AR

photocollection.alonsorobisco.es

 

 

      

 

   1. Albums

   2. Photocollections

  3. Blog: 1600 posts

    4. Photographers

    5. Cities and places

    6. Links

    7. Sitemap

    8. Books

    9. Contact

 

 

  <last update feb-17>

 

 

Search in alonsorobisco

 

 

Follow us:

twitterfb

 

 

 

DICIEMBRE 2015

 

 

jueves, 31 de diciembre de 2015
Helena Christensen & Portrait Photographer Mary Ellen Mark |

La modelo, supermodelo como dicen algunos, Helena Christensen también ha realizado trabajos y exposiciones como fotógrafa.
En  este vídeo entrevista a una gran fotógrafa americana fallecida en 2015y cuyo trabajo tuvo enorme influencia en USA.
Mary Ellen Mark Home page
Getty Mary Ellen Mark.
Mary Ellen Mark is a renowned and accomplished photojournalist, whose work has enabled her to witness extremes of life around the world. Her subjects are frequently in heartbreaking situations--coping with adverse circumstances such as poverty, physical abuse, homelessness, or drug addiction.
Mary Ellen Mark:
..“Much of life is luck. No one can choose whether he’s born into a wealthy, privileged home or born into extreme poverty. I guess I’m interested in people who haven’t had as much of a chance because they reach out more, they need more. They touch me. I do a lot of other work to support myself, but those kinds of projects are the reasons I became a photographer.”



miércoles, 30 de diciembre de 2015
Guitry, Portrait de Monet .Ceux de chez nous (film, 1915). . Monet painting in the garden . Embed video. Monet pintando en el jardín.
Relacionado con el arte considero curioso, interesante, presentar pequeños vídeos sobre artistas en su estudio y, mejor todavía , en acción como en este caso  de Claude Monet en su jardín, donde pintó los que, posiblemente, sean los mejores cuadros de su vida ( nenúfares, jardines). La abstracción mas real posible

 Realizado por Sacha Guitry

Wikipedia
Synopsis
« Je rêvais d'une encyclopédie nouvelle... ». Sacha Guitry a réuni, « selon ses goûts » les plus grandes personnalités de son temps. Il les filme « dans leurs attitudes les plus familières, c'est-à-dire au travail, chaque fois que cela fut possible ». On y voit André Antoine, Sarah Bernhardt, Edgar Degas, Henri Desfontaines, Jane Faber, Anatole France, Lucien Guitry, Octave Mirbeau, Claude Monet, Auguste Renoir avec à ses côtés son jeune fils Claude Renoir, Henri-Robert, Auguste Rodin, Edmond Rostand, Camille Saint-Saëns. La version muette de 1915 durait 22 minutes. Elle était destinée à être projetée accompagnée d'une « causerie familiale faite par l'auteur, avec le concours de Charlotte Lysès ». En 1939, Guitry en fit une version sonorisée, avec commentaire, dans laquelle il ajouta les plans de son père Lucien Guitry qui ne figuraient pas dans la version de 1915. La version finale remaniée, en 1952, dure 44 minutes, avec des plans de Guitry dans son bureau, qui présente et qui commente, tournés par Frédéric Rossif.

Como complemento

Monet intime Photographies de Bernard Plossu
8 juin  31 octobre 2012. Musée des Impressionnismes. Giverny. Dossier Presse. 

 

Claude Monet devant sa maison à Giverny. Musée D' Orsay
 

martes, 29 de diciembre de 2015
Fotografía antigua. Cáceres trajes tipicos Dirección General de Turismo. c. 1960.Old photograph. Caceres typical costumes Spain ' Department of Tourism.

Fotografía perteneciente a los fondos de la Dirección General de Turismo. En este caso no figura el sello del fotógrafo al dorso pero sí el número del cliche y el sello de la Dirección General de Turismo.
Como es conocido las fotos de la Dirección General de Turismo ( las diferentes fases históricas del Turismo en la Administración del Estado se indican a continuación) recorren España en, podemos decir, series temáticas: Ciudades, Monumentos, Gentes, Festejos etc.
Dentro de estas secciones una de ellas es la de trajes típicos a la cual corresponde esta foto.
La foto está realizada al lado de una de las entradas de la muralla que da acceso a la zona antigua de Cáceres. Posiblemente un sitio donde, si fueramos hoy a dicha ciudad, también nosotros haríamos alguna foto.
Sobre los fotógrafos y fotografías de estas fotos, cuyo archivo general se encuentra en el Archivo General de la Administración del Estado sería bueno que se realizase una puesta en valor de las mismas. Evidentemente no todas son buenas fotos realizadas por buenos fotógrafos pero dentro de ellas hay muchas buenas fotos realizadas por grandes fotógrafos.
No olvidemos que sería conveniente hacer una búsqueda en los fondos de este archivo pues suele suceder, con cierta frecuencia,que las fotos publicadas no son siempre las mejores, sobre todo en los casos de fotos de arquitectura
Es más, puestos a comentar esto, me animo a sugerir algunos nombres de fotógrafos que merecen, por sí solos, una exposición de este tipo y con fotos en dicho Archivo General de la Administración del Estado:

De estos dos últimos se han celebrado recientemente exposiciones por lo que pienso que Kindel y Pando son los fotógrafos que merecen ya una exposición propia , fácil de realizar sencillamente seleccionando fotos suyas de "turismo" de este archivo y, por supuesto, si se incluyen fotos suyas de otro tipo o tema, mejor que mejor.

 

Fuentes para una historia del turismo español. Fondos documentales del Archivo General de la Administración 

 

http://1.bp.blogspot.com/-2max6D3sek0/VavSXCv0ONI/AAAAAAAA_NY/SDpx4snrg3c/s320/Caceres%2BTrajes%2Bregionales.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-C2gFBo5tU98/VavSfuR0u8I/AAAAAAAA_Ng/DfeizDn4j40/s320/2015%2B07%2BOn%2Bthe%2Broad%2Bfrom%2Bthe%2Btrain%2BOviedo%2BMadrid%2B00648.jpg

 

 

Respecto a los carteles fotográficos, vemos que algunos de los fotógrafos ya habían destacado como documentalistas gráficos de primer orden, como Joaquín del Palacio Kindel, Juan Pando Barrero o Josip Ciganovic. Otros, como J. Domínguez-García o J. García-Ochoa, de los que apenas tenemos más datos sobre su vida y su obra, estuvieron muy presentes en la ejecución de carteles durante el periodo del Ministerio de Información y Turismo

.........La Serie Patronato Nacional de Turismo engloba un importante volumen de fotografías y otra documentación gráfica: carteles de información de actividades, folletos informativos, etc. En total, 344 cajas, que incluyen 80.975 fotografías, 49 sobres de índices fotográficos y 7 álbumes.
La fracción más antigua de la serie, denominada Catálogo Monumental de España, se realizó entre los años 1928, fecha de creación del Patronato, y 1936, momento en que las actividades de promoción del turismo quedan interrumpidas por la Guerra Civil. Este catálogo se compone de 3.861 fotografías de diferentes lugares y tema vario, pero siempre relacionado con la actividad turística.
El carácter geográfico del Catálogo Monumental de España, convierte a esta serie en un conjunto idóneo para mostrar a través de google earth, permitiendo una búsqueda rápida, intuitiva y visualmente muy atractiva para el usuario..........
LAADMINISTRACIÓN TURÍSTICA ESPAÑOLA ENTRE 1936 Y 1951.EL TURISMO AL SERVICIO DE LA PROPAGANDA POLÍTICA 
ESSAYS: PHOTOGRAPHY, TRAVEL, AND TRAVEL PHOTOGRAPHY  
Imagen de España . Fotografía y turismo, 1951-1977. Macba.
EXPOSICIÓN TEMPORAL
"VISITE ESPAÑA: LA MEMORIA RESCATADA"
20 de febrero – 18 de mayo
Entrada gratuita

El Museo del Romanticismo y la Biblioteca Nacional de España presentan sendas exposiciones en torno a la historia del turismo, un recorrido gráfico desde los viajeros románticos hasta la década de 1940. En nuestra sala de exposiciones temporales presentamos la muestra fotográfica dedicada a la Comisaría Regia de Turismo, una institución creada a principios de siglo por Benigno de la Vega Inclán (fundador del Museo Romántico) para fomentar el turismo cultural.
Sedes: Museo del Romanticismo y Biblioteca Nacional de España

 

La figura del Marqués de la Vega Inclán como comisario regio de Turismo. Introducción a la Comisaría Regia de Turismo.
 

 

domingo, 27 de diciembre de 2015
Actualización documental. Fotografía Courret Lima. Manuel Chinchilla y sus hermanos Francisco, Antonio y Domingo

He recibido un correo que identifica los personajes de esta foto y que son historia de España:

 

Tengo el agrado de escribirle para informarle sobre la identidad de los personajes que aparecen en una foto de su propiedad, publicada en su sitio web y que adjunto a este correo. Además le envío una foto de los mismos señores algunos años después. Se trata de un bisabuelo mío y de sus hermanos. Su historia creo que es muy interesante:
Mi bisabuelo Manuel Chinchilla fue el secretario de Pi y Magall durante la primera República española. Por el desarrollo de los acontecimientos, él y sus hermanos se exiliaron hacia el Perú, donde se tomaron la referida foto. Un tiempo después se instalaron en Iquique, territorio chileno luego de la Guerra del Pacífico entre Perú y Bolivia, contra Chile. En Chile, todos ellos hicieron negocios varios, principalmente la explotación del salitre. Fueron destacados miembros de la colonia española de Iquique. Posteriormente los hermanos de Manuel Chinchilla se devolvieron a España donde continuaron sus negocios, en la elaboración de aceite de oliva, en Baeza. En cuanto a mi bisabuelo Manuel, es confundido con el iniciador del anarquismo en Chile, pero si bien fue cantonalista andaluz en España, en Chile se dedicó a los negocios y fue representante de los industriales frente a una gran huelga portuaria en el puerto de Iquique a comienzos del siglo XX. En el consulado de Iquique hay inscrito otro Manuel Chinchilla que creo es el verdadero anarquista. Mi bisabuelo falleció en Chile y está sepultado en Valparaíso.
http://4.bp.blogspot.com/-jssHcozyvwk/Vn-frn9AewI/AAAAAAABH-I/GBNcR3EVeDI/s320/Hermanos%2BChinchilla%2Ben%2BIquique.jpg

 

En la foto referida, de su propiedad, están de izquierda a derecha y de arriba a abajo: Francisco, Antonio, Domingo y Manuel (sentado al centro).
En la foto que le envío, están en la misma disposición.

 

http://1.bp.blogspot.com/-cL4liHSMX3E/Tp8Nw5Loj_I/AAAAAAAADwU/keQ5W_hJCgg/s320/courret+lima.jpg


Fotografía comprada en un desembalaje la semana pasada. Normalmente este tipo de retratos ya no los compro pero, en cierto modo, me dió pena pensar que una foto de uno de los grandes estudios latinoamericanos del siglo XIX, el de Eugenio Courret de Lima, se vendía......por dos euros. El tamaño de la foto es 16x 21 cm.

Se da la circunstancia que Courret ejerció la representacion de Nadar en Lima, de hecho otras fotos suyas incorporan el dato, la firma de Nadar y su carácter de ser su corresponsal
Eugene Courret, fotógrafo francés, llegó a Lima en 1860 para
trabajar como camarógrafo en el estudio de Eugene Maunoury. En
1863, funda con su hermano Aquiles el estudio “Fotografía Central

......El archivo abarca el período de 1863 a 1935. Comprende fotografíasde las familias limeñas, además de sucesos históricos comoel Combate del 2 de mayo, la destrucción de Chorrillos por los chilenos,la Revolución pierolista de 1895, la vida y costumbres de Limade antaño, de los presidentes y gobernantes peruanos como Pardo,Pierola, Cáceres, Candamo, Leguía, entre otros.........
http://4.bp.blogspot.com/-lh9RBDI-aP0/Tp8OhGSZGTI/AAAAAAAADwc/d4NAZ_uVl4o/s320/Image00001.jpg
A la derecha vemos la conocida N de Nadar en esta otra foto de Eugenio Courret.
http://3.bp.blogspot.com/-JKzEA1z2nrE/Tp8OwdKMVXI/AAAAAAAADwk/ZJ97YFDGACs/s320/Image00002.jpg
Fotogafia, retrato de mujer de Nadar cuando tenía su estudio en la Rue d' Anjou
http://4.bp.blogspot.com/-91APqlA5KFo/Tp8O9fiaCqI/AAAAAAAADws/bS12Eup2jnw/s320/Image00004.jpg
Foto,dorso, de Nadar cuando tenía su estudio en el 35 de Boulevard des Capucines, sobre esta dirección Wikipedia nos indica que

...Au no 35, atelier de Gustave Le Gray et maison habitée par Nadar. En avril 1874, un groupe de jeunes peintres, dont Renoir, Manet, Pissarro et Claude Monet y firent la première exposition de leurs toiles. Celle de Claude Monet, Impression, devait donner à ces exposants le nom d'impressionnistes..

 

Fotógrafos franceses en el Perú del siglo XIX
Herman Schwarz



Courret, Eugenio, francés, operador de Eugenio Manory en Lima desde 1861. En 1863 instaló su propio estudio con su hermano Aquiles Courret quien estaba en Lima desde 1851. La casa Courret Hnos., estaba en la calle de Mercaderes, 197 (después Unión). Realizaron las fotos del bombardeo del Callao por
los españoles en 1866, y durante la Guerra del Pacífico en 1879-1882. Desde octubre de 1864 figura como Eugenio Courret y Compañía y hasta fines del siglo fue la más importante galeria limeña. En 1900 expuso sus trabajos en la Exposición Universal de París donde obtuvo medalla de oro. Pocos años después regresó a Francia donde murió. Cfr: Vicente Gesualdo. Historia de la fotografía en América.
Desde Alaska hasta Tierra de Fuego en el siglo XIX. Buenos Aires: Editorial Sui Generis S.A., 1990

Libro. Para entender la fotografía. John Berger
Siempre digo que lo que escribo sobre fotografía, exposiciones y libros, es solamente opinión y nada mas, sujeta a error.

¿Por qué? Pues porque no ayuda nada a entender la fotografía. Son explicaciones, textos, comentarios de un crítico,creo, culto pero, por ello, muy alejado de la didáctica para el público como yo. Para mejor explicarme

Son mucho mejores las publicaciones sobre el tema de

 

Susan Sontag.
Sobre el coleccionismo de fotografía. Aprender y ver. PHotoEspaña 2015

John Szarkowski
Lectura recomendada. Looking at photographs John Szarkowski

Joan Fontcuberta 
La Caja de Pandora. Joan Fontcuberta. Premio Nacional de Ensayo

Y añadiría los diferentes textos de Martin Parr, fotógrafo de la Magnum, coleccionista de todo y que también es muy bueno explicando fotografía y fotógrafos


sábado, 26 de diciembre de 2015
Congreso Internacional inter≈ fotografía y arquitectura. Museo Universidad de Navarra 2-4 Noviembre 2016. International Congress inter≈ photography and architecture. Museum University of Navarra 2 to 4 November 2016
Les informo a ustedes, y con tiempo que conste, de la convocatoria del

Congreso Internacional inter≈ fotografía y arquitectura. Museo Universidad de Navarra 2-4 Noviembre 2016
y ¿por qué digo con tiempo? pues porque las fechas de un congreso.....empiezan antes a correr

Call for Papers

El congreso se articulará en torno a los siguientes bloques temáticos:
Interacciones. Perfiles simbióticos: fotógrafos arquitectos y arquitectos fotógrafos / La mirada como instrumento analítico y proyectivo para la creación de espacios / Arquitectura e imagen / Arquitectura como construcción visual.
Interferencias. Fotografía como constructora de historia / Historia de la fotografía vs. historia de la arquitectura / Documentalismo fotográfico de arquitectura.
Intersecciones. Arquitectura y paisaje urbano como objeto de atención fotográfica / La arquitectura bajo la mirada artística / Fotografía como arte o documento / Los registros discursivos e icónicos.
Interpretaciones. Museos y galerías: exposiciones y comisariado de arquitectura / Fotografía y difusión de la arquitectura / El papel de los medios visuales en la conformación del discurso moderno y contemporáneo / Fotografía digital / La imagen como construcción virtual.
Se aceptarán abstracts que se aproximen a los temas de estudio sugeridos, bien por parte de académicos con experiencia o por investigadores emergentes. Los autores seleccionados tendrán la oportunidad de leer la comunicación en el congreso así como de participar en el volumen que se editará con las actas del congreso. Los abstracts, en castellano e inglés, deberán tener una extensión aproximada de 400 palabras, y enviarse junto a un breve CV al comité organizador mediante la plataforma on-line en la web del congreso. Para más información: inter2016@unav.edu
Fecha límite para recepción de abstracts: 15 de febrero 2016 Comunicación de abstracts seleccionados: 14 de marzo 2016 Fecha límite para la presentación final de comunicaciones: 1 de septiembre de 2016


Estoy seguro que hay mas de un lector conoce algo del  tema "fotografía-arquitectura" que se ajuste a las condiciones del congreso.Pues bien yo les animo ha enviar un paper o documento , enviar una comunicación y pensar así en cerrar el círculo del conocimiento: Estudio-revisión-publicación. 
¿Qué puede pasar si no les seleccionan el paper? Pues ni más ni menos que  la realización, por ustedes mismos de la puesta en forma y presentación de su saber. Solo por eso ya merece la pena. 
Al fin y al cabo el peor crítico de uno mismo suele ser uno mismo ( ejem, ejem, salvo excepciones..)
Por último señalar que los organizadores del concurso son entidades y organizaciones de primer nivel, por todos conocidas y admiradas, su trabajo, publicaciones y/o exposiciones fueron ya comentadas en este blog en alguna ocasión anteriormente.

Proyecto Fame

Museo Universidad de Navarra 

Escuela de Arquitectura. Universidad de Navarra

En ( google translate)


I inform you, and the record time of convening theInternational Congress inter≈ photography and architecture. Museum University of Navarra 2 to 4 November 2016
And why I say this time? Because the dates of a conference to begin before running .....
Call for Papers

The conference will be structured around the following blocks:
Interactions. Symbiotic profiles photographers architects and photographers / gaze analytical and projective architects to create spaces / architecture and image / Architecture as visual construction tool.
Interference. Photography as construction History / History of Photography vs. architectural history / documentary photography of architecture.
Intersections. Architecture and urban landscape as an object of photographic attention / architecture under the artistic / Photography regarded as art or document / records Discourse and iconic.
Interpretations. Museums and galleries curated exhibitions and architecture / Photography and dissemination of architecture / The role of visual media in shaping the modern and contemporary / digital / image speech as virtual construction Photography.
Abstracts will be accepted that approach topics of study suggested either by academics or experienced emerging researchers. Selected authors will have the opportunity to read the paper in the Conference and to participate in the volume to be published in the conference proceedings. The abstracts, in Castilian and English, must have an area of ​​approximately 400 words, and sent along with a brief CV to the organizing committee by the on-line platform in the conference website. For more information: inter2016@unav.edu
Deadline for receipt of abstracts: February 15, 2016Communication of selected abstracts: March 14, 2016The final deadline for submission of papers: September 1, 2016
I'm sure there is more than one reader knows something about the subject "Photo-architecture" that meets the conditions of congreso.Pues well encourage you had to send a paper or document, send a letter and so think about closing the circle of knowledge : Study-review-publication.
What can happen if you do not select the paper? Well, neither more nor less than the realization by putting yourselves in form and presentation of their knowledge. That alone is worthwhile.
After the worst critic of oneself usually self (ahem, ahem, exceptions ..)
Finally note that the contest organizers are institutions and organizations of first level, for all known and admired his work, publications and / or presentations were already discussed in this blog sometime earlier.

Project Fame
Museum University of Navarra
School of Architecture. University of Navarra

viernes, 25 de diciembre de 2015
El Progreso fotografico.La firma del fotógrafo. Revista Mensual ilustrada de fotografía y cinematografía. Web. Memoria de Madrid. Hemeroteca. 1925-1936

En la web de Memoria de Madrid tenemos a nuestra disposición, para su descarga en pdf, los números de:

En uno de ellos podemos recoger el detalle  de la norma que impuso que figurara la firma del fotógrafo, su nombre, cuando se publicaban sus fotos en los diferentes medios.
 Real Orden publicada en la Gaceta de Madrid 4 de Septiembre de 1911 .  

El progreso fotográfico. Revista mensual ilustrada de fotografía y cinematografía. Barcelona Apartado 678 
«A instancia de los editores, directores y redactores de libros, revistas y periódicos, ilustrados, vienen gustosa y constantemente entregando para su reproducción, fotografías de personas y sucesos de actualidad, encontrándose, también a veces, con la grata sorpresa de ver reproducidas esas fotografías de algún interés para la publicidad, que sin su conocimiento, dieron a las publicaciones los propietarios de las fotografías, o son los retratados o interesados que las adquirieron...
Pero sería justísimo que, a juicio de los que suscriben, que se paguen o no las fotografías que a diario aparecen en la prensa periódica, singularmente en la ilustrada, se estableciera a lo menos en una disposición de carácter general, la obligación ineludible en que editores, directores y redactores de hojas de publicidad están de consignar siempre, al pie de cada fotografía publicada, la firma de su autor».

A instancias de una petición dirigida por Kaulak a Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes que firmaron otros fotógrafos de la época. ( Amador,  M. Alviach, Veronés,A. Nieto,..)

 En (google translate)

In Memory of Madrid web at our disposal, for download in pdf numbers:


    Title: The Photographic Progress: monthly pictorial photography and cinematography
    Date: January 1925 - May 1936
    Location: Barcelona
    Description: Printing the Provincial House
    17 volumes. Monthly
    Description based on # 55
    Document Type: Periodicals
In one of them we can pick up the detail of the regulation imposed to contain the signature of the photographer, his name, when their photos published in the media.


 Real Order published in the Gaceta de Madrid September 4, 1911.


    See page 33 of pdf free download Memorial Madrid:
The photographic progress. Monthly Pictorial photography and cinematography. Barcelona Section 678
"At the request of the editors, directors and editors of books, magazines and newspapers, illustrated, come willingly and consistently delivering for playback, pictures of people and current events, meeting, also sometimes the pleasant surprise of seeing reproduced those photographs of some interest for advertising without their knowledge, publications gave the owners of the photographs, or are concerned that portrayed or purchased ...But it would be most just, in the opinion of the undersigned, who are not paid or pictures that daily appear in the periodical press, singularly in the Enlightenment, it is established at least in a general provision, the inescapable obligation to publishers, editors and advertising leaves writers are always record at the foot of each published photograph, signature of its author ".

At the request of a petition by Kaulak to Ministry of Education and Fine Arts they signed other photographers of the time. (Amador, M. Alviach, Veronese, A. Nieto, ..)

jueves, 24 de diciembre de 2015
Google estudia eliminar las contraseñas. Talking about:Google studies remove passwords. Yo quiero mi contraseña.I love my password
Hoy he leido una noticia en prensa que me afecta, como a muchos de ustedes, tanto en el blog como en mi correo particular, es decir en mi vida diaria.

Google estudia eliminar las contraseñas
.........Google está probando un nuevo sistema con un grupo de sus usuarios para, directamente, eliminar las contraseñas y los dobles pasos. La clave es el móvil: bastará con que el usuario escriba su correo electrónico para que reciba un mensaje en su teléfono y confirme si, en efecto, es él quien quiere acceder a su cuenta desde otro dispositivo................
Comentarios personales:
Tengo claro que nada hay seguro en la red para un usuario normal. Antivirus y firewalls, y sistemas semejantes, nos dan una relativa seguridad frente a incidencias normales pero....nada más.
Dicho esto la contraseña es una clave de seguridad personal y el teléfono un elemento de identificación, control, conocimiento y seguimiento. 
Google ya tiene más que muchos datos nuestros ( mi perfil personal seguro que se saca de mi manera de escribir, de lo que escribo, de cuando lo escribo, de los lugares que hablo etc).
Vale, lo entiendo y lo asumo
Ahora bien NO ME QUITEN LA CONTRASEÑA . DEJEN MI TELEFONO SOLO PARA MI ( dentro de lo que cabe)
Algunos bancos después de entrar en su web-mediante contraseña- hacer una operacién-mediante claves- en determinados casos te envían una tercera confirmación por tu seguridad al móvil. Vale, no me gusta, pero lo puedo entender.
No quiero la molestia práctica que cada vez que yo entro en mi correo tenga que esperar a recibir la contraseña en el  móvil. 
No quiero que en mi entorno familiar y de trabajo que pueden conocer  ambos datos tengan acceso a ambos de manera fácil y, puede, que yo ni me entere.
No quiero ni pensar la de datos que alcanzaria, mas todavia, a tener de mí Google juntando todos los parámetros conocidos que ya tiene más los que le facilitaría el móvil.

En ( Google translate)
 Today I read a story in the press that affects me, like many of you, both the blog and in my private mail, that is in my daily life.

 Google studies remove passwords......... Google is testing a new system with a group of your users to directly remove passwords and double steps. The key is the phone: it is sufficient that the user enter your email address to receive a message on your phone and confirm if indeed it is he who wants to access your account from another device ......... .......Personal comments:It's clear that nothing is safe on the net for a regular user. Panda, Mcafee and similar systems give us a relative safety versus normal incidents but .... nothing more.That said password is a key to personal safety and the phone an identification, control, and monitoring knowledge.Google already has more data than many of our (my personal profile certainly be out of my way to write what I write, when I write, the places I talk etc).Okay, I understand and I assumeNow I DO NOT REMOVE THE PASSWORD AND LEAVE MY ONLY FOR MY PHONE (inside what it fits)Some banks after entering password--by making a trade-through keys, in some cases a third confirmation sent me for my safety to mobile. Okay, I do not like, but I can understand.I do not want the hassle practice that every time I enter my mail has to wait for the password on my mobile.I do not want my family and work that can meet both data access environment so both easy and can, I found out that I did.I dread to think the data would reach even more so, to have my Google collecting all known parameters that already has more that will facilitate mobile.

miércoles, 23 de diciembre de 2015
Ceux De Chez Nous - Sacha Guitry - 1952 - Auguste Renoir . Renoir, old man, painting.
Relacionado con el arte considero curioso, interesante, presentar pequeños vídeos sobre artistas en su estudio y, mejor todavía , en acción como en este caso el pintor Renoir en los últimos años de su vida cuando la enfermedad deformaba sus manos, casi garras capaces todavía de pintar. 

 Realizado por Sacha Guitry

Wikipedia
Synopsis
« Je rêvais d'une encyclopédie nouvelle... ». Sacha Guitry a réuni, « selon ses goûts » les plus grandes personnalités de son temps. Il les filme « dans leurs attitudes les plus familières, c'est-à-dire au travail, chaque fois que cela fut possible ». On y voit André Antoine, Sarah Bernhardt, Edgar Degas, Henri Desfontaines, Jane Faber, Anatole France, Lucien Guitry, Octave Mirbeau, Claude Monet, Auguste Renoir avec à ses côtés son jeune fils Claude Renoir, Henri-Robert, Auguste Rodin, Edmond Rostand, Camille Saint-Saëns. La version muette de 1915 durait 22 minutes. Elle était destinée à être projetée accompagnée d'une « causerie familiale faite par l'auteur, avec le concours de Charlotte Lysès ». En 1939, Guitry en fit une version sonorisée, avec commentaire, dans laquelle il ajouta les plans de son père Lucien Guitry qui ne figuraient pas dans la version de 1915. La version finale remaniée, en 1952, dure 44 minutes, avec des plans de Guitry dans son bureau, qui présente et qui commente, tournés par Frédéric Rossif.

Fotografía y arquitectura. Vídeo-conferencia. Fotografía y arquitectura moderna en España. Photography and Modern Architecture in Spain. Iñaki Bergera
Un repaso, excelente, mediante vídeo (conferencia) de la relación entre fotografía y arquitectura en las palabras ( documentadas) de Iñaki Bergera ( comisario de varias exposiciones de fotografía y arquitectura, entre ellas algunas vistas por muchos en el ICO).
Fotografía y arquitectura moderna en España. Photography and Modern Architecture in Spain. Iñaki Bergera.
Seminario Internacional de Arquitectura Moderna y Fotografia (1r: 2015: Barcelona, Catalunya) 
ColaboradorBergera, Iñaki; Armesto Aira, AntonioMés informació; Gastón Guirao, CristinaMés informacióMés informació; García Escudero, DanielMés informacióMés informació; Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona
Tipo de documentoAudiovisual
Fecha de publicación2015-04-09
Condiciones de accesoAcceso abierto

martes, 22 de diciembre de 2015
Actualización de datos.IPCE: Revista de Patrimonio Cultural de España. nº 10.. Journal of Cultural Heritage of Spain. Descarga libre. Free Download. Articulo:Archivo arquitetctura Pando


Acaba de aparecer el nº 10 de esta interesante revista
Patrimonio Cultural nº 10, 2015

Destacar en esta revista ( numerosas fotografías, varias del archivo Pando)

............Este texto pretende poner en valor la figura de Juan Pando Barrero y su producción (a partir de 1950), como exponente imprescindible de la fotografía de arquitectura moderna en España. La cantidad de documentación que se conserva en su archivo le señala como uno de los principales autores de la fotografía de arquitectura moderna en España y, por tanto, un referente substancial en la revisión crítica de esa arquitectura, a menudo ya desaparecida.

.........Juan Pando construyó a lo largo de su carrera uno
de los archivos fotográficos de arquitectura del
s. xx en España más extenso. Entre sus miles de
negativos se cuentan no sólo los retratos icónicos
de los edificios de la arquitectura moderna
española, sino numerosas instantáneas de otro
tipo de construcciones: imágenes inéditas que
retratan arquitecturas olvidadas por los medios,
pero de gran calidad, y capturas del desarrollo de
sus entornos urbanos, que retratan su proceso de
construcción y la vida de aquellas obras.



Recordemos
Archivo Pando
El Archivo Pando conserva la amplia obra del fotógrafo Juan Miguel Pando Barrero (1915-1992), desarrollada a lo largo de más de cincuenta años y continuada por su hijo, Juan Pando Despierto, hasta 2003.
Discípulo de Mariano Moreno, Pando Barrero realizó en su juventud magníficas fotografías de la Guerra Civil Española (fue contratado por la Associated Press) y de la larga y dolorosa posguerra.
Desde 1940 hasta 1993 la Agencia Pando realizó trabajos para una amplísima gama de clientes: museos, galerías, coleccionistas y artistas, industrias de ingeniería (hidroeléctricas, distribución eléctrica, petroquímicas y otras), encargos de publicidad comercial e imagen empresarial, fotografía de arquitectura, etc.
De forma paralela a esta actividad, los Pando desarrollaron un interés personal por la fotografía de paisaje y de carácter etnográfico durante sus viajes por España y Marruecos.

 

Foto antigua. c. 1955. Portada del Hostal de los Reyes Católicos en Santiago de Compostela. Foto Pando
Fotografía antigua. Vista nocturna de Madrid. Plaza Mayor y Palacio Real. Fotógrafo Pando. Photo Madrid night. Town hall square and Royal Palace
Fotografía antigua. Fuentelviejo. Guadalajara. Foto Pando. Pueblo, paisaje rural de la España de 1950.

Patrimonio Cultural de España

Esta publicación, escrita en español e inglés, tiene como principal objetivo convertirse en espacio de reflexión y debate sobre los diversos proyectos de investigación, conservación, restauración y puesta en valor de bienes culturales, cuyas líneas de actuación articulan en la actualidad las políticas de gestión patrimonial.

Patrimonio Cultural del España nº 9. Arquitectura defensiva
Free download, descarga libre
.............Los artículos de este número están dedicados a la arquitectura defensiva: Necesidad y significación del Plan Nacional de Arquitectura Defensiva; Arquitectura defensiva o ingeniería militar, unas reflexiones; Construir fortificaciones abaluartadas: La gestación de nuevo oficio para una nueva arquitectura; El sistema estratégico y los conjuntos orgánicos de las construcciones defensivas; Paisaje, tiempo y arquitectura; El inventario de arquitectura defensiva de la AEAC, un ejemplo de ciencia ciudadana en España; La corresponsabilidad del planeamiento urbano en la conservación de la arquitectura defensiva; El SIG/PAM. Una herramienta informática, novedosa y flexible, para aplicar al Plan Nacional de Arquitectura Defensiva, a partir de la cartografía geológica nacional; Todo restaurador lleva en su corazón a Viollet le Duc ................

Patrimonio Cultural de España, nª 8, 2014. Arquitectura tradicional . Ver Publicación
 Para ver directamente en pantalla.

Patrimonio Cultural de España, nº 7, 2013 .Conservación preventiva: revisión de una disciplina
Para ver directamente en pantalla. 

Patrimonio Cultural de España, nº 6, 2012. Patrimonio en riesgo: seísmos y bienes culturales
Para ver directamente en pantalla.
Patrimonio Cultural de España, nº 5, 2011. Patrimonio y educación
Para ver directamente en pantalla. 
Patrimonio Cultural de España nº4, 2010. Patrimonio e innovación 
Para ver directamente en pantalla.
Patrimonio Cultural de España, nº 1, 2009. Conservar o destruir: la ley de Memoria Histórica
Para ver directamente en pantalla.
La salvaguarda del Patrimonio Inmaterial
Numerosas fotografías. 
Arte Protegido. Memoria de la junta del tesoro artístico durante la guerra civil

Articulos a destacar

·  La construcción mental del Patrimonio Inmaterial
José Luis Alonso Ponga
(PDF 2.165 Kb)
·  Frente al espejo: lo material del Patrimonio Inmaterial
María Pía Timón Tiemblo
(PDF 1.132 Kb)
·  El tratamiento de los bienes inmateriales en las leyes de Patrimonio Cultural
Mª Ángeles Querol
(PDF 3.712 Kb)
·  El Patrimonio Inmaterial y los derechos de propiedad intelectual
Ignacio Garrote Fernández-Díez
(PDF 1.982 Kb)

 

Conservación y restauración de bienes arqueológicos
Soledad Díaz
(PDF 371 Kb)
·  Arquitectura y memoria. El Patrimonio Arquitectónico y la Ley de Memoria Histórica
Alfonso Muñoz Cosme
 (PDF 542 Kb)
·  Arqueología y Memoria Histórica
Alfredo González Ruibal
(PDF 791 Kb)

·  El papel de los archivos en la memoria. El Centro Documental de la Memoria Histórica
María José Turrión
(PDF 561 Kb)
·  Memoria fotográfica del Salvamento del Tesoro Artístico Español en la Fototeca del Patrimonio Histórico del IPCE
Isabel Argerich
(PDF 608 Kb)


En ( google translate)
 

Just published the number 10 of this interesting magazineCultural Heritage No. 10, 2015

Highlight in this journal (many photographs, many of Pando file)


    Modern architecture lost (Alberto Humanes Architect)

    The image silenced. Spanish modern architecture in the Pando Archive EICP (Beatriz S. Gonzalez Jimenez). Excellent article that summarizes and updates information on this great photographer.
............ This text aims to highlight the figure of Juan Pando Barrero and production (from 1950), as an essential exponent photography of modern architecture in Spain. The amount of documentation that is kept on file indicates him as one of the main authors of photography of modern architecture in Spain and, therefore, a substantial reference in the critical review of this architecture, often defunct.


......... Juan Pando he built throughout his career onethe photographic archives of architectures. xx largest Spain. Among its thousands ofnegatives include not only the iconic portraitsbuildings of modern architectureSpanish, but many other snapshotstype of construction: unpublished imagesportray architectures forgotten by the media,but high quality, development and catchestheir urban environments, portraying the processconstruction and life of those works.

let's rememberPando Archive
The Pando Archive preserves the extensive work of photographer Juan Miguel Pando Barrero (1915-1992) of, developed over more than fifty years and continued by his son, Juan Pando, until 2003.
Disciple of Mariano Moreno, Pando Barrero made in his youth magnificent photographs of the Spanish Civil War (he was hired by the Associated Press) and the long and painful war.
From 1940-1993 the Agency Pando did work for a wide range of customers: museums, galleries, collectors and artists engineering industries (hydro, electrical distribution, petrochemical and other), orders for commercial advertising and corporate image, architectural photography, etc.In parallel with this activity, Pando developed a personal interest in landscape photography and ethnographic during his travels in Spain and Morocco.


Cultural Heritage of Spain

This publication, written in Spanish and English, has as main objective to become a space for reflection and debate on the various research projects, conservation, restoration and enhancement of cultural heritage, whose main priorities articulated at present management policies patrimonial.


    All issues can be downloaded, some directly others mediantes prior registration.
Spain Cultural Heritage No. 9. Defensive ArchitectureFree download, free download............. The articles in this issue are devoted to defensive architecture: Necessity and significance of National Defensive Architecture Plan; Military defensive architecture or engineering, some reflections; Build bastioned fortifications: The gestation of new trade for a new architecture; The strategic system and organic sets of defensive buildings; Landscape, Time and Architecture; The inventory of defensive architecture of the CSSA, an example of citizen science in Spain; The responsibility of urban planning in the conservation of defensive architecture; GIS / MAP. A computer, innovative and flexible tool to implement the National Plan for Defensive Architecture, from the national geological mapping; All restorer in his heart to Viollet le Duc ................

Cultural Heritage of Spain, nª 8 2014. Traditional architecture. See Publication
 To see directly on screen.

Cultural Heritage of Spain, No. 7, 2013 preventive .Conservación: review of a disciplineTo see directly on screen.
 Cultural Heritage of Spain, No. 6, 2012. Heritage at Risk: Earthquakes and cultural propertyTo see directly on screen.Cultural Heritage of Spain, No. 5, 2011. Heritage and EducationTo see directly on screen.Spain Cultural Heritage No. 4, 2010. Heritage and innovationTo see directly on screen.Cultural Heritage of Spain, No. 1, 2009. Keep or destroy, the law of Historical MemoryTo see directly on screen.Safeguarding the Intangible HeritageMany photographs.Protected Art. Report of the Board of art treasures during the civil war

Articles highlight

· The mental construction of Intangible HeritageJosé Luis Alonso Ponga (PDF 2,165 Kb)
· In front of the mirror material Intangible HeritageMaria Pia Helm Tiemblo (PDF 1,132 Kb)
· The treatment of intangible assets in the laws of Cultural HeritageMaria Angeles Querol (PDF 3,712 Kb)
· The Intangible Heritage and Intellectual Property RightsIgnacio Garrote Fernández-Díez (PDF 1,982 Kb)


Conservation and restoration of archaeological goodsSoledad Diaz (PDF 371 Kb)
· Architecture and memory. Architectural Heritage and the Law of Historical MemoryAlfonso Muñoz Cosme (PDF 542 Kb)
· Archaeology and Historical MemoryAlfredo González Ruibal (PDF 791 Kb)

· The role of the files in memory. The Documentation Center of Historical MemoryJosé María Turrión (PDF 561 Kb)
· Photographic Memory salvage Spanish Art Treasures in the Photo Library of Historical Heritage of the EICPIsabel Argerich (PDF 608 Kb)

 

Garry Winogrand - Photographer . Video.
Conocido por algunos como el fotógrafo de la calle, de la vida americana, sobre todo de la ciudad de Nueva York.
Es un fotógrafo muy valorado en USA que ven en él un testigo de su modo de vida

 National Gallery of Art

 Garry Winogrand (1928 –1984), a New Yorker who roamed the United States during the postwar decades, left behind a sweeping portrait of American life. His photographs powerfully combine the hope and exhilaration as well as the anxiety and turbulence that characterized America during these vital years, revealing a country that glitters with possibility but threatens to spin out of control. From Fifth Avenue to Sunset Boulevard, from Cape Kennedy to the Texas State Fair, he made the American middle class the primary subject of his pictures. Endlessly curious, Winogrand scrutinized both cities and suburbs, always on the lookout for those instants when happenstance and optics might join to make a good picture that exposes some deep current in American culture.

Petit Journal Garry Winogrand 

 

Getty. Winogrand
Around 1960, after being shown a copy of Walker Evans's book American Photographs, Winogrand began to take a more artistic approach in his work. The first half of the decade, however, was a difficult time, including political disillusionment and the breakup of his first marriage. He persevered in his career and eventually published four books of photographs, including The Animalsin 1969, images made in zoos, and Women Are Beautifulin 1975, candid shots of anonymous women on the street. Winogrand used a small-format, 35mm camera that enabled him to photograph quickly and freely, which he did to the extreme: at the time of his death in 1984, he left more than 2,500 undeveloped rolls of film.



domingo, 20 de diciembre de 2015
In the news. Why manipulation matters: World Press Photo. La manipulación de fotos importa, reglas 2016 World Press Photo. Ejemplos prácticos: Vídeos explicativos.
Hay noticias en prensa que , creo, merece la pena leer, esta es una de ellas, se refiere a las normas para 2016 del prestigioso World Press Photo.

Why manipulation matters
...photography gives us a creative interpretation of the world. However, when we want pictures to record and inform us of the varied events, issues, people, and viewpoints in our world, there are limits to how pictures can be made.
....the entry rules make clear that digital manipulation which adds, rearranges, reverses, distorts or removes people or objects from within the frame is not permitted, and the rules are backed by the forensic comparison of original camera files with the contest image in the second last round.
What counts as manipulation?
Realmente interesante, incluye unos vídeos de corta duración muy claros.

Fotografía antigua Plaza de Oriente Madrid. Fotógrafo Paul Rickenback
http://1.bp.blogspot.com/-iToJezxTOSI/T7oY1Abh0hI/AAAAAAAAFMM/cXF06lYBhZQ/s320/paul+rickenback.jpg
Fotografía que representa una de las vistas más conocidas de Madrid como es la Plaza de Oriente con el Palacio Real de fondo y los jardines en primer término.
La estatua de Felipe IV ocupa la parte central de la foto, es obra de Pietro Tacca y, según indica la Wikipedia tiene especial calidad tecnica pues

.....Se trata de una obra maestra de la estatuaria ecuestre, no sólo por su calidad artística, sino también por sus características técnicas. Es la primera escultura a caballo del mundo en la que éste se sostiene únicamente sobre sus dos patas traseras, y discretamente también sobre su cola. La obra consigue su difícil equilibrio gracias a un calculado estudio de los puntos de apoyo y la distribución de los pesos.............

La foto, fechable a finales de la decada de 1960, pertenece al archivo de la Dirección General de Informacion  y Turismo como indica el habitual carton soporte propio de este archivo
El fotógrafo es Paul Rickenback del cual he conseguido algunos datos, cuando menos , curiosos.
En primer lugar señalar que fue fotógrafo colaborador de muchas publicaciones sobre la naturaleza del Dr. Rodríguez de la Fuente

Félix Rodríguez de la Fuente
Cetrero Mayor de la Estación de Cetrería y colaborador del S.N.P.F.C.
Fotos Rickenback-R. de la Fuente
Ministerio de Agricultura. Dirección General de Montes, Caza y Pesca fluvial.

Félix Rodríguez de la Fuente; Cetrero mayor de España
Fotografías de Paul Rickenback y del autor
Prólogo del Conde de Yebes El arte de cetrería"
Félix Rodríguez de la Fuente; Cetrero mayor de España
Fotografías de Paul Rickenback y del autor

En segundo lugar que tambien realizó varias peliculas, algunas de ellas en España

1971 Las rías de Pontevedra (documentary short)
1970 España en Florida (documentary short)
1970 Retorno a San Juan (documentary short)
 

Post anteriores sobre fotografía y turismo

viernes, 18 de diciembre de 2015
Sobre fotografía y arte. Martin Parr. Video. Camper: Martin Parr on his passions
Martin Parr es uno de los grandes fotógrafos del momento
 Magnum

 pero, también, es una de las personas que mejor habla sobre fotografía y coleccionismo de todo tipo.
He encontrado tres vídeos cortos donde habla sobre estos temas.
Curiosamente están patrocinados por Camper.
Post anteriores sobre Martin Parr.
Documentación fotográfica Martin Parr 
Sobre coleccionismo y fotografía. Martin Parr
Camper: Martin Parr on his passions 
en 7:56 No hay comentarios: http://img1.blogblog.com/img/icon18_email.gif
Enviar por correo electrónicoEscribe un blogCompartir con TwitterCompartir con FacebookCompartir en Pinterest
Etiquetas: documents, Links, United Kingdom
Sobre fotografía y coleccionismo. Vídeo. Camper: Martin Parr on his collections
Martin Parr es uno de los grandes fotógrafos del momento
 Magnum

 pero, también, es una de las personas que mejor habla sobre fotografía y coleccionismo de todo tipo.
He encontrado tres vídeos cortos donde habla sobre estos temas.
Curiosamente están patrocinados por Camper.
Post anteriores sobre Martin Parr.
Documentación fotográfica Martin Parr 
Sobre coleccionismo y fotografía. Martin Parr

Camper: Martin Parr on his collections 

Sobre fotografía. Martin Parr. Videos. Camper. Camper: Martin Parr on photography
Martin Parr es uno de los grandes fotógrafos del momento
 Magnum

 pero, también, es una de las personas que mejor habla sobre fotografía y coleccionismo de todo tipo.
He encontrado tres vídeos cortos donde habla sobre estos temas.
Curiosamente están patrocinados por Camper.
Post anteriores sobre Martin Parr.
Documentación fotográfica Martin Parr 
Sobre coleccionismo y fotografía. Martin Parr

Camper: Martin Parr on photography 

 

jueves, 17 de diciembre de 2015
Museos. Una buena noticia. El Prado y Patrimonio zanjan sus disputas por cuatro obras
Leo en prensa la siguiente noticia
El Prado y Patrimonio zanjan sus disputas por cuatro obras
..........Alfredo Pérez de Armiñán, el sucesor de Rodríguez-Spiteri en Patrimonio Nacional, adoptó una postura menos beligerante desde el inicio de su mandato y ya adelantó, en una entrevista con EL PAÍS, cuál iba a ser la solución a esta disputa. Ayer, el presidente del Patronato del Prado, José Pedro Pérez-Llorca, celebró, en conversación con este diario, “la actuación ilustrada” de Armiñán en este conflicto y resaltó la importancia del acuerdo sellado.......

Ahora que tanto se habla de política podemos ver que un simple, dificil pero simple, cambio de persona permite acuerdos entre posiciones opuestas
Post anterior sobre este tema
Patrimonio Nacional versus Museo del Prado. Una opinión.@museodelprado.
 En (google translate)
Leo in the following news release
The Prado and Patrimonio finished their disputes by four works of art, paintings
.......... Armiñán Alfredo Perez, the successor of Rodriguez-Spiteri National Heritage, adopted a less belligerent posture from the beginning of its mandate and has already announced, in an interview with El Pais, which would be the solution to this dispute. Yesterday the chairman of the board of the Prado, José Pedro Pérez-Llorca, celebrated in conversation with this newspaper, "illustrated the performance" of Armiñán in this conflict and stressed the importance of sealing agreement .......

      I am very glad this news.

Now that so much talk of politics we can see that a simple, difficult but simple, change of person allows agreements between opposing positions
Previous post on this topic
National Heritage versus Prado Museum. An opinion. @ Museodelprado.
 

Carta de Visita Zaragoza Coyne y Judez. Vintage photo Spain. Carte de visite. Zaragoza' photographers. Mariano Judez, Coyne
Dos de los primeros estudios de Zaragoza fueron los de Mariano Judez y los Coyne
http://2.bp.blogspot.com/-oUVlul0U5wA/T9ywVy0hsII/AAAAAAAAFwk/q04fkDEQETk/s320/IMG.jpg
Nuestra Señora del Pilar de Zaragoza
http://4.bp.blogspot.com/-rDj_AopFZiQ/T9ywe8Ml1wI/AAAAAAAAFws/w_WgGO7Z2H8/s320/IMG_0001.jpg
Dorso Fotografo de la Real Casa. Plaza de la Constitucion 5 entresuelo. Baños del Sr. Marraco y Calle de San Miguel frente a la electra Peral n 5
Foto Judez
http://2.bp.blogspot.com/-HgJfEPiVkYo/T9yw0RobV7I/AAAAAAAAFw0/K4P2ziCsGpk/s320/IMG_0002.jpg
Dorso Coso 33 Frente a la frente ultimo piso Zaragoza


Diccionario de fotógrafos españoles
Mariano Judez

Dueño de un estudio fotográfico en Zaragoza que abrió en 1856, perfeccionó técnicamente su oficio en París, con la idea de poder ofrecer a su clientela zaragozana las últimas novedades de moda en
la capital francesa. Durante su estancia parisina tuvo la oportunidad de visitar los estudios de fotógrafos como André Adolphe Disdéri y Nadar.
Pese a su temprana muerte, su gabinete fotográfico se señaló como uno de los más importantes de la época en Zaragoza.
Fue uno de los pioneros de la fotografía en Aragón y autor de las primeras imágenes que se conservan de Zaragoza. Su cámara registró las transformaciones de la ciudad y los nuevos monumentos conmemorativos: la Puerta del Ángel, erigida para recibir a Isabel ii en 1860, o la Puerta del Duque de la Victoria, construida en 1861 en honor del general Espartero. Destaca su trabajo "Fotografías de varias clases", ganador de la Medalla de Cobre de la Exposición Aragonesa de 1868.
Estaba compuesto, entre otras fotografías, por una colección de tarjetas de visita de artistas, literatos, políticos y celebridades zaragozanas del momento.
Realizó además fotografías del Monasterio de Piedra de Zaragoza, donde entabló relación con el paisajista Carlos de Haes, presente en su galería de retratos. También colaboraría con el pintor León Abadías, que coloreó a la aguada y al óleo muchas de sus fotografías.

Anselmo María de Coyne y Barreras nació en Pamplona en 1830 y murió en Zaragoza el 1 de enero de 1896. Instala un gabinete en Pamplona y se asocia con el fotógrafo Marín, del cual se independiza en fecha imprecisa, desde luego con antelación a 1878. Cuando se instala en Zaragoza con su familia, hacia 1878, se asocia con el fotógrafo Mariano Júdez Ortiz, que de inmediato sólo figura en los reversos de las fotografías como «Sucesor de M.º Júdez» hasta que desde 1882, destaca Coyne como único fotógrafo. 
Ignacio Coyne Lapetra: Ignacio Coyne Lapetra nació en Pamplona en 1872 y falleció en Zaragoza el 22 de abril de 1912.

 Refiere, brevemente, la historia de los primeros estudios fotográficos en Aragon mencionando, entre otros, a Coyne y Judez

Mariano Júdez fundó su gabinete de fotografía en 1856 y, después de algunos traslados, se instaló en el Coso números 18 y 19, donde permaneció hasta 1874, año de su repentino fallecimiento con 42 años.
Por su gran calidad, hay que hacer una mención especial de las fotografías que el autor realizó en el Monasterio de Piedra, realizadas entre 1860 y 1880, y que organizó en diversos álbumes.
El fallecimiento del fotógrafo supuso que su hermano menor, Toribio, y Anselmo María Coyne se asociaran, aunque la temprana muerte de Toribio dejó a Coyne al frente del negocio, con la colaboración de la viuda de Mariano Júdez, Tomasa Chinar. 

DE LA FOTOGRAFÍA DE PAISAJE EN ESPAÑA

 Zaragoza en la mirada ajena

DARA nace como un proyecto cooperativo abierto a todos los archivos de Aragón para dar acceso a través de internet a los archivos y documentos de la Comunidad Autónoma. Patrocinado por el Gobierno de Aragón, forma parte del Sistema de Información del Patrimonio Cultural Aragonés (SIPCA) y está integrado por distintas administraciones (diputaciones, comarcas, ayuntamientos), asociaciones y fundaciones privadas y otras instituciones. 

 
miércoles, 16 de diciembre de 2015
"Ballet mecanique" (1924) - Fernand Léger - Original Silent Version . Video
Es  agradable encontrarse  en youtube películas antiguas de grandes artistas como en el caso presente, con una película muda del pintor Fernand Leger.
No es fotografía pero creo que su concepto artístico está muy próximo a ella, realmente curiosa
"Ballet mecanique" (1924) - Fernand Léger - Original Silent Version 
Wikipedia
 Ballet Mécanique (1923–24) is a Dadaist post-Cubist art film conceived, written, and co-directed by the artist Fernand Léger in collaboration with the filmmaker Dudley Murphy (with cinematographic input from Man Ray). It has a musical score by the American composer George Antheil. However, the film premiered in a silent version on 24 September 1924 at the Internationale Ausstellung neuer Theatertechnik (International Exposition for New Theater Technique) in Vienna presented by Frederick Kiesler. It is considered one of the masterpieces of early experimental filmmaking.


Museo Reina Sofía. Donación Archivo Afal. Documentos en red.

Con motivo de la reciente donación al Reina Sofía del archivo Afal

...........Precisamente, en el apartado de donaciones se ha aprobado la del Archivo AFAL (Agrupación Fotográfica Almeriense), un importante colectivo de significativos fotógrafos españoles que surgió a mediados de los años 50 y cuya existencia se desarrolló alrededor de una revista del mismo nombre especializada en cine y fotografía dirigida por
Carlos Pérez Siquier
. El fondo documental se compone de material fotográfico de diversos autores que llegarían a ser los mejores fotógrafos de su generación así como de libros, portadas de
revista, maquetas, etc..

http://4.bp.blogspot.com/-0J6NJxb6C9I/VnEXs5fhWtI/AAAAAAABH90/zFxHdQQ0CyE/s1600/AFAL_portada.jpg

Es bueno agrupar en un post algunos fondos documentales sobre estos fotógrafos. 
Como siempre mi consejo es que, si alguno de ellos interesa, se descargue el pdf al ordenador pues, con cierta frecuencia, "desaparecen" de internet interesantes archivos de exposiciones, dossiers etc sobre fotógrafos. 

Grupo Afal. Junta de Andalucía


Instituto Cervantes. El papel de la fotografía > AFAL > Introducción
AFAL, una mirada libre (1956-1963) / AFAL, a free glance ...
Ricardo Terre Impresiones Foto Colectania


Foto Colectania Carlos Perez Siquier. Portfolio
 

Carlos Pérez Siquier Impresiones. Foto Colectania


Joam Colom Foto Colectania Impresiones

Gabriel Cualladó Foto Colectania Portfolio


Humanismo y subjetividad. Fotografía documental en España Reina Sofia
Carlos Pérez Siquier La Mirada Museo Barjola


La Voz de la Imagen Videos ( Ramon Masats, Oriol Maspons, Ricard Terre)
Gabriel Cualladó / Masanasa, Valencia, España, 1925 - Madrid, España, 2003

 

lunes, 14 de diciembre de 2015
Fotografia antigua Oregon USA. Columbia Highway. Photographer Arthur Prentiss
http://3.bp.blogspot.com/_sVWrJPLFudU/TRIyxK51f1I/AAAAAAAADMI/_6KJphG4ovc/s320/columbia+highway+wasco+county.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_sVWrJPLFudU/TRIy0uLcr_I/AAAAAAAADMM/ibbBViO9JDI/s320/columbia+river+highway+vista+rio.jpg

Estas fotografías pertenecen a un álbum que recoge el recorrido de la "Historic Columbia River  Highway" en su recorrido por Oregon.
Una foto esta realizada en Wasco County y la otra en su paso al lado del río Columbia.

 

La autopista tiene una gran parte de su recorrido por una zona escarpada de montañas y bosques. Su estudio se basó en las primeras carreteras de montaña que se realizaron en Suiza con recorrido amplios, entre montañas y donde era frecuente la necesidad de realizar túneles.
Este álbum lo compré en el rastro de Madrid cosa poco frecuente para este tipo de obras.
Lleva la etiqueta de "Arthur Prentiss photographer Oregon".

Guide to the Arthur M. Prentiss Collection, c. 1923
The photographer Arthur M. Prentiss was an American photographer born c. 1865 and died c. 1940. Some of his photos are part of the Farm Security Administration - Office of War Information Collection held in the Library Of Congress and most of his work was developed in Oregon. Prentiss worked in the principal photography studios of Oregon between 1913-1922. In 1913, Prentiss joined the Weister Company. In 1917, he joined Benjamin A. Gifford, the most famous photographer of Oregon at that time, creating Gifford-Prentiss Inc. The Gifford and Prentiss Studio was located on SW Washington between Twelfth and Thirteenth Street in Portland and lasted until Gifford retired in 1920. In 1922 Prentiss acquired Weister's Studio and negatives. Arthur M. Prentiss principal studio, as a single professional photographer, was in 45 Fourth Street in Portland Oregon. Prentiss is known for producing views of the Construction of Highways in Oregon including the Columbia River Highway and John Day Highway. Prentiss also documented the life and works of people of Oregon. 
Haciendo investigaciones sobre este fotógrafo descubrí que sus fotos se encontraban en diferentes colecciones de instituciones americanas, tanto universitarias como museos.

Sin embargo la sorpresa fue encontrar obra suya en los archivos de la F.S. A. donde trabajaron los mas famosos fotógrafos de la época-América años 1930-recogiendo la realidad social del pais.
 Recordar que entre estos fondos se encuentra una de las fotos que son iconos de la historia de la fotografía mundial como es  "Migrant Mother" de Dorothea Lange.

 

Collections with Prentiss vintage photographs (alone and in associaton with Gifford)
 

A collection of exterior and interior photographs by Arthur M. Prentiss of the Columbia Gorge Hotel c. 1922, and assorted papers relating to the Columbia Gorge hotel c. 1923

 FSA ARTHUR PRENTISS

http://3.bp.blogspot.com/-t9RWX1WK8FQ/VmqYtBPAVLI/AAAAAAABH0E/dtluul4DiGI/s320/8b31112v.jpg

17 works in 18 publications in 2 languages and 30 library holdings




New York Public Digital Library: Arthur Prentiss

Pioneer statue, campus of the University of Oregon
http://1.bp.blogspot.com/-YL_EZSpbpYM/Vmqg1fE5bwI/AAAAAAABH0U/SUvHQ_URaCE/s320/nypl.digitalcollections.510d47d9-ac1c-a3d9-e040-e00a18064a99.001.w.jpg
Véase también.

Historic River Highway wikipedia

Farm Security Administration


Arthur Prentiss Wikipedia
Album Columbia River Highway

domingo, 13 de diciembre de 2015
Archivos digitales . Fototecas. Museum of New Zeland. .Te Papa Tongarewa. Digital archives with free download images

Siguiendo con la información que uno va encontrando en la web les comunico que la fototeca del Museum of New Zeland dispone de
más de 24.000 fotos de libre descarga en alta resolución.
Photography Collection
The foundation of Te Papa's photography collection lies with the Colonial Museum in the second half of the nineteenth century. Photographs were primarily taken or collected as illustrative material for the various research interests of the Museum. Ethnology, the scientific investigation of races and cultures, was a particular interest of the Museum around the turn of the century. This means Te Papa has a strength in the area of early images of Maori and Pacific peoples.

Title

The order of the bath

Production

Adkin, Leslie (photographer), 1917, Levin 

http://1.bp.blogspot.com/-btiIfv8L6rI/Vm0MdID77cI/AAAAAAABH0k/IpZkLKS32EU/s320/MA_I037227.4452x3224.jpg

sábado, 12 de diciembre de 2015
Cindy Sherman - Nobody's Here But Me (1994) . Vídeo. Making photographs

Una de las artistas fotógrafos más importantes de la actualidad es Cindy Sherman. En este documental nos muestra su manera, su personal manera, de hacer la fotografía.
Recordemos que es ella misma en diferentes situaciones la protagonista de sus fotos.
También debemos recordar su capacida de estar, de ser, de reirse de ella misma a través de unos emoticonos que podemos descargar.http://cindysherman-icon.tumblr.com/
http://3.bp.blogspot.com/-Mw6UuutsfGQ/VlssY3vrYfI/AAAAAAABHoc/1n_0BsW0uo0/s1600/cindy_Shermanicon_01.png

http://2.bp.blogspot.com/-7y-zA18F3sA/VlssYyb5NDI/AAAAAAABHog/IcKB1BUUk38/s1600/cindy_Shermanicon_02.png

 

 

http://2.bp.blogspot.com/-BbewsVzF2F4/VlssZqB_5aI/AAAAAAABHow/fo47bo4aY0g/s1600/cindy_Shermanicon_06.png
 Moma Cindy Sherman
Cindy Sherman born 1954 Tate
Cindy Shermanb. 1954, Glen Ridge, New Jersey
 

viernes, 11 de diciembre de 2015
Museo del Prado Nueva web. Fotografía en el Museo. Permite descargas uso personal.
Es noticia importante para todo aficionado al arte la actualización de la web del Museo del Prado.
Merece la pena darse un paseo, desde casa en el ordenador, por las obras del Museo de tal manera que la próxima vez que nos acerquemos físicamente podamos mejor disfrutar de aquellas obras, siempre vistas por nosotros en visitas anteriores pero nunca suficientemente vistas.
Como dato curioso el museo, por fin, ha perdido el miedo, el tabú que tenía a la libre descarga de fotos de sus obras, eso sí con restricciones mayores que otros museos pero, viniendo del Prado, el cambio ha sido notable pues el museo estaba anclado en el pasado en tecnología y en ser un agente difusor de la cultura.

 

Curioso encontrar, saber que hay, 562 fotos en la coleccion en línea del museo
Técnicas de fotografía

autores  como
Louis Désiré Blanquart-Evrard

 

 Me  remito, para mejor explicarme, a lo ya comentado en otro post anterior

Como complemento a un post anterior sobre el cambio que se esta produciendo en los museos en relación con el acceso, digamos mejor disponibilidad de sus fondos, de manera libre en internet he localizado un documento del Getty que complementa de manera muy didáctica el post
Fotografía y documentación. Fundacion Juan March. The Experience of Open Access Andrew W. Mellon Foundation
The Online Scholarly Catalogue Initiative SPONSORED BY THE GETTY FOUNDATION

Destaquemos algunas frases
.....Technology promises new breakthroughs. Through digital publishing, museums can offer deeper, richer content, tailored to the needs of varied audiences. Online catalogues can reach virtually unlimited scholarly audiences around the globe.
.....Launched in 2008, the Getty Foundation’s Online Scholarly Catalogue Initiative (OSCI) is helping museums explore this new frontier in scholarly publishing
......The future of museums may be rooted in the buildings they occupy, but they will also need to address audiences across the world Sir Nicholas Serota, Director, Tate
..........Online functionalities such as resolution size, downloading and printing, enlarging and magnifying details, storing, linking, and cutting and pasting materials from one document to another facilitate use of materials for scholars. For rights holders these functions appear to offer unlimited opportunities for unauthorized uses of images and continue to lead to cautious and limited grants of permission.

 

 Sobre este tema véase post anteriores

Free access to 400.000. digital images. Met. Descarga libre de 400.000 fotos digitales del Metropolitan de Nueva York
Museo Getty Open Content Program. Acceso libre a fotos de sus fondos
Fotografía Archivos digitales y embed ( incrustar) fotos New York Public Library
45,000 Works of Art from Stanford University’s Cantor Arts Center Now Freely Viewable Online
Whitney Museum Puts Online 21,000 Works of American Art, By 3,000 Artists LA County Museum Makes 20,000 Artistic Images Available for Free Download The Rijksmuseum Puts 125,000 Dutch Masterpieces Online, and Lets You Remix Its Art

viernes, 11 de diciembre de 2015

Fotografia antigua Carta de Visita. Francisco Fernández-Aveño Sevilla

Retrato de caballero de pie leyendo con un libro en las manos, sin dirigir la mirada al fotografo. A su lado una silla compensa el vacío. El caballero lleva las largas patillas propias de la época.

http://4.bp.blogspot.com/-KHR_6Z0ZwEw/T9xbW1J-obI/AAAAAAAAFs0/iWarNOTXvXw/s320/IMG.jpg
Dorso calle Valencia nº 3 Sevilla hacia 1863-1865.
Colaboró con el fotografo Carlos Bermudo con quien compartió estudio durante un corto periodo de tiempo.
Se le considera uno de los grandes retratistas sevillanos si bien realizó también algunas vistas de la ciudad.
Posteriormente tuvo otro estudio en la calle Genova nº 19

Historia General de la fotografia en Sevilla: Miguel Angel Yañez Polo.

 

miércoles, 9 de diciembre de 2015

L'art de la photographie . Disderi. Embed book. 1862. The art of photography. aesthetics and practice of photography.André Adolphe Eugène Disdéri

En 1862 Disderi, el creador de la carta de visita, publica el libro L'art de la photographie. Este libre incluye apartados técnicos, interesantes para el coleccionista de fotografía antigua, pero también consejos para el fotógrafo a la hora de la realización de la fotografía:
3º parte
ESSAI SUR l'art de LA PHOTOGRAPHIE. — ESTHETIQUE
PHOTOGRAPHIQUE
p.247
Muchas de las cosas que indica son perfectamente útiles hoy día en la práctica fotográfica.
http://4.bp.blogspot.com/-pM6K7y2p6Gs/VmcktHvZ5iI/AAAAAAABHwQ/5nMdVWOq0e0/s320/gri_33125008480929_0017.jpg

.......Si l'unique but de la photographie était la reproduction exacte et sans choix de la nature, il suffirait, semble-t-il, pour l'atteindre, de posséder la connaissance des instruments optiques et des manipulations chimiques que nous avons passés en revue. Cette connaissance, toute complète qu'elle pourrait être, ne saurait cependant conduire seule à la parfaite représentation de la réalité, car le
lecteur a vu qu'il faut approprier le procédé de production de l'image à la nature du modèle et aux circonstances dans lesquelles il se trouve placé.

.....Mais le but du photographe n'est pas seulement la reproduction de la nature prise au hasard : le choix doit présider à ses opérations, et ce choix est déterminé par les idées ou le tempérament de chacun.
C'est pourquoi on retrouvera toujours, dans les productions des divers photographes, ces caractères particuliers qui révèlent la personnalité de l'opérateur et portent un cachet particulier qui les font reconnaître sans qu'elles soient signées. Chacun, en effet, selon les idées qu'il se fait de la heauté , choisit son sujet; dans la scène à représenter, il dispose les parties, il combine le clairobscur; dans l'exécution même, il trouve, pour l'aspect général de son oeuvre, des nuances infinies.
On pressent donc quels développements doivent prendre les études artistiques du photographe : ells seront presque aussi vastes que celles du peintre.
Comme lui, il devra étudier les lois de la beauté et les moyens de l'exprimer par la composition, les formes, la disposition des parties, le clair-obscur, l'exécution. Il ne suffit point de sentir qu'une chose est belle pour être artiste : il faut savoir pourquoi elle est belle, et si cette beauté peut être exprimée par les moyens de l'art spécial que l'on pratique ; il faut connaître la clef de toutes les combinaisons propres à ce langage particulier auquel on veut faire exprimer des idées ou des sentiments. Le photographe ne pourra donc, pas plus que le peintre, se passer de ces études essentielles. Il ne faudrait point cependant, malgré ces analogies frappantes entre le but et les moyens, confondre la photographie avec la peinture

 

 ......ne s'agit pas, en effet, pour faire un portrait, de reproduire, avec une justesse mathématique, les proportions et les formes de l'individu; il faut encore, et surtout, saisir et représenter en les justifiant et en les embellissant les intentions de la nature manifestées sur cet individu, avec les modifications ou les développements essentiels apportés par les habitudes, les idées, la vie sociale. Ceux qui connaissent la personne à représenter s'en font une idée nette qui est la résultante de tous les aspects divers sous lesquels ils l'ont vue des milliers de fois : s'ils possédaient les moyens d'exprimer cette idée, ils feraient le vrai
 ......La première chose que doive faire le photographe qui veut obtenir un bon portrait, c'est de pénétrer, au travers des mille aspects de hasard sous lesquels il va voir son modèle, le type réel et le vrai caractère de l'individu; c'est de l'étudier et de le connaître.
...Ce n'est qu'à cette condition qu'il pourra concevoir un mode de représentation approprié , qu'il pourra choisir et l'attitude et le geste et l'expression, ainsi que la distance, la lumière, le vêtement et les accessoires du tableau, procéder à la recherche des combinaisons optiques propres à mettre en évidence ce que ses observations lui ont révélé, composer le portrait, en un mot…

 

Es ( google translate)
Si el único propósito de la fotografía era una réplica exacta y otra opción de la naturaleza, sería suficiente, al parecer, para lograr, poseen el conocimiento de instrumentos de óptica y manipulaciones químicas que hemos revisado . Este conocimiento, ninguna completa que podría ser, sin embargo, puede no sólo conduce a la perfecta representación de la realidad, ya que ellector ha visto que hay que apropiarse del proceso de producción de imágenes a la naturaleza del modelo y de las circunstancias en la que se coloca. Pero el objetivo de la fotógrafo no sólo es la reproducción de la naturaleza al azar: la elección es para gobernar sus operaciones, y esta elección esdeterminado por las ideas o el temperamento de cada uno.Es por eso que siempre encontramos, en las producciones de varios fotógrafos, estos caracteres especiales que revelan la personalidad del operador y tienen un encanto especial que hacen a reconocer sin ser firmado. Todo el mundo, de hecho, de acuerdo con las ideas que tiene del heauté, elige su tema; en la escena para representar, tiene partes, combina el claroscuro; en el mismo rendimiento, es por el aspecto general de su obra, de infinitos matices.Por tanto, pedimos lo que la evolución tiene que cursar estudios artísticos del fotógrafo: ells serán casi tan grandes como las del pintor.Al igual que él, tiene que estudiar las leyes de la belleza y de los medios de expresar la composición, formas, disposición de las partes, el claroscuro,la ejecución. No es suficiente para sentir que algo es bueno para ser artista debe saber qué es hermosa, y si esa belleza puede expresarse por medio del arte especial que practicamos; debe conocer la clave de todas las combinaciones específicas que lenguaje particular que queremos expresar ideas o sentimientos. El fotógrafo no puede, por lo tanto, no es más que el pintor, sin estos estudios esenciales. No debe, sin embargo, a pesar de estas similitudes sorprendentes entre el objetivo y los medios, fotografía confundirse con la pintura estos no son, de hecho, para hacer un retrato, reproducir, con exactitud matemática, proporciones y formas de la persona; todavía es necesario, y lo más importante, capturar y representar a la justificación y el embellecimiento de las intenciones de la naturaleza expresados ​​en este individuo, con modificaciones o desarrollos realizados esencial por los hábitos, las ideas, la vida social. Los que conocen a la persona a representarse a sí mismos hacen una idea clara que es la resultante de todos los diversos aspectos bajo los que vio a miles de veces: si tuvieran los medios para expresar esta idea, que lo harían real
 ....Lo primero que debe ser el fotógrafo que quiere conseguir una buena imagen es penetrar a través de los mil aspectos de azar en el que va a ver a su modelo, el tipo real y el verdadero carácter del individuo; es estudiar y para conocerlo.Sólo con esta condición que puede diseñar un modo apropiado de la representación, que puede elegir y la actitud y el gesto y la expresión, y la distancia, luz, ropa y accesorios la mesa, procede a buscar combinaciones específicas de toque de atención que sus observaciones le revelaron a componer el retrato, en una palabra ...


En (google translate)

If the sole purpose of the photograph was an exact replica and no choice of nature, it would be enough, apparently, to achieve, possess knowledge of optical instruments and chemical manipulations that we have reviewed . This knowledge, any complete it could be, however, can not only lead to the perfect representation of reality, because the reader has seen that we must appropriate the image production process to the nature of the model and the circumstances in which he is placed.But the aim of the photographer is not only the reproduction of nature at random: the choice is to govern its operations, and this choice isdetermined by ideas or temperament of each.That is why we always find, in the productions of various photographers, these special characters that reveal the personality of the operator and have a special charm that make them recognize without being signed. Everyone, in fact, according to the ideas he has of the heauté, chooses his subject; in the scene to represent, it has parts, it combines the chiaroscuro; in the same performance, it is for the general aspect of his work, of infinite shades.We therefore call what developments need to take artistic studies of the photographer: ells will be almost as large as those of the painter.....Like him, he must study the laws of beauty and the means of expressing the composition, shapes, available to parties, chiaroscuro,execution. It is not enough to feel that something is good to be artist must know why it is beautiful, and if that beauty can be expressed by means of special art that we practice; you must know the key to all the specific combinations that particular language that we want to express ideas or feelings.  
..The photographer can not therefore, no more than the painter, without these essential studies. It should not, however, despite these striking similarities between the goal and the means, confused photography with painting these are not, in fact, to make a portrait, reproduce, with mathematical accuracy, proportions and shapes of the individual; it is still necessary,and most importantly, capture and represent the justifying and beautifying the nature intentions expressed on this individual, with modifications or developments made essential by the habits, ideas, social life. Those who know the person to represent themselves make a clear idea which is the resultant of all the various aspects under which they saw thousands of times: if they had the means to express this idea, they would true........The first thing should be the photographer who wants to get a good picture is to penetrate through the thousand aspects of chance in which he will see his model, the actual type and the true character of the individual; is to study and to know him.It is only on this condition that he can design an appropriate mode of representation, he can choose and the attitude and gesture and expression, and the distance, light, clothing and accessories the table, proceed to search specific combinations of optical highlight that its observations revealed him to compose the portrait, in a word ...

L'art de la photographie

by Disdéri, André-Adolphe-Eugène, 1819-1889; Camarsac, Lafon de

 

martes, 8 de diciembre de 2015

Sobre arte 2015. El premio Turner ( Tate) 2015 ganado por Assemble, colectivo de arquitectura.About Art 2015. The Turner Prize (Tate) 2015 won by Assemble, architectural collective.

El Premio Turner cada año ofrece una nueva sorpresa algunas veces difícil de entender para un aficionado como yo.
Pues bien este año este premio

....The Turner Prize is a contemporary art award set up in 1984 to celebrate new developments in contemporary art. 
It is awarded each year to ‘a British artist under fifty for an outstanding exhibition or other presentation of their work in the twelve months preceding’..

ha recaido en un colectivo de arquitectura Assemble

Assemble have been nominated for projects including the ongoing collaboration with local residents and others in the Granby Four Streets, Liverpool
Assemble are a London-based collective who work across the fields of art, design and architecture to create projects in tandem with the communities who use and inhabit them. Their architectural spaces and environments promote direct action and embrace a DIY sensibility.

ASSEMBLE

Traigo esta información a un blog de fotografía porque pienso que  cualquier forma de ver arte sirve para entender todas las artes. 

Ni soy arquitecto ni entiendo de arquitectura pero desde la fotografía cada vez la aprecio más así que me parece muy bien que un premio de arte de la Tate ( normalmente pensaríamos en pintura, escultura etc) recaiga en la arquitectura y, además, en una obra colectiva de un grupo.

 

En (google translate)
The Turner Prize each year offers a new surprise sometimes difficult to understand for an amateur like me.Well this year the award
.... The Turner Prize is a contemporary art award set-up in 1984 to celebrate New developments in contemporary art.It is Awarded each year to "a British artist under fifty for an outstanding exhibition or other presentation of Their work in the twelve months PRECEDING '..
It was awarded to a group of architecture Assemble
Assemble Have Been nominated for Including projects With the ongoing collaboration Local residents and others in the Granby Four Streets, LiverpoolAssemble are a London-based WHO collective work across the fields of art, design and architecture to create projects in tandem With the Communities WHO use and inhabit them. Their architectural spaces and environments Promote direct action and embrace a DIY sensibility.

 ASSEMBLEI bring this information to a photo blog because I think any way of seeing art is to understand all the arts.Nor am architect nor understand architecture but every time the appreciation more so I think very well from the photograph that an art prize Tate (normally would think of painting, sculpture etc) lies with the architecture and also in a work a collective group.
 

Fotografía antigua. Calle del Obispo Barcelona. Foto Archivo Mas.. Vintage photo Spain. Bishop st. Barcelone. Mas photographer

Fotografía antigua que representa uno de los lugares más visitados de Barcelona, el llamado Puente del Obispo que une la llamada Casa de los Canónigos con el Palacio de la Generalidad.

El Mundo
..........el célebre puente que la atraviesa, en torno al cual han proliferado leyendas de lo más variopintas; desde que bajo su arco desfilaban los reos penados con la muerte hasta que los cimientos de Barcelona se hundirán si algún insensato osara remover la daga que atraviesa la calavera esculpida bajo la bóveda. En realidad, el puente data de 1928 y fue proyectado por Joan Rubió, discípulo de Gaudí. La construcción fue muy discutida en su momento, y la revista satírica L'Esquella de la Torratxa no le encontró otros usos que simular una estampa veneciana inundando la calle, como escenario para funciones teatrales de Romeo y Julieta o Don Juan Tenorio, y naturalmente, como protección frente a la lluvia. La verdadera función del puente de la calle del Bisbe es mucho más prosaica que las jocosas propuestas de L'Esquella. En realidad, unía el Palau de la Generalitat con la Casa dels Canonges, residencia oficial de los presidentes Macià, Companys y Tarradellas. 


http://2.bp.blogspot.com/-bGuAIwCEjtc/VIGe88rLf5I/AAAAAAAA128/sI76rYHuZ90/s1600/mas%2Bbarcelona%2Bcalle%2Bdel%2Bobispo.jpg

En el dorso de la foto figura el sello del Archivo Mas, identificación del lugar y sello de la Dirección General de Turismo

 

Adolf Mas. Diccionario de fotografos españoles Ministerio de Cultura
.......Desde 1900 comenzó a reunir una gran cantidad de negativos en soporte cristal con los que formó el «Catàleg de l'exposició de fotografies de l'Arxiu Mas», centrándose especialmente en la reproducción de obras de arte y monumentos, formando primero el Inventari Iconogràfic de Catalunya y posteriormente el
Inventario Iconográfico de España.
.........A finales del siglo xix, se introdujo en el ambiente artístico del modernismo catalán, lo cual influenció toda su obra fotográfica posterior. Asistió a las tertulias del famoso café Els Quatre Gats, donde entabló amistad con el arquitecto Josep Puig i Cadafalch, quien lo vincularía con el Institut d’Estudis Catalans y con pintores como Ramón Casas y Santiago Rusiñol, cuyos trabajos retrató.

...... Para el Institut d’Estudis Catalans desarrolló el encargo de documentar la arqueología, el arte medieval y el ámbito rural en Cataluña. Realizó igualmente fotografías de actualidad, como las tomadas durante la Semana Trágica de Barcelona en 1907. En 1913 comenzó a colaborar con su hijo, Pelai Mas, y en los años 20 pudo ampliar los contenidos y medios técnicos del archivo. Fue entonces cuando desarrolló su Repertori Iconogràfic d’Espanya.

La foto pertenece al Archivo Mas que es uno de los más grandes archivos de fotografía. Fundado por Adolf Mas sus fondos se encuentran hoy en el Institut Ametller y cubren todas las regiones de España, incluidos monumentos y obras de arte.

........La información es accesible mediante tres índices: un índice historico-artístico (arquitectura y urbanismo / escultura / pintura y dibujo / libros iluminados / estampas / orfebrería y metalurgia / vidrio / cerámica / textil / arqueología), subdividido en períodos cronológicos y, en su caso, clasificadas por centros de creación artística y/o por artistas; un índice topográfico, ordenado por provincias, con una organización alfabética por poblaciones y una subdivisión en vistas generales, edificios religiosos y civiles, museos, instituciones y colecciones públicas y privadas; y un índice cronológico con fichas de referencia al número de negativo correspondiente. .
Adolf Mas Wikipedia

El fotoperiodismo y la prensa gráfica en Cataluña:Gencat

Aunque todavía no podemos hablar de fotoperiodistas en sentido estricto, Amadeu Mauri y Adolf Mas fueron los primeros fotógrafos –retratistas profesionales–, que hicieron incursiones en el terreno del reportaje gráfico y dejaron como legado testimonios de la época de un valor incalculable. 

En (google translator)
Photo depicting a view of a village street Malpartida de Cáceres, near the town of that name.

The photographer chooses a slightly elevated point of view and shows the architecture of the town with no sign of people. The picture seems to be made in summer at noon which would explain this circumstance.

The photo on the back carries the stamp of Photo Mas and belongs to the funds of Montaner i Simon publishing so very possibly contained in one of the many books or encyclopedias that this editorial did.

Pictures for this file are fairly easily in the market and are actually one of the big image files both architectures Spain, seen as people.

It is common to hold exhibitions of their funds focused on cities and autonomous communities what is allowing them to be better known and more appreciated photos of this file.
  Wikipedia

Malpartida de Cáceres is a Spanish municipality in the province of Cáceres, Extremadura. Belonging to the Tajo-Salor County, the village is located in Caceres penillanura between elevations of Cáceres and Sierra de San Pedro. In 2007 it had 4445 inhabitants1 being the third largest city in its region.

It has been declared European Village of Storks and he has found some important archaeological remains.

The town is known for the natural area of ​​Los Barrueco and the Vostell Malpartida Museum.

Adolf Mas. Dictionary of Spanish photographers Ministry of Culture

Since 1900 ....... began to gather a lot of negatives in glass holder with whom he formed the "l'Catàleg fotografies Exposure of Mas de l'Arxiu", especially focusing on the reproduction of works of art and monuments, forming the first Inventari Iconogràfic de Catalunya and then the
Iconographic Inventory Spain.
......... In the late nineteenth century, were introduced in the artistic atmosphere of Catalan Modernism, which influenced all his later photographic work. He attended the gatherings at the famous café Els Quatre Gats, where he became friends with the architect Josep Puig, who would link him to the Institut d'Estudis Catalans and painters such as Ramón Casas and Santiago Rusinol whose work portrayed.

For ...... Institut d'Estudis Catalans developed the custom document archeology, medieval art and rural areas in Catalonia. He also took photographs of today, such as those taken during the Tragic Week in Barcelona in 1907 In 1913 he began working with his son, Pelai But in the 20s and could expand the contents of the file and technical means. It was then that he developed his Repertori Iconogràfic d'Espanya.

     ADOLF PELAI MAS I MAS, fotografs Vilanova D'ART A REPOSITORY

     Barcelona photographed Adolf Mas

     Adolf Mas Vic Episcopal Museum

     Adolf Mas in Cer.es network

File photo belongs to Mas which is one of the largest photo files. Founded by Adolf More funds are now in the Institut Ametller and cover all regions of Spain, including monuments and works of art.

     Institute Ametller

Information ........ is accessible by three indices: a historical-artistic index (architecture and urbanism / sculpture / painting and drawing / illuminated books / prints / jewelry and metalwork / glass / ceramic / textile / archeology) divided into chronological periods and, if classified by centers of artistic creation and / or artists; a topographic index, ordered by provinces, with an alphabetical organization and a subdivision populations in general views, religious and civic buildings, museums, institutions, and public and private collections; and a chronological index with reference to the number of tokens corresponding negative. .

Adolf Mas Wikipedia

     Archive photos Turismo (Ministry of Culture) in http://www.mcu.es/archivos/MC/AGA/CME/CME.html

     Bad luck Catalan Romanesque. Article from El País about the visit and graphic documentation of Catalan Romanesque by Adolf Gudiol and More in 1907
     .In August 1907, Josep Puig, Josep Gudiol and photographer Adolf Mas traveled to the Aran Valley and the High Ribagorça for Romanesque architecture of these regions. The expedition returned with over 250 images and descriptions of 30 buildings. One hundred years later, Santiago Alcolea, director of the Institute of Hispanic Art Amatller Foundation, has returned to the buildings described in 1907 and Gudiol with notebook in hand, has proven that this heritage has vanished almost completely ..
     The Numantino Museum opens exhibition "Castile and Leon photographic collections of the Institut d'Amatller Hispanic Art"
     The origins of the Institut ...., which was founded in 1941 by Teresa Amatller nurtured to preserve the inventory of images Arxiu But back to the cultural environments of Catalonia, around 1900, when the professional photographer Adolfo Mas began systematic organization of photographic negatives, while with his camera on his shoulder was walking Peninsula photographic negatives for all types of moments. A set of graphic material soon found an application that was indispensable complement of integrated basic texts in magazines or publications of a very different order ..
         Photojournalism and the print media in Catalonia: Gencat
     Although we can not yet speak of photojournalists strictly, Amadeu Adolf Mas Mauri and were the first -retratistas professionals-photographers, who made inroads in the field of photojournalism and left a legacy of contemporary witnesses invaluable.
     Bibliography
     Variations in Spain. Photography and Art 1900-1980: Horacio Fernandez

 

lunes, 7 de diciembre de 2015

Fotografía y turismo. Actualización documental. Walker Evans. Florida. Getty publications Free download.

A veces es curioso encontrar datos sobre un tema tan recurrente como es el de la fotografía y el turismo.
Pues bien, el Getty tiene , en libre descarga, un libro de turismo."Florida" un encargo fotográfico de turismo, de fotografías encargada ad hoc para ilustrar un libro de turismo realizadas por uno de los grandes fotógrafos americanos del siglo XX como es Walker Evans.

 

Walker Evans: Florida

Robert Plunket
2000
80 pages
PDF file size: 7.20 MB

......In 1942, at the behest of retired journalist Karl Bickel, Evans journeyed to Sarasota to take photographs for The Mangrove Coast, a book Bickel was writing about the long and colorful history of Florida’s Gulf Coast.

...........Featured in Walker Evans: Florida are the surprising images Evans took during that six-week stay in the area, which constitute a little-known chapter in Evans’s distinguished career. Far from stereotypical postcard pictures of sandy beaches and palm trees, Evans captured a region of contradictions.



........It does seem strange that Walker Evans (1908—1975), a photographer whoconsistently maintained that he foundnature uninteresting, was selected toprovide illustrations for a book aboutthe historical myths and natural beauty of the nation's vacationland, its south-ernmost state. But whatever the reasonsfor the offer, Evans was happy to acceptthe job of illustrating Bickel's book,which involved a six-week trip to Floridain 1941 and paid him a much-needed fee..............



Como complemento

Walker Evans: Catalogue of the Collection. Free download. Getty

Post anterior.
 .......El turismo nace porque la fotografía crea lugares añorados y auténticos que, por verdaderos, demandan nuestra presencia en el mirador correspondiente para su constatación, para personalizarlos y poseerlos..
........Para el hombre contemporáneo el paisaje es aquello que queda enmarcado por la ventana del tren o del coche. Apenas queda ya una naturaleza ni cosifi cada ni transformada por la acción del hombre.

Estas frases, entresacadas del excelente texto, cuya lectura recomiendo


sirven como introducción a los documentos y links que incluyo en este post


La fotografía de turismo, la realizada para mostrar la imagen de como es una ciudad o país está presente desde los primeros tiempos, desde el siglo XIX.
La  más conocida es la que da lugar a los llamados Álbumes Grand Tour donde se recogían las fotos de los lugares que se visitan y se añadían, a veces, las propias fotos de estos primeros turistas.
Pero también hay otra fotografía de turismo que ha estado parcialmente oculta e incluso menospreciada como es la fotografía que se usó para atraer a los turistas en la España del siglo XX.
Efectivamente, hay una serie de grandes fotógrafos que se vieron obligados, o quisieron voluntariamente, a recoger con su cámara los diferentes lugares de España. Es decir sus tres apartados fundamentales:
   Arquitectura: Edificios antiguos  como Catedrales o Monasterios principalmente.
   Paisaje. Tanto el urbano de las grandes  ciudades con sus calles, como el rural destacando lo mas importante del mismo
   Gentes. Nos muestran como vivían y trabajaban  en aquel tiempo.
Pues bien en  este post quiero recoger  una muestra de la bibliografía ya disponible en la Web en forma de: Dossier, tesis doctorales, artículos etc.
Muchas veces tienen un punto de vista local, entendiendo por local un lugar determinado  siquiera sea el pueblo mas pequeño ( y no por ello menos bonito) de España.
Además hay que hacer especial hincapié en la gran nómina de fotógrafos que trabajaron para el Patronato Nacional de Turismo y la Dirección General de Turismo. En estos casos hay que mencionar que su obra se mostró en folletos y guías de no mucha calidad editorial. Claro que , a veces, se incorporaban a carteles de mucha mejor calidad.
Tampoco hay que olvidar a aquellas editoriales,  por así llamarlas, que hicieron esa labor de empresa, como es por ejemplo las fotos de Roisin o del archivo Loty e incluso las de Wunderlich, o el gran archivo Mas.
No quiero decir con esto que todas estas fotos fueran buenas pues, a veces, el encargo pesa y corta la inspiración artística, sino que entre ellas hay muchas fotos de gran calidad y que todavía no son suficientemente conocidas.
En fin, estos datos son una mera introducción a su estudio y conocimiento.

LA REHABILITACIÓN DE CONSTRUCCIONES MILITARES PARA USO HOTELERO: LA RED DE PARADORES DE TURISMO (1928-2012)

 

Visite España. La memoria rescatada. BNE.

EXPOSICIÓN TEMPORAL
"VISITE ESPAÑA: LA MEMORIA RESCATADA"
20 de febrero – 18 de mayo
Entrada gratuita

El Museo del Romanticismo y la Biblioteca Nacional de España presentan sendas exposiciones en torno a la historia del turismo, un recorrido gráfico desde los viajeros románticos hasta la década de 1940. En nuestra sala de exposiciones temporales presentamos la muestra fotográfica dedicada a la Comisaría Regia de Turismo, una institución creada a principios de siglo por Benigno de la Vega Inclán (fundador del Museo Romántico) para fomentar el turismo cultural.
Sedes: Museo del Romanticismo y Biblioteca Nacional de España

 

La figura del Marqués de la Vega Inclán como comisario regio de Turismo. Introducción a la Comisaría Regia de Turismo.

 

 

CatálogoMonumental de España en Google Earth

El Patronato Nacional de Turismo se crea en 1928, como sucesor de la Comisión Nacional de Turismo (1905-1911) y de la Regia Comisaría de Turismo (1911-1928). Su propósito fue la formación y divulgación de itinerarios de viajes y la publicación y difusión de guías en varios idiomas, todo ello destinado a turistas extranjeros de élite, a fin de facilitar el turismo y obtener divisas, además de la conservación de la riqueza artística, monumental y pintoresca de España. A estas funciones, ya definidas por sus antecesores, añade el estudio de los medios para la implantación de Escuelas de Turismo, para la formación de personal, la creación de centros de información en el extranjero y centros de turismo en España, que actuaran en colaboración con todas las organizaciones que contribuyeran al fomento del turismo.
La Serie Patronato Nacional de Turismo engloba un importante volumen de fotografías y otra documentación gráfica: carteles de información de actividades, folletos informativos, etc. En total, 344 cajas, que incluyen 80.975 fotografías, 49 sobres de índices fotográficos y 7 álbumes.
La fracción más antigua de la serie, denominada Catálogo Monumental de España, se realizó entre los años 1928, fecha de creación del Patronato, y 1936, momento en que las actividades de promoción del turismo quedan interrumpidas por la Guerra Civil. Este catálogo se compone de 3.861 fotografías de diferentes lugares y tema vario, pero siempre relacionado con la actividad turística.
Algunos fotógrafos de este católogo son: Cevallos, Collada, Desfilis, Duomarco, Garzón, Hauser y Menet, Ksado, L.Roisin, Laurent, Linares, LLadó, Loty, Maisch, Marín, Marqués de Santa María del Villar, Martínez Sánchez, Archivo Mas, Merletti, Mora Insa, Olivenza, Pacheco, Ribera LLopis, Ruiz Vernacci, Samot, Sarabia, Vadillo, Wünderlich,Zerkowitz

 

Fotografía Álbumes Grand TourVintage photography The grand tour albums

Catering to this influx of European and American tourists, a growing number of travel photographers documented historical monuments and archeological sites, as well as scenes of daily life.

Imagen de España . Fotografía y turismo, 1951-1977. Macba.

BNE Exposición virtual

Las Rutas de la Guerra: Turismo en la Guerra CivilEspañola.

 

 

 

 

 

Como alternativa a dicha historiografía se propone una revisión en paralelo de las imágenes procedentes de la industria turística con las producciones artísticas surgidas en torno a la realidad del turismo –concretamente, los proyectos fotográficos de Francesc Català-Roca y Xavier Miserachs sobre la Costa Brava. ¿Se puede hablar de una iconografía turística de la Costa Brava? ¿Cuánto hay de mascarada y cuánto de retrato en ella?

 

MEMORIES DE LA COSTA BRAVA (libro con fotografías de Catalá Roca y Xavier Miserachs)

El Departamento de Cultura y Turismo del Gobierno de Navarra ha editado la obra El fotógrafo Santa María del Villar y Navarra, sobre la figura de este pionero de la fotografía paisajística en España y destacado documentalista del Camino de Santiago. El autor de la obra es el profesor Jorge Latorre Izquierdo texto con 104 reproducciones de fotografías de Santa María del Villar.

 

“El cartel de turismo”, una mirada a los orígenes de la promoción turística de España

La sede del Instituto Cervantes exhibe un centenar decarteles y programas publicitarios creados en torno a 1930

 

Visite Galicia. Estampas de Ksado.
Visite Galicia es una colección de viñetas editada durante los años treinta del siglo XX por el fotógrafo Luis Casado Fernández y complementaria de otras como Estampas compostelanas o Estampas de Galicia . La Biblioteca Tomás Navarro Tomás del CSIC conserva una colección de 316 viñetas de la serie Visite Galicia. Es una colección incompleta pero muy amplia a juzgar por los datos que se conocen de ella.

Tras los pasos de Artur Osona. El Montseny de los primeros excursionistas y turistas

La exposición Darrere les passes d'Artur Osona muestra imágenes del fondo del Arxiu Històric Fotogràfic de l'Institut d'Estudis Fotogràfics de Catalunya y de la de la colección particular de Ferran Barba. Las fotografías muestran las poblaciones y las montañas del Montseny en el primer tercio del siglo XX.
http://www.iefc.es/documentacio/galeria-montseny/index-montseny.php

El turismo en Europa hace cien años. Fotografías del Museu Frederic Marès y del IEFC

Archivo Loty

El archivo fotográfico Loty fue creado en Madrid en 1927 a iniciativa de Concepción López, representante y editora, y del comerciante de papeles heliográficos y editor de fotografías Charles Alberty Jeanneret. Ambos contrataron al fotógrafo portugués António Passaporte, que entre 1927 y 1936 tomó imágenes de vistas urbanas, monumentos, paisajes y tipos populares de toda España, principalmente para su comercialización en tarjetas postales.

Archivo Wunderlich

El Archivo Wunderlich, adquirido en 2008, contiene cerca de 45.000 negativos y positivos en distintos formatos, obra del fotógrafo Otto Wunderlich (Stuttgart, 1887- Madrid, 1975). Incluye además cámaras fotográficas, objetivos y la ampliadora del estudio.
Formado en Alemania, Wunderlich se trasladó a España en 1914 y desarrolló una carrera fotográfica en la que, junto a proyectos de encargo para instituciones culturales y empresas del sector industrial, destaca la fotografía de carácter personal, que constituye su legado más valioso: una colección de imágenes de paisajes, escenas tradicionales y tipos populares que documentan, con admirable precisión técnica y exquisita sensibilidad, la realidad española de los dos primeros tercios del siglo XX.

Archivo Ruiz Vernacci

Adquirido por el Estado en 1975, a la muerte de Joaquín Ruiz Vernacci, se trata de uno de los archivos más extraordinarios de la historia de la fotografía en España.
Fue creado por el francés Jean Laurent (Garchizy, 1816-Madrid, 1886), uno de los grandes pioneros de la fotografía en España y Portugal. Su actividad fue continuada por Catalina Melina Dosch y Alfonso Roswag hasta 1900, por Joseph Jean Marie Lacoste Borde hasta 1915 (durante algún tiempo en sociedad con el también fotógrafo Ángel Redondo de Zúñiga), Juana Roig Villalonga y, desde diciembre de 1930, por Joaquín Ruiz Vernacci (1892-1975).

Archivo Pando

El Archivo Pando conserva la amplia obra del fotógrafo Juan Miguel Pando Barrero (1915-1992), desarrollada a lo largo de más de cincuenta años y continuada por su hijo, Juan Pando Despierto, hasta 2003.
Discípulo de Mariano Moreno, Pando Barrero realizó en su juventud magníficas fotografías de la Guerra Civil Española (fue contratado por la Associated Press) y de la larga y dolorosa posguerra.
Desde 1940 hasta 1993 la Agencia Pando realizó trabajos para una amplísima gama de clientes: museos, galerías, coleccionistas y artistas, industrias de ingeniería (hidroeléctricas, distribución eléctrica, petroquímicas y otras), encargos de publicidad comercial e imagen empresarial, fotografía de arquitectura, etc.

Instituto Amatller de Arte Hispánico ( archivo Mas)

El Instituto Amatller de Arte Hispánico pone a disposición de los investigadores e historiadores del arte una biblioteca con 26.000 títulos y un archivo fotográfico y una fototeca con 350.000 negativos

Lucien Roisin, 1884-1943

Selección de imágenes de España pertenecientes a la colección Roisin del Archivo Histórico Fotográfico del IEFC. 

Catalogo, pequeño documento, de una exposición con fotos de Roisin.

La tarjeta postal más antigua de España fue impresa por la Casa Hauser y Menet y es una composición fotográfica que, bajo el título “Recuerdo de Madrid”, reproduce cuatro vistas de la ciudad; circuló de Madrid a Barcelona el día 21 de octubre de 1892. Se conoce otro ejemplar, enviado de Madrid a Pisa el 1 de noviembre de 1892.

Definición Diccionario Real Academia Española: “La que se emplea como carta, frecuentemente con ilustración por un lado”

El Archivo Histórico Fotográfico del IEFC tiene más de 800.000 fotografías: Proyecto Rimar

Sobre fotografía y turismo en el siglo XIX es recomendable la lectura de un excelente artículo, en inglés, que nos narra la concepción mercantil de los estudios fotográficos de James Valentine y Georges Washington Wilson

Scotland’s Industrial Photographic Production, Technologies andDistribution: The Legacy of James Valentine and George Washington Wilson

The expansion of tourism cannot be solely attributed to the Royal presence in Scotland: it was also a question of convenience. For example, tourism in Fife, a region isolated between the Firth of Forth and Firth of Tay, began to expand in the 1890s following the construction of the Forth Rail Bridge and steamers. These innovations in transportation made Fife accessible as a holiday destination and further encouraged the existing interest centred on golf /sporting tourism. Critically, the creation of products such as photography and souvenirs was not uniquely a reactionary process that answered the market demands created by tourists. Rather, the photographic industry also carried the ability to shape and expand the public’s interest in Scottish destinations and culture. The association between tourism and commercial photography was a symbiotic one, as both Wilson and Valentine thrived on the tourist market and yet also aided in its perpetuation. To this end, both advertised widely in publications like the famed J. Watson Lyall’s Sportsman’s Guide to the rivers, Lochs, Moors and Deer Forests of Scotland,Local guidebooks also used their material, andLocal guidebooks also used their material, and in turn, Valentine’s and Wilson’s images were further sought by other publishers and authors.

La expansión del turismo no puede atribuirse únicamente a la presencia Real de Escocia, sino que también era una cuestión de conveniencia. Por ejemplo, el turismo en Fife, una región aislada entre el Firth of Forth y Firth of Tay, comenzó a expandirse en la década de 1890 a raíz de la construcción del puente y vapores Forth Rail. Estas innovaciones en el transporte hicieron Fife accesibles como destino de vacaciones y además alienta el interés existente centrado en el turismo de golf / deportivo. Fundamentalmente, la creación de productos como la fotografía y los recuerdos no era únicamente un proceso reaccionario que respondiera a las exigencias de mercado creadas por los turistas. Por el contrario, la industria fotográfica también llevó a la capacidad de dar forma y expandir el interés del público en los destinos y la cultura escocesas. La asociación entre el turismo y la fotografía comercial era simbiótica, ya que tanto Wilson y Valentine prosperaron en el mercado turístico y, sin embargo también ayudados en su perpetuación. Con este fin, tanto anuncian ampliamente en publicaciones como la Guía del famoso J. Watson de Lyall del Deportista a los ríos, lagos, Moros y Deer bosques de Escocia, guías locales también utilizan su material, guías andLocal también utilizaron su material, ya su vez, de San Valentín y las imágenes de Wilson se buscaron más por otros editores y autores. 


[i] Alastair J. Durie, “Tourism and Commercial Photography in Victorian Scotland: The Rise and Fall of G.W.Wilson & Co., 1853-1908”, Northern Scotland. No. 12 (1992): 94-95.

 

Photograph of tourism, made ​​to display the image as a city or country is present from the earliest times, since the nineteenth century.
The best known is what gives rise to the so-called Grand Tour albums where the pictures of the places visited were added and, sometimes, the very first pictures of these tourists were gathered.
But there is also another picture of tourism that has been partially concealed even scorned as is the photograph that was used to attract tourists in Spain in the twentieth century.
Indeed, there are a number of great photographers who were forced or voluntarily wanted to pick up his camera the different places of Spain. Ie its three main sections:
 Architecture: Ancient buildings as cathedrals or monasteries mainly.
 landscape. From the city of the big cities with their streets, such as rural highlighting the most important of the same
 Gentes. We show how they lived and worked at that time.
Well in this post I want to take a sample of the literature already available on the Web in the form of: Dossier, dissertations, articles etc.
They often have a local point of view, meaning a certain place even locally is the smallest (and no less beautiful) village in Spain.
We also have to place special emphasis on the great list of photographers who worked for the National Tourist Board and the Directorate General of Tourism. In these cases it is necessary to mention that his work was shown in brochures and guides not much editorial quality. Of course, sometimes, were incorporated into signs of much better quality.
Nor should we forget those publishers, so to call them, they did the work of business, such as photos or Loty Roisin file and even Wunderlich, or large file Mas.
I do not mean by this that all these photos were good because sometimes the weight and cut custom artistic inspiration, but includes numerous high quality photos that are not yet sufficiently known.
Finally, these data are a mere introduction to his study and knowledge.


Contribution of Railways in the opening stage of tourism in Spain.
http://www.docutren.com/HistoriaFerroviaria/PalmaMallorca2009/pdf/050111_Alonso.pdf

Madrid tourist posters from 1900 to 1977. PhD Thesis
http://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCoQFjAA&url=http%3A%2F%2Feciencia.urjc.es%2Fbitstream%2F10115%2F11648%2F1%2FTesis.pdf&ei=Fb8GVP-WBYjT0QX3iIGIDA&usg=AFQjCNG3OIOWATxz4-qmr0SansM9UKazmw&sig2=F6B2bSa3qCke3D1TOxIKNw&bvm=bv.74115972,d.d2k&cad=rja

Madrid, postwar tourist destination. Madrid posters published by the
Department of Tourism 1939-1951
http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:ETFSerieVII-2012-25-1070&dsID=Documento.pdf

Visit Spain. Memory rescued. BNE.
TEMPORARY EXHIBITION
"VISIT SPAIN: THE MEMORY RESCUED"
February 20 - May 18
Free admission

The Museum of Romanticism and the National Library of Spain presented two exhibitions about the history of tourism, a graphic journey from romantic travelers to the 1940s in our temporary exhibition presented a photo exhibition dedicated to the Regia police station Tourism, an institution created at the beginning of the century by Benigno de la Vega Inclán (founder of the Romantic Museum) to promote cultural tourism.
Venues: Museum of Romanticism and National Library of Spain

http://www.bne.es/es/Actividades/Exposiciones/Exposiciones/exposiciones2014/visitespana.html

VISIT SPAIN. RESCUED THE MEMORY OF SPAIN NATIONAL LIBRARY MUSEUM OF ROMANCE
http://www.mcu.es/principal/docs/novedades/2014/dossier_prensa.pdf

The figure of the Marquis de la Vega Inclán as royal commissioner of Tourism. Introduction to Tourism Office Regia.

Photography and rail: a reflection on the graphic fonts
railroad, conservation and study. Trains Magazine.
http://www.museodelferrocarril.org/archivo/pdf/archivoymemoria03/3J_Comunicacion_08_Cuellar%20y%20otros.pdf

Regular publications from the National Network of Spanish Railways RENFE (1941-2005).
http://revistas.ucm.es/index.php/DCIN/article/viewFile/DCIN0909110133A/18792


File Ministry of Information and Tourism.
http://censoarchivos.mcu.es/CensoGuia/fondoDetail.htm?id=1097814

Monumental catalog Spain in Google Earth

National Tourist Board was created in 1928 as successor to the National Commission for Tourism (1905-1911) and the Regia Tourism Office (1911-1928). Its purpose was the formation and dissemination of travel itineraries and the publication and dissemination of guidance in several languages​​, all aimed at foreign tourists elite to facilitate tourism and foreign exchange, and the preservation of artistic wealth, monumental and picturesque Spain. These functions, as defined by their predecessors, adds the study of ways to implement tourism schools for the training of personnel, the establishment of information centers abroad and tourism centers in Spain, to act together with all organizations that contribute to the promotion of tourism.
The National Tourism Board Series encompasses a large volume of photographs and other graphic documentation: information activity posters, brochures, etc. In total, 344 cases, including 80,975 photographs, photographic rates on 49 and 7 albums.
The oldest portion of the series, called Monumental catalog Spain, was conducted between 1928, the date of creation of the Board, and 1936, when the tourism promotion activities are interrupted by the Civil War. This catalog is composed of 3,861 photographs from different places and various theme, but always related to tourism.
http://www.mecd.gob.es/cultura-mecd/areas-cultura/archivos/mc/aga/bases-de-datos/cmege.html

Photo Albums Grand Tour The Grand Tour Vintage photography albums
http://photoblog.alonsorobisco.es/2014/01/fotografia-albums-grand-tour-vintage.html

Princeton Edu. Grand Tour.
Catering to this Influx of European and American tourists, a growing number of travel photographers documented historical monuments and archeological sites, as well as scenes of daily life.
http://web.princeton.edu/sites/Archaeology/rp/globalviews/index.html

Le "Grand Tour" à l'origine du tourisme Western. BNF. Voyage en Orient
http://expositions.bnf.fr/veo/reve/index3.htm

Image of Spain. Photography and Tourism, 1951-1977. MACBA.
http://www.macba.cat/es/imagen-de-espanya-photography-and-tourism-1951-1977

BNE Virtual exhibition
http://www.bne.es/es/Micrositios/Exposiciones/Tesoros_descubierto/Exposicion/Seccion2b/Obra15.html?seccion=6&obra=2&origen=
Roads of War: Tourism in the Spanish Civil War.
http://fotografiaantiguadecantabria.blogspot.com.es/2013/12/las-tours-of-war-tourism-de.html

Geography, literature and ideology in the second half of the twentieth century: the "Guide Spain" by Ediciones Destino
http://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCwQFjAB&url=http%3A%2F%2Festudiosgeograficos.revistas.csic.es%2Findex.php%2Festudiosgeograficos%2Farticle%2Fdownload%2F94%2F91&ei=CBUIVIeNNMeXat29gpAK&usg=AFQjCNEyXpfaDZkP08UrYBn2aVsuH2Y-iQ&sig2=DkjuAMqXbz9Bw-smv1hSyw&bvm=bv.74649129,d.d2s&cad=rja

BNE Books travelers and travel the XVI-XIX
http://www.bne.es/es/Micrositios/Guias/Viajes/resources/docs/Guia_Libros_de_de_viaje_y_viajeros_Siglos_XVI-XIX.pdf

THE SPANISH TOURISM MANAGEMENT BETWEEN 1936 AND 1951.
TOURISM IN THE SERVICE OF POLITICAL PROPAGANDA
http://www.iet.tourspain.es/img-iet/revistas/ret-163-164-2005-pag55-79-92459.pdf


  TITLE: Sources for a history of Spanish tourism. Documentary Funds General Administration Archive

http://www.aehe.net/xcongreso/pdf/sesiones/turismo/fuentes%20para%20una%20historia%20del%20turismo%20espanol.pdf

Tourism, Art and Masquerade in Spain: the case of the Costa Brava

As an alternative to such historiography reviews proposed parallel
Images from the tourism industry with emerging artistic productions around the reality of tourism-namely, photographic projects Francesc Català-Roca and Xavier Miserachs
on the Costa Brava. Can you talk about a tourist iconography of the Costa Brava? How much and how Masquerade portrait in her?

http://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=18&ved=0CEQQFjAHOAo&url=http%3A%2F%2Frevistas.ucm.es%2Findex.php%2FANHA%2Farticle%2Fdownload%2F41902%2F39913&ei=aRcIVN-fNtPmaMvZgcAO&usg=AFQjCNGvSYJM3JZ-dN3TGw-5rQlfA2nHeA&sig2=Uc3ztJWTiJ_00t7cerX4QQ&bvm=bv.74649129,d.d2s&cad=rja

MEMORIES OF THE COSTA BRAVA (book with photographs of Catala Roca and Xavier Miserachs)

Photographer Santa María del Villar and Navarre.

The Department of Culture and Tourism of the Government of Navarra has edited the work Photographer Santa María del Villar and Navarre, on the figure of this pioneer of landscape photography in Spain and a leading documentarian of the Camino de Santiago. The author of the work is Professor Jorge Latorre Left Text with 104 reproductions of photographs of Santa María del Villar.

http://www.navarra.es/home_es/Actualidad/Sala+de+prensa/Noticias/2005/03/07/0703cu61.htm

"The sign of tourism", a look at the origins of the tourist promotion of Spain
The headquarters of the Instituto Cervantes displays a hundred posters and advertising programs created around 1930
http://www.cervantes.es/sobre_instituto_cervantes/prensa/2011/noticias/expo_alcala_cartel_turismo2.htm

Visit Galicia. Patterns of Ksado.
Visit Galicia is a collection of cartoons published during the thirties of the twentieth century by photographer Luis Fernández Casado and others like additional prints or prints of Compostela Galicia. Tomás Navarro Tomás Library CSIC has a collection of 316 vignettes Visit Galicia series. It is an incomplete but very wide judging by what we know of her collection.
http://biblioteca.cchs.csic.es/visite_galicia/historia.html

PHOTO ILLUSTRATION AND TOURISM IN A MAGAZINE CANARY: HESPERIDES, 1926-1929
http://publica.webs.ull.es/upload/REV%20LATENTE/5%20-%202007/08%20Rodr%C3%ADguez.pdf


In the footsteps of Artur Osona. The Montseny of the first hikers and tourists

The exhibition passes them Darrere d'Artur Osona shows background images Fotogràfic Historic Archive of the Institute of Photographic Studies of Catalonia and the private collection of Ferran Barba. The photographs show the people and the mountains of Montseny in the first third of the twentieth century.
http://www.iefc.es/documentacio/galeria-montseny/index-montseny.php
Tourism in Europe a hundred years ago. Photographs of the Museu Frederic Marès and CBEFIs
http://www.iefc.es/documentacio/galeria-viatges-turisme/index-viatges-turisme-cast.php

Loty Archive
The photographic archive Loty was created in Madrid in 1927 at the initiative of Concepción López, representative and editor trader papers and blueprints photo editor Charles Alberty Jeanneret. Both hired Portuguese photographer António Passaporte that between 1927 and 1936 took images of city views, monuments, landscapes and popular types of all Spain, primarily for marketing postcards.
Given his extraordinary technical and artistic quality, archive photographs constitute a cultural Loty itself, plus a documentary and anthropological background of significant value and relevance.
Wunderlich Archive
The Wunderlich Archive, acquired in 2008, contains about 45,000 negatives and positives in different formats, the work of photographer Otto Wunderlich (Stuttgart, 1887 Madrid, 1975). It also includes cameras, objectives and enlarger study.
Trained in Germany, Wunderlich moved to Spain in 1914 and developed a photographic career that, with custom projects for cultural institutions and industrial companies, emphasizes personal photography, which is its most valuable legacy: a collection images of landscapes, traditional scenes and documenting popular types with remarkable technical precision and exquisite sensitivity, the Spanish reality of the first two thirds of the twentieth century.


File Ruiz Vernacci
Purchased by the state in 1975, after the death of Joaquín Ruiz Vernacci, it is one of the most extraordinary archives of the history of photography in Spain.
It was created by the French Jean Laurent (Garchizy, 1816-Madrid, 1886), one of the great pioneers of photography in Spain and Portugal. Its activity was continued by Catherine Melina Dosch and Alfonso Roswag until 1900, by Joseph Jean Marie Lacoste Edge until 1915 (for some time in partnership with a photographer Ángel Redondo Zuniga), Joan Roig Villalonga and since December 1930, by Joaquín Vernacci Ruiz (1892-1975).
The file consists of 40,000 glass negatives made ​​by the said photographers between 1858 and 1960, as well as a collection of positive from different eras, enriched with various acquisitions and donations.

Pando file
The Pando Archives preserve the broad work of photographer Juan Miguel Pando Barrero (1915-1992) of, developed over more than fifty years and continued by his son, Juan Pando Awake, until 2003.
Disciple of Mariano Moreno, Pando Barrero made ​​in his youth magnificent photographs of the Spanish Civil War (he was hired by the Associated Press) and the long and painful war.
From 1940 to 1993, the Agency conducted Pando works for a wide range of clients: museums, galleries, collectors and artists, engineering industries (hydro, electric distribution, petrochemical and other), orders for commercial advertising and corporate image, architectural photography, etc.
In parallel with this activity, Pando developed a personal interest in landscape photography and ethnographic during his travels in Spain and Morocco.

Amatller Institute of Hispanic Art (Photo Mas)
The Institute of Hispanic Art Amatller available to researchers and art historians a library with 26,000 titles and a photographic archive and a library with 350,000 negative


Roisin Lucien, 1884-1943
Selection of images from Spain belonging to the Roisin Historic Photo Archive Collection of CBEFIs.
Imagined Andalucía.
Catalog, small document, an exhibition of photos of Roisin
The picture postcard
The oldest Spain postcard was printed by the House and Hauser and Menet is a photographic composition, entitled "Remembrance of Madrid", playing four views of the city; circulated from Madrid to Barcelona on 21 October 1892 another copy, sent from Madrid to Pisa on November 1, 1892 is known.
The railway postcard: Railway Museum
Spanish Royal Academy Dictionary Definition: "The letter which is used as often with one hand illustration"
The Photographic Historical Archive CBEFIs has 800,000 photographs: Rhyming Project

 

domingo, 6 de diciembre de 2015

William Eggleston Photographer

 

Uno de los más reconocidos fotógrafos americanos, quizás más apreciado en USA que en Europa. 
Fue uno de los primeros introductores de la foto en color como medio de expresión. Sus temas son muchas veces banales para así mostrar de otra manera la forma de vida.

William Eggleston. Web.

Getty. 
In 1976 with the support of John Szarkowski, the influential photography historian, critic, and curator, Eggleston mounted "Color Photographs" a now famous exhibition of his work at the Museum of Modern Art, New York. William Eggleston's Guide, in which Szarkowski called Eggleston's photographs "perfect," accompanied this groundbreaking one-person show that established his reputation as a pioneer of color photography. His subjects were mundane, everyday, often trivial, so that the real subject was seen to be color itself. These images helped establish Eggleston as one of the first non-commercial photographers working in color and inspired a new generation of photographers, as well as filmmakers. 

Documento de educación. Museo Whitney.

sábado, 5 de diciembre de 2015

Masters of photography - Diane Arbus (documentary, 1972)

Este corto vídeo nos muestra unas imágenes de la vida y obra de esta fotógrafa de la gente marginal cuya fama, y cotización en el mercado del arte, no hace más que aumentar.

Diane Arbus. Dossier de presse. Jeu de Paume

The Metropolitan Museum of Art announced today that it has acquired the complete archive of Diane Arbus (1923-1971), the legendary American photographer known for her revelatory portraits of couples, children, nudists, carnival performers, and eccentrics. The Estate of Diane Arbus has selected the Museum to be the permanent repository of the artist's negatives, papers, correspondence, and library. The Museum will collaborate with the Estate to preserve Arbus's legacy and to ensure that her work will continue to be seen in the context of responsible scholarship and in a manner that honors the subjects of the photographs and the intentions of the artist

La mirada como espejo: diálogos entre Diane Arbus y Nan Goldin. Master 

viernes, 4 de diciembre de 2015

Documentos de libre descarga de la Bahaus. Arquitectura, diseño, fotografía.Documents, free download. of the Bauhaus. Architecture, design, photography.

Hay que reconocer que, a veces, Twitter nos facilita información sobre temas que nos interesan y que no suelen llegar fácilmente a los canales de arte, léase prensa o television.

Sobre la Bahaus

The following nine PDFs are linked from the Bibliothèque Kandinsky-Centre Pompidou- which published them online on an unknown date (follow this link to explore the respective entries on its website). This is an important milestone in the digitisation of essential but hard-to-get art publications for the public use and we would like to express our gratitude and appreciation.

Citar

Walter Gropius (ed.), Internationale Architektur, 1925. 111 p., 23 cm. Download (111 MB).
Paul Klee, Pädagogisches Skizzenbuch, 1925. 50 p., 23 cm. Download (33 MB).

Destacar

 L. Moholy-Nagy, Malerei, Fotografie, Film, 2nd ed., 1927. 140 p., 23 cm. Download: 
En alemán pero con numerosas reproducciones de fotos, algunas de ellas muy conocidas, otras realmente experimentales. Muy interesante

 

Centre Pompidou. Bibliothèque Kandinsky 

Incluye 
Les dossiers d'artistes

Il existe à l'heure actuelle environ 13 000 dossiers, les plus anciens correspondent à des artistes nés dans la seconde moitié du XIXe siècle. Le nombre total de documents réunis dans ce fonds est estimé à plus d’un million. Les typologies sont variées : cartons d'invitation, coupures de presse française et internationale, communiqués de presse, coupures de catalogues de ventes, questionnaires remplis par les artistes, biographies, textes, tracts, reproductions d'œuvres, etc.  Ils ont été collectés par les services du Musée National d'Art Moderne, donnés par les artistes ou diverses personnalités du monde de l'art, reversés par d'autres institutions.

 

jueves, 3 de diciembre de 2015

Exposiciones que me gustaría ver. José Suárez. "Unos ojos que piensan' Gaiás . Cidade da cultura

Se está realizando una exposición en Santiago de Compostela sobre uno de los más interesantes fotógrafos gallegos del siglo XX, y cuando digo gallegos debo ampliar el término a toda España.
Son fotografías humanas, la cercanía a la persona/s que retrata o que forman parte del paisaje fotografiado marca sus fotos, que no dejan por ello de tener un carácter documental de un tiempo.

José Suárez. Unos ojos que piensan' abre sus puertas en el Gaiás el 13 de noviembre.

Se publica una guía sobre la exposición para docentes, interesante de leer.

Instituto Cervantes. Publicaciones. La Mancha. José Súarez

Museo de Pontevedra. Exposicion arredor do mar. Díptico.

 Su obra se incluye en importantes exposiciones:

Una luz dura, sin compasión. Reina Sofía.

El movimiento de la fotografía obrera, 1926-1939 

Las fotos que participaron en esta exposición se pueden ver en el Museo de Pontevedra y, sobre las mismas nos informan:

En la actualidad el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía la incluye en la exposición Una luz dura sin compasión. El movimiento de la fotografía obrera, 1926-1939.

Fue en 1933 cuando José Suárez fotografió la Romaría e festa de San Vitoiro en Allariz, su villa natal. A través de 28 fotografías, y como si de una secuencia cinematográfica se tratase, documenta pormenorizadamente el desarrollo del ritual que compone una fiesta popular gallega. Comienza con la tirada de las bombas de palenque que dan inicio al festejo seguida de la misa al aire libre y la procesión del santo. A continuación recrea el bullicio del mercado y las gentes. Retrata a las vendedoras de gallinas, a la pulpeira, así como a las autoridades eclesiásticas y civiles que simbolizan la tradición y el orden establecido. Por último finaliza el reportaje recreando la diversión representada por los músicos y el baile.

 Una visión de España, un documento, muy  diferente en su enfoque, pero de semejante calidad al que va a realizar en 1951 Eugene Smith en Deleitosa....

Sobre su obra, específicamente sobre su foto de Unamuno, ya publiqué un post anteriormente

http://3.bp.blogspot.com/-lcUGsUPqa_M/VmAR4ncyqhI/AAAAAAABHp4/qnhRkxtOUY0/s1600/P1016067.JPG

 

Fotografía antigua Miguel de Unamuno la Flecha 1934. Fotógrafo José Suárez Vintage photography Miguel de Unamuno La Flecha Spain

Su biografía viene recogida en el Diccionario de Fotógrafos Españoles

Realizó sus primeras fotografías en Allariz en 1916 con una cámara estenopeica construida por él mismo. Estudió Derecho en Salamanca, donde conoció y retrató a Miguel de Unamuno, que en1932 prologaría su libro 50 fotos de Salamanca.
Publicó sus primeros reportajes en la revista Vida Gallega (1921). A principios de los años 30 trabajó en Madrid para la productora Cifesa y empezó el documental Mariñeiros, que no terminó a causa de la Guerra Civil. Se exilió a Argentina y viajó por Uruguay, Japón y EEUU. En Uruguay trabajó como
reportero gráfico para El Día, y en Argentina para Life, La Nación y La Prensa. En 1959 regresó definitivamente a España.
El tema central de su obra es el hombre y su entorno. Su estilo fotográfico está influenciado por las vanguardias artísticas y combina la estética del modernismo ruso con la Nueva Objetividad y la mirada humanista de los fotógrafos documentales americanos de los años 30. Sus primeros trabajos
fueron fotografías etnográficas sobre oficios y fiestas en pueblos gallegos. En 1960 realizó un reportaje junto a Rafael Alberti en La Mancha.
Publicó su trabajo en semanarios (Mundo Gráfico, Estampa), diarios (Ahora, Claridad) y revistas (Atalaya, Ciudad, Mundial). El año de su fallecimiento se realizó en Vigo la retrospectiva José Suárez, 1902-1974, y en 2006 el Instituto
Cervantes de Lisboa organizó la muestra La Mancha (1965). Fotografías de José Suárez. Xosé Luis Suárez Canal, sobrino del fotógrafo y albacea de su obra, planea la fundación del Museo José Suárez en Allariz. Los fondos del Museo de Pontevedra y del Instituto Valenciano de Arte Moderno también conservan obra del autor.

 Como complemento

José Suárez. Unos ojos vivos que piensan - YouTube

 

miércoles, 2 de diciembre de 2015

Fotografía antigua Córdoba, puente romano. . Fotógrafo A. Zerkowitz

http://4.bp.blogspot.com/-cPJxJ1BHck0/T7J9S2Rs00I/AAAAAAAAFKU/mwWi3APCVOs/s320/cordoba+a+zerkowitz.jpg
Fotografía antigua que representa el Puente Romano de Córdoba
 Es una de las  entradas a la ciudad de Córdoba, una de las imagenes más conocidas de esta ciudad. 
Wikipedia Puente Romano
La fotografía pertenece al archivo Simon i Montaner y esta realizada por el fotógrafo A. Zerkowitz, según sello al dorso.
Las postales de este fotógrafo se encuentran con bastante frecuencia en el mercado, las fotos antiguas algo menos si bien  existe su  web, donde se venden copias actuales de sus fotos, en general son fotos de oficio, frías sin más interés.

Adolfo Zerkowitz, nació en Viena en 1884. Mientras estaba fuera de su país por negocios, estalló la Primera Guerra Mundial y se vino a España. La fotografía y el alpinismo siempre le habían fascinado como aficiones, las juntó e hizo su profesión. Fotógrafo de postales y de paisajes.

 

Fruto de la compra, donación o producción propia, las fotografías conservadas son de un gran valor para la investigación, no solo a nivel temático, pues se puede ver la evolución y la visión distinta que han tenido los fotógrafos a lo largo de la historia de la fotografía sobre el conjunto monumental de la Alhambra y el Generalife, y de la ciudad de Granada, sino también desde un punto de vista técnico, ya que la gran variedad de soportes que se conservan de material fotográfico, permiten un acercamiento a la historia de la fotografía y a la de sus autores. Destacar entre los autores los nombres de Clifford, J. Camino, J. Laurent, Emilio Beauchy, Garzón, J. Pedrosa, J. García Ayola, Linares, Señan y González, Torres Molina, Torres Balbas...etc

Fotos de Andalucía

 

martes, 1 de diciembre de 2015

Exposiciones para ver. José Lázaro Galdiano coleccionista.

La Fundación Lázaro Galdiano inaugura la exposición

José Lázaro Galdiano coleccionista

y esto es una buena ocasión para volver, otra vez, a este excelente Museo, céntrico por su situación en Madrid, importante por sus fondos y, quizás, no tan conocido por mucha gente que visita la ciudad apresuradamente..

Recordemos que es un Museo que hizo exposiciones sobre fotografía, que colabora habitualmente en el circuito expositivo de PhotoEspaña y que tiene unos fondos variados y de gran calidad como pocos museos:

Coleccionar para educar el gusto. José Lázaro Galdiano 

Pedro Antonio de Alarcón. Su colección de cartes de visite.Imágenes para la memoria 

Recordemos también que organizó Jornadas de Coleccionismo

III Jornadas de Coleccionismo en la Fundación Lázaro Galdiano Intervenir la Colección / Coleccionar la intervención

Exposiciones de o sobre el coleccionismo

Paradojas y actores del coleccionismo individual

La Colección de Alicia Aza

El coleccionismo privado un asunto pendiente

Taxonomía del Caos. Gabinete de fotografías en torno al cuerpo en la colección de Rafael Doctor Roncero 

 Esta última exposición fue realmente muy buena.

Ahora una pequeña reflexión personal.

Los hechos se deben juzgar con las normas de su tiempo. Esta colección esta hecha, muy bien hecha, con las normas de su tiempo.

Ahora, hoy, cuando me preguntan como coleccionar "cosas" es decir, cualquier rama del arte siempre digo, simple opinión, que las cosas que se adquieren como coleccion ( nada que ver con la decoración) tienen que cumplir dos condiciones:

Que te gusten

Que lo valga económicamente

Mucha gente, y yo el primero, nos dejamos, a veces, cada vez menos veces,  llevar solo por la primera de estas condiciones y olvidamos la segunda. Sobre todo el coleccionista aficionado dice, piensa, cree que con la primera es suficiente.

Pues no es verdad, da gusto, satisface, pero no es verdad.

Que lo valga económicamente significa: Ver, oir, escuchar sobre el arte. Si acertamos, pues  bien, si nos equivocamos ¡qué se le va a hacer! Es decir que dicho bien que adquirimos para coleccionar  tenga un valor artístico cierto y, por tanto, un posible, ojo solo posible, valor económico presente y futuro. Si no hay valor artístico no hay valor económico. Tenemos que comprar arte y eso es realmente difícil.

 Por eso escuchemos a los demás, no siempre tenemos razón. Escuchar varias opiniones ayuda a formar nuestra opinión. Una colección no es más que una agrupación de aciertos y errores, aprendamos de ambos.

En fin, simple opinión, disculpen por escribirla, pero me apetecía decirlo . No quiero decir que la crítica acierte, pero leer muchas críticas ayuda a formarnos, y aquí la labor documental que hacen los museos es fundamental. (imágenes, dossier de prensa, conferencias, actualizaciones o revisiones como en el presente caso, colecciones digitales etc. )

Ej. Lázaro Galdiano

 Busca y explora en una Colección de Colecciones

Catálogo online de tejidos nazaríes en el Museo Lázaro Galdiano en español y francés 

Biblioteca Lázaro Galdiano: Ejemplo.Libro de horas

 

 

En (google translate) 

The Lázaro Galdiano Foundation opens exhibitionJose Lazaro Galdiano collectorand this is a good opportunity to return again to this excellent museum, because of its location in central Madrid, important for its funds and, perhaps, not so well known by many people who visit the city hastily ..Remember that it is a museum that made presentations on photography, which regularly works in the exhibition circuit PhotoEspaña and which has varied and high quality funding as few museums:Collecting to educate taste. Jose Lazaro GaldianoPedro Antonio de Alarcón. His collection of cartes de visite.Imágenes for memoryRecall also that organized Days CollectablesThird Conference of Collecting at the Foundation Lazaro Galdiano intervene Collection / Collecting interventionExhibitions or collectingParadoxes and individual actors collectorsAlicia Aza CollectionThe private collecting a pending caseTaxonomy of Chaos. Cabinet of photographs around the body in the collection of Rafael Doctor Roncero
 The latter show was really good.

    Now a little personal reflection.
The facts should be judged by the standards of his time. This collection is done, very well done, with the standards of his time.Now, today, when you ask me like collecting "stuff" that is, any branch of art always say, mere opinion, that things that are purchased must meet two conditions:That you likeIt financially worthMany people, and I am the first, let us sometimes fewer times, take only the first of these conditions and forget the second. Especially the amateur collector says, thinks, believes that the first is sufficient.For it is not true, glad, satisfied, but not true.Worth it economically means: See, hear, hear about art. If we are right, if we're wrong what will he do! But listen to others, we are not always right. Listen to various opinions helps form our opinion. A collection is simply a grouping of successes and mistakes, learn from them.In short, simple opinion, apologize for writing, but I wanted to say. I do not mean that criticism guesses, but read many reviews helps to form, and this documentary work that the museum is essential. (Images, press kits, conferences, updates or revisions as in the present case, etc.) 

 

Frick digital image archive Collection. New York. Images of artists in their studios. Free download.

The Frick digital image archive

 

Photographs of the artists in their studios

Fotos de artistas, casi todos pintores, en sus estudios. Algunos de estos artistas son españoles. Las fotos se pueden descargar libremente en formato pequeño y verse con calidad y gran zoom en el ordenador.
Algunas fotos de pintores españoles del siglo XIX y principios del XX en sus estudios

Luis Jimenez Aranda
http://3.bp.blogspot.com/-fP7UJYbwVrc/VkY0shMEyWI/AAAAAAABF70/cVR-dTACjP4/s320/LP000684_POST.jpg
Emilio Sala y Francés
http://1.bp.blogspot.com/-9e0SKnV-YyQ/VkY1JB9ctkI/AAAAAAABF74/7Hlpj_iR0aM/s320/LP000706_POST.jpg
Ulpiano Fernández Checa
http://1.bp.blogspot.com/-wDRufAjE-4A/VkY1hiypRrI/AAAAAAABF8E/78iACYC0r1Y/s320/LP000737_POST.jpg
Juan Luna
http://2.bp.blogspot.com/-F8yUnaeoWvQ/VkY14DIshpI/AAAAAAABF8M/CSkOg8KY0fM/s320/LP000690_POST.jpg

 

 

 

PHOTO A PHOTO 

Index   

2017: enero - febrero

2016: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2015: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2014: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2013: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2012: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2011: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2010: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembreoctubre - noviembre - diciembre

2009: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2008: marzo - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre