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AGOSTO 2014
sábado, 30 de agosto de 2014
Vanderbilt Residences New York. Photographer Albert Levy PART 1
En el álbum "L' Architecture Americaine" las primeras fotos estan dedicadas a mansiones de los Vanderbilt.
Esta familia era, en el momento de realizarse las fotos una de las más ricas del mundo.
Las fotos estan documentadas en la primera hoja de dicho álbum donde indica cual es el dueño de la casa o, mejor dicho, mansión, así como el arquitecto que la diseñó.
En la primera de las casas, las Twin Houses, indica que el arquitecto era Herther Brothers pero esto no es exacto puesto que esta era una firma dedicada, en el sentido amplio de la palabra, a la decoración pero que,principalmente, diseñaba muebles. Su estudio era muy importante y trabajaba para las mayores fortunas de la época de ahí, posiblemente, que en el álbum se le cite como arquitecto.
Herter Brothers
Trained in his native Germany, Gustave Herter first rose to prominence as a cabinet maker in New York City. Soon after being joined by his younger brother Christian in 1864, the renamed firm, "Herter Brothers", began to create entire decorative schemes of astonishing opulence for the wealthiest families in America.
The Herter Brothers became the best-known interior furnishings firm in New York during the second half of the nineteenth century. German-born and trained, Gustave (1830-1898) and Christian Herter (1840-1883) opened their New York business in 1865. The Herter Brothers firm established its reputation for exquisite marquetry (decorative inlay) by furnishing the mansions of the New York elite in the popular Renaissance Revival style. Following the Civil War, several revival styles became fashionable in furniture design. The Renaissance Revival style was based loosely on the architecture of sixteenth- and seventeenth-century Italy, and often incorporated Greek, Moorish, Egyptian, and other historical motifs.
Their client list reads like a Who’s Who of Gilded Age millionaires: Vanderbilt, Morgan, and Gould of New York; Crocker, Stanford, and Huntington of San Francisco; Potter Palmer of Chicago.
Traducción libre
Formado en su país natal, Alemania, Gustave Herter primero destacó como ebanista en New York City. Poco después junto su hermano forma en el año 1864, la empresa "Hermanos Herter"
Comenzaron a crear fastuosas decoraciones para las familias más ricas de América.
Los Hermanos Herter se convirtió en la empresa más conocida de muebles de interior en Nueva York durante la segunda mitad del siglo XIX.
La empresa Hermanos Herter forjó su reputación en su exquisita marquetería (embutido decorativo) . Después de la Guerra Civil, se puso de moda en el diseño de muebles. El estilo del renacimiento estaba basado libremente en la arquitectura de los siglos XVI y siglo XVII-Italia, y con frecuencia se incorporan influencias griegas, árabes, egipcias, y otros motivos históricos.
Su lista de clientes era el "Quién es Quién" de los millonarios de la Edad Dorada: Vanderbilt, Morgan, y Gould, de Nueva York; Crocker, Stanford y Huntington de San Francisco; Potter Palmer, de Chicago.
Archivos Directorio para la historia del coleccionismo en América: Hermanos Herther
.... Los hermanos utilizaron materiales tales como madera de ébano, incrustaciones de marfil y oro, y otros dispositivos ostentosos para satisfacer los gustos de sus clientes ricos. .
....The brothers used such materials as ebonized wood, inlays of ivory and gilt, and other ostentatious devices to satisfy the tastes of their wealthy clients. French, English, and Japanese influences are evident in the furniture designs.....
Historia breve de los dueños de las mansiones representadas en estas fotos
The Vanderbilts
Vanderbilt, Cornelius, 1794–1877, American railroad magnate, b. Staten Island, N.Y. As a boy he ferried freight and passengers from Staten Island to Manhattan, and he soon gained control of most of the ferry lines and other short lines in the vicinity of New York City. He further expanded his shipping lines and came to be known as Commodore Vanderbilt. In 1851, when the gold rush to California was at its height, Vanderbilt opened a shipping line from the East Coast to California, including land transit across Nicaragua along the route of the proposed Nicaragua Canal.
After the outbreak of the Civil War, he entered the railroad field, and by 1867 he had gained control of the New York Central RR. Although his efforts to gain control of the Erie RR proved unsuccessful, Vanderbilt vastly expanded his railroad empire and by 1873 connected Chicago with New York City by rail. He amassed a great fortune.
Cornelius Vanderbilt II was a financier and philanthropist, and president of the New York and Harlem Railroad from 1886 until his death. He commissioned architect George B. Post to build a mansion at Fifth Avenue and 57th Street. John La Farge supervised the decoration of the dining and watercolor rooms. The sculptural decorations were by Saint-Gaudens, who was assisted in the project by his brother Louis, Philip Martiny, Frederick W. MacMonnies, and others.
Links:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vanderbilt_family (Wikipedia Vanderbilt Family)
http://en.wikipedia.org/wiki/Cornelius_Vanderbilt (Wikipedia Cornelius Vanderbilt)
http://en.wikipedia.org/wiki/William_Henry_Vanderbilt (Wikipedia William Henry Vanderbilt)
Twin Houses. Las casas gemelas Nueva York
.....W.H. Vanderbilt purchased the block between 51st and 52nd Streets in 1879, and the brownstones he built there were divided by an atrium that separated his residence from that of his two sons-in-law, Elliot F. Shepard and William D. Sloane. The twin houses came to be known as the “Vanderbilt Twins” or the “Triple Palace,” because the northern house was a double unit. W.H. Vanderbilt’s residence, (which he hoped would outshine Alexander T. Stewart’s extravagant, white marble palazzo on 34th Street,) showcased his art collection, which he opened to public viewing on Thursdays via invitation..........
Traducción libre
W.H. Vanderbilt adquirió la manzana comprendida entre las calles 51 y 52 en 1879, y las casas de piedra que construyó allí estaban divididos por un atrio que separaba su residencia de la de sus dos yernos, Shepard Elliot F. y D. William Sloane. Las casas gemelas llegaron a ser conocidos como los "Gemelos Vanderbilt" o el "Palacio Triple", porque la casa del norte era una unidad doble. W.H. Residencia de Vanderbilt, (con la cual él esperaba eclipsar el extravagante y blanco palacio de mármol de Alexander T. Stewart en la calle 34) ......
Sin embargo, segun bibliografía el arquitecto fue, Atwood en colaboracion con John B. Snook.
..........Architects John B. Snook and Charles Atwood designed twin houses connected by a glass atrium and entrance vestibule, and the famed Herter Brothers decorated the houses with such extravagance that Artistic Houses devoted 17 pages to its interiors upon their completion in 1883............
.....The structure, which Vanderbilt lived in for only three years until his death in 1885, took two years to build and involved an estimated 600 to 700 workers. .........
..........After opening his own practice, he was asked in 1879 by the New York decorating firm Herter Brothers to collaborate on twin houses for the Vanderbilt family in Manhattan, and it was these homes that gained him a reputation as a gifted residential architect and, no doubt, his exposure to Hunt, who was the family’s architect for much of their other work. Atwood’s position with the Herters was solidified, and he became their in-house architect for several years, working on Searles Castle, a house for the widow of railway magnate Mark Hopkins in Great Barrington, Mass ................
John Butler Snook (1815-1901)
.......The subject, a native of London, was brought to New York as a child. . Snook was architect of A. T. Stewart's department store (1846), Niblo's Garden Theatre, the Metropolitan Hotel, Grand Central Depot (1871-72), All Angel's Church (1886), and the Vanderbilt mansions on Fifth Avenue between 51st and 52nd streets. .....
The College of Saint Rose Image Collection
Se puede ver otra imagen de este edificio así como una breve historia del mismo.
The mansions pictured here once stood on the west side of Fifth Avenue between 51st and 52nd streets. The property was purchased by William H. Vanderbilt in 1879, and he commissioned the architects John B. Snook and Charles Atwood to design twin houses connected by a glass atrium and entrance vestibule. The Herter Brothers decorated the houses extravagantly. W.H. Vanderbilt and his wife lived in the southern house, while their two daughters and sons-in-law occupied the other. The mansion depicted on the right side of the image was also commissioned by W. H. Vanderbilt, and designed by Richard Morris Hunt in 1881. It was demolished in 1926.
Architect: Herter Brothers
Owner: William H. Vanderbilt residence
Vista general de las dos casas una imagen del Nueva York de una época de gran desarrollo en este tipo de edificaciones donde los arquitectos tratan de traer a Estados Unidos la magneficiencia de los edificios europeos. Muchos de estos arquitectos pasaron por la escuela de arquitectura de París considerada como una de las mejores del mundo en ese momento
Architect: George Browne Post
Owner: Cornelius Vanderbilt residence
Fotografía donde podemos vemos la entrada principal de la casa de Cornelius Vanderbilt. No es demasiado frecuente observar, en una misma foto, algún obrero trabajando mientras parece posar ,mirando a la cámara, el que pudiera ser uno de los arquitectos de la firma
Architect: George Browne Post
Owner: Cornelius Vanderbilt residence
Esta foto, más bonita que la anterior, nos muestra una vista general del edificio, ya muy avanzada su obra, aqui, a diferencia de la foto anterior, el protagonista es, tanto el edificio como los obreros.
Destacan estas fotos por su excelente estado de conservación
Architect: Herter Brothers
Owner: William H. Vanderbilt residence
Esta foto muestra los pisos elevados del edificio donde podemos ver la geometría que predomina en la fachada, los altos ventanales de las plantas principales y lo que parece ser una terraza superior con balconada.
Architect: George Browne Post
Owner: Cornelius Vanderbilt residence
Cornelius Vanderbilt II House
The home of Cornelius Vanderbilt II and his wife, Alice Gwynne, was the largest of the several Vanderbilt family residences that dotted Fifth Avenue. The imposing French Château–style mansion was one of only three houses on Fifth Avenue to take up an entire block-front (the other two were the Carnegie and Frick residences).
Originally built in 1879–1883, the house was enlarged and redesigned just ten years later by architect George B. Post in consultation with his former teacher, Richard Morris Hunt.
Its grand facades graced Fifth Avenue between 57th and 58th streets, and the length of Grand Army Plaza along 58th Street. No less fashionable than the mansion it replaced, the Bergdorf Goodman department store was erected on this site in 1928
Architect: George Browne Post
Owner: Cornelius Vanderbilt residence
Ampliación-detalle de la foto anterior
Architect: George Browne Post
Owner: Cornelius Vanderbilt residence
Ampliación-detalle de la foto anterior
Architect: Richard Morris Hunt
Owner: William K. Vanderbilt residence
William Kissam Vanderbilt, W.H.’s son, bought the next building site up Fifth Avenue at the northwest corner of 52nd Street, where he built his house designed by Richard Morris Hunt between the years of 1879-1883. William K. Vanderbilt’s home was considered an exquisite architectural work, and at the time, was considered behind only the U.S. Capitol and Boston’s Trinity Church, as one of the best buildings in the country. On nearby 57th Street, stood the home of Cornelius Vanderbilt II, (also W.H.’s son,) which began in 1880 and was later enlarged in 1894 after designs by George B. Post. In addition, at 680 and 684 Fifth Avenue, were the homes of W.H. Vanderbilt’s other two married daughters, Mrs. William Seward Webb and Mrs. Hamilton McKown Twombly.
Architect: Richard Morris Hunt
Owner: William K. Vanderbilt residence
Ampliación de la foto anterior
Detalle de la pagina del álbum "L' Architecture Americaine" mostrando como figuran los datos de las fotos
PLANCHE |
ARCHITECT |
OWNER, BUILDING |
LOCATION |
DATE |
1 |
Herter Brothers |
William H. Vanderbilt residence |
New York, New York |
1880 - 1884 |
2 |
Herter Brothers |
William H. Vanderbilt residence |
New York, New York |
1880 - 1884 |
3 |
G. B. Post |
Cornelius Vanderbilt residence |
New York, New York |
1879 - 1882 |
4 |
G. B. Post |
Cornelius Vanderbilt residence |
New York, New York |
1879 - 1882 |
5 |
G. B. Post |
Cornelius Vanderbilt residence |
New York, New York |
1879 - 1882 |
6 |
R. M. Hunt |
William K. Vanderbilt residence |
New York, New York |
1879 - 1881 |
L'Architecture americaine
THE EDITION
This book belongs to a "serie" of three photo albums, each one with forty photos:
This is the second one, Private Urban Residences. (See the owners)
These albums were used by Architecturial firms as visual resources.
The book was edited by Andre Daly fils et Cie. This firm edited architectural books as its main issue.
The book was published in 1886.
I don' t know how many copies were printed. I only know that the Library of Congress owns the Private Urban Residences and Suburban Homes;
The University of Winsconsin owns Suburban Homes; and Architektur Sammlung of the Technische Hochschule in Munich owns the three series.
ssssssssssssssssss
Albert Levy. The photographer
- Leading french photographer : "Contestating images (Photography and the World's Columbian Exposition)", by Julie K. Brown (The University of Arizona Press. Tucson & London). Pag. 153. ( notes to pages 93-96). 'The response by the Ways and Means Committee of the Chicago Board to Sir Henry Trueman Wood, British Commissioner to the Fair, was reproduced along with a letter by Albert Levy, a leading french photographer, protestating the imposition of such regulations. "Photographing at the Chicago Exhibition" American Photographer 5 ( March 1893): 135; see also A. N., "The Possibilities of the World's Fair" Photo Beacon 5 (Feb 1893): 47-49'
- Photographer active circa 1870's 1880's (4). In this reference he is identified as "american photographer".
- Photographer active from 1870's to 1890's. Active in New York in 1876 and in France in 1880's-1890's (1).
- The older picture I have found by Albert Levy has the date 1905: "Ancienne et nouvelle Mairie d'Asnières" (3)
- He has a catalogue with all his work until 1887 with 2500 titles. (3)
Studies/shops:
- He had the following studies in New York
- A study in 77 University Place, NY in 1870-1878 (23)
- A study in 4 Bond Street, NY in 1880 (2)
- A study in 34 1/2 Pine Street, NY in 1887 (3).
- At the same time he also had a study in France, 19 rue de la Chaussée-d'Antin, Paris (3).
- The Bibliothèque Nacionale de France also has another reference in 1901: "22 janvier 1901, A. Lévy, 4 av. Pinel, Asnières" (3)
He is also referenced as bookseller (2).
Manufacturer:
Albert Levy is referenced as the photographer who began the manufacture of the gelatin dry plates in 1878. All references can be found in the book Photography and the American Scene. A social history (1839-1889) by Robert Taft. See and (8) for full text.
"Photography and the American Scene. A social history (1839-1889)" by Robert Taft. New York, Dover, 1964. 'He (John Carbutt) was preceded in this effort, as far as I can definitely ascertain, only by Albert Levy of New York, who began the manufacture of gelatin dry plates in 1878'. Page 371.
(6) - "Photography and the American Scene. A social history (1839-1889)" by Robert Taft. New York, Dover, 1964. 'Mention of the Levy dry plates and cameras can be found in Philadelphia Photographer v.16, p. 95 (1879). As the notice appears early in 1879 and states that Levy is well known for his dry plates, it is quite evident that he was making them as early as 1878 and possibly sooner.' Here is described where Taft found the reference. Page 503.
(7) - "Photography and the American Scene. A social history (1839-1889)" by Robert Taft. New York, Dover, 1964. 'In fact the earliest manufacturers of dry plates (Levy and Carbutt) sold their products rather largely to amateurs. Early in 1879, Levy followed up his plates with a small camera designed for amateurs trade. This was described as “a unique little camera for dry plates- and he (Levy) offers camera and lens for $12.00 for plates 4x5 inches: For this sum a half a dozen plates, developer, pyro, and hypo are included, with full instructions for working the same". The following year T.H Blair of Chicago place on the market a camera for “amateurs photographers, college boys and artists “ which became well known.'. Page 375.
Albert Levy is also identified as "early competitor of Eastman, NYC" (9). This reference relates also to the book by Robert Taft (10).
Editor:
The Bibliothèque Nacionale the France (2) and the Avery Architectural and Fine Arts Library (20) own a catalogue of 2500 titles by Albert Levy as editor in New York and Paris for Architectural photography.
Architect
There are some references that describe Albert Levy as an architect (11).
"In its 120 unusually fine photographs this book is a rare, contemporary look at Architecture in America in the 1870`s and 1880`s. It surveys a wide range of notable and curious examples of and interiors, concentrating on the architecture and architects of New York, Boston and Chicago. Originally published in Europe in 1886, it was one of the earliest and mos diversified studies of American architecture in th nineteenh century, an d perhaps the first recognition in Europe of the new forces emerging in American Architecture"
The photos neither have a number nor a signature to identify the photographer. However, the research done by the authors of this book demonstrates the photographer is Albert Levy. The Library of Congress of the United States also confirms this fact.
Nowadays, we can also confirm that these photos are part of the 673 photos from the United States included in "Albert Levy's Photographic Series" as we find out in Levy's Catalogue (3). In this case we have to highlight that the photos of the photographic series have a number which correspond to the one in the catalogue. These photographic series identify Albert Levy as the photographer.
Having a look at some of the photos of "Albert Levy's Architectural Photographic series" (see the HALIC archive of the Art Institute of Chicago in the web for more photos by Albert Levy (look for "Levy")) we can find that some of them are in "L'Architecture Americaine", which indicates that this album may be a collection of the "best of photographic series" to show his work in Europe (because the editor is French). As this album was edited in 1886 (19), some of the dates of the photographic series above could not be correct.
1 portfolio 2 leaves of text, 50 leaves of plates, 41 cm.
Title on leaf 1 : Constructions nouvelles: Maisons de rapport, hotels prives: album photographique.
Albumen silver print 36 photographs.
Title on leaf 2 Constructions nouvelles: Cyanotypes 50 photographies par Albert Levy
Paris E. Ducher. Libraire Editeur (between 1885-1895?)
Holders of Albert Levy photos:
See below the complete list of vintage houses of the United States by Albert Levy in the Art Institute of Chicago:
Residence |
City |
State |
Architect |
Albert Levy' data |
Appleton, Thomas G., Residence |
Newport |
Rhode Island |
Hunt, Richard Morris |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 209 |
Baldwin, C.H., Residence |
Newport |
Rhode Island |
Potter and Robinson |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 154 |
Bishop, H.R., Residence |
New York City |
New York |
Clinton, Charles W. |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 72 |
Boylston Block |
Boston |
Massachusetts |
Wight, P.B. (Peter Bonnett) |
Albert Levy, photographer |
Bradstreet Merchantile Agency |
Boston |
Massachusetts |
Unknown |
Albert Levy, photographer |
Broadway and Exchange Place |
New York City |
New York |
Unknown |
Albert Levy, photographer |
Bryant and Stratton School |
Boston |
Massachusetts |
Unknown |
Albert Levy, photographer |
Casino, The |
Newport |
Rhode Island |
McKim, Mead & White |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 201 |
Casino, The |
Newport |
Rhode Island |
McKim, Mead & White |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 168 |
Baldwin, C.C., Residence,Chateau Nooga |
Newport |
Rhode Island |
Post, George Browne |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 156 |
Church of the Covenant |
Boston |
Massachusetts |
Upjohn, Richard |
Albert Levy, photographer |
Collegiate Dutch Reformed Church |
New York City |
New York |
Smith, W. Wheeler |
Albert Levy, photographer |
Drayton, J. Coleman, Residence |
New York City |
New York |
McKim, Mead & White |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 73 |
Girard Life Insurance Annuity and Trust Company |
Philadelphia |
Pennsylvania |
Unknown |
Albert Levy, photographer |
Guernsey Building |
New York City |
New York |
Hunt, Richard Morris |
Albert Levy, photographer |
Higginson, Francis Lee, Residence |
Boston |
Massachusetts |
Richardson, Henry Hobson |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 33, No. 744 |
Hutchinson, William J., Residence |
New York City |
New York |
Post, George Browne |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 273 |
Kent, Sidney A., Residence |
Chicago |
Illinois |
Burnham and Root |
Albert Levy, photographer |
Montgomery Building |
Boston |
Massachusetts |
Cummings and Sears |
Albert Levy, photographer |
Office Building |
Troy |
New York |
Post, George Browne |
Albert Levy, photographer |
Country House No.1 |
Beverly |
Massachusetts |
Unknown |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 200 |
Residence |
Unidentified |
Unidentified |
J.W. Taylor |
Albert Levy, photographer |
Residence 38th St. near Madison Ave. |
New York City |
New York |
Ware and Van Brunt |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 1, No. 147 |
Residence 55th St. near Fifth Ave. |
New York City |
New York |
Haight, Charles Coolidge |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 1, No. 133 |
Residence House No. 4 12 Fairfield St. |
Boston |
Massachusetts |
Cabot and Chandler |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 1, No. 162 |
Residence 68th St. and Park Ave. |
New York City |
New York |
Harney, George E. |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 1, No. 146 |
Residence House No. 3 |
Boston [Back Bay] |
Massachusetts |
Lewis, W. Whitney |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 1, No. 172 |
Residence Country House No. 1 76 High St. |
Brookline |
Massachusetts |
Luce, Clarence S. |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 175 |
Residence Country House No. 1 |
Boston [Jamaica Plain] |
Massachusetts |
Stephenson, H.M. |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 192 or 194 |
Residence No. 9 |
Boston [Dorchester] |
Massachusetts |
Unknown |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 178 |
Residence Country House No. 1 76 High St. |
Brookline |
Massachusetts |
Luce, Clarence S. |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 176 |
Residence Country House No. 3 101 Forest Hill St. |
Boston [Jamaica Plain] |
Massachusetts |
Emerson, William Ralph |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 184 |
Residence House No. 4 135 St. |
Boston [Back Bay] |
Massachusetts |
Cabot and Chandler |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 61 |
Residence No. 7 1 Melville Ave. |
Boston [Dorchester] |
Massachusetts |
Cabot and Chandler |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 204 |
Residence Country House No. 4 |
Boston [Jamaica Plain] |
Massachusetts |
Stephenson, H.M. |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 189 |
Residence House No. 1 |
Boston [Back Bay] |
Massachusetts |
Peabody & Stearns |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, image 56 |
Residence Country House No. 2 |
Boston [Jamaica Plain] |
Massachusetts |
Stephenson, H.M. |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 182 |
Residence Country House No. 2 |
Boston [Jamaica Plain] |
Massachusetts |
Stephenson, H.M. |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 183 |
Residence 340 [next door to] |
Boston |
Massachusetts |
Allen and Kenway |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 62 |
Residence House No. 2 |
Boston [Back Bay] |
Massachusetts |
Cummings and Sears |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 58 |
Residence No. 7 1 Melville Ave. |
Boston [Dorchester] |
Massachusetts |
Cabot and Chandler |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 203 |
Residence 311 Saint Paul St. |
Baltimore |
Maryland |
Cassel, Charles E. |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 60 |
Country Residence |
Beverly |
Massachusetts |
Cabot and Chandler |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 206 |
Residence |
Newport |
Rhode Island |
Luce, Clarence S. |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 202 |
Residence 912 St. |
Washington |
District of Columbia |
Gray and Page |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 64 |
Residence 487 St. ? |
Unidentified |
Unidentified |
Unknown |
Albert Levy, photographer |
Residence |
Cleveland |
Ohio |
Peabody & Stearns |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 33, No. 768 |
Residence Madison Avenue |
New York City |
New York |
Kendall, Edward Hale |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 68 |
Residence 724 Fifth Ave. |
New York City |
New York |
McKim, Mead & White |
Albert Levy, photographer |
Residence House nº 2 |
Newport |
Rhode Island |
Unknown |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 191 |
Residence Fifth Avenue |
New York City |
New York |
Kendall, Edward Hale |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 71 |
Residence |
Chicago |
Illinois |
Unknown |
Albert Levy, photographer |
Residence 724 Fifth Ave. |
New York City |
New York |
McKim, Mead & White |
Albert Levy, photographer |
Residence Country House nº 2 Pride's Crossing |
Beverly |
Massachusetts |
Cabot and Chandler |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 180 |
Residence Country House No.1 Pride's Crossing |
Beverly |
Massachusetts |
Unknown |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 199 |
Residence Country House No.1 Pride's Crossing |
Beverly |
Massachusetts |
Unknown |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 198 |
Residence with store on ground floor |
Boston [Dorchester] |
Massachusetts |
Lewis, W. Whitney |
Albert Levy, photographer |
Residences Walnut St. |
Philadelphia |
Pennsylvania |
Chandler, Theophilus Parsons, Jr. |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 63 |
Residences Fifth Avenue |
New York City |
New York |
Lamb & Rich |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 66 |
Residences 10 W. 54th St. |
New York City |
New York |
Robertson, R.H. |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 271 |
Residences 32 75th St. |
New York City |
New York |
Kendall, Edward Hale |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 276 |
Residences 68th St. |
New York City |
New York |
Unknown |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 79 |
Residences Madison Ave. [possibly at E. 67th St.] |
New York City |
New York |
Lamb & Wheeler |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 70 |
Residences 69th St. |
New York City |
New York |
Ware, James E. |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 59 |
Residences Fifth Avenue |
New York City |
New York |
Lamb & Rich |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 67 |
Residences 10 W. 54th St. |
New York City |
New York |
Robertson, R.H. |
Albert Levy, photographer |
Residence Goelet, Robert and Ogden, Residences |
New York City |
New York |
Kendall, Edward Hale |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 275 |
Residences Fifth Avenue |
New York City |
New York |
Robertson, R.H. |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 69 |
Residences 50 54th St. |
New York City |
New York |
Robertson, R.H. |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 272 |
Roosevelt, Theodore, Sr., Residence 6 W. 57th St. |
New York City |
New York |
Sturgis, Russell |
Albert Levy, photographer |
Rowhouses State St. or Hudson Ave. |
Albany |
New York |
Fuller and Wheeler |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 57 |
Sard, Grange, Jr., Residence 397 State St. |
Albany |
New York |
Richardson, Henry Hobson |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 33, No. 759 |
Stables |
Newport |
Rhode Island |
Hunt, Richard Morris |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 208 |
Stables Country House No.1 Pride's Crossing |
Beverly |
Massachusetts |
Unknown |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 2, No. 197 |
Store Building Babcock, John B., and Co. Building |
Boston |
Massachusetts |
Thayer, S.J.F. |
Albert Levy, photographer |
Store 39-47 |
Boston |
Massachusetts |
Unknown |
Albert Levy, photographer |
Temple Court 119-129 Nassau St. and 5 Beekman St. |
New York City |
New York |
Sillman and Farnsworth |
Albert Levy, photographer |
Tilden, Samuel J., Residence 15 Gramercy Park |
New York City |
New York |
Vaux & Radford |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 274 |
Trinity Church, Rectory 233 Clarendon St. |
Boston |
Massachusetts |
Richardson, Henry Hobson |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 1, No. 166 |
Trinity Church, Rectory 233 Clarendon St. |
Boston |
Massachusetts |
Richardson, Henry Hobson |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 1, No. 157 |
Vanderbilt, Cornelius, II, Residence |
New York City |
New York |
Post, George Browne |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 77 |
Vanderbilt, Cornelius, II, Residence f Fifth Ave. and 57th St |
New York City |
New York |
Post, George Browne |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 7 |
Vanderbilt, William Henry, Residence Vanderbilt Twins |
New York City |
New York |
Trench & Snook,Atwood, Charles B. |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 65 |
Vanderbilt, William Henry, Residence Vanderbilt Twins |
New York City |
New York |
Trench & Snook,Atwood, Charles B. |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 74 |
Vanderbilt, William K., Residence,660 Fifth Ave. at 52nd St. |
New York City |
New York |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 75 |
|
Vanderbilt, William K., Residence,660 Fifth Ave. at 52nd St. |
New York City |
New York |
Hunt, Richard Morris |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 16, No. 76 |
Wall Street Orient Insurance Company Building |
New York City |
New York |
Thorp, Alfred,Clinton and Pirsson |
Albert Levy, photographer |
Wall Street Queens Insurance Company Building |
New York City |
New York |
Clinton and Pirsson, Post, George B. |
Albert Levy, photographer |
Winans, Ross R., Residence 1217 Saint Paul St. |
Baltimore |
Maryland |
McKim, Mead & White |
Albert Levy's Architectural Photographic Series, Series 33, No. 757 |
In this catalogue, with 2500 titles, we can find the following information:
Catalogue de Photographies D`Architecture
Européenne & Américaine
Ancienne et Moderne
Extérieurs
Intérieurs
Sculptures
Meubles
Décorations
Etc., Etc
Albert Levy
19,rue de la Chausee-d`Antin 19
Paris
34 ½ Pine Street
New York
Janvier 1887.
Je réclame pour ma collection de photographies, aujourd`hui composée de plus de 2500 sujets différents, et qui s’augmentera progressivement :
1º La bon choix des sujets ;
2º La qualité et la finesse des détail ;
3º Une conservation indéfinie ;
4º L`uniformité de grandeur
5º Le prix modéré
********************************************
Reproductions de toutes sortes de commande :
extérieurs, intérieurs,
meubles, sculptures, etc., etc., dessins d’architectes, etc.,
reproductions au papier Ferro- Prussiate
Château D`Azay-le Rideau
7 photos
Château de Chenonceaux
8 photos
Amboise
16 photos
Angers
16 photos
Tours
28 photos
Poitiers
25 photos
Moisacc
84 photos
Montmajour
12 photos
Elne
24 photos
Arles
35 photos
Carcasonne
27 photos
France Architecture moderne
42 photos
Italie
Rome
105 photos
Florence
95 photos
Orvieto
4 photos
Pise
33 photos
Sienne
46 photos
Belgique
121 photos
Anglaterre
42 photos
Allemagne
172 photos
Hollande
41 photos
Autriche
78 photos
Amerique du Nord
Maisons prives
Washigton,Baltimore, Boston,New York, Philadelphia,Albany,Chicago, Cleveland, Brooklyn N.Y.,Rochester, Buffalo,Detroit.Cincinatti.
207 photos
Maisons de campagne
Elberon, Long Branch,Orange,Hartford,Newport, Dorcester, Pride Crossing, Jamaica Plain, Beverly fram, Cincinatti,North Easton, Milwaukee, Cleveland,Bar Harbor,Monmouth Beach, Stokem`s N.J., Manchester Mss., Longwood Mass,Cambridge Mass., Mount Auburn, o, Walnut hills, Avondale. Buffalo, Lafayette, Pittsburgh, Chicago, Mount Desert.
231 photos
Maisons de commerce et a loyer
Boston, Albany, Chicago, New York, Baltimore,Cincinatti, Pittsburg,
40 photos
Maisons de banque et de bureaux
New York, Albany, Boston, Chicago, Baltimore, Philadelphia, Cambridge mass,
43 photos
Edifices publics divers
Baltimore, New York, Washigton, North easton, Nouevelle Orleans, Boston, Topeka, St. Louis, Woburn, Little Rock,Providence, Avondale, Haartford
72 photos
Interieurs divers
North Easton, Albany, New York, Washington,Detroit, Cleveland, Detroit, Chicago
36 photos
Eglises etc
Boston, Philadelphia. New York, Detroit, ST. Louis, Chicago, Hartford.
44 photos
Suisse
25 photos
Maisons prives |
Maisons de comerce et loyer |
Maisons de campagne |
Allen et Kenway |
C. Peiffer |
Arthur Little |
Bruce Price |
C.L. Carson |
Bruce Price |
Burham et Root |
C.W. Romeyn |
Burham et Root |
C. Fehmer |
Cook et Babb |
C.a. Wallingford |
C.E. Cassell |
D. Adler |
C.s. Luce |
C.M. Palmer |
H. Fernbach |
Cabot et Chandler |
C.S. Luce |
H. Kafka |
Cobb et Frost |
Cabot et Chandler |
H.H. Richardson |
Coburn et Barnum |
Cobb et Frost |
J.F. Steen |
E.A.P. Newcomb |
Cudell et Richardson |
J.M. Slade |
E.P. Treadwell |
Chas. B. Atwood |
Peabody and Stearns |
F.C. Withers |
D. Adler |
Potter et Robertson |
G. Keller |
E.H. Kendall |
S.Hannaford |
G.B. Post |
E.T. Potter |
S.J.F. Thayer |
G.H. Smith |
F.K. Schock |
W. Schickel |
G.W. Lloyd |
G.B. Post |
W.W. Smith |
H.E. Ficken |
G.E. Harney-Mckim |
Maisons de Banque et de Bureaux |
H.H. Richardson |
Geo. Edbrook |
Bradlee, Winslow et Wetherell |
H.M. Stephenson |
Herter freres |
Burham et Root |
J. Douglas |
J.C. Cady |
Cabot et Chandler |
J.A Schweinfurth |
J.G. Hill |
Cook et Babb |
J.A. Fox |
J.H. Besarick |
D. Adler |
J.F. Steen |
J.H. Moore |
E.H. Chandler |
J.G. Cutler |
J.J. Flanders |
E.H. Kendall |
J.H. Besarick |
J.L. Silsbee |
F. H. Kimball |
J.L. Silsbee |
J.M. Van Osdel |
G.B. Post |
J.W.Mclaughlin |
J.W. McLaughlin |
G.E. Harney |
Kimball et Wisedell |
L.T. Scofield |
G.R. Et R.G. Shaw |
Lamb et Wheeler |
Lamb et Wheeler |
Geo. Edbrook |
Mason et Rice |
Mckim, Mead et White |
Hartwell et Richardson |
McKim, Mead et White |
Mead et Bigelow |
J.C. Cady |
P.J.Boticher |
Peabody et Stearns |
J.J. Flanders |
Peabody and Stearns |
R.H. Robertson |
J.W.McLaughlin |
Potter et Robertson |
R.M. Hunt |
Peabody and Stearns |
R.M. Hunt |
S. Hannaford |
R.M. Hunt |
S. Hannaford |
S.S. Godley |
Russell Sturgis |
S.Edwin Toby |
Scwarzmann et Buchman |
Silliman et Farnsworth |
V.C. Taylor |
Sturgis et Brigham |
Th. P Chandler |
W. Scott et Cie |
Th.P. Chandler |
W.H. Dennis |
W.A. Bates |
Treat et Foltz |
W.L.B. Jenney |
W.A. Potter |
Vaux et Radford |
W.W. Boyington |
W.R. Emerson |
-W. Scott et Cie |
Wheeler et Clay |
W.R. Emerson |
W. Schickel |
Wm. G. Preston |
W.Whitney lewis |
W.L.B. Jenney |
Edifices Publics Divers |
Eglises etc |
W.R. Emerson |
Burham et Root |
C.H. Marsh |
W.W. Lewis |
F. U. Walter |
Fernbach et Eidlitz |
Ware et Van Brunt |
F.H. Kimball |
G.W.Lloyd |
Wheelock et clay |
Fuller et Laver |
Geo. F. Meacham |
Wyatt et Sperry |
G.a. Clough |
H.A. Sims |
G.B. Post |
H.H. Richardson |
|
G.J. Metzger |
Hartwell et Richardson |
|
H.H. Richardson |
J. Notman |
|
J. C. Cady |
J.W. McLaughlin |
|
J.G. Hill |
P.C. Keely |
|
J.J. Flanders |
Peabody and Stearns |
|
J.W. McLaughlin |
R.H. Robertson |
|
JH. Wolters |
R.M. Upjohn |
|
Kimball et Wisedel |
Th. P. Chandler |
|
L.J. O`Connor |
W.A. Potter |
|
McKim, Mead et White |
W.W. Smith |
|
Peabody and Stearns |
Interieurs divers |
|
R.M. Upjohn |
A.Fiedler |
|
S.J.F. Thayer |
G.W. Lloyd |
|
Sturgis et Brigham |
G.W. Lloyd |
|
W.A. Potter |
H.H. Richardson |
|
W.M. Poindexter |
H.J. Schwarzmann & Co |
|
W.w. Boyington |
J.H. Duncan |
|
Ware et Van Brunt |
L. Eidlitz |
|
Wheelock et Clay |
L.T. Scofield |
|
Wilson Freres |
Peabody and Stearns |
Por otra parte hay una publicación americana American Victorian Architecture de 1975 dedicada en su integridad a documentar todas las fotos de estos álbumes
(20) - Avery Architectural and Fine Arts Library.
(21) - Kansas State Library
(22) - "Contestating images (Photography and the World's Columbian Exposition)", by Julie K. Brown (The University of Arizona Press. Tucson & London). Pag. 153. ( notes to pages 93-96). 'The response by the Ways and Means Committee of the Chicago Board to Sir Henry Trueman Wood, British Commissioner to the Fair, was reproduced along with a letter by Albert Levy, a leading french photographer, protestating the imposition of such regulations. "Photographing at the Chicago Exhibition" American Photographer 5 ( March 1893): 135; see also A. N., "The Possibilities of the World's Fair" Photo Beacon 5 (Feb 1893): 47-49'
(23) - New York City directories (Levy, Albert, photographer. Books).
(24) - Division of Rare and Manuscript Collections. 2B Carl A. Kroch Library, Cornell University. Ithaca, NY 14853
COMENTARIO FINAL.
Hace unos años, cuando compre este álbum por la calidad de sus fotos.
Luego dedique tiempo y esfuerzo a localizar los datos de este fotógrafo.
Dado que el álbum no trae el autor de las fotos el comienzo fue difícil. La localizacion del libro American Victorian Architecture me permitio contactar con su autor Arnold Lewis que me oriento hacia Albert Levy. Posteriormente la Libreria del Congreso de Estados Unidos me facilito, con seguridad, su autoria de estas fotos. Curiosamente, como comento en el post, esta biblioteca tiene los álbumes 2 y 3 y le falta el primero.
A partir de este momento, con lentitud, pero de manera continua fui localizando obra suya en numerosos museos y bibliotecas americanas. Un paso muy importante fue también la localización de su catálogo en la Biblioteca Nacional de Francia que me identifico que tenia dos estudios, al mismo tiempo, en Paris y Nueva York cosa muy rara para la época y que demuestra la importancia de este fotógrafo en aquel tiempo.
Por otra parte Albert Levy documenta bien sus fotos, identifica lugar, propietario y, lo que es menos frecuente el arquitecto.
Me llama la atención la seguridad en la elección de los edificios a fotografiar dada el tiempo en que estan hechas las fotos, donde la información brillaba por su ausencia Levy sabe cual es el edificio importante de cada ciudad. No tengo datos que me permitan identificar el proceso de seleccion pero todo me hace pensar que tenia una cierta formacion de arquitecto o contactos con ese mundo. No olvidemos que la Facultad de Bellas Artes de Paris y su escuela de Arquitectura fue un paso obligado en la formacion de grandes arquitectos americanos.
Sus Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture:constituyen una amplia selección de la mejor arquitectura que se realizo en Estados Unidos en ese tiempo y lugar. Yo tengo localizadas mas de 600 fotos-36 series-dedicadas a este tema.
Personalmente pienso que nos encontramos ante uno de los grandes fotógrafos de arquitectura y, desde luego, un excelente documentalista que, sin embargo,no ha tenido el reconocimiento que se merece.
Las razones no son difíciles de suponer:
La escasez de su obra
Muchos álbumes no identifican al autor de las fotos.
Y, quizas, para los americanos es un fotógrafo francés lo que hace que no le hayan dedicado tiempo y estudio. Para los franceses es un fotógrafo casi desconocido pues la mayor parte de su obra, casi la totalidad de su obra se encuentra en Estados Unidos.
English
FINAL COMMENT.A few years ago, I bought this album for the quality of his photographsThen take me long time and effort to locate the data of this photographer.Since the album has the photos without photographer's name the beginning was very difficult. The location of the book "American Victorian Architecture" allowed me to contact the author Arnold Lewis who guided me to Albert Levy. Subsequently the Library of Congress facilitated the Levy's authorship of these pictures. Interestingly, as mentioned in the post, this library has albums 2 and 3 and lacks the first.From that time, slowly, but steadily went locating his work in numerous American museums and libraries. A very important step was also the location of its catalog in the National Library of France that allowed me to know that Albert Levy had two studies, in Paris and New York, which is very rare for the time and demonstrating the importance of this photographer's studio
Also noted that Albert Levy documented the photos: identifies location, owner and, less often the architect.It strikes me security in choosing to photograph buildings given the time the photos are made where information was absent Levy knows the important building in each city. I have no data that allow me to identify the selection process but everything makes me think that he had some background in architecture or contact with that world. Do not forget that the Faculty of Fine Arts in Paris and his school of architecture was a necessary step in the formation of importan American architects.His" Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture" provide a wide selection of the best architecture that took place in the United States at that time.
I have located more than 600 photos-36-series dedicated to this subject.Personally I think that Albert Levy is one of the great photographers of architecture in the XIX century and, of course, an excellent photo-documentary which, however, has not had the recognition it deserves.The reasons are not hard to imagine:
References about Albert Levy in the Philadelphia Photographer
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/n779/mode/2up/search/Albert+Levy
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/n693/mode/2up/search/Albert+Levy
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/n797/mode/2up/search/Albert+Levy
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/148/mode/2up/search/Albert+Levy
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/278/mode/2up/search/Albert+Levy
The Philadelphia photographer : Free Download & Streaming ...
archive.org › ... › Boston Public LibraryTraducir esta página
The Magic lantern was issued in connection with the publication from Sept. 1874-Jan. 1885.
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1876phil#page/228/mode/2up/search/Albert+Levy
Photography in the great exhibition de 1876 de Philadelphia
Screen 17
The second exhibit on this screen is a collection of Architectural views by Mr. Albert Levy 77 University Place New York two frames being marked "United States" and the third "Europe"
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1879phil#page/n7/mode/2up/search/Albert+Levy
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1879phil#page/176/mode/2up/search/Albert+Levy
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1879phil#page/310/mode/2up/search/Albert+Levy
dry plates: Mr. Albert Levy of New York,Mr. t.H.Mc Collin of this city and in fact all dealers suply the paper already sensitized,and for experiment, perhaps, that is the best way to get it
Important: For sale very cheap. A splendic collection of about twelve hundred negatives of architectural views from Europe and the United States Size 8x10. Adress : A. Levy 4 Bond Street New York
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1882phil#page/n147/mode/2up/search/Albert+Levy
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/148/mode/2up/search/Albert+Levy
Levy's french photographic emulsion
Levy' add:
Emulsion photographique francaise
Unequalled for rapidity, (fully equal to the bath plate) Intensity to any degree on simple development or other intensifier and absolutely permanent and without change
Albert Levy Sole propietor
77 University place N:Y.
Preservative for dry plates ( more rapid than wet) also prepared dry plates ready for use and photographic chemicals at olwest market prices always on hands
Price list on application
N.B. All dry plates made with my emulsion bear my signatura
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/n349/mode/2up/search/Albert+Levy
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/n339/mode/2up/search/Albert+Levy
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/148/mode/2up/search/Albert+Levy
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/n475/mode/2up/search/Albert+Levy
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/246/mode/2up/search/Albert+Levy
https://archive.org/stream/philadelphiaphot1878phil#page/n705/mode/2up/search/Albert+Levy
Volume: 1878 v.15
L’ÉCOLE CENTRALE D’ARCHITECTURE
constituée sur la base d’une société anonyme. Sur les 140 administrateurs, 12 furent architectes, le reste était constitué d’ingénieurs et d’industriels, ce qui suscita de vives critiques. Pour E. TRELAT, l’architecte va plus loin que l’ingénieur, l’architecte est un artiste, l’ingénieur ne se préoccupe que des exigences pratiques. La formation dure 3 ans, les élèves doivent être présents 8 heures par jour avec une heure de théorie par jour, le reste étant des leçons de dessin et d’atelier. La différence fondamentale entre l’Ecole Centrale d’Architecture et l’Académie des Beaux-Arts se fait sentir par l’approche plus universelle et contemporaine de l’architecture et de son histoire alors que les Beaux-Arts restent fidèles au classicisme. Bien que conscient du manque de connaissances pratique dans son enseignement, Emile TRELAT était convaincu que les futurs architectes avec un bagage académique conséquent et une ouverture toujours maintenue allaient bien rapidement combler leurs lacunes. C’est en 1868 que Stephen SAUVESTRE achèvera ses études à l’ECA. Peu d’informations sur les autres architectes ayant terminé leurs études avec S. SAUVESTRE ont été trouvés. L’école a toujours voulu rester contemporaine de l’époque et les élèves devaient rester au courant de l’actualité tant qu point de vue technique qu’artistique. En 1869, l’école instaura des leçons sur l’utilisation du métal et en 1913, ils conçurent une chaise de professeur en béton armé. En 1887, 1888, l’école créa un certificat « d’Architecte de Salubrité, Architecte Hygiéniste ». Les projets proposés aux élèves de l’Ecole Centrale d’Architecture étaient souvent d’utilité publique comme des hôpitaux, écoles, et habitations sociales.
Les architectes élèves de l'Ecole des beaux-arts, 1793-1907 (1907)
Exposiciones que iré a ver: "Rostros de la historia. Fotografía histórica en la colección de José Antono Torcida" CDIS. Santander
Acabo de leer, en su magnífico blog sobre fotografía antigua de Cantabria que Jose Antonio Torcida expone, a partir de mañana, parte de su amplia colección fotográfica en el CDIS de Santander"Rostros de la historia. Fotografía histórica en la colección de José Antonio Torcida" CDISFecha: A partir del Viernes 29/08/2014 (Ver horarios)
Lugar: Sala Polivalente Ángel de la Hoz (CDIS)
Organiza: Centro de Documentación de la Imagen de Santander (CDIS).
Sobre la labor documental de José Antonio Torcida ya he hablado en otras ocasiones, su blog es el punto de referencia en la web sobre fotografía antigua de Cantabria.........y de otros muchos lugares.
En este caso la exposición se centra en fotos de militares, políticos y gente anónima que, de alguna manera, fue partícipe de las guerras y batallas políticas de la España de fines del siglo XIX y principios de XX.
Quisiera mencionar aqui la labor que supone la realización de una exposición. No es un tema tan fácil como la gente pueda suponer. Aunque las fotos sean propias, como es este caso, la labor de recopilación, selección y actualización de datos de las mismas es una labor que puede llevar meses y cuya única recompensa en pensar que el coleccionista debe acercar el arte al público.
De hecho son, todavía hoy, pocos los coleccionistas que se muestran favorables a realizar este trabajo.
Quisiera llamar la atención, por su rareza, la inclusión dentro de esta muestra de fotos de Ione Robinson, fotógrafa muy poco conocida en España pero no tanto en el mundo
Véase su retrato realizado por Tina Modotti ( National Gallery de Australia)
Tina MODOTTI
Italy 1896 – Mexico City, Mexico 1942
Portrait of Ione Robinson, writer 1929 gelatin silver photograph gelatin silver photograph
printed image 19.3 h x 16.4 w cm
Purchased 1986
Accession No: NGA 86.2429
Y la calidad de sus fotos se puede ver en la web Ione Robinson
..........On November 7, 1938 Robinson traveled to Berlin, encouraged to make the trip by Baruch. While there she witnessed kristallnacht. Outraged by the Nazi progrom, Robinson returned to New York where, while exhibiting her Spanish drawings at the Julien Levy Gallery, she also spoke out in lectures and radio programs about the conditions in Nazi Germany. In the spring of 1939 she traveled to Mexico City to exhibit her Spanish drawings in a exhibit curated by Carlos Merida at the University of Mexico. While in Mexico she traveled to Morelia to photograph the relocated Spanish Republican orphans at the Escuela Mexico-Espana. With Bunuel she began work on a film, "Children of Guernica". Because of the outbreak of war, the film was never realized. Concerned by the deteriorating conditions in Europe she returned to her home in Paris. While there she met again Bibbiano Ossorio-Tafall, the Commisar-General of the Spanish Republican Army. Now exiled in France, Tafall invited Robinson to work for S.E.R.E, the emergency evacuation services for the Spanish Republican refugees pouring over the border. The position gave her access to the Concentration camps the French had established in Southern France and Algeria, and the ships taking the small stream of Spanish Republican refugees to Mexico and South America.
En fin, ir a Santander siempre es bueno, si, además vemos buenas fotos, mejor que mejor
Chateau de Chenonceau facade orientale Neurdein
Esta foto pertenece a un álbum de Grand Tour formado por numerosas fotos de Italia, Francia, España e Inglaterra lo que hace pensar que, posiblemente, lo hiciese, agrupase las fotos de los paises visitados un americano pues se suma al hecho de haberlo comprado en USA.
Como en todas las fotos de Neurdein la calidad es buena y,además, se suma una muy buena conservación.
Conocido como el « Castillo de las Damas » en la historia de Francia, fue construido en 1513 por Katherine Briçonnet, embellecido sucesivamente por Diana de Poitiers y por Catalina de Médicis y salvado del rigor de la revolución por la Señora Dupin.
Esta marca femenina, omnipresente, lo ha preservado de los conflictos y de las guerras, convirtiéndolo desde siempre en un lugar de paz.
El Castillo de Chenonceau posee una colección única de pinturas de los grandes maestros: Murillo, Tintoreto, Nicolas Poussin, Correggio, Rubens, Primatice, Van Loo...
" Exposition universelle. Paris 1889. ND phot. La tour Eiffel. Ascenseur Roux, Combaluzier et Lepape "
Maison Neurdein Frères, Paris
Etienne Neurdein (1832-après 1915)
Louis Antonin Neurdein (1846-après 1915)
...........Fils du photographe Jean César Neurdein, plus connu sous le pseudonyme de Charlet, les frères Neurdein ouvrent en 1863 à Paris un établissement consacré à la photographie (successivement rue des Filles du Calvaire, rue des Filles Saint-Thomas, boulevard de Sébastopol, puis avenue de Breteuil). Chacun a son rôle : Etienne s'occupe de l'administration de l’atelier et réalise des portraits. Louis-Antonin effectue des voyages d'où il rapporte des vues d'édifices et de paysages. La Maison Neurdein propose donc des portraits : personnages historiques et célébrités contemporaines mais aussi des vues d'architecture en tous formats. A partir de 1868, la maison Neurdein diffuse des vues de France, d'Algérie, de Belgique, puis édite des cartes postales sous les marques " ND " et " X ".
En 1884, Louis-Antonin devient membre de la Société française de Photographie, et membre de la Chambre syndicale de la photographie en 1886- Etienne en 1902. En 1886 et en 1888, les frères Neurdein obtiennent une médaille d'or à l'Exposition internationale de la Société des Sciences et des Arts industriels. Récompense renouvelée à l’Exposition universelle de 1889 pour des vues réalisées avec l'appareil panoramique de Moëssard. En 1900, ils obtiennent encore un Grand Prix. ......
DATA BNF
Utilisation de la marque "ND" à partir de 1885 et des marques "Neurdein frères" et "X phot." à partir de 1887. En 1915, la raison sociale devient "Neurdein", puis, de 1916 à 1918, "Neurdein & Cie"
Los fotógrafos de todos los tiempos salieron con sus cámaras a recoger la realidad de los pueblos y sus gentes.
No podían dejar de ver y fotografiar las diferentes construcciones peculiares de cada región que en España había a todo lo largo y ancho.
En este caso nos muestran dos hórreos asturianos.
La foto lleva el sello del fotógrafo Otto Wünderlich y se puede fechar hacia 1930-40.
Este es un fotógrafo que realizó una gran labor documental por toda España, destacando las realizaciones de álbuemes para empresas. Es un buen fotógrafo al que, pienso, nos falta conocer mas profundamente su obra para poder hacer una valoración más exacta de su calidad fotográfica
Hórreo asturiano
La Montaner i Simon es una de las editoriales más importantes de Cataluña y del Estado español, sobre todo durante la segunda mitad del siglo XIX y el primer tercio del siglo XX. A lo largo de sus 120 años de existencia, elabora un extenso catálogo de publicaciones de mucha calidad y con un gran alcance de distribución. Con el cese de su actividad en 1981 se pierde o se dispersa gran parte de la documentación y del material de la empresa.
Montaner i Vila (1832-1921) y Francesc Simon i Font (1843-1923) fundan en 1861 una editorial que se convierte en poco tiempo en la editorial de mayor envergadura de España, tanto por el volumen de producción como por la calidad de sus publicaciones, y en la principal exportadora a América, donde llega a acuerdos con empresas del continente (en buena parte, propiedad de catalanes) para que actúen como sucursales suya
Esta fue una editorial cuyo fondo gráfico se formo a partir de los grandes archivos de la epoca: Llado, Ruiz Vernacci, Mas, Wunderlich, Campañá etc.
Links sobre su obra.
Wünderlich
Fototeca del Instituto del Patrimonio Histórico Español
Adquisición: Adquirido por Orden Ministerial de 22-12-2008.
Fecha de ingreso: Diciembre 2008.
Tema contenido: Obra de los fotógrafos Otto Wunderlich Schum (1887-1975) y de su hijo Rodolfo Wunderlich Wellauer (1928-2006), nacidos ambos en Alemania, aunque desarrollaron su actividad profesional en España.
Material adquirido: Más de 22.000 negativos y positivos en distintos formatos, copias positivas en papel, cámaras fotográficas, objetivos y una ampliadora horizontal de banco.
Formatos del material: Distintos tamaños.
Véase, sobre Wunderlich
según nos indica el trabajo siguiente, realizado por D.Juan Carlos Garcia y D. César Perez
se encuentra un álbum realizado por este fotógrafo que consta de
...El resultado de la visita girada por Otto Wunderlich a las instalaciones de Hidroeléctrica Española quedó reflejada en la realización de 192 placas de cristal, según se desprende
de la factura presentada el 30 de noviembre de 1927 a Hidroeléctrica Española8; en ella se recogen 189 fotografías con un formato de 13 x 18 cm. de cada una de las instalaciones más importantes de la Sociedad y 3 con un formato de 9x12 cm. Estos negativos fueron, junto con el formato 18x24 cm., los formatos más frecuentes utilizados por los fotógrafos en el primer tercio del siglo XX. El propio fotógrafo realizó, además, los positivos mediante contactos directos de las placas de cristal. Era práctica habitual que cuando las empresas recurrían a fotógrafos profesionales para la realización de reportajes fotográficos de sus instalaciones, estos entregaran los originales y las copias realizadas de las mismas al responsable de la empresa que podía, de esta forma, tener un mejor control de los originales y su posterior custodia....
http://es.wikipedia.org/wiki/Otto_Wunderlich
Hidroeléctrica Española e Hidroeléctrica Ibérica en la década de 1920
Diccionario de fotógrafos españoles
Cursó estudios de Lengua y trabajó en el negocio de la importación desde una edad muy temprana, en su Alemania natal. Gracias a los viajes de trabajo, conoció la fotografía en Inglaterra, y empezó a
interesarse como aficionado. En 1913 se estableció en España para trabajar en la Sociedad Minera El Guindo, dedicándose intensamente a la fotografía tras dejar su trabajo, en 1917.
Empezó a recibir encargos fotográficos de diversas empresas constructoras e industriales, como Hidroeléctrica Española, así como de las autoridades.
Realizó igualmente imágenes de índole documental, recorriendo para ello el país con el fin de retratar sus escenas populares, y creando y comercializando álbumes y tarjetas postales en una colección que llamó Paisajes y monumentos de España. Estas imágenes las vendería a instituciones y editoriales como el Patronato Nacional de Turismo y la Enciclopedia Espasa.
En Google translator
He studied language and worked in the business of importing from an early age in his native Germany. With business travel, photography met in England, and began
interested amateur. In 1913 he moved to Spain to work in Sociedad Minera El Burgundy, intensely devoted to photography after leaving his job in 1917.
He began to receive photo assignments from various construction and industrial companies, such as Spanish Hydro, as well as the authorities.
He also made documentary images from nature, traveling to this country in order to portray their popular scenes, and creating and selling albums and postcards in a collection called Landscapes and monuments of Spain. These images were sold to institutions and publishers such as the National Tourist Board and the Espasa Encyclopedia.
El palacio de Soñanes o de Díaz de Arce es un palacio tímidamente ecléctico y fundamentalmente barroco construido a comienzos del siglo XVIII en Villacarriedo (Cantabria, España). Fue mandado proyectar por Juan Antonio Díaz de Arce y Pérez del Camino. Supone una síntesis de los palacios urbanos asturianos. Aunque se discute quién fue su arquitecto, se conoce documentalmente al maestro cantero Simón de Arce y a su plantilla.
Convertido hoy en Hotel de la Cadena Abba
http://www.abbapalaciodesonaneshotel.com/files/historia-del-palacio-de-sonanes.pdf
Edificado a inicios del siglo XVIII, el Palacio de Soñanes en Villacarriedo representa la construcción barroca de carácter civil más suntuosa de Cantabria y tal vez de España. El edificio, que se construyó a partir de un núcleo central formado por la antigua torre de defensa medieval de los Díaz de Arce se decora en sus nuevas fachadas con una riqueza ornamental ciertamente espléndida.
Fue construido entre 1718 y 1722 por orden de D. Juan Antonio Díaz de Arce y Pérez del Camino, hijo del capitán D. Domingo Díaz de Arce y Miera, nacido en Villacarriedo en 1665. D. Juan Antonio tuvo una dilatada carrera diplomática bajo el reinado de Felipe V, a quien sirvió en Nápoles, Roma y como procurador general del Reino de Aragón, hasta su muerte en 1736.
Se encuentra situado bajo las faldas del monte Iniro, morada de las ninfas protectoras del valle y que en días de tormenta, bajan a visitarnos envueltas en la niebla.
La foto lleva al dorso la identificación del Archivo de la editorial Montaner i Simón.
Sobre la historia de esta editorial Vease el link de la Fundación Tapies que nos informa de su historia pues esta fundación ocupa el antiguo edificio de la editorial Montaner y Simón obra del arquitecto Domenech i Montaner
La Montaner i Simon es una de las editoriales más importantes de Cataluña y del Estado español, sobre todo durante la segunda mitad del siglo XIX y el primer tercio del siglo XX. A lo largo de sus 120 años de existencia, elabora un extenso catálogo de publicaciones de mucha calidad y con un gran alcance de distribución. Con el cese de su actividad en 1981 se pierde o se dispersa gran parte de la documentación y del material de la empresa.
Montaner i Vila (1832-1921) y Francesc Simon i Font (1843-1923) fundan en 1861 una editorial que se convierte en poco tiempo en la editorial de mayor envergadura de España, tanto por el volumen de producción como por la calidad de sus publicaciones, y en la principal exportadora a América, donde llega a acuerdos con empresas del continente (en buena parte, propiedad de catalanes) para que actúen como sucursales suya
Esta fue una editorial cuyo fondo gráfico se formo a partir de los grandes archivos de la epoca: Llado, Ruiz Vernacci, Mas, Wunderlich, Campañá etc.
Las fotos antiguas que carecen de datos, de algunos datos, pueden ser objeto por nuestra parte de investigación para conocer todo lo referente a la fotografía y/o su historia. Cuando digo todo entiendase los más datos posibles.
La fuente básica, el punto de partida, de la búsqueda de datos sobre una foto es, hoy día, Internet. Por supuesto se debe tener un punto mínimo de partida, nombre del fotógrafo, una fecha, un lugar conocido. Muchas fotos antiguas llevan algún dato al dorso que nos puede servir si bien es cierto que también existe un elevado número de fotos de las cuales no tenemos dato alguno de partida y solo la suerte nos va a permitir identificar el lugar o el fotógrafo.
Eso sí si la foto es de fotógrafo extranjero las posibilidades aumentan mucho dado que la historia de la fotografía, la historia que está disponible en la web, es mucho, muchísimo mayor que la historia de la fotografía española en internet.
Y, como comento a continuación, no digamos nada de la información que tienen los museos cuyos contact, o "ask a librarian" funcionan entre bien y muy bien, estan conceptuados como un servicio al ciudadano.
Además no debemos olvidar que Internet se actualiza continuamente por lo que es muchas veces conveniente repetir búsquedas pasado un tiempo.
Ejemplos
Fotografías de Agencia de la Segunda Guerra Mundial con la inscripcion al dorso típica en un papel de un sello impreso y una pequeña comentario sobre el hecho que recoge la foto.
Pues bien haciendo búsquedas en Internet localicé, en primera instancia (en primera instancia después de un tiempo, ninguna búsqueda da resultado inmediato) el Imperial War Museum
Este museo tiene un archivo de fotos sobre los conflictos armados con participación inglesa del Siglo XX.
Dado que, como muchos museos ingleses y americanos, tienen un "contact" que funciona me puse en comunicación con el mismo solicitando la autoría de las fotos que yo tenía de esa Agencia.
Este contacto del museo me indicó que, en muchos casos, si yo le facilitaba el número que figura al dorso me podría facilitar el autor de la foto, avisando de antemano que no en todas figuraba autor.
Así lo hice recibiendo una contestación del tipo
BH 6790, New Number: H 10313 |
Prime Minister sees "Flying fortress" |
Capt. Horton |
Como se observa facilitan el número antiguo de la foto ( el que yo les remití), el nuevo numero y el autor de la fotografía.
Es curioso que las fotografias de British Official Photographs eran realizadas, en su mayoría, por oficiales del ejército, no por una unidad específica dedicada a la fotografía.
Además, como en este caso, algunas fotos estan disponibles en la web y se pueden contemplar
http://www.iwmcollections.org.uk/dbtw-wpd/exec/dbtwpub.dll
Por último también me informaron de la existencia de una asociación inglesa de estos fotógrafos que participaron en la Segunda Guerra Mundial.
AFPU Cameramen At War
En fin que, a veces, se busca y se encuentra.
“British Official photograph” photographs are divided into different series.
Each photograph has a title and a legend at the back that describes the image and a number always prefixed with a letter.
The letter/s are:
E series photographs (British Army in North Africa and the Middle East) were taken by: No. 1 Army Film and Photographic Unit
BU and B series photographs (Allied forces in North West Europe) were taken by: No. 5 Army Film and Photographic Unit
SE series (Allied forces in South East Asia) photographs were taken by: No. 9 Army Film and Photographic Unit
Retrato de estudio del fotógrafo Miguel Castillo. Lleva la indicación de estar realizada cuando tenía su estudio en la calle Sierpes 45 ( anteriormente tuvo otro en la misma calle en el número 30) de Sevilla lo que nos permite aproximar la fecha de la foto hacia 1890-1900.
Destaca Miguel Castillo por ser uno de los primeros fotógrafos que se dedicaba a hacer ampliaciones de fotos.
La otra cosa a mencionar en la historia de su actividad fueron sus trabajos con la familia Montpensier, de hecho algunas de sus fotos llevaban dicha indicación: Miguel Castillo: fotógrafo de SS.y MM. y los srnos. Infantes Duques de Montpensier.
En esta foto, como en muchas de la época podemos contemplar que la posición del varón es dominante a la hora de posar, en este caso sentado y la mujer, de pie, esta detras.
Los museos del mundo incorporan, cada vez con mas frecuencia, el servicio de descarga libre de sus fondos.
Uno de estos es el Museo Nacional de Nueva Zelanda.
Muchos museos españoles deberían ir incorporando este servicio......
Te Papa is New Zealand’s national museum, renowned for being bicultural, scholarly, innovative, and fun. Our success is built on our relationships with and ability to represent our community.
Our collections span five areas: Art, History, Pacific, Māori, and Natural Environment. Our exhibitions are interdisciplinary and interactive, and we have dynamic events and education programmes.
NEW! Over 30,000 images available for download and re-use in high resolution.
Find out more on our blog or search for downloadable images below.
Collections Online has information on over 500,000 artworks, objects and specimens from Te Papa’s collections, from dinosaur teeth to contemporary art, as well as information on people, places, topics, species, and research from our curators.
Displaying 1-12 objects out of 1792 for Photographs
http://collections.tepapa.govt.nz/Object/1187914
Title |
Nelson |
Production |
Muir & Moodie (photography studio), 1904, Dunedin |
Medium summary |
black and white photography, albumen silver print |
Materials |
silver bromide, albumen, printing-out paper |
Classification |
black-and-white prints, vintage prints, albumen prints, townscapes |
Technique |
photography, black-and-white photography, printing-out |
Dimensions |
Image: |
Format |
whole plate (1/1) |
Registration number |
O.036716 |
Firenze Panorama preso dall monte alle croci Brogi
Giacomo Brogi empezo como fotografo en 1856.
Tuvo su primer estudio "Giacomo Brogi Fotografo" en 1860 en Via Tornabuoni en Florencia.
En 1862, viaja a Palestina publicando un album con vistas como resultado del viaje.
En 1863 empieza a retratar objetos artísticos de variado tipo.
Tuvo el estudio, posteriormente, en 15 Lungarno alle Grazie y despues en 79 Corso di Tintori.
Firenze Palazzo Pitti eretto sui designi di Brunellesco Brogi
Victor Manuel I le concedio el titulo de "Fotografo del Emperador"
Brogi extendio su establecimento a diferentes ciudades de Italia abriendo sucursales en
Roma en 419 Via del Corso.
Napoles en 61 Piazza dei Martini
Siena en 6 via Cavour
Sus trabajos fotograficos se van a vender en Francia a traves de Adolphe Giraudon en su establecimiento de la calle Bonaparte de Paris.
En 1879 y 1880 realiza una serie de fotos de Pompeya.
Poco despues su hijo Carlo empieza a trabajar en el estudio.
Gana un premio en Melbourne con sus fotos de arquitectura
Poco tiempo despues fallece siguiendo con el estudio su hijo Carlo incorporandose despues su hermano Alfredo.
El estudio pasa diferentes visicitudes, entre ellas la perdida de gran parte de su material en el desbordamiento del rio Arno y, finalmente en 1988 pasan al Museo Alinari
Firenze Campanile di Giotto Brogi
Getty Edu
Giacomo Brogi (1822–1881), an Italian engraver based in Florence, became one of the most renowned photographers of that city. He learned photography from the scientist Tito Puliti and in 1856 opened a studio with an unknown partner. In 1859 or 1860 he established his own studio, specializing at first in portrait photography. Brogi soon began to produce views and other subjects, and in 1863 he published his first catalog. His business eventually expanded to include studios and associates throughout Italy. Brogi was a founder and the first vice president of the Italian Photographic Society.
.........Los fotógrafos de esta época adoptan el proceso del negativo vidrio al colodión y del positivo sobre papel albuminado, de un uso más fácil que el daguerreotipo o el calotipo. Proliferan entonces en las grandes ciudades, talleres cuya producción estaba ante todo destinada a los turistas. Carlo Naya en Venecia, los hermanos Alinari en Florencia, Robert MacPherson y Gioacchino Altobelli en Roma, Giorgio Sommer y Alphonse Bernoud en Nápoles, por citar solo los más célebres, proponen a los aficionados imágenes-recuerdos: vistas de conjunto de las ciudades, monumentos, obras maestras de los museos..........
Las fotos de Brogi se encuentran en todos los museos del mundo y son, relativamente, fáciles de encontrar en el mercado.
Su calidad media es alta, sin llegar a genio, pero consigue muchas veces fotos bonitas de lugares especiales por su arquitectura o su belleza paisajística.
Exhibition Archive Photographic Recollections: Ancient and Islamic Monuments in the Near East 1850-1880 - Some of the photographers featured, such as James Robertson, Felix Bonfils and Wilhelm Hammerschmidt, settled and established studios in Istanbul, Beirut or Cairo, to deal directly with the increasing numbers of travellers to the area. Other photographers, like Francis Frith, Frank Mason Good, Giacomo Brogi and Francis Bedford, undertook extensive and laborious expeditions to acquire their negatives, which they sold to the home market from catalogues, or, in the case of the Italian Brogi and the English Bedford, published in magnificent albums-----
Cataloghi e collezioni digitali delle biblioteche italiane: brogi
http://www.photomuseum.es/revista2.pdf
Fotografia antigua Segunda Guerra Mundial
Esta foto, casi abstracta muestra un hecho poco conocido de la Segunda Guerra Mundial. Cuando Alemania empezó a lanzar las bombas volantes, las V2, los aviadores ingleses descubrieron un medio, de altísimo riesgo, para evitar que impactasen en las ciudades, Londres especialmente.
Situaban el avión, normalemente el Spitfire a la altura de la bomba volante ( cohete dirigido diríamos hoy). Colocaban su ala bajo el ala de la bomba y con un suave, suavísimo movimiento, la movían oscilando cambiando así su dirección, impidiendo que impactaran su destino.
La verdad es que esta foto la compré por "abstracta", siendo muy real, y en recuerdo de los tebeos "Hazañas bélicas" de Boixcar donde esta acción figuró en varias historietas
Wikipedia
Hazañas Bélicas fue una serie de historietas bélicas creada por Boixcar en 1948 y desarrollada por él y otros autores (Josep Maria Sánchez Boix, Vicente Farrés, Alan Doyer, Alex Simmons, Eugenio Sotillos, etc.), además de los entintadores José Martínez Piles y José Martínez, para Ediciones Toray. El denominado "estilo Boixcar" lo convirtió en uno de los cómics españoles más influyentes de la historia, gozando además de múltiples reediciones.
Al dorso la foto tiene un papel con el texto siguiente:
British Official Photograph.
Air Ministry Photograph
In a case a Spitfire pilot seeing that a flying bomb appeared to be about to fall on a gun site, dived underneath the bomb and turned it off its course. These photographs taken from the ground show a Spitfire approaching, closing in on, an finally tipping over a flying bomb
.......One of the unorthodox yet highly effective ways of destroying flying bombs for R.A.F Fighter Commands pilots to touch them over with the wingstips of their machines. On first contact with the V.I. the tempest and the Spitfire pilots often suffered damage through the explosion of the bombs in the mid air. No record of the number of kills made in this way has been kept, but it is known that the figure was high.
In on the case a Spitfire pilot seeing that a flying bomb appeared to be about to fall on a gun site, dived underneath the bomb and turned it off its course.
This photograph taken from the ground show a Spitfire approaching, closing it on and finally tipping over a flying bomb......
Hoy me atrevo a recomendar una exposición que no he visto todavía
Fotografía, carta de visita, del fotógrafo Heraclio Gautier de Madrid.
Representa un señor sentado y mirando directamente a la cámara mientras se apoya en un mueble-peana para mantener la posición mientras le hacen la fotografía. En dicha peana se pone, cabeza abajo, una alta chistera que llena el vacío espacial de la foto y además marca la importancia económica de la persona retratada.
Dorso de la foto. Estudio calle Espoz y Mina nº 5 pral. derecha
De este fotógrafo no he conseguido más datos que ser citado en el libro de Publio López Mondejar " 150 años de la fotografía en España".
Sobre los gabinetes fotográficos de España en el siglo XIX se puede ver
Excelente la serie realizada para RTVE sobre fotógrafos actuales bajo la dirección de Publio López Mondéjar. Para aprender de la difícil sencillez que nos transmiten varios de nuestros grandes fotógrafos.
Uno de los mayores estragos producidos por el desapego oficial por la fotografía ha sido la ausencia absoluta de testimonios orales de nuestros grandes fotógrafos sobre su trabajo.
En el tiempo presente, los protagonistas de la historia fotográfica española han ido desapareciendo, sin que nadie se haya interesado por recoger sus recuerdos personales y profesionales, privándonos así de un formidable caudal de conocimientos, absolutamente indispensable para los historiadores y para todas las personas interesadas en el lenguaje fotográfico y en la propia realidad social, laboral, política y cultural en el que éste se desarrolló.
Destacables son todos los capítulos pero, como homenaje al fotógrafo de pueblo, destacaría la de Virxilio Vieitez
Recordar también aquí la otra serie de RTVE sobre fotografía
La mirado fotográfica
Science Laser
Una varilla de rubi sintetico-en el centro- corazon del tipo mas comun de laser, brilla mientras se proyecta luz ordinaria a traves del tubo de vidrio que la rodea. La luz excita y amplifica los atomos muy apretados del rubi, produciendo un haz luminoso estrecho que no se parece a ninguna luz conocidad. Los atmos excitados emiten rayos coherentes de la misma longitud que viajan en la misma direccion. El laser de rubi produce una luz reprentina que puede recorrer grandes distancias sin ensancharser
Recientemente ante una consulta sobre esta Agencia he realizado una búsqueda y he conseguido identificar a esta Agencia como U.S. Information Service (USIS).
Esta Agencia fue creada por el Presidente Roosevelt en 1942:
June 1942 — President Roosevelt establishes the Office of War
Information; its overseas component becomes the U.S. Information
Service (USIS) in many countries. The Voice of America (VOA) comes under the Office of War Information and broadcasts in 27 languages.
En el documento que se adjuntaes muy interesante de leer para comprender la importante labor que tiene la información en la sociedad del siglo XX y , sobre todo, para saber, entender el poder de la información que no ha hecho mas que crecer con la aparición de internet, pero que ya era ampliamente utilizado en el siglo XX sobre todo en su segunda mitad.
The United States Information Agency
A Commemoration
se relata su trabajo como Agencia de Informacion de Estados Unidos, para publicitar y servir de información de la actividad de Estados Unidos y la actividad que USA haca en otros paises, como por ejemplo España.
Esto hace posible que las fotos de esta Agencia Usis Photo Lab se encuentra alguna vez en el mercado y, siempre, referidas ( por lo menos las que yo he enconrado) a activididades de todo tipo de USA. Desde un telescopio hasta el trabajo en una granja de pollos.
America Weeks” in Spain
In the late 1950s, the U.S. “Containment Policy” toward the Soviet Union was in full swing. Having been forced to give up U.S. military bases in French Morocco, President Eisenhower signed base agreements with Franco’s Spain to replace the Morocco bases, despite considerable criticism from some quarters. Spain’s isolation from the World War II victors was still affecting the Spanish economy and psyche when the influx of thousands of American military and civilian personnel brought to Spain what some writers described as “a clash of cultures.”
To help Spaniards understand American policies, actions and ideas, USIS Madrid conducted a series of educational and cultural programs in towns and cities throughout Spain. These “America Weeks” included U.S. speakers, movies, exhibits and cultural events during a one-week period.
How successful the “America Weeks” were in enabling Spaniards to better understand the Americans suddenly appearing in their midst is hard to judge. However, Spain today has enjoyed many years of democracy following the Franco dictatorship, and is a member of NATO and other democratically oriented organizations, which followed the U.S.- Spanish bases agreements.
Traducción libre
Américan Week en España
A finales de 1950, l "política de contención" de los Estados Unidos hacia la Unión Soviética estaba en su pleno apogeo.
Después de haber sido obligado a renunciar a las bases militares de EE.UU. en el Marruecos francés, el presidente Eisenhower firmó acuerdos de establecimientos de bases militares con la España de Franco para sustituir a esas bases de Marruecos, a pesar de las muchas críticas recibidas desde algunos sectores.
El aislamiento de España por parte de los vencedores de la II Guerra Mundial todavía estaba afectando de lleno a la economía española y la psique que se produjo en el mundo occidental cuando la afluencia de miles de personal militar y civil trajo a España lo describen algunos autores como "un choque de culturas".
Para ayudar a los españoles a entender las políticas estadounidenses, us acciones y sus ideas, USIS Comunidad de Madrid realiza una serie de programas educativos y culturales en pueblos y ciudades de toda España.
Estas llamadas "Semanas de América" contaron con ponentes de Estados Unidos y llevaban el cine, exposiciones y eventos culturales americanos durante un período de una semana al lugar elegido
El éxito que pudieran tener las "Semanas de América" para permitir o facilitar a los españoles la mejor comprensión de los americanos es difícil de juzgar.
Sin embargo, la España de hoy ha disfrutado de muchos años de la democracia tras la dictadura de Franco, y es miembro de organizaciones democráticamente orientados a la OTAN y otros, que siguieron a los acuerdos Unidos y España las bases.
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