohn, Richard

Albert Levy, photographer

Collegiate Dutch Reformed Church

New York City

New York

Smith, W. Wheeler

Albert Levy, photographer

Drayton, J. Coleman, Residence

New York City

New York

McKim, Mead & White

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 73

Girard Life Insurance Annuity and Trust Company

Philadelphia

Pennsylvania

Unknown

Albert Levy, photographer

Guernsey Building

New York City

New York

Hunt, Richard Morris

Albert Levy, photographer

Higginson, Francis Lee, Residence

Boston

Massachusetts

Richardson, Henry Hobson

 Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 33, No. 744 

Hutchinson, William J., Residence

New York City

New York

Post, George Browne

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 273 

Kent, Sidney A., Residence

Chicago

Illinois

Burnham and Root

Albert Levy, photographer

Montgomery Building

Boston

Massachusetts

Cummings and Sears

Albert Levy, photographer

Office Building

Troy

New York

Post, George Browne

Albert Levy, photographer

Country House No.1

Beverly

Massachusetts

Unknown

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 200

Residence

Unidentified

Unidentified

J.W. Taylor

Albert Levy, photographer

 Residence 38th St. near Madison Ave. 

New York City

New York

Ware and Van Brunt

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 1, No. 147 

Residence 55th St. near Fifth Ave. 

New York City

New York

Haight, Charles Coolidge

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 1, No. 133 

Residence House No. 4 12 Fairfield St.

Boston 

Massachusetts

Cabot and Chandler

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 1, No. 162

Residence 68th St. and Park Ave. 

New York City

New York

Harney, George E.

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 1, No. 146 

Residence House No. 3

Boston [Back Bay]

Massachusetts

Lewis, W. Whitney

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 1, No. 172 

Residence Country House No. 1 76 High St.

Brookline

Massachusetts

Luce, Clarence S.

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 175 

Residence Country House No. 1 

Boston [Jamaica Plain]

Massachusetts

Stephenson, H.M.

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 192 or 194

 Residence No. 9

Boston [Dorchester]

Massachusetts

Unknown

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 178

Residence Country House No. 1 76 High St.

Brookline

Massachusetts

Luce, Clarence S.

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 176 

Residence Country House No. 3 101 Forest Hill St. 

Boston [Jamaica Plain]

Massachusetts

Emerson, William Ralph

 Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 184 

Residence House No. 4  135 St.

Boston [Back Bay]

Massachusetts

Cabot and Chandler

 Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 61 

Residence No. 7 1 Melville Ave. 

Boston [Dorchester]

Massachusetts

Cabot and Chandler

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 204

Residence Country House No. 4 

Boston [Jamaica Plain]

Massachusetts

Stephenson, H.M. 

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 189 

Residence House No. 1

Boston [Back Bay]

Massachusetts

Peabody & Stearns 

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, image 56

Residence Country House No. 2

Boston [Jamaica Plain]

Massachusetts

Stephenson, H.M. 

 Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 182 

Residence Country House No. 2

Boston [Jamaica Plain]

Massachusetts

Stephenson, H.M. 

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 183 

Residence 340 [next door to] 

Boston

Massachusetts

Allen and Kenway

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 62

Residence House No. 2

Boston [Back Bay]

Massachusetts

Cummings and Sears

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 58

Residence No. 7 1 Melville Ave. 

Boston [Dorchester]

Massachusetts

Cabot and Chandler

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 203

Residence 311 Saint Paul St.

Baltimore

Maryland

Cassel, Charles E.

 Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 60 

Country Residence

Beverly

Massachusetts

Cabot and Chandler

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 206

Residence 

Newport

Rhode Island

Luce, Clarence S.

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 202 

Residence 912 St.

Washington

District of Columbia

Gray and Page

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 64 

Residence 487 St. ?

Unidentified

Unidentified

Unknown

Albert Levy, photographer

Residence

Cleveland

Ohio

Peabody & Stearns 

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 33, No. 768 

Residence Madison Avenue

New York City

New York

Kendall, Edward Hale

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 68

Residence 724 Fifth Ave.  

New York City

New York

McKim, Mead & White

Albert Levy, photographer

Residence House nº 2

Newport

Rhode Island

Unknown

 Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 191

Residence Fifth Avenue

New York City

New York

Kendall, Edward Hale

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 71

Residence

Chicago

Illinois

Unknown

Albert Levy, photographer

Residence 724 Fifth Ave. 

New York City

New York

McKim, Mead & White

Albert Levy, photographer

Residence Country House nº 2  Pride's Crossing 

Beverly

Massachusetts

Cabot and Chandler

 Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 180

Residence Country House No.1 Pride's Crossing 

Beverly

Massachusetts

Unknown

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 199 

Residence Country House No.1 Pride's Crossing 

Beverly

Massachusetts

Unknown

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 198 

Residence with store on ground floor

Boston [Dorchester]

Massachusetts

Lewis, W. Whitney

Albert Levy, photographer

Residences Walnut St.

Philadelphia

Pennsylvania

Chandler, Theophilus Parsons, Jr.

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 63 

Residences Fifth Avenue

New York City

New York

Lamb & Rich

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 66

Residences 10 W. 54th St. 

New York City

New York

Robertson, R.H.

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 271 

Residences 32 75th St. 

New York City

New York

Kendall, Edward Hale

 Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 276 

Residences 68th St. 

New York City

New York

Unknown

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 79 

Residences Madison Ave. [possibly at E. 67th St.] 

New York City

New York

Lamb & Wheeler

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 70 

Residences 69th St. 

New York City

New York

Ware, James E.

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 59 

Residences Fifth Avenue

New York City

New York

Lamb & Rich

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 67 

Residences 10 W. 54th St. 

New York City

New York

Robertson, R.H.

Albert Levy, photographer

Residence Goelet, Robert and Ogden, Residences

New York City

New York

Kendall, Edward Hale

 Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 275 

Residences Fifth Avenue

New York City

New York

Robertson, R.H.

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 69 

Residences 50 54th St. 

New York City

New York

Robertson, R.H.

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 272

Roosevelt, Theodore, Sr., Residence 6 W. 57th St. 

New York City

New York

Sturgis, Russell

Albert Levy, photographer

Rowhouses State St. or Hudson Ave. 

Albany

New York

Fuller and Wheeler

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 57

Sard, Grange, Jr., Residence 397 State St. 

Albany

New York

Richardson, Henry Hobson

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 33, No. 759 

Stables

Newport

Rhode Island

Hunt, Richard Morris

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 208 

Stables Country House No.1 Pride's Crossing 

Beverly

Massachusetts

Unknown

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 197 

Store Building Babcock, John B., and Co. Building

Boston

Massachusetts

Thayer, S.J.F.

Albert Levy, photographer

Store 39-47

Boston

Massachusetts

Unknown

Albert Levy, photographer

Temple Court 119-129 Nassau St. and 5 Beekman St.

New York City

New York

Sillman and Farnsworth

Albert Levy, photographer

Tilden, Samuel J., Residence 15 Gramercy Park 

New York City

New York

Vaux & Radford

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 274 

Trinity Church, Rectory 233 Clarendon St. 

Boston

Massachusetts

Richardson, Henry Hobson

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 1, No. 166

Trinity Church, Rectory 233 Clarendon St. 

Boston

Massachusetts

Richardson, Henry Hobson

 Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 1, No. 157 

Vanderbilt, Cornelius, II, Residence

New York City

New York

Post, George Browne

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 77 

Vanderbilt, Cornelius, II, Residence f Fifth Ave. and 57th St

New York City

New York

Post, George Browne

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 7

Vanderbilt, William Henry, Residence Vanderbilt Twins

New York City

New York

Trench & Snook,Atwood, Charles B.

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 65 

Vanderbilt, William Henry, Residence Vanderbilt Twins

New York City

New York

Trench & Snook,Atwood, Charles B.

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 74

Vanderbilt, William K., Residence,660 Fifth Ave. at 52nd St. 

New York City

New York

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 75

Vanderbilt, William K., Residence,660 Fifth Ave. at 52nd St. 

New York City

New York

Hunt, Richard Morris

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 76

Wall Street  Orient Insurance Company Building

New York City

New York

Thorp, Alfred,Clinton and Pirsson

Albert Levy, photographer

Wall Street Queens Insurance Company Building

New York City

New York

Clinton and Pirsson, Post, George B.

Albert Levy, photographer

Winans, Ross R., Residence 1217 Saint Paul St. 

Baltimore

Maryland

McKim, Mead & White

Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 33, No. 757 

In this catalogue, with 2500 titles, we can find the following information:
Catalogue de  Photographies D`Architecture
Européenne & Américaine
Ancienne et Moderne 
Extérieurs
Intérieurs
Sculptures
Meubles
Décorations
Etc., Etc


Albert Levy
19,rue de la Chausee-d`Antin 19
Paris
34 ½  Pine Street
New York
Janvier 1887.

Je réclame pour ma collection de photographies, aujourd`hui composée de plus de 2500 sujets différents, et qui s’augmentera progressivement :
1º La bon choix des sujets ;
2º La qualité et la finesse des détail ;
3º Une conservation indéfinie ;
4º L`uniformité de grandeur
5º Le prix modéré

********************************************
Reproductions de toutes sortes de commande :
extérieurs, intérieurs,
meubles, sculptures, etc., etc., dessins d’architectes, etc.,
reproductions au papier Ferro- Prussiate


Prix modérés et sur demande

D`un format uniforme 20cent.   Sur 25 cent.

  
Composition

France, Architecture Ancienne
Elne, Montmajour, Arles, Toulouse ,Narbonne,, Angoulême, Albi, Avignon,  Bordeaux, Tarascon, Poitiers, Ruffec, St. Gilles, Villeneuve-les-Avignons, Beaucaire, Azay-le Rideau, Saumur, Mont-St.- Michel, St. Brienne, Angers, Rennes, Vitré, Tours, Plessis-les-Tours, Amboise, Le Mans, Beaugeney, Loches, Orleans, Beaulieu, Langeais, Chenonceaux, St. Antonin, Périgueux, Angoulême, Senlis, Chars, Laon, Crépy-en Valois, Soissons, Amiens, Abbeville, Nîmes, Perpignan, Paris.
264 photos

Versailles Vues d`Intérieurs et d`Extérieurs des Palais de Trianon
227 photos

Blois Vues d`Intérieurs et d`Extérieurs de Château de Blois
133 photos

Chateau de Chaumont
12 photos
 
Château de Chambord
23 photos

Angoulême
9 photos

Château D`Azay-le Rideau
7 photos

Château de Chenonceaux
8 photos

Amboise
16 photos

Angers
16 photos

Tours
28 photos

Poitiers
25 photos

Moisacc
84 photos
 
Montmajour
12 photos

Elne
24 photos

Arles
35 photos

Carcasonne
27 photos
 
 
France Architecture moderne
42 photos


Italie
Rome
105 photos

Florence
95 photos

Orvieto
4 photos

Pise
33 photos
 
Sienne
46 photos


Belgique
121 photos


Anglaterre
42 photos


Allemagne
172 photos


Hollande
41 photos


Autriche
78 photos
 
 
Amerique du Nord
Maisons prives
Washigton,Baltimore, Boston,New York, Philadelphia,Albany,Chicago, Cleveland, Brooklyn N.Y.,Rochester, Buffalo,Detroit.Cincinatti.
207 photos
 
Maisons de campagne
Elberon, Long Branch,Orange,Hartford,Newport, Dorcester, Pride Crossing, Jamaica Plain, Beverly fram, Cincinatti,North Easton, Milwaukee, Cleveland,Bar Harbor,Monmouth Beach, Stokem`s N.J., Manchester Mss., Longwood Mass,Cambridge Mass., Mount Auburn, o, Walnut hills, Avondale. Buffalo, Lafayette, Pittsburgh, Chicago, Mount Desert.
231 photos

Maisons de commerce et a loyer
Boston, Albany, Chicago, New York, Baltimore,Cincinatti, Pittsburg,
40 photos

Maisons de banque et de bureaux
New York, Albany, Boston, Chicago, Baltimore, Philadelphia, Cambridge mass,
43 photos
 
Edifices publics divers
Baltimore, New York, Washigton, North easton, Nouevelle Orleans, Boston, Topeka, St. Louis, Woburn, Little Rock,Providence, Avondale, Haartford
72  photos

Interieurs divers
North Easton, Albany, New York, Washington,Detroit, Cleveland, Detroit, Chicago
36 photos
 
Eglises etc
Boston, Philadelphia. New York, Detroit, ST. Louis, Chicago, Hartford.
44 photos


Suisse
25 photos

 

Maisons prives

Maisons de comerce et loyer

Maisons de campagne

Allen et Kenway

C. Peiffer

Arthur Little

Bruce Price

C.L. Carson

Bruce Price

Burham et Root

C.W. Romeyn

Burham et Root

C. Fehmer

Cook et Babb

C.a. Wallingford

C.E. Cassell

D. Adler

C.s. Luce

C.M. Palmer

H. Fernbach

Cabot et Chandler

C.S. Luce

H. Kafka

Cobb et Frost

Cabot et Chandler

H.H. Richardson

Coburn et Barnum

Cobb et Frost

J.F. Steen

E.A.P. Newcomb

Cudell et Richardson

J.M. Slade

E.P. Treadwell

Chas. B. Atwood

Peabody and Stearns

F.C. Withers

D. Adler

Potter et Robertson

G. Keller

E.H. Kendall

S.Hannaford

G.B. Post

E.T. Potter

S.J.F. Thayer

G.H. Smith

F.K. Schock

W. Schickel

G.W. Lloyd

G.B. Post

W.W. Smith

H.E. Ficken

G.E. Harney-Mckim

Maisons de Banque et de Bureaux

H.H. Richardson

Geo. Edbrook

Bradlee, Winslow et Wetherell

H.M. Stephenson

Herter freres

Burham et Root

J. Douglas

J.C. Cady

Cabot et Chandler

J.A Schweinfurth

J.G. Hill

Cook et Babb

J.A. Fox

J.H. Besarick

D. Adler

J.F. Steen

J.H. Moore

E.H. Chandler

J.G. Cutler

J.J. Flanders

E.H. Kendall

J.H. Besarick

J.L. Silsbee

F. H. Kimball

J.L. Silsbee

J.M. Van Osdel

G.B. Post

J.W.Mclaughlin

J.W. McLaughlin

G.E. Harney

Kimball et Wisedell

L.T. Scofield

G.R. Et R.G.  Shaw

Lamb et Wheeler

Lamb et Wheeler

Geo. Edbrook

Mason et Rice

Mckim, Mead et White

Hartwell et Richardson

McKim, Mead et White

Mead et Bigelow

J.C. Cady

P.J.Boticher

Peabody et Stearns

J.J. Flanders

Peabody and Stearns

R.H. Robertson

J.W.McLaughlin

Potter et Robertson

R.M. Hunt

Peabody and Stearns

R.M. Hunt

S. Hannaford

R.M. Hunt

S. Hannaford

S.S. Godley

Russell Sturgis

S.Edwin Toby

Scwarzmann et Buchman

Silliman et Farnsworth

V.C. Taylor

Sturgis et Brigham

Th. P Chandler

W. Scott et Cie

Th.P. Chandler

W.H. Dennis

W.A. Bates

Treat et Foltz

W.L.B. Jenney

W.A. Potter

Vaux et Radford

W.W. Boyington

W.R. Emerson

-W. Scott et Cie

Wheeler et Clay

W.R. Emerson

W. Schickel

Wm. G. Preston

W.Whitney lewis

W.L.B. Jenney

Edifices Publics Divers

Eglises etc

W.R. Emerson

Burham et  Root

C.H. Marsh

W.W. Lewis

F. U. Walter

Fernbach et Eidlitz

Ware et Van Brunt

F.H. Kimball

G.W.Lloyd

Wheelock et clay

Fuller et Laver

Geo. F. Meacham

Wyatt et Sperry

G.a. Clough

H.A. Sims

G.B. Post

H.H. Richardson

G.J. Metzger

Hartwell et Richardson

H.H. Richardson

J. Notman

J. C. Cady

J.W. McLaughlin

J.G. Hill

P.C. Keely

J.J. Flanders

Peabody and Stearns

J.W. McLaughlin

R.H. Robertson

JH. Wolters

R.M. Upjohn

Kimball et Wisedel

Th. P. Chandler

L.J. O`Connor

W.A. Potter

McKim, Mead et White

W.W. Smith

Peabody and Stearns

Interieurs divers

R.M. Upjohn

A.Fiedler

S.J.F. Thayer

G.W. Lloyd

Sturgis et Brigham

G.W. Lloyd

W.A. Potter

H.H. Richardson

W.M. Poindexter

H.J. Schwarzmann & Co

W.w. Boyington

J.H. Duncan

Ware et Van Brunt

L. Eidlitz

Wheelock et Clay

L.T. Scofield

Wilson Freres

Peabody and Stearns

Por otra parte hay una publicación americana American Victorian Architecture de 1975 dedicada en su integridad a documentar todas las fotos de estos álbumes 
http://2.bp.blogspot.com/-dUBQHyQgRiw/UEYmb-ICCLI/AAAAAAAAG5I/tI9WRHwccFo/s1600/images.jpg
(20) - Avery Architectural and Fine Arts Library.
(21) - Kansas State Library
(22) - "Contestating images (Photography and the World's Columbian Exposition)", by Julie K. Brown (The University of Arizona Press. Tucson & London). Pag. 153. ( notes to pages 93-96). 'The response by the Ways and Means Committee of the Chicago Board to Sir Henry Trueman Wood, British Commissioner to the Fair, was reproduced along with a letter by Albert Levy, a leading french photographer, protestating the imposition of such regulations.  "Photographing at the Chicago Exhibition" American Photographer 5 ( March 1893): 135; see also A. N., "The  Possibilities of the World's Fair" Photo Beacon 5 (Feb 1893): 47-49'
(23) - New York City directories (Levy, Albert, photographer. Books).
(24) - Division of Rare and Manuscript Collections. 2B Carl A. Kroch Library, Cornell University. Ithaca, NY 14853

COMENTARIO FINAL.

Hace unos años, cuando compre este álbum por la calidad de sus fotos.
Luego dedique tiempo y esfuerzo a localizar los datos de este fotógrafo. 
Dado que el álbum no trae el autor de las fotos el comienzo fue difícil. La localizacion del libro American Victorian Architecture me permitio contactar con su autor Arnold Lewis que me oriento hacia Albert Levy. Posteriormente la Libreria del Congreso de Estados Unidos me facilito, con seguridad, su autoria de estas fotos. Curiosamente, como comento en el post, esta biblioteca tiene los álbumes 2 y 3 y le falta el primero.
A partir de este momento, con lentitud, pero de manera continua fui localizando obra suya en numerosos museos y bibliotecas americanas. Un paso muy importante fue también la localización de su catálogo en la Biblioteca Nacional de Francia que me identifico que tenia dos estudios, al mismo tiempo, en Paris y Nueva York cosa muy rara para la época y que demuestra la importancia de este fotógrafo en aquel tiempo.
Por otra parte Albert Levy documenta bien sus fotos, identifica lugar, propietario y, lo que es menos frecuente el arquitecto.
Me llama la atención la seguridad en la elección de los edificios a fotografiar dada el tiempo en que estan hechas las fotos, donde la información brillaba por su ausencia Levy sabe cual es el edificio importante de cada ciudad. No tengo datos que me permitan identificar el proceso de seleccion pero todo me hace pensar que tenia una cierta formacion de arquitecto o contactos con ese mundo. No olvidemos que la Facultad de Bellas Artes de Paris y su escuela de Arquitectura fue un paso obligado  en la  formacion de grandes arquitectos americanos.
Sus Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture:constituyen una amplia selección de la mejor arquitectura que se realizo en Estados Unidos en ese tiempo y lugar. Yo tengo localizadas mas de 600 fotos-36 series-dedicadas a este tema.
Personalmente pienso que nos encontramos ante uno de los grandes fotógrafos de arquitectura y, desde luego, un excelente documentalista que, sin embargo,no ha tenido el reconocimiento que se merece.
Las razones no son difíciles de suponer:
La escasez de su obra
Muchos álbumes no identifican al autor de las fotos.
Y, quizas, para los americanos es un fotógrafo francés lo que hace que no le hayan dedicado tiempo y estudio. Para los franceses es un fotógrafo casi desconocido pues la mayor parte de su obra, casi la totalidad de su obra se encuentra en Estados Unidos.

English
FINAL COMMENT.A few years ago, I bought this album for the  quality of his photographsThen take me long  time and effort to locate the data of this photographer.Since the album has the photos without photographer's name the beginning was very difficult. The location of the book "American Victorian Architecture" allowed me to contact the author Arnold Lewis who guided me to Albert Levy. Subsequently the Library of Congress facilitated the Levy's authorship of these pictures. Interestingly, as mentioned in the post, this library has albums 2 and 3 and lacks the first.From that time, slowly, but steadily went locating his work in numerous American museums and libraries. A very important step was also the location of its catalog in the National Library of France that allowed me to know that Albert Levy had  two studies,  in Paris and New York, which is very rare for the time and demonstrating the importance of this photographer's studio
Also noted that  Albert Levy documented the  photos:  identifies location, owner and, less often the architect.It strikes me security in choosing to photograph buildings given the time the photos are made where information was absent Levy knows the important building in each city. I have no data that allow me to identify the selection process but everything makes me think that he had some background in architecture or contact with that world. Do not forget that the Faculty of Fine Arts in Paris and his school of architecture was a necessary step in the formation of importan American architects.His" Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture" provide a wide selection of the best architecture that took place in the United States at that time.
 I have located more than 600 photos-36-series dedicated to this subject.Personally I think that Albert Levy is one of the great photographers of architecture in the XIX  century and, of course, an excellent photo-documentary which, however, has not had the recognition it deserves.The reasons are not hard to imagine:

References about Albert Levy in the Philadelphia Photographer

https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/n779/mode/2up/search/Albert+Levy

https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/n693/mode/2up/search/Albert+Levy
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/n797/mode/2up/search/Albert+Levy
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/148/mode/2up/search/Albert+Levy

https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/278/mode/2up/search/Albert+Levy

The Philadelphia photographer : Free Download & Streaming ...
archive.org › ... › Boston Public LibraryTraducir esta página
The Magic lantern was issued in connection with the publication from Sept. 1874-Jan. 1885.
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1876phil#page/228/mode/2up/search/Albert+Levy
 Photography in the great exhibition de 1876 de Philadelphia
Screen 17
The second exhibit on this screen is a collection of Architectural views by Mr. Albert Levy 77 University Place New York two frames being marked "United States" and the third "Europe"

https://archive.org/stream/philadelphiaphot1879phil#page/n7/mode/2up/search/Albert+Levy
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1879phil#page/176/mode/2up/search/Albert+Levy

https://archive.org/stream/philadelphiaphot1879phil#page/310/mode/2up/search/Albert+Levy
 dry plates: Mr. Albert Levy of New York,Mr. t.H.Mc Collin of this city and in fact all dealers suply the paper already sensitized,and for experiment, perhaps, that is the best way to get it
Important: For sale very cheap.  A splendic collection of about twelve hundred negatives of architectural views from Europe and the United States Size 8x10. Adress : A. Levy 4 Bond Street New York
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1882phil#page/n147/mode/2up/search/Albert+Levy
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/148/mode/2up/search/Albert+Levy
Levy's french photographic emulsion
 Levy' add:
Emulsion photographique francaise
Unequalled for rapidity, (fully equal to the bath plate) Intensity to any degree on simple development  or other intensifier  and absolutely permanent and without change
Albert Levy Sole propietor
77 University place N:Y.
Preservative for dry plates ( more rapid than wet) also prepared dry plates ready for use and photographic chemicals at olwest market prices always on hands
Price list on application
N.B. All dry plates made with my emulsion bear my signatura
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/n349/mode/2up/search/Albert+Levy

https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/n339/mode/2up/search/Albert+Levy
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/148/mode/2up/search/Albert+Levy


https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/n475/mode/2up/search/Albert+Levy

https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/246/mode/2up/search/Albert+Levy

https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/n705/mode/2up/search/Albert+Levy
Volume: 1878 v.15

 

L’ÉCOLE CENTRALE D’ARCHITECTURE

constituée sur la base d’une société anonyme. Sur les 140 administrateurs, 12 furent architectes, le reste était constitué d’ingénieurs et d’industriels, ce qui suscita de vives critiques. Pour E. TRELAT, l’architecte va plus loin que l’ingénieur, l’architecte est un artiste, l’ingénieur ne se préoccupe que des exigences pratiques. La formation dure 3 ans, les élèves doivent être présents 8 heures par jour avec une heure de théorie par jour, le reste étant des leçons de dessin et d’atelier. La différence fondamentale entre l’Ecole Centrale d’Architecture et l’Académie des Beaux-Arts se fait sentir par l’approche plus universelle et contemporaine de l’architecture et de son histoire alors que les Beaux-Arts restent fidèles au classicisme. Bien que conscient du manque de connaissances pratique dans son enseignement, Emile TRELAT était convaincu que les futurs architectes avec un bagage académique conséquent et une ouverture toujours maintenue allaient bien rapidement combler leurs lacunes. C’est en 1868 que Stephen SAUVESTRE achèvera ses études à l’ECA. Peu d’informations sur les autres architectes ayant terminé leurs études avec S. SAUVESTRE ont été trouvés. L’école a toujours voulu rester contemporaine de l’époque et les élèves devaient rester au courant de l’actualité tant qu point de vue technique qu’artistique. En 1869, l’école instaura des leçons sur l’utilisation du métal et en 1913, ils conçurent une chaise de professeur en béton armé. En 1887, 1888, l’école créa un certificat « d’Architecte de Salubrité, Architecte Hygiéniste ». Les projets proposés aux élèves de l’Ecole Centrale d’Architecture étaient souvent d’utilité publique comme des hôpitaux, écoles, et habitations sociales.

 

Les architectes élèves de l'Ecole des beaux-arts, 1793-1907 (1907)
 

























 

jueves, 28 de agosto de 2014

Exposiciones que iré a ver: "Rostros de la historia. Fotografía histórica en la colección de José Antono Torcida" CDIS. Santander

Acabo de leer, en su magnífico blog  sobre fotografía antigua de Cantabria que Jose Antonio Torcida expone, a partir de mañana,  parte de su amplia colección fotográfica en el CDIS de Santander"Rostros de la historia. Fotografía histórica en la colección de José Antonio Torcida" CDISFecha: A partir del Viernes 29/08/2014 (Ver horarios)
Lugar: Sala Polivalente Ángel de la Hoz (CDIS)
Organiza: Centro de Documentación de la Imagen de Santander (CDIS). 

 

Sobre la labor documental de José Antonio Torcida ya he hablado en otras ocasiones, su blog es el punto de referencia en la web sobre fotografía antigua de Cantabria.........y de otros muchos lugares.
En este caso la exposición se centra en fotos de  militares, políticos y gente anónima que, de alguna manera, fue partícipe de las guerras y batallas políticas de la España de fines del siglo XIX y principios de XX.

Quisiera mencionar aqui la labor que supone la realización de una exposición. No es un tema tan fácil como la gente pueda suponer. Aunque las fotos sean propias, como es este caso, la labor de recopilación, selección y actualización de datos de las mismas es una labor que puede llevar meses y cuya única recompensa en pensar que el coleccionista debe acercar el arte al público.
De hecho son, todavía hoy, pocos los coleccionistas que se muestran favorables a realizar este trabajo.
Quisiera llamar la atención, por su rareza, la inclusión dentro de esta muestra de fotos de Ione Robinson, fotógrafa muy poco conocida en España pero no tanto en el mundo
Véase su retrato realizado por Tina Modotti ( National Gallery de Australia)

Tina MODOTTI
Italy 1896 – Mexico City, Mexico 1942

Portrait of Ione Robinson, writer 1929 gelatin silver photograph gelatin silver photograph
printed image 19.3 h x 16.4 w cm
Purchased 1986
Accession No: NGA 86.2429

Y la calidad de sus fotos se puede ver en la web Ione Robinson 

..........On November 7, 1938 Robinson traveled to Berlin, encouraged to make the trip by Baruch. While there she witnessed kristallnacht. Outraged by the Nazi progrom, Robinson returned to New York where, while exhibiting her Spanish drawings at the Julien Levy Gallery, she also spoke out in lectures and radio programs about the conditions in Nazi Germany. In the spring of 1939 she traveled to Mexico City to exhibit her Spanish drawings in a exhibit curated by Carlos Merida at the University of Mexico. While in Mexico she traveled to Morelia to photograph the relocated Spanish Republican orphans at the Escuela Mexico-Espana. With Bunuel she began work on a film, "Children of Guernica". Because of the outbreak of war, the film was never realized. Concerned by the deteriorating conditions in Europe she returned to her home in Paris. While there she met again Bibbiano Ossorio-Tafall, the Commisar-General of the Spanish Republican Army. Now exiled in France, Tafall invited Robinson to work for S.E.R.E, the emergency evacuation services for the Spanish Republican refugees pouring over the border. The position gave her access to the Concentration camps the French had established in Southern France and Algeria, and the ships taking the small stream of Spanish Republican refugees to Mexico and South America.

En fin, ir a Santander siempre es bueno, si, además vemos buenas fotos, mejor que mejor

 

miércoles, 27 de agosto de 2014

Fotografía antigua Albúmina. Chateau de Chemonceau Neurdein photo. Vintage albumen Chateau de Chenonceau C

http://4.bp.blogspot.com/-xzYgVI54sDQ/Uwtaf-tyCRI/AAAAAAAAoXU/5jdztTPHhmw/s1600/DSC_0116+chateau+de+chemonceau+facade+orientale+n,d.+photo.JPG
Chateau de Chenonceau facade orientale Neurdein
Esta foto pertenece a un álbum de Grand Tour formado por numerosas fotos de Italia, Francia, España e Inglaterra lo que hace pensar que, posiblemente, lo hiciese, agrupase las fotos de los paises visitados un americano pues se suma al hecho de haberlo comprado en USA.
Como en todas las fotos de Neurdein la calidad es buena y,además, se suma una muy buena conservación.


Chenonceau 

Conocido como el « Castillo de las Damas » en la historia de Francia, fue construido en 1513 por Katherine Briçonnet, embellecido sucesivamente por Diana de Poitiers y por  Catalina de Médicis y salvado del rigor de la revolución por la Señora Dupin.
Esta marca femenina, omnipresente, lo ha preservado de los conflictos y de las guerras, convirtiéndolo desde siempre en un lugar de paz.

El Castillo de Chenonceau posee una colección única de pinturas de los grandes maestros: Murillo, Tintoreto, Nicolas Poussin, Correggio, Rubens, Primatice, Van Loo...

 

" Exposition universelle. Paris 1889. ND phot. La tour Eiffel. Ascenseur Roux, Combaluzier et Lepape "
 

http://1.bp.blogspot.com/-t3Bg3acg3IY/Uu-3Ki3B_RI/AAAAAAAAnS0/HN7yposWDFw/s1600/neurdein1.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-IhxkRigqCv0/Uu-3PxZuCZI/AAAAAAAAnS8/pr-MLhjUECg/s1600/neurdein2.jpg

Maison Neurdein Frères, Paris
Etienne Neurdein (1832-après 1915)
Louis Antonin Neurdein (1846-après 1915)

...........Fils du photographe Jean César Neurdein, plus connu sous le pseudonyme de Charlet, les frères Neurdein ouvrent en 1863 à Paris un établissement consacré à la photographie (successivement rue des Filles du Calvaire, rue des Filles Saint-Thomas, boulevard de Sébastopol, puis avenue de Breteuil). Chacun a son rôle : Etienne s'occupe de l'administration de l’atelier et réalise des portraits. Louis-Antonin effectue des voyages d'où il rapporte des vues d'édifices et de paysages. La Maison Neurdein propose donc des portraits : personnages historiques et célébrités contemporaines mais aussi des vues d'architecture en tous formats. A partir de 1868, la maison Neurdein diffuse des vues de France, d'Algérie, de Belgique, puis édite des cartes postales sous les marques " ND " et " X ".
En 1884, Louis-Antonin devient membre de la Société française de Photographie, et membre de la Chambre syndicale de la photographie en 1886- Etienne en 1902. En 1886 et en 1888, les frères Neurdein obtiennent une médaille d'or à l'Exposition internationale de la Société des Sciences et des Arts industriels. Récompense renouvelée à l’Exposition universelle de 1889 pour des vues réalisées avec l'appareil panoramique de Moëssard. En 1900, ils obtiennent encore un Grand Prix. ......
DATA BNF
Utilisation de la marque "ND" à partir de 1885 et des marques "Neurdein frères" et "X phot." à partir de 1887. En 1915, la raison sociale devient "Neurdein", puis, de 1916 à 1918, "Neurdein & Cie"

 

lunes, 25 de agosto de 2014

Foto Otto Wunderlich. Hórreos asturianos.c. 1940

Los fotógrafos de todos los tiempos salieron con sus cámaras a recoger la realidad de los pueblos y sus gentes. 
No podían dejar de ver y fotografiar las diferentes construcciones peculiares de cada región que en España había a todo lo largo y ancho.
En este caso nos muestran dos hórreos asturianos.
La foto lleva el sello del fotógrafo Otto Wünderlich y se puede fechar hacia 1930-40.
Este es un fotógrafo que realizó una gran labor documental por toda España, destacando las realizaciones de álbuemes para empresas. Es un buen fotógrafo al que, pienso, nos falta conocer mas profundamente su obra para poder hacer una valoración más exacta de su calidad fotográfica
Hórreo asturiano

http://4.bp.blogspot.com/-aRY1ANmYna0/U584Kj3ZH8I/AAAAAAAAvCA/3XbO9nfZC-o/s1600/foto+wunderlich+horreos+asturianos.jpg

La Montaner i Simon. Una editorial con historia

La Montaner i Simon es una de las editoriales más importantes de Cataluña y del Estado español, sobre todo durante la segunda mitad del siglo XIX y el primer tercio del siglo XX. A lo largo de sus 120 años de existencia, elabora un extenso catálogo de publicaciones de mucha calidad y con un gran alcance de distribución. Con el cese de su actividad en 1981 se pierde o se dispersa gran parte de la documentación y del material de la empresa.
Montaner i Vila (1832-1921) y Francesc Simon i Font (1843-1923) fundan en 1861 una editorial que se convierte en poco tiempo en la editorial de mayor envergadura de España, tanto por el volumen de producción como por la calidad de sus publicaciones, y en la principal exportadora a América, donde llega a acuerdos con empresas del continente (en buena parte, propiedad de catalanes) para que actúen como sucursales suya

Esta fue una editorial cuyo fondo gráfico se formo a partir de los grandes archivos de la epoca: Llado, Ruiz Vernacci, Mas, Wunderlich, Campañá etc.


Links sobre su obra. 

 Wünderlich

Fototeca del Instituto del Patrimonio Histórico Español

Archivo Wunderlich

Adquisición: Adquirido por Orden Ministerial de 22-12-2008.
Fecha de ingreso: Diciembre 2008.
Tema contenido: Obra de los fotógrafos Otto Wunderlich Schum (1887-1975) y de su hijo Rodolfo Wunderlich Wellauer (1928-2006), nacidos ambos en Alemania, aunque desarrollaron su actividad profesional en España.
Material adquirido: Más de 22.000 negativos y positivos en distintos formatos, copias positivas en papel, cámaras fotográficas, objetivos y una ampliadora horizontal de banco.
Formatos del material: Distintos tamaños.
Véase, sobre Wunderlich

según nos indica el trabajo siguiente, realizado por  D.Juan Carlos Garcia y D. César Perez

Fotografía de profesionales y aficionados en la industria eléctrica: Otto Wunderlich versus empleados de la empresa (1919/1927)

se encuentra un álbum realizado  por este fotógrafo que consta de

...El resultado de la visita girada por Otto Wunderlich a las instalaciones de Hidroeléctrica Española quedó reflejada en la realización de 192 placas de cristal, según se desprende
de la factura presentada el 30 de noviembre de 1927 a Hidroeléctrica Española8; en ella se recogen 189 fotografías con un formato de 13 x 18 cm. de cada una de las instalaciones más importantes de la Sociedad y 3 con un formato de 9x12 cm. Estos negativos fueron, junto con el formato 18x24 cm., los formatos más frecuentes utilizados por los fotógrafos en el primer tercio del siglo XX. El propio fotógrafo realizó, además, los positivos mediante contactos directos de las placas de cristal. Era práctica habitual que cuando las empresas recurrían a fotógrafos profesionales para la realización de reportajes fotográficos de sus instalaciones, estos entregaran los originales y las copias realizadas de las mismas al responsable de la empresa que podía, de esta forma, tener un mejor control de los originales y su posterior custodia....

http://es.wikipedia.org/wiki/Otto_Wunderlich

Hidroeléctrica Española e Hidroeléctrica Ibérica en la década de 1920

Archivo Wunderlich

El Archivo Wunderlich se incorpora a la Fototeca online del Patrimonio con más de 2.000 fotografías

Diccionario de fotógrafos españoles

Cursó estudios de Lengua y trabajó en el negocio de la importación desde una edad muy temprana, en su Alemania natal. Gracias a los viajes de trabajo, conoció la fotografía en Inglaterra, y empezó a
interesarse como aficionado. En 1913 se estableció en España para trabajar en la Sociedad Minera El Guindo, dedicándose intensamente a la fotografía tras dejar su trabajo, en 1917.
Empezó a recibir encargos fotográficos de diversas empresas constructoras e industriales, como Hidroeléctrica Española, así como de las autoridades.
Realizó igualmente imágenes de índole documental, recorriendo para ello el país con el fin de retratar sus escenas populares, y creando y comercializando álbumes y tarjetas postales en una colección que llamó Paisajes y monumentos de España. Estas imágenes las vendería a instituciones y editoriales como el Patronato Nacional de Turismo y la Enciclopedia Espasa. 


En Google translator

He studied language and worked in the business of importing from an early age in his native Germany. With business travel, photography met in England, and began
interested amateur. In 1913 he moved to Spain to work in Sociedad Minera El Burgundy, intensely devoted to photography after leaving his job in 1917.
He began to receive photo assignments from various construction and industrial companies, such as Spanish Hydro, as well as the authorities.
He also made ​​documentary images from nature, traveling to this country in order to portray their popular scenes, and creating and selling albums and postcards in a collection called Landscapes and monuments of Spain. These images were sold to institutions and publishers such as the National Tourist Board and the Espasa Encyclopedia.

 

jueves, 21 de agosto de 2014

Villacarriedo Santander Palacio Soñanes. Vintage photo Soñanes Palace Santander Spain

http://2.bp.blogspot.com/-MRHL1ejVQVw/U_WLQPNeAGI/AAAAAAAAKCg/032Sc40T1KM/s1600/Villacarriedo%2BSantander%2BPalacio%2Bde%2BSonanes.jpg

El palacio de Soñanes o de Díaz de Arce es un palacio tímidamente ecléctico y fundamentalmente barroco construido a comienzos del siglo XVIII en Villacarriedo (Cantabria, España). Fue mandado proyectar por Juan Antonio Díaz de Arce y Pérez del Camino. Supone una síntesis de los palacios urbanos asturianos. Aunque se discute quién fue su arquitecto, se conoce documentalmente al maestro cantero Simón de Arce y a su plantilla.
Convertido hoy en Hotel de la Cadena Abba

http://www.abbapalaciodesonaneshotel.com/files/historia-del-palacio-de-sonanes.pdf

Edificado a inicios del siglo XVIII, el Palacio de Soñanes en Villacarriedo representa la construcción barroca de carácter civil más suntuosa de Cantabria y tal vez de España. El edificio, que se construyó a partir de un núcleo central formado por la antigua torre de defensa medieval de los Díaz de Arce se decora en sus nuevas fachadas con una riqueza ornamental ciertamente espléndida.
Fue construido entre 1718 y 1722 por orden de D. Juan Antonio Díaz de Arce y Pérez del Camino, hijo del capitán D. Domingo Díaz de Arce y Miera, nacido en Villacarriedo en 1665. D. Juan Antonio tuvo una dilatada carrera diplomática bajo el reinado de Felipe V, a quien sirvió en Nápoles, Roma y como procurador general del Reino de Aragón, hasta su muerte en 1736.
Se encuentra situado bajo las faldas del monte Iniro, morada de las ninfas protectoras del valle y que en días de tormenta, bajan a visitarnos envueltas en la niebla.
La foto lleva al dorso la identificación del Archivo de la editorial Montaner i Simón.
Sobre la historia de esta editorial Vease el link de la Fundación Tapies que nos informa de su historia pues esta fundación ocupa el antiguo edificio de la editorial Montaner y Simón obra del arquitecto Domenech i Montaner

La Montaner i Simon. Una editorial con historia

La Montaner i Simon es una de las editoriales más importantes de Cataluña y del Estado español, sobre todo durante la segunda mitad del siglo XIX y el primer tercio del siglo XX. A lo largo de sus 120 años de existencia, elabora un extenso catálogo de publicaciones de mucha calidad y con un gran alcance de distribución. Con el cese de su actividad en 1981 se pierde o se dispersa gran parte de la documentación y del material de la empresa.
Montaner i Vila (1832-1921) y Francesc Simon i Font (1843-1923) fundan en 1861 una editorial que se convierte en poco tiempo en la editorial de mayor envergadura de España, tanto por el volumen de producción como por la calidad de sus publicaciones, y en la principal exportadora a América, donde llega a acuerdos con empresas del continente (en buena parte, propiedad de catalanes) para que actúen como sucursales suya

Esta fue una editorial cuyo fondo gráfico se formo a partir de los grandes archivos de la epoca: Llado, Ruiz Vernacci, Mas, Wunderlich, Campañá etc.


Fotógrafo desconocido. Fotografía antigua Limpias, Santander.

Foto Claudio Santander. Fotografía antigua niños con la maestra

Fotógrafo desconocido. Fotografía antigua Mogroviejo, Santander,

Fotógrafo Sebastian Hidalgo. Fotografía antigua rio Deva Potes.

Fotografía antigua Corconera Santander. Fotógrafo desconocido 

Fotógrafo Jose Espolita. Fotografía antigua Santillana del Mar. Cantabria.

Fotógrafo Samot. Fotografía antigua El rio Nansa en Polaciones. Cantabria

Fotografía antigua Santillana del Mar. Cantabria. Fotógrafo Redón

Fotografía antigua. Iglesias Románicas Cantabria. Fotógrafo Fernando Cevallos

Fotografía antigua La Penilla. Cantabria.

Fotografía Palacio de Sobrellano. Fotógrafo Gregorio García Actualización de datos

Fotografía antigua Balneario de la Hermida. Cantabria. Fotógrafo desconocido.

Archivos fotograficos Santander.Digital photographic archives Santander. Spain

Fotografía antigua Álbum Banco de Santander. Santander. Vintage album photo. The Santander Bank building in Santander Spain

 

lunes, 18 de agosto de 2014

Coleccionismo de fotografía antigua. Búsqueda de datos.

Las fotos antiguas que carecen de datos, de algunos datos, pueden ser objeto por nuestra parte de investigación para conocer todo lo referente a la fotografía y/o su historia. Cuando digo todo entiendase los más datos posibles.
La fuente básica, el punto de partida, de la búsqueda de datos sobre una foto es, hoy día, Internet. Por supuesto se debe tener un punto mínimo de partida, nombre del fotógrafo, una fecha, un lugar conocido. Muchas fotos antiguas llevan algún dato al dorso que nos puede servir si bien es cierto que también existe un elevado número de fotos de las cuales no tenemos dato alguno de partida y solo la suerte nos va a permitir identificar el lugar o el fotógrafo.
Eso sí si la foto es de fotógrafo extranjero las posibilidades aumentan mucho dado que la historia de la fotografía, la historia que está disponible en la web, es mucho, muchísimo mayor que la historia de la fotografía española en internet.
Y, como comento a continuación, no digamos nada de la información que tienen los museos cuyos contact, o "ask a librarian" funcionan entre bien y muy bien, estan conceptuados como un servicio al ciudadano.
Además no debemos olvidar que Internet se actualiza continuamente por lo que es muchas veces conveniente repetir búsquedas pasado un tiempo.
 
Ejemplos
Fotografías de Agencia de la Segunda Guerra Mundial con la inscripcion al dorso típica en un papel de un sello impreso y una pequeña comentario  sobre el hecho que recoge  la foto.
Pues bien haciendo búsquedas en Internet localicé, en primera instancia (en primera instancia después de un tiempo, ninguna búsqueda da resultado inmediato) el Imperial War Museum
Este museo tiene un archivo de fotos sobre los conflictos armados con participación inglesa del Siglo XX.

Dado que, como muchos museos ingleses y americanos, tienen un "contact" que funciona me puse en comunicación con el mismo solicitando la autoría de las fotos que yo tenía de esa Agencia.

Este contacto del museo   me indicó que, en muchos casos, si yo le facilitaba el número que figura al dorso me podría facilitar el autor de la foto, avisando de antemano que no en todas figuraba autor.
Así  lo hice recibiendo una contestación del tipo

BH 6790, New Number: H 10313

Prime Minister sees "Flying fortress"

Capt. Horton

Como se observa facilitan el número antiguo de la foto ( el que yo les remití), el nuevo numero y el autor de la fotografía.
Es curioso que las fotografias de British Official Photographs eran realizadas, en su mayoría, por oficiales del ejército, no por una unidad específica dedicada a la fotografía.
Además, como en este caso, algunas fotos estan disponibles en la web y se pueden contemplar
http://www.iwmcollections.org.uk/dbtw-wpd/exec/dbtwpub.dll 

Por último también me informaron de la existencia de una asociación inglesa de estos fotógrafos que participaron en la Segunda Guerra Mundial.
AFPU Cameramen At War

En fin que, a veces, se busca y se encuentra.

Fotografia albúmina photographer Silvester Parry Chester .Vintage albumen photo St Deiniol’s, the Parish church of Hawarden,county of Flintshire

Fotografía antigua 1916. Fiesta campestre Gruta Kirkirra Pais Vasco. Sesión de Cine El signo de la tribu. Vintage photography Spain Pais Vasco. Cinema in the cave

Otras veces los lectores dan el dato de la foto.

Fotografía antigua La Penilla. Cantabria.

Fotógrafo Hermes. Fotografía antigua Diagosto. La Alberca. Salamanca. Vintage photography procession in La Alberca Spain c. 1930

Fotografía antigua. Iglesias Románicas Cantabria. Fotógrafo Fernando Cevallos

 

“British Official photograph” photographs are divided into different series.
Each photograph has a title and a legend at the back that describes the image and a number always prefixed with a letter.
The letter/s are:

E series photographs (British Army in North Africa and the Middle East) were taken by: No. 1 Army Film and Photographic Unit
BU and B series photographs (Allied forces in North West Europe) were taken by: No. 5 Army Film and Photographic Unit

SE series (Allied forces in South East Asia) photographs were taken by: No. 9 Army Film and Photographic Unit

Use the form below to contact our staff. Please give us a day or two to respond. Thank you!

viernes, 15 de agosto de 2014

Fotografía M. Castillo Sevilla.Retrato de pareja

http://3.bp.blogspot.com/-qYZS6Gaka7I/UJJLeHBu-9I/AAAAAAAAJ1A/U6wZlGle67c/s320/Image00011.jpg

Retrato de estudio del fotógrafo Miguel Castillo. Lleva la indicación de estar realizada cuando tenía su estudio en la calle Sierpes 45 ( anteriormente tuvo otro en la misma calle en el número 30) de Sevilla lo que nos permite aproximar la fecha de la foto hacia 1890-1900.
Destaca Miguel Castillo por ser uno de los primeros fotógrafos que se dedicaba a hacer ampliaciones de fotos.
La otra cosa a mencionar en la historia de su actividad fueron sus trabajos con la familia Montpensier, de hecho algunas de sus fotos llevaban dicha indicación: Miguel Castillo: fotógrafo de SS.y MM. y los srnos. Infantes Duques de Montpensier.
En esta foto, como en muchas de la época podemos contemplar que la posición del varón es dominante a la hora de posar, en este caso sentado y la mujer, de pie, esta detras.

 

miércoles, 13 de agosto de 2014

Museos. Archivos digitales de descarga libre. Free download images. Te Papa New Zealand’s national museum

Los museos del mundo incorporan, cada vez con mas frecuencia, el servicio de descarga libre de sus fondos.
Uno de estos es el Museo Nacional de Nueva Zelanda.
Muchos museos españoles deberían ir incorporando este servicio......

 

Te Papa is New Zealand’s national museum, renowned for being bicultural, scholarly, innovative, and fun. Our success is built on our relationships with and ability to represent our community.
Our collections span five areas: Art, History, Pacific, Māori, and Natural Environment. Our exhibitions are interdisciplinary and interactive, and we have dynamic events and education programmes.

 

Collections Online

NEW! Over 30,000 images available for download and re-use in high resolution.
Find out more on our blog or search for downloadable images below.
Collections Online has information on over 500,000 artworks, objects and specimens from Te Papa’s collections, from dinosaur teeth to contemporary art, as well as information on people, places, topics, species, and research from our curators.

Objects 1792

Displaying 1-12 objects out of 1792 for Photographs

http://2.bp.blogspot.com/-ULGIKao_szU/U-r2PEgYT_I/AAAAAAAAxd4/7OhNMTFv-KU/s1600/MA_I249703.4168x3024.jpg
http://collections.tepapa.govt.nz/Object/1187914


Title

Nelson

Production

Muir & Moodie (photography studio), 1904, Dunedin
Unknown (photographer), 1904, Nelson

Medium summary

black and white photography, albumen silver print

Materials

silver bromide, albumen, printing-out paper

Classification

black-and-white prints, vintage prints, albumen prints, townscapes

Technique

photography, black-and-white photography, printing-out

Dimensions

Image:
Support:
Secondary Support: 230mm (Height) x 310mm (Width)

Format

whole plate (1/1)

Registration number

O.036716

 

martes, 12 de agosto de 2014

Fotografía Antigua Albúmina Giacomo Brogi. Florencia. Vintage albumen photo Firenze Giacomo Brogi



http://4.bp.blogspot.com/-FXCjn-kHbWM/Uup2I4AG5wI/AAAAAAAAnHA/mlAiAlH6_-s/s1600/DSC_0001Firenze+Panorama+preso+dall+monte+alle+croci+Brogi.JPG

Firenze Panorama preso dall monte alle croci Brogi
Giacomo Brogi empezo como fotografo en 1856.
Tuvo su primer estudio "Giacomo Brogi Fotografo" en 1860 en Via Tornabuoni en Florencia.
En 1862, viaja a Palestina publicando un album con vistas como resultado del viaje.
En 1863 empieza a retratar objetos artísticos de variado tipo.
Tuvo el estudio, posteriormente, en 15 Lungarno alle Grazie y despues en 79 Corso di Tintori.
http://1.bp.blogspot.com/-gvcWaMmm-BI/Uup2TCiNRnI/AAAAAAAAnHI/3N7wRgGh81g/s1600/DSC_002+Firenze+Palazzo+Pitti+eretto+sui+designi+di+Brunellesco+Brogi.JPG
 Firenze Palazzo Pitti eretto sui designi di Brunellesco Brogi

Victor Manuel I le concedio el titulo de "Fotografo del Emperador"
Brogi extendio  su establecimento  a diferentes ciudades de Italia abriendo sucursales en
Roma en 419 Via del Corso.
Napoles en 61 Piazza dei Martini
Siena  en 6 via Cavour
Sus trabajos fotograficos se van a vender en Francia a traves de Adolphe Giraudon en su establecimiento de la calle Bonaparte de Paris.
En 1879 y 1880 realiza una serie de fotos de Pompeya.
Poco despues su hijo Carlo empieza a trabajar en el estudio.
Gana un premio en Melbourne con sus fotos de arquitectura
Poco tiempo despues fallece siguiendo con el estudio su hijo Carlo incorporandose despues su hermano Alfredo.
El estudio pasa diferentes visicitudes, entre ellas la perdida de gran parte de su material en el desbordamiento del rio Arno y, finalmente en 1988 pasan al Museo Alinari

http://4.bp.blogspot.com/-zWviEfD7zc0/Uup2rsUQ8II/AAAAAAAAnHQ/VxIz19ICpB0/s1600/DSC_0004+Firenze+Campanile+di+Giotto+Brogi.JPG

 Firenze Campanile di Giotto Brogi

Getty Edu

Giacomo Brogi (1822–1881), an Italian engraver based in Florence, became one of the most renowned photographers of that city. He learned photography from the scientist Tito Puliti and in 1856 opened a studio with an unknown partner. In 1859 or 1860 he established his own studio, specializing at first in portrait photography. Brogi soon began to produce views and other subjects, and in 1863 he published his first catalog. His business eventually expanded to include studios and associates throughout Italy. Brogi was a founder and the first vice president of the Italian Photographic Society.

Musee d' Orsay

Ver Italia y morir: fotografía y pintura en la Italia del siglo XIX


.........Los fotógrafos de esta época adoptan el proceso del negativo vidrio al colodión y del positivo sobre papel albuminado, de un uso más fácil que el daguerreotipo o el calotipo. Proliferan entonces en las grandes ciudades, talleres cuya producción estaba ante todo destinada a los turistas. Carlo Naya en Venecia, los hermanos Alinari en Florencia, Robert MacPherson y Gioacchino Altobelli en Roma, Giorgio Sommer y Alphonse Bernoud en Nápoles, por citar solo los más célebres, proponen a los aficionados imágenes-recuerdos: vistas de conjunto de las ciudades, monumentos, obras maestras de los museos..........

Las fotos de Brogi se encuentran en todos los museos del mundo y son, relativamente, fáciles de encontrar en el mercado.
Su calidad media es alta, sin llegar a genio, pero consigue muchas veces fotos bonitas de lugares especiales por su arquitectura o su belleza paisajística.

Exhibition Archive Photographic Recollections: Ancient and Islamic Monuments in the Near East 1850-1880   - Some of the photographers featured, such as James Robertson, Felix Bonfils and Wilhelm Hammerschmidt, settled and established studios in Istanbul, Beirut or Cairo, to deal directly with the increasing numbers of travellers to the area. Other photographers, like Francis Frith, Frank Mason Good, Giacomo Brogi and Francis Bedford, undertook extensive and laborious expeditions to acquire their negatives, which they sold to the home market from catalogues, or, in the case of the Italian Brogi and the English Bedford, published in magnificent albums-----

Cataloghi e collezioni digitali delle biblioteche italiane: brogi

http://www.photomuseum.es/revista2.pdf

 

sábado, 9 de agosto de 2014

Fotografía antigua Segunda Guerra Mundial Spitfire and V2.Photo WWII British Official Photograph. Spitfire

http://2.bp.blogspot.com/-hHcmL6TFVVE/T2dg_H_JVTI/AAAAAAAAEvs/OusHHazLSdw/s320/IMG_0004.jpg
Fotografia antigua Segunda Guerra Mundial

Esta foto, casi abstracta muestra un hecho poco conocido de la Segunda Guerra Mundial. Cuando Alemania empezó a lanzar las bombas volantes, las V2, los aviadores ingleses descubrieron un medio, de altísimo riesgo, para evitar que impactasen en las ciudades, Londres especialmente.
Situaban el avión, normalemente el Spitfire a la altura de la bomba volante ( cohete dirigido diríamos hoy). Colocaban su ala bajo el ala de la bomba y con un suave, suavísimo movimiento, la movían oscilando cambiando así  su dirección, impidiendo  que impactaran su destino.
La verdad es que esta foto la compré por "abstracta", siendo muy real, y en recuerdo de los tebeos "Hazañas bélicas" de Boixcar donde esta acción figuró en varias historietas

Wikipedia

Hazañas Bélicas fue una serie de historietas bélicas creada por Boixcar en 1948 y desarrollada por él y otros autores (Josep Maria Sánchez Boix, Vicente Farrés, Alan Doyer, Alex Simmons, Eugenio Sotillos, etc.), además de los entintadores José Martínez Piles y José Martínez, para Ediciones Toray. El denominado "estilo Boixcar" lo convirtió en uno de los cómics españoles más influyentes de la historia, gozando además de múltiples reediciones.

Al dorso la foto tiene un papel con el texto siguiente:

British Official Photograph.

Air Ministry Photograph
In a case a Spitfire pilot seeing that a flying bomb appeared to be about to fall on a gun site, dived underneath the bomb and turned it off its course. These photographs taken from the ground show a Spitfire approaching, closing in on, an finally tipping over a flying bomb


.......One of the unorthodox yet highly effective ways of destroying flying bombs for R.A.F Fighter Commands pilots to touch them over with the wingstips of their machines. On first contact with the V.I. the tempest and the Spitfire pilots often suffered damage through the explosion of the bombs in the mid air. No record of the number of kills made in this way has been kept, but it is known that the figure was high.
In on the case a Spitfire pilot seeing that a flying bomb appeared to be about to fall on a gun site, dived underneath the bomb and turned it off its course.
This photograph taken from the ground show a Spitfire approaching, closing it on and finally tipping over a flying bomb......

 

viernes, 8 de agosto de 2014

Exposiciones para ver. García Alix Autorretrato. Círculo de Bellas Artes

Hoy me atrevo a recomendar una exposición que no he visto todavía 

Alberto García-Alix. Autorretrato

PHE 14.

La razón es que si bien no he visto las fotos de esta exposición sí he visto bastantes autorretratos de García Alix en exposiciones anteriores.

Nos encontramos ante uno de los grandes retratistas, fotógrafos, españoles del siglo XX  y del siglo XXI. Además, en mi opinión, el mejor en el autorretrato, ejercicio fotográfico no tan fácil como pueda pensarse pues exije un desdoblamiento del fotógrafo ya que coloca al mismo nivel al retratista y al retratado. En esta lucha se pierden muchas batallas. Siempre la persona se coloca en el mejor ángulo posible según ella que, por supuesto, no suele coincidir con la mejor pose que ve el fotógrafo en ese momento y lugar.

De hecho son, relativamente, pocos los fotógrafos que tienen una serie tan grande de autorretratos, personalmente solo me viene a la memoria en este momento:
Robert Mapplethorpe Portfolio of Self Portraits.

http://www.mapplethorpe.org/portfolios/self-portraits/ 

García Alix no tiene ningún pudor en retratarse lo que facilita la labor del fotógrafo García Alix. De hecho se trata a sí mismo como trata a cualquier otro personaje y ahí radica el valor de su autorretrato:se muestra tal cual es en el momento de cada foto.

Ahora bien si vemos sus paisajes, especialmente los que hizo sobre Asturias -Exposición Miradas de Asturias "Patria Querida"-vemos que no se encuentra igual de cómodo, ahí sus fotos son mas estandar, visiones habituales de sitios conocidos.

Alberto Garcia Alix. Entrevista

Alberto García Alix Premio Photoespaña 2012

Exposición Garcia-Alix . Museo Reina Sofía Madrid. 2008

Ministerio de Cultura. Promoción de arte.La mirada en el otro

Miradas 2 - Alberto García-Alix, Miradas 2 online

ALBERTO GARCÍA-ALIX. PATRIA QUERIDAProyecto de mecenazgo de la Fundación María Cristina MasaveuEXPOSICIÓN DE FOTOGRAFÍA

 

 

jueves, 7 de agosto de 2014

Foto antigua retrato de caballero. Fotógrafo H. Gautier.Carte de visite Spain. Photographer H.Gautier

http://1.bp.blogspot.com/_sVWrJPLFudU/TKizQsc0YjI/AAAAAAAADG4/8ofK8-Ftoqo/s320/h.+gautier.jpg



Fotografía, carta de visita, del fotógrafo Heraclio Gautier de Madrid.

Representa un señor sentado y mirando directamente a la cámara mientras se apoya  en un mueble-peana para mantener la posición mientras le hacen la fotografía. En dicha peana se pone, cabeza abajo, una alta chistera que llena el vacío espacial  de la foto y además marca la importancia económica de la persona retratada.

http://3.bp.blogspot.com/-0Nr7eaCk7tg/T9xaymvdzLI/AAAAAAAAFsk/vecRp86SEhI/s320/IMG_0002.jpg 




Dorso de la foto. Estudio calle Espoz y Mina nº 5 pral. derecha







De este fotógrafo no he conseguido más datos que ser citado en el libro  de Publio López Mondejar " 150 años de la fotografía en España".
Sobre los gabinetes fotográficos de España en el siglo XIX se puede ver 

http://4.bp.blogspot.com/-_1VV4TWLM5M/T9xa5rQWNdI/AAAAAAAAFss/oadh0UQpYPg/s320/IMG_0003.jpg


 

martes, 5 de agosto de 2014

La voz de la imagen. Excelente serie de RTVE. Publio López Mondéjar.

Excelente la serie realizada para RTVE sobre fotógrafos actuales bajo la dirección de Publio López Mondéjar. Para aprender de la difícil sencillez que nos transmiten varios de nuestros grandes fotógrafos.

La Voz de la imagen

Uno de los mayores estragos producidos por el desapego oficial por la fotografía ha sido la ausencia absoluta de testimonios orales de nuestros grandes fotógrafos sobre su trabajo.
En el tiempo presente, los protagonistas de la historia fotográfica española han ido desapareciendo, sin que nadie se haya interesado por recoger sus recuerdos personales y profesionales, privándonos así de un formidable caudal de conocimientos, absolutamente indispensable para los historiadores y para todas las personas interesadas en el lenguaje fotográfico y en la propia realidad social, laboral, política y cultural en el que éste se desarrolló.

 

Destacables son todos los capítulos pero, como homenaje al  fotógrafo de pueblo, destacaría la de Virxilio Vieitez

Recordar también aquí la otra serie de RTVE sobre fotografía
La mirado fotográfica

 

domingo, 3 de agosto de 2014

Fotografía Agencia Usis. Rayo Láser 1967

 

http://3.bp.blogspot.com/-uwBdQj3qdy4/U5844DWaawI/AAAAAAAAvCo/NkaoIXr0SyQ/s1600/IMG_0003.jpg
Science Laser
Una varilla de rubi sintetico-en el centro- corazon del tipo mas comun de laser, brilla mientras se proyecta luz ordinaria a traves del tubo de vidrio que la rodea. La luz excita y amplifica los atomos muy apretados del rubi, produciendo un haz luminoso estrecho que no se parece a ninguna luz conocidad. Los atmos excitados emiten rayos coherentes de la misma longitud que viajan en la misma direccion. El laser de rubi produce una luz reprentina que puede recorrer grandes distancias sin ensancharser


Recientemente ante una consulta sobre esta Agencia he realizado una búsqueda y he conseguido identificar a esta Agencia como U.S. Information Service (USIS).
Esta Agencia fue creada por el Presidente Roosevelt en 1942:

June 1942 — President Roosevelt establishes the Office of War
Information; its overseas component becomes the U.S. Information
Service (USIS) in many countries. The Voice of America (VOA) comes under the Office of War Information and broadcasts in 27 languages. 

En el documento que se adjuntaes muy interesante de leer para comprender la importante labor que tiene la información en la sociedad del siglo XX y , sobre todo, para saber, entender el poder de la información que no ha hecho mas que crecer con la aparición de internet, pero que ya era ampliamente utilizado en el siglo XX sobre todo en su segunda mitad.


 The United States Information Agency
A Commemoration

 se relata su trabajo como Agencia de Informacion de Estados Unidos, para publicitar y servir de información de la actividad de Estados Unidos y la actividad que USA haca en otros paises, como por ejemplo España.
Esto hace posible que las fotos de esta Agencia Usis Photo Lab se encuentra alguna vez en el mercado y, siempre, referidas ( por lo menos las que yo he enconrado) a activididades de todo tipo de USA. Desde un telescopio hasta el trabajo en una granja de pollos.

America Weeks” in Spain

In the late 1950s, the U.S. “Containment Policy” toward the Soviet Union was in full swing. Having been forced to give up U.S. military bases in French Morocco, President Eisenhower signed base agreements with Franco’s Spain to replace the Morocco bases, despite considerable criticism from some quarters. Spain’s isolation from the World War II victors was still affecting the Spanish economy and psyche when the influx of thousands of American military and civilian personnel brought to Spain what some writers described as “a clash of cultures.”
To help Spaniards understand American policies, actions and ideas, USIS Madrid conducted a series of educational and cultural programs in towns and cities throughout Spain. These “America Weeks” included U.S. speakers, movies, exhibits and cultural events during a one-week period.
How successful the “America Weeks” were in enabling Spaniards to better understand the Americans suddenly appearing in their midst is hard to judge. However, Spain today has enjoyed many years of democracy following the Franco dictatorship, and is a member of NATO and other democratically oriented organizations, which followed the U.S.- Spanish bases agreements.


Traducción libre


Américan Week en España


A finales de 1950, l "política de contención" de los Estados Unidos  hacia la Unión Soviética estaba en su pleno apogeo. 
 Después de haber sido obligado a renunciar a las bases militares de EE.UU. en el Marruecos francés, el presidente Eisenhower firmó acuerdos de establecimientos de bases militares  con la España de Franco para sustituir a esas bases de Marruecos, a pesar de las muchas  críticas recibidas desde algunos sectores. 
El  aislamiento de España por parte de los vencedores de la II Guerra Mundial todavía estaba afectando de lleno a la economía española y la psique que se produjo en el mundo occidental cuando la afluencia de miles de personal militar y civil trajo a España lo describen algunos autores  como "un choque de culturas".
Para ayudar a los españoles a entender las políticas estadounidenses, us acciones y sus  ideas, USIS Comunidad de Madrid realiza una serie de programas educativos y culturales en  pueblos y ciudades de toda España. 

Estas llamadas "Semanas de América" ​​contaron con ponentes de Estados Unidos y llevaban el  cine, exposiciones y eventos culturales americanos  durante un período de una semana al lugar elegido 
El éxito que pudieran tener las "Semanas de América"  para permitir o facilitar a los españoles la mejor comprensión de  los americanos es difícil de juzgar. 
 Sin embargo, la España de hoy ha disfrutado de muchos años de la democracia tras la dictadura de Franco, y es miembro de organizaciones democráticamente orientados a la OTAN y otros, que siguieron a los acuerdos Unidos y España las bases.