AR

photocollection.alonsorobisco.es

 

 

      

 

   1. Albums

   2. Photocollections

  3. Blog: 1600 posts

    4. Photographers

    5. Cities and places

    6. Links

    7. Sitemap

    8. Books

    9. Contact

 

 

  <last update sept-17>

 

 

Search in alonsorobisco

 

 

Follow us:

twitterfb

 

 

 

DICIEMBRE 2014

 

 

martes, 30 de diciembre de 2014
Digital archives. Casiano Alguacial. Archivo fotografico Comunidad de Madrid
COLECCIÓN FOTOGRÁFICA DE CASIANO ALGUACIL
Se conserva una importante colección del fotógrafo toledano Casiano Alguacil, nacido en Mazarambroz en 1832 y fallecido en el Hospital de la Misericordia de Toledo en 1914. Fue un adelantado a su tiempo, pues, al contrario de otros fotógrafos de mediados de siglo dedicados a trabajos de estudio, no dudó en sacar las cámaras a la calle, recorriendo plazas y calles de las ciudades españolas, retratando paisajes, tipos populares, mendigos, etc
Archivo fotografico de la Comunidad de Madrid
Entre todos construimos la historia de Madrid
Entre todos hemos creado el Archivo Fotográfico de la Comunidad de Madrid, un gran proyecto colectivo.
Una gran historia contada foto a foto, a partir de las imágenes que los ciudadanos de la Comunidad de Madrid hemos recuperado de nuestros álbumes familiares:
Aquellas que mejor cuentan nuestra vida, la de todos, la de Madrid. Porque detrás de estas fotos está cómo fuimos, cómo somos y cómo seremos. Está nuestra forma de vivir y nuestra proyección hacia el mañana.
El Archivo Fotográfico de la Comunidad de Madrid, abarca desde el comienzo de la fotografía a mediados del siglo XIX hasta finales del siglo XX, momento en el que nace la fotografía digital

lunes, 29 de diciembre de 2014
Fotografía antigua Francia. Foto antigua catedrales. Vintage albumen Cathedrals in France Photograher unknown c. 1880
http://3.bp.blogspot.com/-edvGOosDs-A/TZA4lZ7wokI/AAAAAAAADXQ/zxUrhfeblmI/s320/francia+%25282%2529.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-Q5_fEj_k_IQ/TZA4sIMSYsI/AAAAAAAADXU/ICadv9qSYrM/s320/francia+2.jpg
Estas dos albúminas se pueden fechar hacia 1880/90 .
Son de ese tipo de fotos que se compraban en el mercado español a precios muy bajos por ser fotos de "fuera de España". Bien es verdad, también, que hoy, sabiendo más, procuramos elegir fotos de lugar o fotógrafo conocido pues, quierase o no, el anónimo sigue estando penalizado en el mercado del coleccionismo
Dicho esto 

De esta segunda foto no poseo dato alguno si bien habiendo sido comprada con la anterior pienso que, quizás, corresponda a otro monumento de Francia pero sin seguridad.

No figura dato alguno del fotógrafo que supongo sea el mismo en ambas fotos.

Si usted conoce los nombres de estas catedrales o del fotógrafo, por favor, contacte conmigo.

viernes, 26 de diciembre de 2014
Fotografía antigua. Cohner, Samuel .La Habana. Retratos. Vintage albumen portraits Samuel A. Cohner. Habana. Cuba.
http://2.bp.blogspot.com/_sVWrJPLFudU/TJI7BuZfodI/AAAAAAAAC_o/xSoNpl7_nD0/s320/cohner+habana.jpg
La Habana, mediado el siglo XIX, contaba quince galerías fotográficas, todas al final de las calles de Obispo y de O'Reilly. Destacaba el estudio del norteamericano Samuel A. Cohner (creado en 1863 y con sucursal en París), asesinado por los voluntarios de Cuba durante los conflictos de 1869.

Grandes momentos del fotorreportaje cubano El asesinato del célebre fotógrafo Cohner
El fotógrafo Samuel Alejandro Cohner había nacido en 1833 en Washington D.C., sus padres eran austriacos. 
.. En 1851 él y su colega Julián Vannerson recorrieron el oeste norteamericano retratando a los indios en sus asentamientos y los paisajes de los alrededores, iniciando la llamada “época de oro de la fotografía del oeste norteamericano”. En 1856, cuando contaba con 23 años, abrió su propia galería en la Avenida Pennsylvania 808 en la misma capital y viajó a Francia para estudiar los procedimientos fotográficos más modernos.
.....Cohner, animado por el éxito de Disneri y sus pequeñas fotografías, adquirió cámaras, álbumes y otras novedades del formato carte de visite y partió a La Habana, ciudad que siempre le interesó por su tradicional acogida a los fotógrafos y la afición al arte de Daguerre. Se relacionó con el pintor alemán Oscar Held que tenia su estudio en la calle del Obispo nº 89 y allí abrieron una galería de retratos “Carte de Visite” con un éxito increíble.
....Al año siguiente Cohner se asoció con los fotógrafos norteamericanos Winter y Charles D Fredricks y retrató a las principales figuras en el formato “carte de visite” ofertando álbumes para coleccionarlas. En la Gaceta de la Habana del 1ro de julio de 1860 anuncian la venta de retratos de ese tamaño del “Conde de San Antonio, el general Concha, el Ilustre Ayuntamiento, la Sra. Gertrudis Gómez de Avellaneda, las Señoritas Inés y Fanny Nataly, Madame Garnier, etc.”
.........En 1862 Cohner decidió independizarse. Cerró la galería de Washington y viajó a Paris donde abrió una fotografía en la Rue Rivoli 59 para luego regresar a La Habana en el mes de noviembre de 1862 “al frente de una compañía de artistas eminentes de la pintura y la fotografía” con fotógrafos, modistos, retocadores, pintores y operarios franceses e inaugurar en la calle de O’Reilly nº. 62 (hoy 364), la “Galería Fotográfica de S.A. Cohner”, la más lujosa y moderna de la capital con amplios salones, los últimos equipos para retratar, cortinas, telones de fondo, mobiliarios, adornos y las técnicas fotográficas más modernas en boga en Europa y América.

Dentro de los fotógrafos de la calle O' Reilly Cohner destaca por la elegancia de sus retratos, sobre todo de las mujeres.
http://2.bp.blogspot.com/-VEqYAEjSyfI/VJgx7bl8bNI/AAAAAAAA2A0/ON9wOwOb26g/s1600/IMG.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-X2wR5JGY10M/VJgx8sXncdI/AAAAAAAA2BA/88F5q1EYc5g/s1600/IMG_0001.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-FkTB0PMXMSA/VJgx8LesApI/AAAAAAAA2A4/fT9gXkpp3sA/s1600/IMG_0003.jpg

La calle O' Reilly La Calle de los fotógrafos
El primero de estos émulos de Daguerre que se afincó en esta céntrica vía resultó un fotógrafo de origen austriaco, Samuel A. Cohner, quien tuvo su estudio en la casa marcada con el número 62 (hoy 364), entre Habana y Compostela. A esta primera galería siguieron nuevos establecimientos, los cuales estuvieron en manos de fotógrafos alemanes, españoles, norteamericanos, franceses y cubanos. La supremacía llegó a tal punto que en 1874 existían en La Habana 15 estudios fotográficos de los cuales ocho se localizaban en O´Reilly. Entre los fotógrafos se encontraban: Lorenzo Cabrera, Samuel A. Cohner, Narciso Mestre, J.B. Fernández, Morín y López, Andrés Oca, Prado y Torner, y Esteban Mestre y Petit.
En un interesante y simpático artículo publicado por el periodista y caricaturista Conrado Walter Massaguer bajo el seudónimo de don Gual, dedicado a su amigo Emilio Roig de Leuchsering, al evocar varios pasajes de su infancia y primera juventud hace mención a un gran número de estos estudios fotográficos cuando dice:
.........“Me retraté sobre un caballito en Casa Súarez, de primera comunión en el atelier de Mestre, de “confirmación” con Cohner, en el bote en casa de Dufart y Mañan, con mis hermanos en el taller de Maceo, de bombero en casa de Gelabert y no recuerdo si patrociné a Mestre y Petit, Pumariega y Handel […]
.........Hay que apuntar que a estos primeros estudios fotográficos les sucedieron otras galerías que también gozaron de excelente reputación. Vale destacar el importante estudio de fotografía y pintura de O´Reilly 63, fundado en 1893 por el español Antonio Otero, ganador de diferentes premios en las primeras décadas del siglo xx ; la muy renombrada galería de los hermanos Maceo, en O´Reilly 75; y el estudio de Juan A. Suárez y Compañía, en O´Reilly 64 esquina a Compostela, que se anunciaba como fotógrafo de Cámara de Su Majestad el Rey Alfonso XII.

En esta foto, carta de visita, el retratado es un soldado español.

Véase, sobre historia de la fotografía en blanco y negro

Ministerio de Cultura
Atrapados en Blanco y Negro

Fotocuba. Historia de la fotografía.
......En esa lista encontramos a Encarnación Irostegui, la primer mujer fotógrafa cubana. Entonces funcionaban más de 15 galerías, entre las que cabe mencionar las lujosas casas fotográficas de Payne, Cohner, Winters, Fredricks, Molina, Lacroix, Lunar y Herrera. Todas ellas se encontraban al final de las calles de Obispo y de O'Reilly, muy cerca de la plazuela de Montserrate, donde Esteban Mestre tomó una de las fotografías más noticiosas de aquella época:
............Dos días después, so pretexto de que les habían disparado desde la azotea del Hotel Inglaterra, esas huestes españolas arremetieron a tiros contra los cafés El Payret y Los Voluntarios, matando en este último al fotógrafo estadounidense Cohner porque llevaba una corbata azul, color que utilizaban como símbolo los patriotas cubanos.6 Tal asesinato causó consternación en el seno de la sociedad habanera y, como resultado del clima beligerante, sumado al cada vez mayor retraimiento económico, muchas galerías cerraron sus puertas. 

Cuba Ilustrada. Pdf con anuncio del establecimiento de Cohner. pg. 210 

En (google translate)
Havana middle of the nineteenth century, was fifteen photo galleries, all at the end of the street Obispo and O'Reilly. Emphasized the study of American Samuel A. Cohner (created in 1863 and with a branch in Paris), killed by volunteers from Cuba during the 1869 conflict.

     UPDATE OF A POST OF 2010

Great moments of the Cuban photojournalism The murder of famous photographer Cohner
Photographer Samuel Alexander Cohner was born in 1833 in Washington DC, his parents were Austrians.
.. In 1851 he and his colleague Julian Vannerson roamed the American West portraying Indians in their settlements and the surrounding countryside, initiating the "golden era photography of the American West". In 1856, when he was 23, he opened his own gallery at 808 Pennsylvania Avenue in the capital and traveled to France to study the latest photographic processes.

..... Cohner, encouraged by the success of Disneri and small photographs, acquired cameras, albums and other news of carte de visite format and went to Havana, a city that always interested in his traditional welcome and photographers Daguerre love of art. It was related to the German painter Oscar Held who had his studio in Bishop Street No. 89 and there opened a gallery of portraits "Carte de Visite" with incredible success.

.... The following year Cohner partnered with American photographers Winter and Charles D Fredricks and portrayed the leading figures in the format "carte de visite" offering albums for collecting them. In the Gazette of Havana from July 1, 1860 announced the sale of portraits of the size of the "Count of San Antonio, General Concha, the Illustrious City Hall, Ms. Gertrudis Gómez de Avellaneda, the Misses Agnes and Fanny Nataly, Madame Garnier, etc. "

......... In 1862 Cohner decided to become independent. He closed the gallery of Washington and traveled to Paris where he opened a photograph on Rue Rivoli 59 before returning to Havana in November 1862 "in front of a company of eminent artists of painting and photography" with photographers, couturiers, retouchers, painters and French and usher in O'Reilly street No. operators. 62 (now 364), the "Photo Gallery Inc. The most luxurious and modern capital with large rooms, Cohner "to portray the latest equipment, curtains, backdrops, furniture, ornaments and modern photographic techniques popular in Europe and America.


Within street photographers O 'Reilly Cohner characterized by the elegance of his portraits, especially of women.
The street O 'Reilly Street photographers

The first of these emulators of Daguerre who settled in this central route was a photographer of Austrian origin, Samuel A. Cohner, who had his studio in the house marked No. 62 (now 364), between Havana and Compostela. This first gallery followed new facilities, which were in the hands of German photographers, Spaniards, Americans, French and Cuban. The supremacy came to the point that in 1874 there were in Havana 15 photographic studies of which eight were located in O'Reilly. Among the photographers were: Lorenzo Cabrera, Samuel A. Cohner, Narciso Mestre, JB Fernández, Morin and Lopez, Andrew Oca, meadow and Torner, and Esteban Mestre and Petit.

In an interesting and sympathetic article published by the journalist and cartoonist Conrado Walter Massaguer under the pseudonym of Don Gual, dedicated to his friend Emilio Roig de Leuchsering, evoking several passages of his childhood and early youth mentions many of these studies photographic when he says:

......... "I portrayed on a horse at Casa Suarez, first communion in the atelier of Mestre," confirmation "with Cohner in the boat house and Mañan Dufart with my brothers in the Maceo workshop, firefighter Gelabert home and do not remember if I sponsored to Mestre and Petit, Pumariega and Handel [...]

......... It should be noted that these first photographic studies were followed other galleries also enjoyed excellent reputation. It noted the important study photography and painting O'Reilly 63, founded in 1893 by Spanish Antonio Otero, winner of several awards in the first decades of the twentieth century; very renowned gallery Maceo brothers, in O'Reilly 75; and the study of Juan A. Suarez and Company, 64 O'Reilly corner Compostela, which was advertised as a photographer Chamber of His Majesty King Alfonso XII.

This, Business card, photo portrayed a Spanish soldier.

See, on the history of photography in black and white

Ministry of Culture

Caught in White and Black

Fotocuba. History of Photography.

...... The list Irostegui find Incarnation, the first female Cuban photographer. Then worked over 15 galleries, among which include luxurious houses photographic Payne, Cohner, Winters, Fredricks, Molina, Lacroix, Lunar and Herrera. All of them were at the end of the street Obispo and O'Reilly, near the square of Montserrat, where Esteban Mestre took one of the most news photographs of that time:

............ Two days later, on the pretext that they were shot from the roof of Hotel Inglaterra, these Spanish armies attacked shot against the cafés The Payret and Volunteers, killing the latter to American photographer Cohner because he was wearing a blue tie, color they used to symbolize the cubanos.6 patriots such murder caused consternation within Havana society and as a result of the belligerent climate, coupled with the growing economic withdrawal, many galleries closed their doors.

Illustrated Cuba. Pdf with announcement of the establishment of Cohner. pg. 210

martes, 23 de diciembre de 2014

Fotografía antigua. Casa consistorial y Casa de Cisneros. Madrid.Plaza de la Villa. Foto. Archivo Lladó

Las fotos de LLadó, normalmente con sello Archivo Lladó, se encuentran con relativa frecuencia en el mercado.
Son fotos de buena calidad media realizadas por un fotógrafo que ha sido objeto de un profundo estudio en época reciente que nos ha facilitido la comprensión y valoración de su obra. Esto es debido a que, después de la guerra civil española, emigró a Mexico. Sin embargo hay que hacer notar que ya en 1927 sus fotos se expusieron en el Museo de Arte Moderno de Madrid.

https://4.bp.blogspot.com/-vXi0AeM3Nmc/VGOUEvd5ytI/AAAAAAAA1Ik/t7ARSd5MeOU/s320/Llado%2BMadrid%2BCasa%2Bde%2Bla%2BVilla.jpg

Dorso de la foto: Las casas consistoriales y la Casa de Cisneros forman un bello rincón en la Plaza de la Villa. Madrid.
Sello del fotógrafo "Archivo Lladó Cardenal Cisneros" y sello de la Dirección General de Turismo.

https://1.bp.blogspot.com/-7EgiKuxHEMU/VGOUMzE0E2I/AAAAAAAA1Is/_K6nSYjc4EM/s320/Llado%2BMadrid%2Bcasa%2B.jpg


El Departamento de Archivo y la Unidad de Tecnología de la Biblioteca Tomás Navarro Tomás han creado un espacio en la página web de la biblioteca sobre el fondo del fotógrafo Luis Lladó.

Luis Lladó es un fotógrafo poco conocido que trabajó en la primera mitad del siglo XX, hasta 1936 en España, y en México durante su exilio.
Lladó fue un fotógrafo muy preocupado por la técnica y por la expresión artística. Aspectos que dotan de especial calidad sus instantáneas.
El ACCHS del CSIC conserva una importante colección de 5.884 negativos de temática variada, en la que destacan las vistas arquitectónicas, los paisajes y los retratos de la España de la época. Hasta el momento se han descrito 717 fotografías. Los registros y las imágenes están disponibles en el Catálogo de Archivos del CSIC.

Y desde esta web podemos acceder a la propia web del fotógrafo.
Fondo Lladó

Si accedemos a la biografía podemos destacar los siguientes apartados
.........En 1920 fue nombrado oficialmente fotógrafo de la Escuela Superior de Arquitectura de Madrid, cargo que ya ejercía desde 1918. Como apreciado fotógrafo se le encomendaron importantes trabajos para el Patronato Nacional de Turismo. Paralelamente desarrolló su carrera profesional en su estudio madrileño, ubicado en las calles Santa Engracia y, posteriormente, Bretón de los Herreros.

..........Prueba de la repercusión de su producción fotográfica es el artículo que en 1927 aparece en La Esfera, "Cuando la fotografía es un arte: el ejemplo de Luis Lladó". En este texto se hace referencia a la exposición organizada por Lladó en el Museo de Arte Moderno, donde se pone de relevancia las magníficas cualidades de este fotógrafo

.........Durante la Guerra Civil, trabajó para el Archivo Fotográfico de la Delegación de Propaganda y Prensa de Madrid, junto con importantes fotógrafos del momento como los hermanos Mayo y Alfonso, entre otros, de cuyos registros queda fiel testimonio en el Archivo General de la Administración. Después de la guerra estuvo exiliado en México, donde llegó en 1939 a bordo del Sinaia

Pero esta amplia información se complementa con un amplio documento, pdf, de 97 páginas que repasa más detallamente su obra con numerosas fotografías.

Cuando la fotografía es un arte: El fondo Lladó

Fotografía de los Jardines de la Alhambra de Granada y vista del Mirador de la Reina. Fotógrafo Lladó

Fotógrafo Llado. Fotografía antigua Marruecos.

Fotografo Llado. Fotografía antigua San Sebastián Vintage photography La Concha Bay Santa Clara isle. San Sebastián Spain

Fotógrafo Llado. Fotografía antigua Vista de Tetuán. Vintage photography Morocco Tetuan c. 1940. Photographer Lladó

Fotografía antigua. Calle de Tetuán , 1942, Marruecos Español. Foto LLadó

 

Fotografía y arquitectura moderna en España (1925-1965), nueva exposición en el Museo ICO

 la muestra, que trata de revelar cómo la fotografía plasmó y contribuyó a difundir la imagen de la arquitectura española del Movimiento Moderno, presenta más de 250 imágenes relacionadas con la arquitectura moderna realizadas por cerca de 40 fotógrafos durante más de cuarenta años. Català-Roca, Pando, Kindel, Paco Gómez, Schommer, Muller, Férriz, Luis Lladó o Margaret Michaelis, entre otros, son algunos de los fotógrafos cuyas obras se recogen en esta exposición.  CSIC Archivo CCHS. Fondos con Web propia

 

 

  En (google translate) In old photo is appropriate, from time to time, review the data we have about photography and photographers.

In reviewing photos on "File Lladó" I just had a pleasant surprise.

The CSIC is digitizing their collections among which is the File Luis LLadó.

The Department of Archives and Unity Technology Tomás Navarro Tomás Library have created a space on the website of the library on the merits of photographer Luis Lladó.

Luis Lladó is a little known photographer who worked in the first half of the twentieth century to 1936 in Spain and in Mexico during his exile.

Lladó a photographer was very concerned about the technical and artistic expression. Aspects that give their special quality snapshots.

The ACCHS CSIC an important collection of 5,884 negatives on various subjects, which highlights the architectural views, landscapes and portraits of Spain at the time. So far described 717 photographs. The records and images are available in the File Catalog CSIC.

And from this website you can access the web itself photographer.

Lladó Fund

     archive
     history
     biography
     description
     organization
     related files
     Bibliography and Sources
     Access and use

If we agree to the biography we highlight the following sections

In 1920 he was officially appointed photographer of the School of Architecture of Madrid, a position he already exercised appreciated photographer since 1918. As important work was entrusted to the National Tourist Board. In parallel he developed his professional career in his Madrid studio located in Santa Engracia street and later Breton de los Herreros.



Testing the impact of his photographic production is the article appearing in 1927 in the Sphere, "When photography is an art: the example of Luis Lladó". This text refers to the exhibition organized by Lladó in the Museum of Modern Art, where it serves to underscore the outstanding qualities of this photographer is



During the Civil War, he worked for the Photographic Archive of the Delegation of Propaganda and the Press in Madrid, along with important photographers of the moment as the Mayo and Alfonso brothers, among others, whose record remains faithful witness in the General Archive of the Administration. After the war he was in exile in Mexico, where he arrived in 1939 aboard the Sinaia

But this wealth of information is complemented by a comprehensive document, pdf, 97 pages reviewing more detallamente his work with numerous photographs.



When photography is an art: Background Lladó

     Collaboration with leading architects of the first Madrid forefront as Luis Gutiérrez Soto, Rafael Bergamin, Luis Blanco Soler, Casto Fernández Shaw or the Andalusian José Galnares

     Reports to the National Tourist Board.

     Highlights the report published in the journal in 1927 Sphere "When photography is an art: the example of Luis Lladó".

 

 

lunes, 22 de diciembre de 2014 Archivos y documentación. Webs. Memoria de la emigración española.

Como complemento de las fotografías de America, de Hispanoamérica, de Latinamérica o, sencillamente, como recuerdo de los que se fueron a hacer las Américas existe el siguiente portal con diferentes documentos que, si bien no son de fotografía,nos ayudan a colocarla en su entorno histórico y geográfico.

Amplio documento con testimonios de emigrantes
en diferentes países. 

lecciones para el futuro
Más centrado en datos estadísticos y demográficos. 

documento ya ha sido comentado anteriormente y trae nu
merosas fotografías referidas a la emigración española.

Recordemos que 

Una foto sobre la emigración gana el World Press Photo de 2013

Además existen otros documentos de carácter más 
específico, por ejemplo:
Libros como el editado por el Museo del Pueblo de
Asturias
Asturianos en América. 1840-1940. Recoje las fotografías
de cinco exposiciones. 

Por supuesto, en el mercado español, se encuentran todavia hoy, fotos de la emigración

Fotógrafo Gloria. Fotografía antigua Cuba. Vintage photo Cuba Colonial shop. Photographer Gloria 

Fotógrafo J. Moros. Camagüey. Fotografía antigua Cuba. Vintage photography Cuba Shop with counter in the st. Camaguey. c. 1940

Fotografía antigua retrato femenino. Cuba. Fotógrafo J. G. Busto Cardenas. Vintage Cabinet Card J.Busto photographer Cuba. Cardenas

Fotografía antigua niños disfrazados. Fotógrafo Perez. Foto Cuba retratos siglo XIX. Vintage photography Children disguised Cardenas Cuba Photographer J. Pérez

Fotografia antigua. cafe en la esquina. Fotógrafo Otero. Madrid. Vintage photo Cuba.Photographer Otero. Corner's cafe

  Recordemos los fondos de la Library of Congress con fotos y documentos referidos a la inmigración dentro su país en busca de mejores lugares para poder trabajar cuando la Gran Depresión

Dorothea Lange's "Migrant Mother" Photographs in the Farm Security Administration Collection: An Overview

 

About the FSA/OWI Black-and-White Negatives

The photographs in the Farm Security Administration - Office of War Information Photograph Collection form an extensive pictorial record of American life between 1935 and 1944. This U.S. government photography project was headed for most of its existence by Roy E. Stryker, who guided the effort in a succession of government agencies: the Resettlement Administration (1935-1937), the Farm Security Administration (1937-1942), and the Office of War Information (1942-1944). The collection also includes photographs acquired from other governmental and non-governmental sources, including the News Bureau at the Offices of Emergency Management (OEM), various branches of the military, and industrial corporations.

DE LOS PROCESOS MIGRATORIOS
METODOLOGÍA, CONCEPTUALIZACIÓN Y CRÍTICA EN LA HISTORIA DE LA EMIGRACIÓN VASCA A URUGUAY
Y otras de carácter meramente informativo, describen los
fondos pero sin que en estos pdf se vean las fotos. 

Centro de Documentación de la emigración española 
En las fotografías se conserva en imágenes la historia de una familia, una sociedad, un país. A través de sus imágenes estáticas podemos ver no sola mente lo que el fotógrafo quiso plasmarnos en los primeros planos, sino también todo lo que hay detrás, que en aquel instante era decorado, pero que quizás con el tiempo es lo que ha empezado a cobrar actualidad y merece ser objeto de estudio. Con lo que podemos afirmar que las fotografías a veces esconden dos o más imágenes en función del objeto de la investigación.
En el presente catálogo la fotografía cumple a la perfección esta tarea de fuente documental ya que una buena parte de ellas recogen las imá genes que los propios protagonistas han realizado y protagonizado en un intento, para ellos, de conservar para el recuerdo sus historias de vida, pero que para nosotros, hoy, son una fuente de investigación de primera mano que merece ser preservada y conse rvada en los lugares adecuados. 

 

La cronología de las fotografías comprende desde abril de 1995 hasta septiembre del
2010. A lo largo de este período un buen número de fotografías hacen referencia a las diversas actividades que se realizan en los centros de emigrantes. Muchas de estas actividades tienen un carácter cultural y en algunos casos como en el Círculo Cultural Español de Frankfurt an Main se contó con figuras como el cantautor Jo sé Antonio Labordeta.
Otras veces se realizan seminarios, coloquios o conferencias. Otro gr upo importante de fotografías realizadas comprenderían la celebración de congresos de emigrantes españoles

 

sábado, 20 de diciembre de 2014

Fotografía antigua. Retrato familiar. Fotógrafo Hortet Zaragoza

http://1.bp.blogspot.com/-dyjGuzZbOfg/VJAHlTKHgbI/AAAAAAAA1-Q/fIfKCBQUTjU/s1600/DSCN6309.JPG

Foto en formato carta de visita que representa una familia, matrimonio con dos hijos, posando en el estudio. El padre y el hijo mayor posan su mano afectuosamente sobre la madre significando así quién es el sostén o figura principal de la  familia.
El fotógrafo es Hortet de Zaragoza.
Tuvo su estudio en la calle Don Manuel  entre 1864 y 1867 y en la calle Méndez Núñez entre 1879 y 1888.

Documentación

 

de Manuel Hortet y Molada, documentado entre 1859 y ca. 1880, fotógrafo de la Comisión de Monumentos Provincial de Monumentos Históricos y Artísticos y del Museo de Zaragoza. Hortet, seguramente fotógrafo foráneo afincado en Zaragoza, fue el primero que ostentó en la ciudad el título de Fotógrafo de la Real Casa, a partir de 1880 y poseyó uno de los más importantes gabinetes locales, hasta la consolidación de Anselmo Mª Coyne Barreras

 

En la segunda mitad del siglo XIX ve Zaragoza el nacimiento de numerosas galerías fotográficas. Junto a las de Mariano Júdez y Anselmo María Coyne, aparecen las de Sabaté, en Coso, 13; Constantino Gracia, en Coso esquina a Cerdán; M. Pescador, en Independencia, 30; Hortet y Molada en la calle de Ossaú, 9, y que luego pasaría a Méndez Núñez, 14, donde más tarde -hacia 1885- se establecería Enrique Beltrán, uno de los más afamados fotógrafos del fin de siglo.

 

....Es precisamente en este contexto en el que situan las excepcionales imágenes de uno de los pioneros y más arraigados profesionales de la fotografía aragonesa, Manuel Hortet y Malala, autor de una de las más exquisitas e interesantes obras de la colección real además de ser una de las primeras tomas fotográficas realizadas a Nuestra Señora la Virgen del Pilar [fig. 1].
......Con este motivo el Cabildo del Pilar adquirió el compromiso con Hortet para que fotografiase la imagen de la Virgen del Pilar y copiase mil ejemplares. Al  año siguiente el propio Cabildo regalaba a los Reyes una composición fotográfica que registraba la magnífica imagen de Ntra. Sra. del Pilar .
.....En 1868 Hortet consiguió una Mención Honorífica de la Exposición Aragonesa por las reproducciones de la Virgen del Pilar.
........Fue en estas fecha de 1880 cuando Hortet consiguió la dignidad de Fotógrafo de la Real Casa,

Retrato de hombre [Luis Bello]. Manuel Hortet y Molada.

 
Nos informan que este procedimiento fue adquirido por Hortet en exclusiva para Zaragoza asi como dan algunos detalles de su biografía.

En (google translate)
Photo on business letter format representing a family, couple with two children posing in the studio. The father and son to pose his hand affectionately on well meaning mother who is the breadwinner or major figure of the family.

The photographer is Hortet of Zaragoza.

He had his studio in the street Don Manuel between 1864 and 1867 and on the street Méndez Núñez between 1879 and 1888.

documentation

     About this photographer we read in the excellent text "First time photography in Zaragoza".

Manuel Hortet and Molada, documented between 1859 and ca. 1880 Photographer of the Provincial Monuments Commission for Historical and Artistic Monuments and Museum of Zaragoza. Hortet surely settled foreign photographer in Zaragoza, was the first who held the city the title of Photographer of the Royal House from 1880 and owned one of the most important local cabinets, until the consolidation of Anselmo Maria Coyne Barriers

     In the Great Aragonese Encyclopedia is mentioned

In the second half of the nineteenth century saw the birth of numerous Zaragoza photo galleries. Along with Mariano Júdez and Anselmo Maria Coyne, like the ones in Sabaté, Coso, 13; Constantino Gracia Coso Cerdán corner; M. Fisher, in Independence, 30; Hortet and Molada street Ossau, 9, and then would Mendez Nunez, 14, where later -to 1885- Enrique Beltrán, one of the most famous photographers of the century would be established.

     In the large document files and photographic collections: Heritage and research. Unizar

.... It is precisely in this context, that put the exceptional images of one of the pioneers and most established professionals Aragonese photography, Manuel Hortet and Malala, author of one of the most exquisite and interesting works from the Royal Collection also being one of the first photographs made to Our Lady the Virgin of Pilar [fig. 1].

...... On this occasion the Cabildo del Pilar acquired Hortet commitment to fotografiase the image of the Virgen del Pilar and copied over a thousand copies. The following year the Council itself gave the Kings a photographic composition recorded the magnificent image of Our. Sra. Del Pilar.

..... In 1868 Hortet got an Honorable Mention Aragonese Exhibition for reproductions of the Virgen del Pilar.

........ It was at this date of 1880 when Hortet got the dignity of the royal family photographer,

     In the network of documents and files Aragón: DARA can see a picture of him

Portrait [Luis Bello]. Manuel Hortet and Molada.

     The procedures in two colors or double fondo.y the instant impression of colorful Crozat brothers.



We are informed that this procedure was acquired by Hortet exclusively for Zaragoza also give some details of his biography.

 

viernes, 19 de diciembre de 2014

Fotografías que me gustan. Met Museum collection on line.

A veces esta bien conversar, presentar, en un post algunas de esas fotos que vemos en internet y que, gracias a los programas de libre descarga de algunos museos, se pueden presentar a ustedes como simple opinión de un aficionado.
Las que aqui presento corresponden a la coleccion del Metropolitan Museum de N.Y.

http://1.bp.blogspot.com/-VZ5rqJXMzkE/VJQW_JVPwXI/AAAAAAAA1-w/W98iIC8kSTg/s1600/DP70726.jpg

Transports, Tennessee River

Mathew B. Brady
(American, near Lake George, New York 1823?–1896 New York)

http://1.bp.blogspot.com/-lq5pZHNLQaI/VJQYMOQj-BI/AAAAAAAA1-8/Wu1R0QnK7QM/s1600/DP147243.jpg

The Ladder

William Henry Fox Talbot
(British, Dorset 1800–1877 Lacock)

Date: before April 1845
Medium: Salted paper print from paper negative
Classification: Photographs
Credit Line: Gift of Jean Horblit, in memory of Harrison D. Horblit, 1994

http://2.bp.blogspot.com/-mqcU8u935is/VJQYzboabKI/AAAAAAAA1_E/s-20e8Q0-5A/s1600/DP212795.jpg

[Soldier and Military Camel]

Gustave Le Gray
(French, 1820–1884)

Metropolitan Museum Initiative Provides Free Access to 400,000 Digital Images

New Web Program Allows Free Image Download for Non-Commercial Use
(New York, May 16, 2014)—Thomas P. Campbell, Director and CEO of The Metropolitan Museum of Art, announced today that more than 400,000 high-resolution digital images of public domain works in the Museum’s world-renowned collection may be downloaded directly from the Museum’s website for non-commercial use—including in scholarly publications in any media—without permission from the Museum and without a fee. The number of available images will increase as new digital files are added on a regular basis.
In making the announcement, Mr. Campbell said: “Through this new, open-access policy, we join a growing number of museums that provide free access to images of art in the public domain. I am delighted that digital technology can open the doors to this trove of images from our encyclopedic collection.” 

 

jueves, 18 de diciembre de 2014

Fotografía Santiponce. Ruinas de Itálica. Foto Kidder Smith. Copia Kindel

Bonita foto que nos representa un vista de Santiponce-Ruinas de Itálica a través de la apertura de un cueva donde, dos jóvenes de espaldas parecen contemplar tranquilamente las ruinas.
Una manera apacible de invitarnos a visitar estar ruinas. 
Curiosamente la foto está realizada por un fotógrafo Kidder Smith y hecha la copia por otro distinto Kindel.
En este blog podemos ver que esta labor ya la hizo Kindel en otra ocasión.

Fotografia Guillon (tirada por Kindel). Pancorbo, Burgos

Sobre Kindel se puede ver, por ejemplo, este post

Fotografía antigua. Casa del Cordón. Burgos. Fotógrafo Kindel. 1950.



Ayuntamiento de Santiponce Italica
El Teatro Romano de Itálica se data en época de Augusto. Se construyó en tres etapas entre los años 30 y 37 d.c. Posteriormente, durante los años 60 y 80 d.c , se efectuaron reformas de gran importancia en la fachada semicircular y en la escena.
A fines del siglo I y comienzos del siglo II, el porticus post scaenam se transforma en patio cerrado y algunos años después se construye en él un templo dedicado a la diosa Isis . Con el tiempo este pórtico se convierte en Foro público. Destruido durante las invasiones bárbaras, el Teatro durante la Edad Media se utilizó como cementerio y posteriormente para fines ganaderos e industriales.
A partir del siglo XVII , con el traslado de la villa de Santiponce a las colinas donde se hallaba la vieja Itálica, el Teatro queda oculto bajo el caserío, hasta que se saca a luz en fechas muy recientes.
Francisco Collantes de Terán y Delorme, en 1.937, documenta la existencia de restos del Teatro bajo una serie de edificaciones. En 1.970 se procede a una primera excavación, pero no es sino hasta 1.979 cuando se inicia un trabajo de recuperación sistemática.
El Teatro Romano de Itálica sigue la forma de un típico teatro romano urbano, cercano a un área de edificios públicos y orientado al este.

https://3.bp.blogspot.com/-JgusCoSwOaw/VGR2VLcgkBI/AAAAAAAA1Jc/AE-LkLo0BYY/s320/kidder%2Bsmith%2Bkindel%2Bsantiponce.jpg

Dorso de la foto.En sello impreso nos informan que el fotógrafo es Kidder Smith y que lo copia es tirada realizada por Kindel ( Joaquín del Palacio).Lleva el sello de la Dirección General de Turismo.

https://4.bp.blogspot.com/-oq8g2HR82yA/VGR2bstNcvI/AAAAAAAA1Jk/2QE7qBHzBmo/s320/kidder%2Bsmith.jpg


Sobre este fotógrafo he conseguido algunos datos referidos fundamentalmente a su labor como historiador de la arquitectura americana si bien en las referencias encontradas se hace mención a su actividad como fotógrafo, de hecho, por ejemplo, foto suya figura en el MOMA y bastantes fotos suyas en los archivos de MIT


G.E. Kidder Smith fue un historiador de arquitectura, Europea y Americana, a la vez que un fotografo conocido por un libro fotografico titulado " Brazil".

32 original black and white photographs, each mounted to a large paper leaf, bound within cloth. With a hand-drawn title leaf with a map of the coast of Brazil marking the locations photographed. Photographs vary a bit in size, most are approximately 29.5x23.5 cm. (11½x9") or the reverse.Each stunning photograph is captioned in hand-written pencil, and is signed by the photographer in pencil and dated 1942 directly under the photograph.

Los libros suyos mas conocidos sobre arquitectura son

Pictorial History Architecture in America

Source Book of American Architecture: 500 Notable Buildings from the 10th Century to the Present 

G. E. Kidder Smith is an architect and fellow of the American Institute of Architects and has won numerous awards for his photography. He has produced a distinguished series of exhibitions and writings on the architecture of twenty-four countries. His previous books include Italy Builds, Brazil Builds, New Architecture of Europe, A Pictorial History of Architecture in America, A Guide to New England Houses of Worship, Looking at Architecture, and the three-volume Architecture of the United States

The new architecture of Europe, an illustrated guidebook and appraisal (1961)

 

 Es curioso pensar como pudo ser que este fotógrafo llegase a facilitar obras suyas para un Archivo Español Estatal  en los años 50.

Kidder Smith. N.Y.. Times Obituario
G.E. Kidder Smith, an architectural historian and photographer, died on Oct. 8 at his home in Manhattan. He was 83.
The cause was bronchectasis, said his wife, Dorothea.
Mr. Smith, who trained as an architect, is best known for books that chronicled the modern architectural movement. ''Brazil Builds,'' published in 1943 to accompany an exhibition at the Museum of Modern Art, was followed in 1955 by ''Italy Builds'' and other volumes on modern building in Sweden and Switzerland. ''Looking at Architecture,'' a book on architectural photography, was published in 1990.

Sobre su obra fotográfica en la web Corbis de Bill Gates se puede contemplar numerosas fotos suyas.

1990, English, Book, Illustrated edition: Looking at architecture / text and photographs by G.E. Kidder Smith. Smith, G. E. Kidder (George Everard Kidder), 1913-1997.

G. E. Kidder Smith (American, 1913–1997)

Thesion, Athens MOMA

G. E. Kidder Smith Image Collection MIT

Kidder Smith Slide Archives on American Architecture - The Kidder Smith Slide Archives is a collection of 3400 Kodachromeslides which document ten centuries of architecture in the United States. Photographed by G. E. Kidder Smith, architect, architectural photographer and author of two major surveys of American architecture, these slides represent color documentation of many of the buildings photographed in black and white for Kidder Smith's three-volume Architecture of the United States: An Illustrated Guide to Notable Buildings, Open to the Public(Museum of Modern Art/Doubleday, 1981), and for a related Smithsonian Exhibition

 

martes, 16 de diciembre de 2014

Excepcional documento sobre fotografía antigua en Aragón .Unizar:Archivos y colecciones fotográficos. Patrimonio e investigación. ( incluye directorio de archivos digitales de fotografía)

Ya he comentado varias veces la actividad de la Universidad de Zaragoza en el campo de la fotografía, de la documentación y estudio de la fotografía antigua y de sus fotógrafos.
Pues bien no cabe menos que felicitarles por el excepcional documento, básico para los aficionados a la fotografía antigua, que recoge la fotografía de Aragón en diferentes colecciones.

Ojalá otras comunidades o centros tuvieran publicaciones siquiera semejantes.
Si a esto unimos el Archivo Dara de Aragón, muy bueno y amplio, podemos decir, posiblemente, que Zaragoza sea la ciudad, y por extensión Aragón como Comunidad Autónoma, con mejor y más amplia documentación y estudio sobre la fotografía antigua de su zona.
En mi opinión es el mejor documento que conozco como base de datos, centrada en Aragón, pero, a la vez,  muy útil como base de datos nacional,  por la cantidad de datos y estudios que contiene, significando muy especialmente el directorio de archivos digitalizados.

Archivos y colecciones fotograficos: Patrimonio e investigación. Unizar
Títulos de algunos de sus capítulos

 

 

Fotografía y guerra. Photo and war. Documents, links, Spanish digital archives, USA and U.K digital archives.

La fotografía de guerra, referida a la guerra como tema principal, sea en el mismo frente o en la retaguardia es uno de los temas principales del fotoperiodismo de hoy

 Dossier itinerancia. Gervasio Sánchez Anthology
 This exhibition features the extensive survey of the photojournalist Gervasio Sánchez, awarded with the 2009 National Photography Prize in Spain. His intensive career started in 1984, in Cent ral America, firmly up to nowadays
 pero también de los fotógrafos de ayer.
En este momento se puede ver, por ejemplo:

Conflict, Time, Photography Tate Modern:
Exhibition 26 November 201415 March 2015
From the seconds after a bomb is detonated to a former scene of battle years after a war has ended, this moving exhibition focuses on the passing of time, tracing a diverse and poignant journey through over 150 years of conflict around the world, since the invention of photography.

Brooklyn museum

Exhibitions: WAR/PHOTOGRAPHY: Images of Armed Conflict and Its Aftermath

Pues bien quisiera comentar la fotografía de guerra como fotografía no solo documental sino también de calidad, es decir, fotografía de buenos fotógrafos que tienen que actuar o realizar sus fotos sobre un tema tan doloroso como es la guerra.
No siempre son fotógrafos conocidos pues en muchas ocasiones al dorso figura el nombre de una agencia que, en principio, no permite identificar al fotógrafo ( a veces sí pero no es fácil). 
Algunos de estos fotógrafos están considerados entre los grandes siendo el más emblemático fotografo de guerra Robert Capa que estuvo tanto en la II Guerra Mundial como en la Guerra Civil española y conflictos bélicos posteriores ( murió por la explosión de una granada) 

La maleta mexicana Robert Capa Fotografías de la Guerra Civil

Otras veces, como comento más abajo el caso de la "agencia" British Official Photograph, son los propios militares los que tienen una "Sección de fotografía" encuadrada en el ejercito.
También hay que recordar que muchos fotógrafos realizaron en algún momento de  su vida fotoperiodismo de guerra.
Lo que quisiera comentar es que no es raro encontrarse en el mercado fotos de guerra, casi siempre de la Segunda Guerra Mundial, de diferentes agencias.
Siempre me llamó la atención el poco interés que había hacia ellas cuando eran fotos buenas cuando no curiosas o documentales, de hecho el precio de las mismas era muy bajo. Bien es verdad que son fotos de tirada "desconocida" pero eso no es óbice para valorarlas en su justo término.
Es más, frecuentemente, se encontraban fotos que documentaban la "retaguardia" y ahí se veía todavia más la buena mano fotográfica de estos fotógrafos, repito que muchas veces desconocidos, ocultos en el nombre de la agencia.

Air Ministry of Photograph. Fotografia abstracta. Segunda guerra mundial.

http://2.bp.blogspot.com/-T8pl7hwR3xk/VI7OixQkfZI/AAAAAAAA17w/Ks0-7VGSLeI/s1600/Segraph.JPG

The camera shutter remained open for a few seconds, and the light streaks recorded on the photographic file during that time indicated that the bomber was caught for a moment into the search light beam A , B at the aircraft took successful evasive action, leaving the searlight pointing away from the bomber, C and D are sticks of incendary bombs burning while the broader tracks at E mark fire developping.

Fotografía antigua Guerra en Libia. WWII. Agencia British Official Photograph

Imagen de ayer que es casi igual, lamentablemente, a imágenes de hoy

http://3.bp.blogspot.com/-4HXzWGNwPAo/VI7O7iTE_nI/AAAAAAAA174/JHDSc4OhwT4/s1600/IMG.jpg

 

Foto de Agencia. Segunda Guerra Mundial Inglaterra civiles trabajando en el campo 

http://2.bp.blogspot.com/-4fk6R9U_mCA/VI7PWMyQjpI/AAAAAAAA18E/jCYDgoOVaB8/s1600/IMG_0032.jpg

 

La vida sigue en las ciudades alejadas del conflicto directo.

Fotografia de agencia. Segunda Guerra Mundial. Entrenamientos.Agency photos WWII British Official Photograph A Southern Exercise: The Sniper 

 

http://1.bp.blogspot.com/-V5cJolt-oeU/VI7Po7iNoYI/AAAAAAAA18M/Lb2NMSj3XpI/s1600/IMG_0012.jpg 

 

 Otras fotos

http://2.bp.blogspot.com/-1S0a8nrSyUo/VI7QtQdZMYI/AAAAAAAA18Y/yLaHCE7oyhc/s1600/Londres%2Bde%2BNoche.JPG

Londres de noche con luces apagadas para dificultar los raids aéreos. 

http://3.bp.blogspot.com/-_iXxkSmOIAk/VI7Q5gFjtnI/AAAAAAAA18g/LdoaSZJExK8/s1600/People%2Bof%2BLuneburg%2Blistening%2Bthe%2Bend%2Bof%2Bthe%2Bwar.JPG
People of Lunenburg listening the end of the war

http://photocollection.alonsorobisco.es/agency_wwii.html

 

Relación de documentos , links y archivos digitales tanto de España como extranjeros  sobre fotografía militar actualizado

...Esta colección comprende en la actualidad alrededor de 20.000 piezas fotográficas incluida la fotomecánica. La variedad de su contenido es reflejo de las diversas procedencias de estos fondos, los cuales provienen en su mayoría de las bibliotecas de Artillería e Ingenieros, del Cuerpo de Estado Mayor, así como de colecciones privadas procedentes de donaciones. El grueso de la colección está compuesto por álbumes entre los que destacan los dedicados al Cuerpo de Ingenieros Militares, firmados por Martínez Hebert; los realizados por la firma J. David de París y dedicados a las Academias Militares; el realizado por el Estado Mayor del Ejército en las fábricas de Trubia, Santa Bárbara, La Felguera y Santa Ana, o el dedicado a los Regulares de Larache. Tanto de Cuba como de Filipinas se conservan numerosas fotografías de la época colonial, así como de la guerra de 1898 realizadas por profesionales como Pumariega, Naranjo o Gómez de la Carrera en Cuba y Stemberg, Benítez o Valenzuela en Filipinas............

........La fotografía constituye uno de los fondos museográficos de mayor relevancia entre los conservados en el Museo del Ejército, tanto por su calidad como por su variedad técnica y temática.
La colección de fotografia está integrada por un número aproximado de 6000 piezas, entre las cuales hay positivos, negativos, placas de vidrio, esteroscopia y fotomecánica. 

....Este Archivo fue creado en 1993 para albergar los fondos procedentes de los archivos históricos del Ejército de Tierra y relativos a la Guerra Civil, a los que se incorporaron los de la Milicia Nacional y la documentación Ifni-Sahara entre otros. 

Archivo Fotográfico de la Delegación de Propaganda de Madrid durante la Guerra Civil

 
Es un fondo fotográfico creado por la Junta Delegada de Defensa de Madrid, cuyos orígenes se remontan a los inicios de la Guerra Civil española, en 1936, si bien contiene imágenes de acontecimientos anteriores a la contienda, como la sublevación de Jaca de 1930. En la actualidad lo componen 3051 imágenes, las que restan de un conjunto inicial mucho mayor tras un largo devenir histórico. Están realizadas en blanco y negro y montadas en soportes de cartón, como era habitual para la época. Las unidades documentales que lo componen están organizadas por categorías temáticas, siguiendo los inventarios originales, por lo que podemos conocer y reconocer en ellas su significado originario. 

Es un archivo bien organizado permite la búsqueda por materias y pide la colaboración de la gente para identificar a las personas que aparecen en las fotos

Fotografía de agencia. Guerra Civil española. Agencia Cifra. Vintage Photography Spanish Civil War. Cifra Agency

http://3.bp.blogspot.com/-to5TqZZKoFg/VI7T6nCV25I/AAAAAAAA18s/jC714m3LH-s/s1600/IMG_0023.jpg

 

Cifra Gráfica

Agencia española de información gráfica creada por Vicente Gallego durante la Guerra Civil como sección de la agencia EFE. El nombre es acrónimo de Crónicas, Informaciones, Fotografías y Reportajes de Actualidad.

 

Asturias en guerra. La guerra civil en las colecciones de los museos de Gijón

Incluye este volumen los catálogos de las exposiciones: Documentos de la Guerra Civil en los fondos del Museo del Pueblo de Asturias ; Suárez y Floro: dos miradas fotográficas sobre la Guerra Civil en Asturias ; Testimonios de la retaguardia ; Los desastres de la Guerra ; Ferrocarril y guerra en Asturias

pdf de la publicación 

Exposiciones para ver Agustí Centelles.Instituto Cervantes. Spanish civil war: digital archives

 

A través de la pluralidad de los artefactos fotográficos que componen la colección, se puede establecer la evolución técnica de la historia de la fotografía, desde finales del siglo XIX hasta la segunda mitad del siglo XX. En su variedad temática, se recogen importantes acontecimientos de la Historia Militar: Guerras Carlistas, Colonias de Cuba y Filipinas, Guerra de África, Guerra Civil y Primera Guerra Mundial, así como,  numerosos retratos de miembros de las Casas Reales española y europeas, militares ilustres, y personalidades nacionales e internacionales, que han destacado en cualquiera de los campos de la historia, la ciencia o el arte de finales del siglo XIX principios del siglo XX.

Aleix Purcet Gregori
Juan Alonso Fernández 
que, en sus propias palabras se centra en
En base a este método, el objetivo de la comunicación es aportar conocimiento histórico sobre el aparato de propaganda y creación de consenso del naciente régimen franquista a través de un ángulo muy poco tratado, la fotografía. Se considera que el fascismo era un proyecto político moderno que nace con la voluntad de vanguardia renovadora y, como tal, explota las herramientas y los canales propios de la modernidad. La fotografía no fue una excepción y el presente estudio traza una panorámica utilizando como hilo conductor la figura del fotógrafo Josep Compte, un autor olvidado que emerge enla II República y se consolida en el franquismo. Compte representa un nexo de continuidad entre la moderna y vanguardista fotografía publicitaria

Exposición, catálogo de la misma, celebrada en el Imperial War Museum de Londres. Numerosas fotografías de guerra

Pictures of World War II. Library of Congress


The Second World War was documented onnhuge scale by thousands of photographers and artists who created millions of pictures. American military photographers representing all of the armed services covered the battlefronts around the world. Every activity of the war was depicted--training, combat, support services, and much more. On the home front, the many federal war agencies produced and collected pictures, posters, and cartoons on such subjects as war production, rationing, and civilian relocation.
The pictures described in this list are from the holdings of the Still Picture Branch (NNSP) of the National Archives and Records Administration. Most are from the records of the Army Signal Corps in Record Group (RG) 111, the Department of the Navy in RG 80, the Coast Guard in RG 26, the Marine Corps in RG 127, and the Office of War Information in RG 208. Others were selected from the records of 12 additional agencies

Gardner's photographic sketch book of the war. digital files of original album pages

 Fotógrafos de "British Official photograph"
British Official photograph” photographs are divided into different series.
Each photograph has a title and a legend at the back that describes the image and a number always prefixed with a letter.
The letter/s are:

E series photographs (British Army in North Africa and the Middle East) were taken by: No. 1 Army Film and Photographic Unit
BU and B series photographs (Allied forces in North West Europe) were taken by: No. 5 Army Film and Photographic Unit
SE series (Allied forces in South East Asia) photographs were taken by: No. 9 Army Film and Photographic Unit


Fotografía de la Segunda Guerra Mundial.La retaguardia. USA. Ansel Adams. the Manzanar War Relocation Center.

 

En ( google translate) War photography, referred to the war as the main theme is on the same front or in the rear is one of the main themes of photojournalism today



  Dossier roaming. Gervasio Sánchez Anthology

  This exhibition features the EXTENSIVE survey of the photojournalist Gervasio Sánchez, Awarded With The 2009 National Photography Prize in Spain. His intensive career started in 1984, in Cent ral America, Firmly up to nowadays


  but also photographers yesterday.

At this point you can see, for example:


Conflict, Time, Photography Tate Modern:
Exhibition 26 November 2014-15 March 2015

From the seconds after a bomb is detonated to a former scene of battle years after a war has ended, esta moving exhibition Focuses on the passing of time, tracing a diverse and poignant journey-through over 150 years of conflict around the world, since the invention of photography.
To cite another recent exhibition:
Brooklyn museum
Exhibitions: WAR / PHOTOGRAPHY: Images of Armed Conflict and Its Aftermath
Well I want to comment war photography and documentary photography not only quality but also, ie photograph of good photographers who have to act or make their pictures as painful as the war issue.
There are always known photographers since in many cases the back contains the name of an agency that, in principle, does not identify the photographer (sometimes yes but not easy).
Some of these photographers are considered among the greats still the flagship war photographer Robert Capa who was both World War II and the Spanish Civil War and subsequent wars (killed by an exploding Granada)
The Mexican Suitcase Robert Capa Photographs of the Civil War
Sometimes, as I discuss below British Official Photograph, are the military themselves who have a "photo section" framed in the army.
Also remember that many photographers made at some point in their life war photojournalism.
What I would say is that it is not uncommon market war photos, mostly of the Second World War, from different agencies.
Always struck me that there was little interest to them when they were good pictures when not curious or documentary, in fact the price of imports was very low. It is true that they are photos of "unknown" Chuck but that's no obstacle to value them in the right perspective.
Indeed, often, photos documenting the "rear" and that the good hand of these photographers photographic looked still more were, I repeat that often unknown, hidden in the name of the agency.

     Photograph of Air Ministry. Abstract photography. Second World War.
Remained The camera shutter open for a few seconds, and the light streaks on the photographic file Recorded During That Time Indicated That the bomber was caught for a moment into the search light beam A, B at the aircraft took evasive action Successful, leaving the searlight pointing away from the bomber, C and D are burning sticks of bombs incendary while the Broader tracks at E mark developping fire.

     Vintage Photography War in Libya. WWII. British Official Photograph Agency

Image of yesterday which is almost equal, unfortunately, today images
Photo Agency. England Second World War civilians working in the field
Life goes on in remote cities of direct conflict.
Photographs agency. WWII. Entrenamientos.Agency photos WWII British Official Photograph A Southern Exercise: The Sniper
  London at night with lights off to hinder air raids.
People of Lunenburg listening the end of the war

     More photos can be viewed at:

http://photocollection.alonsorobisco.es/agency_wwii.html

List of documents and links on military photograph updated

     General Military Archive in Madrid

... This collection currently comprises around 20,000 photographic pieces including photomechanical. The variety of its content reflects the diverse backgrounds of these funds, which come mostly from libraries Artillery and Engineers, Corps of Staff, as well as donations from private collections. The bulk of the collection consists of albums among which those dedicated to the Army Corps of Engineers, signed by Martinez Hebert; those made by the firm J. David Paris and dedicated to the Military Academies; one conducted by the Staff of the Army in the factories of Trubia, Santa Barbara, and Santa Ana La Felguera, or dedicated to the Regular Larache. Both Cuba and the Philippines numerous photographs from the colonial era are preserved, as well as the War of 1898 by professional as Pumariega, Naranjo or Gómez de la Carrera in Cuba and Stemberg, Benitez or Valenzuela Philippines ...... ......

     Museo del Ejercito

........ The photograph is one of the most important museum collections between conserved in the Army Museum, both for its quality and its technical and thematic variety.
The photography collection is composed of a negative approximate number of 6000 pieces, among which are positive, glass plates, stereoscopical and photomechanical.

      General Military Archives of Ávila.

.... This file was created in 1993 to house the proceeds from the historical archives of the Army and relating to the Civil War, who joined the National Militia and Ifni-Sahara documentation among others.

     Photographic Archive of the Delegation of Propaganda of Madrid during the Civil War


It is a photographic background created by the Executive Board of Defense of Madrid, whose origins date back to the beginning of the Spanish Civil War in 1936, but contains images of events prior to the war, as the uprising of 1930. In Jaca 3051 today compose images, remaining from a much larger initial set after a long historical development. They are made in black and white and mounted on cardboard holders, as was customary at the time. Documentary constituent units are organized into thematic categories, following the original inventory, so you can know and recognize in them their original meaning.

It is a well organized file allows searching by subject and called for support for people to identify people in photos

     Photography agency. Spanish Civil War. Cifra Agency. Vintage Photography Spanish Civil War. Cifra Agency

   

Graphic figure
Spanish Agency of graphical information created by Vicente Gallego during the Civil War as section EFE. The name is an acronym for Chronicles, Information, Photographs and Stories Current.


     Asturias at war. The Civil War in the collections of museums in Gijón

This volume includes exhibition catalogs: Records of the Civil War in the collections of the Museum of Asturias; Suarez and Floro: two photographic visions of the Civil War in Asturias; Testimonials from the rear; Disasters of War; Railroad and War in Asturias
pdf publication

     Exhibitions to see Agustí Centelles.Instituto Cervantes. Spanish civil war: digital archives



     BFME

Through the plurality of photographic artifacts in the collection, you can set the technical evolution of the history of photography, from the late nineteenth century to the late twentieth century. Carlist Wars, colonies of Cuba and the Philippines, African War, Civil War and World War I, as well as numerous portraits of members of the Spanish and European Royal Houses, military: In its thematic variety, important events are collected Military History illustrious, and national and international personalities who have excelled in any of the fields of history, science or art of the late nineteenth and early twentieth century century.


     FASCISM, WAR AND PHOTOGRAPHY: THE LOOK OF NEW SPAIN

Aleix Gregori Purcet
Juan Alonso Fernández
which focuses on, in his own words
Based on this method, the goal of communication is to provide historical knowledge about the propaganda apparatus and consensus building of the rising Franco regime through an angle very little attention, photography. It is considered that fascism was a modern political project born with the aim of renewing art and as such, operates the tools and own channels of modernity. The photograph was no exception and this study draws a panoramic using as thread Figure photographer Josep Compte, a forgotten author who emerges inthe Second Republic and consolidates Franco's. Compte represents a link of continuity between modern and edgy advertising photography

     Catalyst IWM. Contemporary art and war

Exhibition catalog of the same, held at the Imperial War Museum in London. Numerous photographs of war

Pictures of World War II. Library of Congress

The Second World War was documented by onnhuge scale Thousands of photographers and artists WHO created millions of pictures. American military photographers Representing all of the armed services covered the battlefronts around the world. Every activity of the war was being depicted - training, combat, support services, and much more. On the home front, the war many federal agencies produced and collected pictures, posters, and cartoons on Such subjects as war production, rationing, and civilian relocation.
The pictures Described in esta list are from the holdings of the Still Picture Branch (NNSP) of the National Archives and Records Administration. Most are from the records of the Army Signal Corps in Record Group (RG) 111, the Department of the Navy in RG 80, the Coast Guard in RG 26, the Marine Corps in RG 127, and the Office of War Information in RG 208 . Others Were selected from the records of 12 additional agencies

     Gardner's photographic sketch book of the war. digital files of the original album pages

     Title: Gardner's photographic sketch book of the war.
     Other Title: Photographic sketchbook of the war
     Creator (s): Gardner, Alexander, 1821-1882,.
     Related Names:
        Waud, Alfred R. (Alfred Rudolph), 1828-1891, artist
     Date Created / Published: Washington: Philp & Solomons, [1866]
     Medium: 2 v. : Ill. ; 32 x 43 cm.
     Reproduction Number: LC-DIG-ppmsca-12834 (. Digital files from the original album pages, vol 1) LC-DIG-ppmsca-13705 (digital files from the original album pages, vol. 2)
     Call Number: E468.7 .G2 (Case Y) [P & P] Copy 1
     Repository: Library of Congress Prints and Photographs Division Washington, DC 20540 USA http://hdl.loc.gov/loc.pnp/pp.print



  Photographers "British Official photograph"

British Official photograph "photographs are divided into different series.
Each photograph has a title and a legend at the back That describe the image and a number always prefixed with a letter.
The letter / s are:

Photographs E series (British Army in North Africa and the Middle East) Were taken by: # 1 Army Film and Photographic Unit
BU photographs and B series (Allied forces in North West Europe) Were taken by: # 5 Army Film and Photographic Unit
SE series (Allied forces in South East Asia) Were photographs taken by: No. 9 Army Film and Photographic Unit

     H series (British Army in Britain) Were photographs taken by War Office Official Photographers.
     A series (Admiralty Official Collection) Were photographs taken by Royal Navy Official Photographers
     C series (Air Ministry Official Collection) Were photographs taken by Royal Air Force Official Photographers
     GM series (British forces in Gibraltar and Malta) Were photographs taken by War Office Official Photographers.
   
     Some photographer's names of These photographs are shown here:

     Capt. Horton, Capt. Keating, Lt. Cash, Sgt. Flack, Lt. CJ Ware, Sgt. Laing, Lt. Spender, Lt. Taylor, Sgt. Oakes, Capt. d'Eyncourt, Lt. DC Oulds, Sgt. Midgley, Lt. O'Brien, Capt. Gade, Lt. L. Pelman, Sub Lt. DW Cooksey, Lt. Vanderson & Sgts. Chetwyn, R.H. G. Morris & Morris, Lts. McLaren & Mayne & Sgt. Slade, Sgt. Morris, Lt. JE RussellSgt. J. Deakin, Sgt. Taylor, No 9 Army Film & Photographic Unit, Sgt. Chetwyn, Lt RGG Coote.
   
     Links
         http://www.iwm.org.uk/
         http://www.afpu.co.uk/
         Imperial War Museum Search photographsMuseo the British Imperial War photographs Search
         You can explore a catalog of over 600,000 items in our collections here - pretty much everything in our databases in fact. There are items from aircraft down to shoes, photographs and art, weapons and toys, films, interviews and music, posters and letters, books from the library and records in the museum's own archives. Almost 90,000 of them Have digitized images, sound or video that you 'can see and hear right here.


Photography Mundial.La War II rear. USA. Ansel Adams. the Manzanar War Relocation Center.

 

domingo, 14 de diciembre de 2014
Fotografía antigua. Albúminas. A trip around Spain.c. 1865. Burgos, Toledo, Córdoba, Granada, Tarragona.

Este grupo de fotos fue encontrado de casualidad, como muchas veces ocurre, en una libería antigua. Corresponde, según comentario del librero, a una compra que realizón en Francia hace años y, no siendo el tema de venta de su librería, las compró por su belleza.
Efectivamente, estas albúminas, son, desde luego bellas o bonitas, pero es que,además, están realizadas por un fotógrafo, desconocido pues no hay ninguna referencia sobre él. 
La fecha de realización no es demasiado fácil pienso que se debe situar hacia 1865 pues no se observa la techumbre y las torres del Alcázar de Toledo no estan terminadas.
Véase
LA MODIFICACION DE LA CIUDAD. RESTAURACION MONUMENTAL EN TOLEDO S. XIX Y XX

 

Las fotos realizadas en el Patio de los Leones nos muestran a los protagonistas de esta historia: Un grupo de hombres y mujeres de mediana edad acompañados de unos sacerdotes, Hermanos de la Salle pienso que son, y un niño.
El trayecto del viaje, o lo que podemos imaginar a la vista de las fotos, recorre dos de los lugares más visitados de la época como son Córdoba y Granada e incluyen Burgos, Toledo y, curiosamente, una foto de Tarragona.
En estos tiempos no era todavia frecuente el fotógrafo del lugar que vendiera fotos a turistas, más propio de otros paises como Italia, y por ello se acompañaron  ( o uno lo era) de un fotógrafo.
No tengo datos de este fotógrafo pero era un buen fotógrafo y técnico pues las fotos estan en buen estado de conservación. No olvidemos que las fotos se tenían que revelar "in situ". No existían carrretes ni archivos jpeg para revelar posteriormente.

 

Vista de Toledo con el Alcázar y, en primer término el Puente de Alcántara.

http://4.bp.blogspot.com/-VmDi024YI1c/VHxZ4i-S52I/AAAAAAAA1v0/MNMSAEJe5pc/s1600/IMG.jpg

Puente de Alcántara: Ampliación
http://3.bp.blogspot.com/-KexQrnB-ETM/VHxaE9438kI/AAAAAAAA1wE/0U4Pt6Y8Zpc/s1600/IMG%2Bcerca.jpg

Vistas de Ávila y su Catedral.
http://1.bp.blogspot.com/-n9VjoYbnHpY/VHxaNHxL7lI/AAAAAAAA1wk/oRZ-fu4Cd-Q/s1600/IMG_0001.jpg

 Vista de la muralla de Ávila, ampliación de la foto
http://2.bp.blogspot.com/-hu2MLh4rLtA/VHxaMi-2VGI/AAAAAAAA1wQ/OhyQ_uJtjsE/s1600/IMG_0001%2Bcerca.jpg

http://3.bp.blogspot.com/-hbn32u4J08g/VHxaMg335xI/AAAAAAAA1wM/9eGCcJes7h8/s1600/IMG_0002.jpg

Ábside Catedral de Ávila
http://2.bp.blogspot.com/-mIq1-vKULbo/VHxaNE9W-hI/AAAAAAAA1wU/_q9ul_DHdWQ/s1600/IMG_0003.jpg
Portada Catedral de Ávila

Vistas de Burgos: La Catedral vista desde una calle, dos puertas de la Catedral, vista de la ciudad con la Catedral.

http://1.bp.blogspot.com/-HN-UbJ0kpoA/VHxak3aL9gI/AAAAAAAA1ww/xPnYLoYSPVE/s1600/IMG_0004.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-30F-MQDuads/VHxak1tIGhI/AAAAAAAA1ws/Xau4_HS4-mQ/s1600/IMG_0005.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-sjX5TdKo1ZA/VHxak6se9YI/AAAAAAAA1w8/OlrlxpGvZrk/s1600/IMG_0006.jpg

http://3.bp.blogspot.com/-nyuUlBTHtPQ/VHxalgCzIHI/AAAAAAAA1xA/ldW_BOW9kDc/s1600/IMG_0007.jpg

 Vista del Patio de los Naranjos de Córdoba y entrada a la Mezquita

http://4.bp.blogspot.com/-fqSoAgw3UOk/VHxa-jDQYhI/AAAAAAAA1xM/bSPEdin5Sto/s1600/IMG_0008.jpg

Ampliación. 
http://4.bp.blogspot.com/-syB9xtrTH3k/VHxa-uATLSI/AAAAAAAA1xk/fMBS0usMqeI/s1600/IMG_0008%2Bcerca.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-Og2XGBHi8m0/VHxa_BhdzmI/AAAAAAAA1xU/weOn77d4eoc/s1600/IMG_0009.jpg

 Ampliación
http://2.bp.blogspot.com/-aYUw19MsjOY/VHxa-phqmdI/AAAAAAAA1xQ/8ZJWGyAHd-Y/s1600/IMG_0009%2Bcerca.jpg


http://4.bp.blogspot.com/-UtWXc4c_jjA/VHxa_YNfGvI/AAAAAAAA1xo/TNz2M-CsR94/s1600/IMG_0010.jpg

Vistas de La Alhambra de Granada.
http://1.bp.blogspot.com/-Iao1ylepK64/VHxcQMeniWI/AAAAAAAA1x4/0sPPQl19F1M/s1600/IMG_0011.jpg

Patio de los Leones. Al fondo, posando, gente del grupo como se observa al ampliar la foto. Posiblemente el fotógrafo sea la persona que posa afectadamente , entre los dos sacerdotes, la misma, puede ser, que posa en la última foto realizada en el claustro de la Catedral de Tarragona.

http://1.bp.blogspot.com/-7IDeM_aHSgI/VHxcam37VZI/AAAAAAAA1yA/8yRBDHOT0cU/s1600/IMG_0011%2Bcerca.jpg

Retrato de grupo en el Patio de los Leones

http://3.bp.blogspot.com/-Lkd_yEF5tYI/VHxdDMVZKSI/AAAAAAAA1yM/4J1fOlqH8xY/s1600/IMG_0012.jpg

Ampliación de la foto para conocer los integrantes del grupo.
http://2.bp.blogspot.com/-sOSqiKebJUI/VHxdWRw1m2I/AAAAAAAA1yU/3jTE-klDwNw/s1600/IMG_0012%2Bcentro%2Bderecha.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-bdBPD1Y8inU/VHxdWY_p4yI/AAAAAAAA1yc/l9HvHHYF3yM/s1600/IMG_0012%2Bcentro%2Bizq.jpg

 

El mismo grupo posando, nunca mejor dicho, sobre la Fuente del Patio de los Leones. Como se observa son, casi todos, personas de cierta edad, destacar dos disfrazados de "moro" y un niño. El disfraz de moro posiblemente cedido por algún estudio fotográfico que tuviera su sede dentro o cerca de la misma Alhambra.

http://1.bp.blogspot.com/-emOCClnoOr8/VHxd35Kd9EI/AAAAAAAA1yo/Zw7kMQHEydY/s1600/IMG_0013.jpg

Ampliación de la foto para mostrar a todos los integrantes del grupo y sus maneras de posar.
http://1.bp.blogspot.com/-hbHCQlchqyk/VHxeJKwlxyI/AAAAAAAA1yw/cnTRont0KA0/s1600/IMG_0013%2Bcerca%2Barriba.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-1Fs_RKhDPb8/VHxeQuU4Y6I/AAAAAAAA1y8/-vWdY5wZIS0/s1600/IMG_0013%2Bcerca%2Bcentro.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-WaH37pycDYs/VHxeQgWtvLI/AAAAAAAA1y4/6_iYAAVkdBQ/s1600/IMG_0013%2Bcerca%2Bderecha.jpg

Recordemos que en esa época era normal posar apoyado en  la fuente del Patio de los Leones.

http://1.bp.blogspot.com/-sHnYKTWjVDQ/VIrEOtxoVoI/AAAAAAAA16A/QOM8MtsBhww/s1600/Image00001.jpg
Fotografía en la Alhambra de Granada. Rafael Garzón fotógrafo. Vintage photography Spain Tourists in XIX century in La Alhambra. Photographer Rafael Garzón


Otras partes de la Alhambra también fueron objeto de la cámara de este desconocido fotógrafo.
Por último en las fotos figuran también diferentes estancias del palacio asi como la entrada al mismo.
http://4.bp.blogspot.com/-FyUtvYrcs0Q/VHxe2WsR0AI/AAAAAAAA1zM/Y_Cx_qfoKKE/s1600/IMG_0014.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-nqF2GzaxvQM/VHxe2WPlr3I/AAAAAAAA1zI/lfutN2uphqU/s1600/IMG_0015.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-hhgboIQiYeA/VHxe2dR45VI/AAAAAAAA1zQ/VCigSqBDrZk/s1600/IMG_0016.jpg

Por último una foto del Claustro de la Catedral de Tarragona.
http://4.bp.blogspot.com/-2ZCwTvFS6k0/VHxfEU5qzaI/AAAAAAAA1zg/OQNLYJIRpYE/s1600/IMG_0017.jpg

Instantaneidad y estereoscopía: el viaje fotográfico a través de España de la compañía parisina J. Lévy et Cie, a finales del siglo XIX
DEL DAGUERROTIPO AL COLODIÓN: LA IMAGEN DE 
ESPAÑA A TRAVÉS DE LA FOTOGRAFÍA DEL SIGLO XIX

 
Fruto de la compra, donación o producción propia, las fotografías conservadas son de un gran valor para la investigación, no solo a nivel temático, pues se puede ver la evolución y la visión distinta que han tenido los fotógrafos a lo largo de la historia de la fotografía sobre el conjunto monumental de la Alhambra y el Generalife, y de la ciudad de Granada, sino también desde un punto de vista técnico, ya que la gran variedad de soportes que se conservan de material fotográfico, permiten un acercamiento a la historia de la fotografía y a la de sus autores. Destacar entre los autores los nombres de Clifford, J. Camino, J. Laurent, Emilio Beauchy, Garzón, J. Pedrosa, J. García Ayola, Linares, Señan y González, Torres Molina, Torres Balbas...etc.


El proyecto europeo de colaboración “Red Europea de Museos de Arte Islámico (REMAI)” consiste en la creación de una red europea de museos y colecciones especializadas en la conservación del patrimonio cultural de origen islámico, a partir de los fondos que poseen las instituciones que participan en el proyecto, así como de las estructuras arquitectónicas conservadas in situ en el Conjunto Monumental de la Alhambra y Generalife.


This group of photos was found by chance, as often happens in an old standard library. Corresponds, according comment bookseller, to purchase realizón in France for years and, not being the subject of selling your bookstore, bought them for their beauty.

Indeed, these protein, are certainly beautiful or pretty, but which also are made by a photographer unknown because there is no reference on it.

The completion date is not too easy to think it should be located around 1865 as the roof and towers of the Alcazar of Toledo are not finished is observed.

see

MODIFICATION OF THE CITY. MONUMENTAL RESTORATION IN TOLEDO S. XIX and XX

Pictures taken at the Patio de los Leones show us the protagonists of this story: A group of men and women of middle age accompanied by priests, Brothers of the Salle think they are, and a child.

The course of the trip, or we can imagine the view of photos, through two of the most visited of the time such as Cordoba and Granada and include Burgos, Toledo and, interestingly, a photo of Tarragona places.

In this time was not yet common place photographer to sell photos to tourists, more typical of other countries like Italy, and therefore joined (or was) a photographer.

I have no data of this photographer but it was a good photographer and technical as the photos are in good condition. Do not forget that the photos had to reveal "in situ". There were carrretes or jpeg files to reveal later.

View of Toledo Alcazar and, first Alcántara Bridge.
Views of Ávila and the Cathedral.
Cathedral of Avila Apse
Home Cathedral of Avila

Views of Burgos: Cathedral seen from a street, two doors of the Cathedral, view of the city with the Cathedral.
  View of the Patio de los Naranjos de Córdoba and entrance to the Mosque
Views of the Alhambra in Granada.
Patio de los Leones. In the background, posing, people group as observed at larger photo. Possibly photographer is the person who sits smugly, including two priests, it may be, that perches in the last picture taken in the cloister of the Cathedral of Tarragona.
Group portrait in the Patio de los Leones
Enlarge photo to see the group members.
The same group posing, pun intended, on the Source of the Patio de los Leones. As seen are almost all people of a certain age, highlight two disguised as "moro" and a child. The costume moro possibly donated by a photo studio to have their headquarters in or near the Alhambra.
Large picture to show everyone in the group and ways of posing.
Recall that at that time was normal pose leaning against the source of the Patio de los Leones.
  Photography at the Alhambra in Granada. Rafael Garzón photographer. Vintage photography in nineteenth century Spain Tourists in La Alhambra. Photographer Rafael Garzón

Other parts of the Alhambra were also subjected to the camera of this unknown photographer.

Finally in the photos also include various rooms of the palace as well as the entrance to it.
Finally a photo of the Cloister of the Cathedral of Tarragona.
  Instantaneity and stereoscopy: a photographic journey through Spain in the Paris J. Lévy et Cie company in the late nineteenth century

DAGUERREOTYPE OF THE COLLODION: IMAGE

SPAIN THROUGH PHOTOGRAPHY XIX CENTURY

     The photographic collection of the Alhambra

     Photograph Collection



Fruit of purchase, donation or own production, the preserved photographs are of great value for research, not only thematic level, as you can see the evolution and distinct vision that photographers have had throughout history the photograph on the monuments of the Alhambra and the Generalife, and the city of Granada, but also from a technical point of view, since the variety of media that remain from photographic material, allow an approach to the history of photography and its authors. Stand out from the authors' names Clifford, J. Path, J. Laurent, Emilio Beauchy, Garzón, J. Pedrosa, J. García Ayola, Linares, Senan and Gonzalez Molina Torres, Torres Balbas ... etc.

 

      Virtual Museum Remai


The collaborative European project "European Network of Museums of Islamic Art (REMAI)" is the creation of a European network of museums and special collections in the conservation of cultural heritage of Islamic origin, from funds that possess institutions involved in the project, as well as architectural structures preserved in situ in the Monumental Complex of the Alhambra and Generalife.

viernes, 12 de diciembre de 2014
Fotografía antigua Avilés. Foto Tina. Vintage photo Avilés Spain . C. 1930
http://3.bp.blogspot.com/_sVWrJPLFudU/TNGJjA59NjI/AAAAAAAADJI/c_ZIonve7wo/s320/aviles+foto+tina+1.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_sVWrJPLFudU/TNGJmFOcL3I/AAAAAAAADJM/JobdrkSUGVs/s320/aviles+foto+tina+2.jpg

Este conjunto de fotos fue comprado en un desembalaje en Gijon y corresponde, posiblemente, a fotos de una misma familia.
En la primera de las fotos observamos un paisaje urbano del centro de Avilés, probablemente la calle de La Cámara, a la altura del arco de acceso al mercado de abastos. Un grupo de personajes, entre los cuales se distingue un cura, se encuentra a la entrada de la tienda.
En la segunda fotos vemos una casa de indianos al fondo, en un primer plano una hombre lee un libro a un joven que se apoya confiadamente en su hombro. La casona e, incluso, el tipo de silla de la persona mayor no indica  que es familia de clase alta.

Al dorso las fotos llevan impresos "Foto Tina Avilés" sin ningún otro dato.

Las fotos se pueden fechar, aproximadamente hacia 1930 y tienen una calidad elevada para un fotógrafo local.
http://2.bp.blogspot.com/_sVWrJPLFudU/TNGLmQ0SNhI/AAAAAAAADJQ/5puvfUtui5c/s320/aviles+foto+tina+3.jpg

http://3.bp.blogspot.com/_sVWrJPLFudU/TNGLozoc2_I/AAAAAAAADJU/6LNti4Ag-N8/s320/aviles+foto+tina+4.jpg



En este grupo de fotos se encuentran dos retratos de una anciana con traje de aldeana. La mujer, aislada en sus pensamientos, se encuentra sentada en un silla en lo que parece ser un rincón de una galería acristalada. Las manos indican su trabajo en el campo. La dignidad de la anciana ha sido perfectamente recogida por la fotógrafa.

Tina Fernández Prendes y Mina, pioneras de la fotografía en Avilés 
Esta fotógrafa comienza a participar en las exposiciones de arte de Avilés en 1926, como única mujer con obra fotográfica expuesta. En 1928 vuelve a participar en otra exposición al lado del fotógrafo avilesino José Espolita. Además de participar en las citadas exposiciones, Tina Fernández Prendes colabora también en los años veinte en la revista local «El Bollo», que se editaba anualmente con motivo de las fiestas. Aparecen fotografías de la artista en los números correspondientes a los años 1925, 1926, 1927, 1928, 1929 y 1930. Se trata de fotografías de una gran creatividad: en ellas aparecen paisajes urbanos de Avilés, vistos desde una perspectiva muy moderna. El especial tratamiento de la luz es un elemento fundamental en sus obras. Tina Fernández Prendes tenía además un estudio fotográfico en Avilés, en el que trabajaba. Es común encontrar en el reverso de las antiguas fotografías familiares de la época el sello del estudio «Tina». 

This set of photos was purchased in Gijon and corresponds unpacking, possibly photos of the same family.

In the first photo we see a cityscape of downtown Avilés, possibly Street Chamber, at the height of the arch to the food market. A group of characters, including a priest stands, is located at the entrance of the store.

In the second photo we see a house of Indians in the background, in the foreground a man reading a book to a young man who leans confidently on his shoulder. The house and even the type of chair of the older person does not indicate that it is upper class family.

On the back the photos are printed "Photo Tina Avilés" without any other data.

The photos can be dated approximately 1930 and have high quality for a local photographer.
In this group of photos are two portraits of an old woman costume village. The woman, isolated in thought, is sitting on a chair in what appears to be a corner of a glass gallery. The hands show their work in the field. The dignity of the elderly has been lovingly collected by the photographer.

Tina Fernandez Prendes and Mina, pioneers of photography in Avilés
This photographer begins to participate in art exhibitions Aviles in 1926, as a single woman with exposed photographic work. In 1928 again took part in another exhibition next avilesino photographer José Espolita of. Besides participating in those exhibitions, Tina Fernandez Prendes also works in the twenties in the local magazine "The Bun" that was published annually on the occasion of the celebrations. Photographs of the artist appear in the numbers for the years 1925, 1926, 1927, 1928, 1929 and 1930. These are photographs of great creativity: they appear in Avilés cityscapes seen from a modern perspective. The special treatment of light is an essential element in his works. Tina Fernandez Prendes also had a photographic studio in Avilés, where he worked. It is common to find in the back of old family photographs from the time stamp of the study "Tina".

jueves, 11 de diciembre de 2014
Fotografía Arte y precio. Nuevo récord. Comentario personal.Photography Art and price. New record. Personal comment.
Bueno, pues hay fotografías que se pagan mucho, pero que muy mucho.


http://www.lik.com/news/newsarticle57/
“Phantom” Sells for an Astounding $6.5 Million
Peter Lik has officially made art history by selling the most expensive photograph ever – setting a world record. An official press release was issued today, outlining details on the $6.5 million sale of masterwork, “Phantom.”
One of Peter’s all-time, favorite places to shoot lies in the Southwestern region of the United States, where he is continually drawn to Arizona’s Antelope Canyon – a slot canyon carved out by natural flowing water over the course of millions of years. It is here, in a subterranean cavern, that Peter captured “Phantom” – a stunning, black & white depiction of a ghostlike figure.

Merece la pena que se den un paseo por la web, excelente web, de este fotógrafo y ver la cantidad de bellas, algunas muy bellas, fotos que nos muestran su labor.
Dicho esto pues comento, no entiendo nada,,,,nada más que un capricho de un rico ( fijense que tiene varias caras fotos de este fotógrafo) que quiere decir que tiene la foto más cara del mundo, posiblemente porque la entienda y quede bien en la pared.
En arte lo bello es accesorio, es conveniente, pero no es lo definitivo.
El artista nos presenta, nos hace ver, las cosas de otra manera o nos muestra las cosas que nosotros, teniéndolas delante no vemos.
Muchos grandes fotógrafos, escoja usted, han realizado esta labor. 
Por poner algunos del siglo XIX digamos Marville, Atget, Nadar, Fenton, Clifford, C. Watkins etc.
Escojamos, por poner un nombre extranjero este último.
Su precio estimado en subasta de un paisaje ronda los 250.000$.( foto de aproximadamente 40x50 cm.
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2014/175-masterworks-n09275/lot.43.html 
O escojamos Gustave le Gray también sobre 250.000$
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2014/175-masterworks-n09275/lot.42.html
O, por así decirlo, uno más reciente, André Kertész sobre 150.000 $
 http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2014/175-masterworks-n09275/lot.29.html
NOTA Fotos  de la actual Subasta de Sotheby's:175 Masterworks To Celebrate 175 Years Of Photography: Property from Joy of Giving Something Foundation.

Pues bien cualquiera de estas tres fotos tiene mucho más "arte" que la foto del récord y sus precios no es que estén lejos de éste, es que estan a una distancia gigantesca.
En fin ellos sabrán lo que hacen, dado el imperio del dinero y el esnobismo de los nuevos megamillonarios, poco va a cambiar esta tendencia pero a mí, personalmente,  me encantaría tener una de estas fotos de la subasta y me daría igual tener la del récord ( bueno, no del todo, la vendería si pudiera, para comprar fotos antiguas, una casa, un viaje, un cuadro, libros ....caray ¡cuantas cosas podria comprar!. )

 

miércoles, 10 de diciembre de 2014
Fotografía.Arquitectura. "El hombre y su casa". Castilla. Fotógrafo Cecilio Paniagua. Vintage photo Spain. Man and his house.
http://4.bp.blogspot.com/_sVWrJPLFudU/SfSB4kAnX0I/AAAAAAAACcw/eq_n5RdHe_w/s320/Cecilio+Paniagua+-+Castilla.JPG










Fotografía perteneciente a la serie "El hombre y su casa" Castilla.

Magnífica fotografia en la cual , con díficil sencillez, nos muestran las condiciones de la vida campesina en la España de los años 1930-40. Un hombre, con la cabeza hacia el suelo, nos marca con este sencillo gesto la dificultad de vivir en el campo. El sol, que no vemos, esta presente con su fuerza sobre la casa y el hombre.

La casa es, apenas, dos aberturas, la de la puerta y una pequeña ventana. Asi se protegen tanto del frío como del calor. La alta chimenea nos indica que el fuego era todavía el elemento utilizado para hacer la comida y calentar la casa.
Esta foto fue adquirida porque me pareció que cumplía las tres condiciones que a todos nos gustan y que casi nunca se cumplen las tres a la vez:
Era buena foto ( muy buena), bonita y, además barata.

Del fotógrafo, cuyos datos figuran manuscritos al dorso, no tenía dato alguno. En un principio apenas conseguí información más allá de que fue un conocido director de fotografía de numerosas películas españolas.
Posteriormente he conseguido muchos más datos que lo colocan en su justo lugar.

 

Sus fotos formaron parte del Patronato Nacional de Turismo.
Paniagua se dió a conocer en 1935 en la revista "Cuatro Estaciones" , ilustrando con sus imagenes un texto de Wenceslao Fernandez Florez.
Finalmente su actividad profesional se dirigió hacia la Dirección de Fotografía de Cine.
Su archivo se encuentra en la Biblioteca Nacional desde 2005.
Fotografía Cecilio Paniagua Exposicion Virtual Biblioteca Nacional 
PANIAGUA, Cecilio
Paisaje urbano
Entre 1925-1930
Fotografía sobre papel gelatina, 40 x 30 cm
Fondo Cecilio Paniagua/Vistas
Cecilio Paniagua tuvo una gran afición a la fotografía desde muy joven y ya en los años treinta realizó diversas exposiciones de su obra. Llegó a ser un destacado director de fotografía en España, participando en importantes películas tanto españolas como de producción internacional. Su fondo fotográfico fue adquirido en 2005.



......Durante la II República fue partícipe de uno de los momentos más renovadores de la fotografía española. En 1935 logró la Medalla de Oro Internacional en Viena. Fue el iniciador en España de la fotografía turística, creando un amplio archivo fotográfico para el Patronato Nacional de Turismo. Val del Omar lo introdujo en el área cinematográfica de las Misiones Pedagógicas. El comienzo de la Guerra Civil le sorprendió en Cádiz formando parte de un equipo de rodaje; se incorporó al Departamento Nacional de Cinematografía ejerciendo la labor tanto de fotógrafo fijo como cinematográfico. Durante los primeros años de la posguerra colaboró como operador con dos de los más importantes directores de fotografía del cine español: Enrique Guerner y Michel Kelber........

'Blanco y negro es la verdadera fotografía, porque el color es más sencillo y más agradecido. Donde se demuestra bien la creación artística es en el blanco y negro'. Así se expresaba el director de fotografía Cecilio Paniagua en una entrevista realizada en 1974, cinco años antes de morir. Este texto es uno de los recogidos en el libro Cecilio Paniagua, arquitectura de la luz,
Está considerado como uno de los precursores de la fotografía turística en España. Recorrió toda la península gratis debido a la vinculación laboral de su padre con las compañías ferroviarias -además de militar era director técnico de varias de estas empresas- y allí donde no llegaba el tren iba andando. También viajó hasta Canarias y Marruecos, un lugar por el que sentía una especial predilección. Lamentablemente, casi todo este archivo se perdió durante la guerra civil.
Fue durante la II República cuando entra en contacto con el cine gracias a las Misiones Pedagógicas, en las que también participaron el granadino José Val del Omar, Rafael Gil -que destacaría como director bajo el franquismo- y Gonzalo Menéndez Pidal, hijo del célebre filólogo e historiador.
En las Misiones Pedagógicas no sólo conoció a García Lorca, que le pidió su colaboración para La Barraca, sino también a directores que después lo requerirían para sus primeras películas.
 

Los autores españoles sólo aparecen testimonialmente en el lapso de tiempo 1901-1945: Cecilio Paniagua (7 obras), Josep Renau (10 obras), José Ortíz Echagüe (2 obras), Josep Sala (2 obras), Eduardo Westerdhal (5 obras), Pere Catalá Pic (2 obras), Emili Godés (5 obras), configurando un representativo conjunto de la fotografía de tendencias pictorialista y vanguardista.

Menciona el cartel con foto del Monasterio del Escorial:"Spain where art is divine and nature almost human" y otros datos biográficos. 

por Alfonso Guerra

.......Los misioneros del Cine, Val de Omar, Gonzalo Menéndez-Pidal y Cecilio Paniagua, además de descubrir el cine a los habitantes de pueblos y aldeas, a un público ávido de conocer, captaban con sus cámaras de cine y fotografía a las gentes que componían el público entusiasta, sus paisajes, su realidad cotidiana. Una colección documental que aún hoy nos emociona contemplar. En los rostros de los campesinos se ven la inocencia y la sabiduría popular forjadas en cientos de años de lucha por sobrevivir.

En su sección cinematográfica, que contaba con unos 400 filmes en 16 mm. y 20 en 35 mm., en su mayoría documentales pedagógicos) colaboraron cineastas, que proseguían las innovaciones visuales de las vanguardias de los 20: José Val del Omar (quien ya comenzaba con sus invenciones técnicas y el desbordamiento del marco de la pantalla),Gonzalo Menéndez Pidal, Cecilio Paniagua, Rafael Gil y Carlos Velo. Contaban con 3 cámaras, y entre 1932-33 (hasta que el gobierno conservador cercenó supresupuesto) rodarían más de 20 piezas.
 NOTA.: ESTE POST ACTUALIZA UNO ANTERIOR DE 2009

Links

Photography from the series "Man and his house" Castilla.

Superb picture in which, with difficult simplicity, we show the conditions of peasant life in Spain from 1930-40. A man with his head to the ground, mark us with this simple gesture the difficulty of living in the countryside.

The house is only two openings, the door and a small window. So protect both cold and heat. The tall chimney indicates that the fire was still the element used for cooking and heating the home.

This photo was taken on because I thought that it met the three conditions that we all love and almost never met the three at once:

It was good photo (very good), nice and also cheap.



The photographer, whose name is handwritten on the back, did not have any data. At first I just got information beyond that was a known cinematographer of many Spanish films.

I've subsequently gotten much more data than they put it in its proper place.

The most famous photo of Paniagua entitled "Little House on the world."

His photos were part of the National Tourist Board.

Paniagua became known in 1935 in the journal "Four Seasons", illustrating a text with images of Wenceslao Fernandez Florez.

Finally his business went to the Directorate of Film Photography.

Your file is located in the National Library

Cecilio Paniagua Photography Exhibition Virtual National Library
Paniagua, Cecilio

Cityscape

between 1925-1930

Gelatin photograph on paper, 40 x 30 cm

Cecilio Paniagua Fund / Views

Cecilio Paniagua had a great love of photography from a young and already in the thirties made several exhibitions of his work. He became a leading director of photography in Spain, participating in major films both Spanish and international production. His photographic collection was acquired in 2005.

     Brochure Public Photography. Reina Sofía Museum Exhibition 1999

     Biography Biographical Dictionary of Almería. Cecilio Paniagua.

...... During the Second Republic was a participant in one of the most innovative moments of Spanish photography. In 1935 he won the International Gold Medal in Vienna. He was the initiator in Spain of tourist photography, creating an extensive photographic archive for the National Tourist Board. Val del Omar introduced in the film area Educational Missions. The beginning of the Civil War surprised him in Cádiz part of a film crew; He joined the National Department of Cinematography exerting both permanent work as a film photographer. During the first years after the war he worked as an operator with two of the most important cinematographers of Spanish cinema: Enrique Guerner and Michel Kelber ........

     El Pais. archive

'White and black is the real picture, because the color is simpler and more grateful. Where it is well demonstrated artistic creation is in black and white '. So cinematographer Cecilio Paniagua was expressed in an interview in 1974, five years before his death. This text is one of those listed in the book Cecilio Paniagua, architecture of light,

martes, 9 de diciembre de 2014
Documentos sobre fotografía.: Tesis. Eulalia Abaitua. Catálogo Jorge Consor y la recuperación de Baelo Claudia
La fotógrafa Eulalia Abaitua (1853-1943)

Eulalia Abaitua Allende-Salazar (1853-1943) es la primera mujer fotógrafa del País Vasco.
Durante cien años ha permanecido invisible para el gran público pero desde el año 1990 el Museo Vasco de Bilbao ha ido sacando a la luz la obra de quien inmortalizó con su cámara a vendedoras de sardinas en el mercado de la Ribera, a lavanderas en las orillas del Nervión, a lecheras, a mujeres acarreando el agua o cultivando la tierra...
Sus fotografías miran y hacen visibles mil aspectos de la vida cotidiana en pleno augede una revolución industrial que parecía que sepultaba todo lo demás.
Jorge Consor y la recuperación de Baelo Claudia. Catálogo Junta de Andalucía.
Las investigaciones arqueológicas de Bonsor se encuadraron fundamentalmente en la comarca sevillana denominada de los Alcores (Carmona, El Viso del Alcor, Mairena del Alcor y Alcalá de Guadaira) donde llevó a cabo sus principales excavaciones, entre
las que destacan las citadas de la Necrópolis de Carmona y los monumentos funerariosde Gandul (Alcalá de Guadaira). Pero sus trabajos no sólo se centraron en esta zona, sino que abarcaron gran parte de Andalucía occidental (Coto de Doñana, valle del
Guadalquivir, Bolonia...), llegando su actividad incluso hasta las Islas Scilly (Inglaterra)durante varias campañas.

en 6:59 No hay comentarios: http://img1.blogblog.com/img/icon18_email.gif
Enviar por correo electrónicoEscribe un blogCompartir con TwitterCompartir con FacebookCompartir en Pinterest
lunes, 8 de diciembre de 2014
Fotografía Antigua Albúmina. París. Callejón con arco y reloj. Vintage photo albumen. Paris. Arch with watch
http://4.bp.blogspot.com/-zBYD8KGQ_vc/UvuoqCe9UyI/AAAAAAAAn0w/yz_azgtNtqY/s1600/DSC_0160.JPG
Hay fotos de lugares que cuando uno los ve, siquiera en foto, dice " me suena"
Esto me pasa a mí con esta foto. 
En ella se ve una gran arco de edificio importante que abre camino a una calle empedrada. En la calle pasado el arco, a mano derecha, vemos el Restaurant de Paris.

No identifico el lugar si bien me parece que fue objetivo de muchos fotógrafos. Por favor, si identifica el lugar y/o el fotógrafo contacte conmigo.


Como complemento a la foto presento links a una antigua exposición del Museo Carnavalet de Paris

Des guinguettes aux barricades 
.....Au fil d’un parcours thématique, on découvre les conditions de vie et de travail des classes populaires : Comment se logeaient-elles ? Que mangeaient-elles ? Quels étaient leurs codes vestimentaires ? Leurs distractions ?...

viernes, 5 de diciembre de 2014
Patrimonio Nacional versus Museo del Prado. Una opinión.@museodelprado.
Como aficionado al arte que, al fin y al cabo es lo que es un coleccionista, creo que debo volver a opinar sobre la disputa ( todos los datos que comento son de prensa, evidentemente no conozco el detalle del asunto) entre Patrimonio Nacional y el Museo del Prado.
Me remito a lo comentado en un post anterior
Patrimonio Nacional y Museo del Prado. Lo que no debe suceder en Museos Nacionales.
De hecho no pensaba volver sobre este tema pero ayer lei lo siguiente:
El Confidencial
Durante la rueda de prensa de presentación de la exposición El retrato en las Colecciones Reales. De Juan de Flandes a Antonio López, el presidente se ha pronunciado por primera vez desde que este periódico diese a conocer la reclamación del Prado: “Los cuadros son de Patrimonio Nacional y donde se encuentren en este momento no importa, porque la propiedad de las obras es de quien es”.
Y esto .....va a ser que no. o que sí según se mire.
 No señor, la propiedad de las obras es del Estado Español y yo digo, como dijo Luis XV en Francia
"El estado soy yo"
Yo, como todos los españoles, somos los propietarios de esas obras, usted, Sr. Presidente de Patrimonio Nacional es un encargado, simple encargado, de su gestión.
Si usted no entiende, no sabe, no conoce, no aprecia, que trabaja para nosotros , en interés de todos, apaga y vámonos, es decir : 

Veamos lo que indica la web de Patrimonio Nacional sobre este futuro Museo:
Museo de las Colecciones Reales
09/06/2014

En el mes de junio de 2014 ha comenzado la cuarta y última fase de la obra del Museo de las Colecciones Reales, situado en el complejo del Palacio Real de Madrid, como remate de la cornisa que se abre al Campo del Moro desde la plaza de la Almudena. El último tramo de este complejo proyecto museístico, que dota a Patrimonio Nacional de un instrumento de extraordinaria capacidad para proyectar la actividad cultural de la institución, consiste en los diversos equipamientos e instalaciones del edificio previos al montaje de la museografía.
El edificio, de 40.000 m2, dedicará más de 5.000 m2 a las salas de exposición, en las que desplegará la labor de mecenazgo y coleccionismo de los reyes de España a lo largo de la historia, a través de la más selecta antología de las obras maestras que atesoran los fondos histórico-artísticos de Patrimonio Nacional, de una extraordinaria diversidad y riqueza, superando las 154.000 piezas, entre las que se encuentran algunos de los conjuntos y obras más representativos de las diversas artes fomentadas por los monarcas españoles desde la Edad Media hasta la actualidad.
Atendiendo a un riguroso criterio de excelencia y singularidad, las piezas reunidas en el Museo de las Colecciones Reales estarán engarzadas en sus respectivos reinados, incardinados cronológicamente, trenzando así un recorrido a través de la historia de la monarquía hispana, así como por el gusto artístico de cada uno de sus protagonistas.
La planta primera de la exposición permanente estará dedicada a la Casa de Austria, con un breve preámbulo reservado para los reinos medievales y la Casa de Trastámara, mientras que en la segunda planta se desarrollarán las colecciones de los distintos monarcas de la Casa de Borbón.
La tercera y última planta de visita pública, situada a nivel del Campo del Moro, lo que permitirá el enriquecimiento de la experiencia de la visita pública con el acceso a los jardines desde el Museo, se dedicará a las exposiciones temporales y al despliegue de grandes conjuntos singulares de las Colecciones Reales atesoradas por Patrimonio Nacional, además de un espacio exclusivo dedicado a la exposición de carruajes.
Junto a ello, el Museo dedicará una atención especial al fomento de la difusión  y conocimiento de los Reales Sitios a través de actividades específicas que incardinen toda la actividad cultural de Patrimonio Nacional, trazando en una red que conecte el nuevo museo con los distintos Palacios, Monasterios y Conventos adscritos a la institución.

 

Vamos que teniendo el Palacio Real y su magnífico entorno, 154.000 piezas donde elegir resulta que lo más importante es........................¿quitar cuatro cuadros cedidos al Museo del Prado que llevan allí desde 1936?. Es decir donde los hemos visto el 90% de la población actual española...
Si fuera Patrimonio Nacional propietario de solo cuatro cuadros y éstos estuvieran en el Prado y Patrimonio Nacional estuviera localizado en San Serenín de abajo ( espero que no exista este pueblo) se podria entender que pidiera el retorno de la obra cedida. Pero estando este Museo en el Palacio Real, y teniendo muy mucho donde elegir es inadmisible
Vamos hombre, entienda que la gestión de los bienes culturales del Estado es una gestión conjunta, déjese de tocar el Prado, cuidemos el Prado, dotemos al Prado de medios y gestione lo que hemos dejado en su gestión que bastante mucho tiene con ello. 

Por último seria bueno investigar que pasó en realidad con
Patrimonio Nacional no cedió al Prado las obras de Bernini por "peligro para su integridad"
Patrimonio Nacional ha comunicado a este periódico que “no ha sido posible en el caso del Cristo crucificado, porque se trata de una de las obras maestras de Patrimonio Nacional y de las más emblemáticas del Real Monasterio de San Lorenzo de El Escorial y se expone al público en las Salas Capitulares del mismo”. Además, aseguran desde el organismo que gestiona el patrimonio real, “cualquier manipulación de la pieza entraña peligro para su integridad, especialmente en su pátina, muy sensible a las alteraciones ambientales”. “En consecuencia, y por ambas razones, no se consideró oportuno su traslado para la exposición citada”, añaden.
A nadie extraña que el movimiento de las obras de arte para formar parte de exposiciones a las que se les invite, entrañe un peligro para su integridad. Sin ir más lejos, en esta muestra el Museo del Hermitage de San Petersburgo, ha mandado desde Rusia una sorprendente terracota del Éxtasis de santa Teresa, que el artista barroco realizó como boceto de la escultura en mármol de Carrara para la capilla Cornaro.

Leer más:  Patrimonio Nacional no cedió al Prado las obras de Bernini por peligro de integridad - Noticias de Cultura  http://bit.ly/1vUdqhX

jueves, 4 de diciembre de 2014

Fotografía antigua. Puente de Alcántara. Toledo. Fotógrafo Kindel. 1955

Foto que representa una vista del Puente de Alcántara de Toledo. El punto de vista del fotógrafo es desde la ciudad, vemos en primer término la Puerta de dicho puente que da acceso a la ciudad, luego en puente en diagonal y el arco de entrada al mismo.

Unas pequeñas figuras que cruzan el puente nos informan que es camino, camino usado para acceder a la ciudad.

Arte Historia. Junta de Castilla y León

De origen romano (siglo III), fue reconstruido, a finales del siglo X, por los árabes, quienes le dieron el nombre de Alcántara, que significa "puente o arco". Según una inscripción, el puente se acabó en el año 997 por Alef, hijo de Mahomat Alamerí, alcaide de Toledo nombrado por Almanzor. En 1258 fue dañado por una riada, lo que llevó al rey Alfonso X "El Sabio" a erigir uno nuevo. A esta última construcción pertenece el torreón occidental, modificado posteriormente bajo reinado de los Reyes Católicos, cuyas armas decoran sus muros; el torreón oriental fue sustituido en 1721 por un arco barroco.
El Puente de Alcántara es una fundación romana levantada en el lugar en que el río Tajo ofrece una menor superficie para proyectar su ejecución. Ha sido, desde esa época, el punto de paso por el que las calzadas romanas cruzaban el Tajo, uniendo Zaragoza con Mérida y, en periodo árabe, para comunicar Zaragoza con Córdoba

http://2.bp.blogspot.com/-bYlJF36GOVY/VHn1spUjmvI/AAAAAAAA1tg/1-bLU5VKzS0/s1600/kindel%2Bpuente%2Balcantara%2Btoledo.jpg
Dorso de la foto. Escrito a mano. Puente de Alcántara. Toledo. Sello impreso del fotógrafo y también sello de la Dirección General de Turismo.

Fuentes para una historia del turismo español. Fondos documentales del Archivo General de la Administración 

http://1.bp.blogspot.com/-BfeBthcptXU/VHn1176j54I/AAAAAAAA1tw/tYdo2ZAQFyY/s1600/kindel%2Bpuente.jpg

Puente de Alcántara y Vista de Toledo. Albúmina. c 1865. Fotógrafo desconocido

http://3.bp.blogspot.com/-p5wWgmRhMWo/VHw7STnnIQI/AAAAAAAA1vk/YPD3xMTuTTU/s1600/IMG.jpg







Diccionario de fotógrafos españoles

 

Hijo del pintor español Manuel del Palacio Freire- Duarte, Kindel (Joaquín del Palacio) desarrolló la mayor parte de su labor fotográfica durante los años 40 y 50 con viajes por la España rural,
fotografiando la esencia rústica y la posguerra para la Dirección General de Regiones Devastadas.
También realizó viajes fuera de España, a Guinea Ecuatorial y Filipinas, entre otros lugares.
Sus fotografías de la España rural poseen un marcado carácter social y dramático, acorde con la realidad de la época. En las décadas siguientes participaría en un encargo de la Dirección General de Turismo, que propuso un recorrido geográfico por España para fotografiar sus monumentos y lugares más importantes. Recibió igualmente un encargo del Colegio de Arquitectos de Madrid para de Vegaviana (Cáceres), del arquitecto Fernández del Amo; el poblado de Caño Roto (Madrid), de los
arquitectos Iñiguez de Onzoño y Vázquez de Castro; el Pabellón de la Feria del Campo (Madrid), de Alejandro de la Sota; y la Casa Vallet (Navacerrada, Madrid), de Coderch y Valls. Estas fotografías
supusieron una búsqueda de abstracción, depurada progresivamente a través de la reducción al extremo de recursos y elementos. En general, las características principales de la obra de Kindel fueron el rigor geométrico, la desnudez, la sencillez compositiva y el estatismo

 

Fotografía y arquitectura moderna en España (1925-1965), nueva exposición en el Museo ICO


  .la muestra, que trata de revelar cómo la fotografía plasmó y contribuyó a difundir la imagen de la arquitectura española del Movimiento Moderno, presenta más de 250 imágenes relacionadas con la arquitectura moderna realizadas por cerca de 40 fotógrafos durante más de cuarenta años. Català-Roca, Pando, Kindel, Paco Gómez, Schommer, Muller, Férriz, Luis Lladó o Margaret Michaelis, entre otros, son algunos de los fotógrafos cuyas obras se recogen en esta exposición.

pdf de la exposición

Pueblos de Colonización. Fernández del Amo. Arquitecto

 

En las difíciles tierras de Cáceres ha nacido un pueblo. Brotó de la tierra con la misma naturalidad y sencillez que una planta; con la misma humildad y alegría que tienen las encinas y los tomillos entre los que Vegaviana está enclavado”. José Antonio Marina.

 

Durante veinte años pasados al servicio del Instituto Nacional de Colonización, los que median entre 1947 y 1967, José Luis Fernández del Amo construye catorce pueblos, apenas una veinteava parte de casi los trescientos que promueve el Instituto a lo largo de su historia. Esto significa que muchas características de estas realizaciones no pueden entenderse al margen de la política general de colonización, y al mismo tiempo, que constituyen de ella una fracción tan pequeña que difícilmente puede utilizarse para emitir un juicio global.

Lo popular depurado 

Joaquín del Palacio "Kindel"

...dedicado a la fotografía profesional primero en la Dirección General de Regiones Desvastadas y posteriormente en la Dirección General de Turismo. Sus fotografías suponen una búsqueda de abstracción, depurada progresivamente a través de la reducción al extremo de recursos y elementos..........

Actas del Congreso Internacional 2004

La clasificación de las imágenes por fotógrafos consolida la hegemonía de Francesc Català-Roca, Pando y Kindel como los fotógrafos por excelencia de la arquitectura española........

Francesc Català-Roca y Joaquín del Palacio —Kindel— merecen casoaparte. Sus fotografías se han convertido en verdaderos símbolos iconográficos de la arquitectura española de los cincuenta. El éxito de los proyectos retratados les deben verdaderamente gran parte de su fortuna. Es prácticamente imposible demostrar que el éxito de un proyecto se debe a sus fotografías, pero del estudio
y catalogación de las fotografías publicadas y de sus fotógrafos se pueden  extraer algunas evidencias: los proyectos publicados con mayor número de fotografías son, precisamente, aquellas obras retratadas por los principales fotógrafos —el poblado de Caño Roto por Kindel, la residencia Miraflores por Pando—; los fotógrafos con mayor presencia gráfica en la publicación son los que han estado vinculados de manera más directa con los mejores fotógrafos:
Coderch con Català-Roca, Fisac y Fernández del Amo con Kindel.

 Francesc Català-Roca es un hito indiscutible de la fotografía española, y su participación activa como difusor de la arquitectura moderna es perfectamente equiparable a la labor de Julius Shulman
en Estados Unidos.
La aventura abstracta que Luis Fernández del Amo emprendió en sus poblados de colonización, como Vegaviana o San Isidro de Albatera, encontró un respaldo insustituible en la plástica de Kindel.

 

EL TIEMPO DETENIDO: UNA APROXIMACIÓN AL ARCHIVO FOTOGRÁFICO DEL INSTITUTO NACIONAL DE COLONIZACION
El Centro de Publicaciones del MAGRAMA acaba de editar el libro Imagen y memoria: fondos del archivo fotográfico del Instituto Nacional de Colonización: 1939-1973 de Eduardo Delgado Orusco, que contiene una muestra representativa del fondo fotográfico del INC.

 

...Francesc Català-Roca y Joaquín del Palacio —Kindel— merecen caso aparte. Sus fotografías se han convertido en verdaderos símbolos iconográficos de la arquitectura española de los cincuenta. El éxito de los proyectos retratados les deben verdaderamente gran parte de su fortuna. Es prácticamente imposible demostrar que el éxito de un proyecto se debe a sus fotografías, pero del estudio y catalogación de las fotografías publicadas y de sus fotógrafos se pueden extraer algunas evidencias: los proyectos publicados con mayor número de fotografías son, precisamente, aquellas obras retratadas por los principales fotógrafos —el poblado de Caño Roto por Kindel, la residencia Miraflores por Pando—; los fotógrafos con mayor presencia gráfica en la publicación son los
que han estado vinculados de manera más directa con los mejores fotógrafos: Coderch con Català-Roca, Fisac y Fernández del Amo con Kindel.....

 

La Fundación COAM expuso fotos de Kindel y su relación arquitectura española de la década de 1950

 

...Kindel encuadra una arquitectura de la modernidad en los poblados de Vegaviana, de Fernández del Amo, y Caño Roto, de Íñiguez de Onzoño y Vázquez de Castro; el pabellón de la Feria del Campo, de Alejandro de la Sota; la Casa Vallet, de Coderch y Valls; las viviendas dúplex de Madrid, de Asís Cabrero y Aburto; la playa del Parque Sindical, de Muñoz Monasterio; el cine Marvi, de Sobrino y Herederos; la tienda Darro, de Muñoz Cabrero y Alonso Martínez, o el restaurante Gure-Toki, de Corrales. ...

 Catálogo

 

Los brillantes 50 en 35 proyectos

Ministerio de Fomento con más datos sobre esta actividad de Joaquín del Palacio con  los mejores arquitectos de 1950/60 presentando 35 proyectos de arquitectura seleccionados y en los cuales la labor documental de los fotógrafos adquirió especial importancia por su calidad que la hacer perdurable en el tiempo.

 

.......La Serie Patronato Nacional de Turismo engloba un importante volumen de fotografías y otra documentación gráfica: carteles de información de actividades, folletos informativos, etc. En total, 344 cajas, que incluyen 80.975 fotografías, 49 sobres de índices fotográficos y 7 álbumes.

La fracción más antigua de la serie, denominada Catálogo Monumental de España, se realizó entre los años 1928, fecha de creación del Patronato, y 1936, momento en que las actividades de promoción del turismo quedan interrumpidas por la Guerra Civil. Este catálogo se compone de 3.861 fotografías de diferentes lugares y tema vario, pero siempre relacionado con la actividad turística.

El carácter geográfico del Catálogo Monumental de España, convierte a esta serie en un conjunto idóneo para mostrar a través de google earth, permitiendo una búsqueda rápida, intuitiva y visualmente muy atractiva para el usuario.......



La muralla de Ávila fotografía histórica y monumental
Loty, Lladó y Kindel, son tres de los fotógrafos de renombre
que desarrollaron una importante actividad de promoción turística de Ávila y España, lo que hicieron trabajando para el Patronato Nacional de Turismo o la Dirección General de Turismo durante el periodo 1930-1960. Todos ellos dejaron importantes fondos fotográficos que testimonian al historia monumental de Ávila, la cual se divulgó en guías y folletos, incluso en postales, donde la imagen de la muralla cobra especial protagonismo Ávila y la muralla fueron retratados también por la cámara de Kindel, quien hacia 1930 nos dejó la vieja imagen de la Posada del Rastro y otros lugares de hospedaje de viajeros y caminantes, entre otras vistas de la ciudad. Kindel fue el nombre artístico de Joaquín del Palacio Juncosa (1905-1989), un fotógrafo madrieño cuya producción es puente entre el espíritu de las primeras vanguardias y la generación posterior. Después de la guerra civil tra bajó para el organismo de “Regiones Devastadas” haciendo reporta je social, y para la Dirección General de Turismo, Coros y Danzas de la Sección Femenina, y la revista del Colegio de Arquitectos

 

Fotolibros. Museo Reina Sofía

Durante la posguerra, se mantienen los fines propagandistas de muchos fotolibros y también continúan editándose obras literarias ilustradas. A pesar de la censura, algunos fotolibros sugieren la dureza de estos años. Por ejemplo, las fotografías de Kindel, seudónimo de Joaquín del Palacio, enMomentos (1944), un libro de poemas tristes,
muestran escenas de ruinas, pueblos vacíos, árboles desnudos..
Links

 En (google translator)

Dictionary Spanish photographers

Son of Spanish painter Manuel del Palacio Duarte Freire, Kindel (Joaquín del Palacio) spent most of his photographic work during the 40s and 50s with travel through rural Spain,
photographing the rustic essence and its aftermath for the Directorate General of Devastated Regions.
He also made trips outside Spain, Equatorial Guinea and the Philippines, among other places.
His photographs of rural Spain have a strong social and dramatic character, according to the reality of the time. In the following decades participate on behalf of the Directorate General of Tourism, who proposed a geographical tour of Spain to photograph monuments and important places. He also received a commission from the College of Architects of Madrid Vegaviana (Cáceres), the architect Fernández del Amo; the village of Caño Roto (Madrid), the
Iñiguez architects and Vázquez de Castro; Hall of Country Fair (Madrid), Alejandro de la Sota; House and Vallet (Navacerrada, Madrid), Coderch and Valls. these photographs
They involved a search for abstraction, progressively purified by the extreme reduction of resources and components. In general, the main features of the work were the geometric rigor Kindel, nudity, compositional simplicity and statism

     When the words hidden architecture. Rafael Zarza. Excellent document on relations with Kindel architectural photography in Spain.

     Photography and Modern Architecture in Spain (1925-1965), new exhibit at the Museum ICO

  the sample, which is reflected reveal how photography and helped to spread the image of the Spanish architecture of the Modern Movement, presents more than 250 images related to modern architecture made by about 40 photographers for over forty years. Català-Roca, Pando, Kindel, Paco Gómez, Schommer, Muller, Férriz Luis Lladó or Margaret Michaelis, among others, are some of the photographers whose works are included in this exhibition.

     Peoples Settlement. Fernández del Amo. architect

"In difficult Caceres lands a town was born. It sprang from the ground with the same ease and simplicity that a plant; with the same humility and joy with the oaks and screws including Vegaviana sits. "José Antonio Marina.

During the past twenty years in the service of the National Institute of Colonization, which mediate between 1947 and 1967, José Luis Fernández del Amo built fourteen villages, just one-twentieth of nearly three hundred and promoting the Institute throughout its history. This means that many features of these embodiments can not be understood apart from the general policy of colonization, and at the same time that it constitutes such a small fraction that can hardly be used to form an overall judgment.

     Festival 2012. PhotoEspaña off
     The popular debugged
     Joaquín del Palacio "Kindel"
     ... dedicated to the first professional photograph DG Regions devastated and later the Department of Tourism. Their photographs are an abstraction search progressively refined by reducing the resource and elements end ..........

     German and Italian models for Spain in the postwar years

Proceedings of the 2004 International Congress

The classification of images by photographers consolidates the hegemony of Francesc Català-Roca, Pando and Kindel as photographers par excellence of Spanish architecture ........

Francesc Català-Roca and Joaquin Palacio -Kindel- casoaparte deserve. His photographs have become true iconographic symbols of Spanish architecture from the fifties. Successful projects should they truly portrayed much of his fortune. It is virtually impossible to prove that the success of a project is due to his photographs, but the study
and cataloging of photographs published and their photographers can draw some evidence: Projects with more published photographs are precisely those works portrayed by leading photographers -the village of Caño Roto by Kindel, residence Miraflores by Pando ; photographers with higher graphic presence in the publication are those who have been more directly linked to the best photographers:
Coderch with Català-Roca, Fisac and Fernández del Amo Kindel.

  Francesc Català-Roca is an undisputed landmark of Spanish photography, and active participation in the diffusion of modern architecture is perfectly matched to the work of Julius Shulman
US.
The abstract adventure Luis Fernández del Amo began colonization in their villages as San Isidro or Vegaviana racer, found an irreplaceable support in plastic Kindel.



     Kindel, photographer. Cities of colonization in Spain Ramón Alcolea

... Francesc Català-Roca and Joaquin Palacio -Kindel- deserve special case. His photographs have become true iconographic symbols of Spanish architecture from the fifties. Successful projects should they truly portrayed much of his fortune. It is virtually impossible to prove that the success of a project is due to his photographs, but the study and documentation of published photographs and their photographers can draw some evidence: Projects with more published photographs are precisely those works portrayed by leading photographers -the village of Caño Roto by Kindel, residence Miraflores by Pando; photographers with higher graphic presence in the publication are the
that have been linked more directly with the best photographers: Coderch with Català-Roca, Fisac and Fernández del Amo Kindel .....



     Kindel file photos preserved in Urueña Joaquin Diaz Foundation. They collect the commission he received for shooting different groups of Songs and Dances Popular in the 60s of the twentieth century

     The photos exhibited COAM Foundation Kindel and Spanish architecture relationship 1950

... Kindel framed modern architecture in the towns of Vegaviana, Fernández del Amo, and Caño Roto, of Iñiguez and Vázquez de Castro; the flag of the Country Fair, Alejandro de la Sota; the Vallet House Coderch and Valls; duplex Madrid Assisi Cabrero and Aburto housing; Beach Park Association, Muñoz Monasterio; Marvi film, Sobrino and heirs; Store the Darro, Munoz Cabrero Alonso Martinez or Gure-Toki, Corrales restaurant. ...

     Bibliography: The peoples of colonization Fernández del Amo, art, architecture and urbanism. Miguel Centellas. Arquitesis Collection. Fundación Caja architects.

      catalog

The brilliant 50 in 35 projects

Ministry of Development more information on this activity Joaquín del Palacio with the best architects from 1950 to 1960 presenting 35 selected projects in which architecture and documentary photographers work was especially important for quality that make enduring in time .

     Monumental Catalogue of Spain

....... The National Tourism Board Series includes a significant amount of photos and other visual documentation: information cartels activities, brochures, etc. In all, 344 cases, including 80,975 photographs on photographic indices 49 and 7 albums.

The oldest portion of the series, called Monumental catalog Spain, was conducted between 1928, the date of creation of the Board, and 1936, when the tourism promotion activities are interrupted by the Civil War. This catalog is composed of 3,861 photographs from different places and various theme, but always related to tourism.

The geographical nature of the Monumental catalog Spain, making this series an ideal set to show through google earth, enabling quick, intuitive and visually appealing user search .......


Links

     Joaquin Palace Kindel Wikipedia
     urueña
     Villages of Madrid
     Photos Directorate General of Tourism

 

miércoles, 3 de diciembre de 2014

Revista Patrimonio Cultural de España. IPCE.Magazine Cultural Heritage of Spain. Institute of Cultural Heritage of Spain

Por casualidad, como suele ocurrir frecuentemente, he conocido, disponible en la WEB la

Revista Patrimonio Cultural de España. IPCE

...........Desde mediados de 2008 el Instituto del Patrimonio Cultural de España, Subdirección dependiente de la Dirección General de Bellas Artes y Bienes Culturales del Ministerio de Cultura, se encuentra inmerso en un proceso de transformación que posee como principal objetivo adaptar el elenco funcional de dicha institución, articulado en torno a la conservación y restauración de los Bienes Culturales, a la realidad de la gestión patri­monial en España. La progresiva dotación de infraestructuras por parte de la Comunidades Autónomas, que garantizan la ejecución de políticas eficaces de protección y puesta en valor de los Bienes Culturales de su competencia, así como los anteriormente citados retos de preservación planteados por el nuevo concepto de Patrimonio Cultural son sólo algunos de los motores que han impulsado la reflexión sobre la nueva natu­raleza del IPCE. Un Centro que, orgulloso de su trayectoria como Instituto del Patrimonio Histórico Español, reorienta su andadura con los objetivos de dotar de mayor equilibrio y racionalidad a su política de interven­ciones de conservación, restauración y difusión de los Bienes Culturales, fomentar la investigación en las materias de su competencia, potenciar la formación de sus profesionales y dotar de mayor visibilidad a la Institución. Todo ello en un marco de relaciones institucionales de proyección nacional e internacional.

Tiene seis números, siete si contamos el nº 0, para descarga libre o con visor.

Los artículos abarcan todos los temas que uno pueda suponer y merece la pena repasar los índices para leer aquellos que se acomoden a nuestro gusto o interés.

Sugerencias:

La construcción mental del Patrimonio Inmaterial
José Luis Alonso Ponga
(PDF 2.165 Kb)

La Ley de Memoria Histórica: reparación e insatisfacción
Julio Aróstegui
(PDF 781 Kb) 

Arquitectura y memoria. El Patrimonio Arquitectónico y la Ley de Memoria Histórica
Alfonso Muñoz Cosme
 (PDF 542 Kb) 

Memoria fotográfica del Salvamento del Tesoro Artístico Español en la Fototeca del Patrimonio Histórico del IPCE
Isabel Argerich
(PDF 608 Kb) 

 

martes, 2 de diciembre de 2014

Free Download. "Impresiones" Bilingual Photo magazine.Foto Colectania. Excelente publicación.

 

No es, en absoluto, frecuente la realización de documentos sobre fotógrafos actuales por parte de entidades privadas y, muchas veces, tampoco por parte de entidades públicas.
Pues bien Foto Colectania ha editado hasta el momento cinco números de la Revista Impresiones sobre la actividad de varios, grandes, fotógrafos españoles.
Son, repito, excelentes publicaciones de acceso gratuito. Constan de una pequeña, pero a la vez completa, introducción , y una amplia selección de fotos. 

 

La Fundació Foto Colectania es una entidad privada sin ánimo de lucro (nº reg. 1554) que se inauguró en Barcelona en el año 2002 y cuya finalidad es difundir la fotografía y el coleccionismo a través de exposiciones, actividades (coloquios, seminarios, viajes) y la edición de catálogos.
Foto Colectania cuenta además con una colección de fotografía que reúne más de 2.000 obras de autores españoles y portugueses desde 1950 hasta la actualidad.

 

Son libros de libre descarga de unas 60 páginas con numerosas reproducciones de fotos lo que nos permite dar una idea muy exacta de la obra del artista.
Destacar, por existir en Internet menos documentación sobre él, la revista dedicada a Leopoldo Pomés.

 

IMPRESIONES es una revista digital, de periodicidad mensual, cuyas entregas se dedican monográficamente a la obra de los
fotógrafos españoles más significativos. Cada número cuenta con una introducción escrita por un experto en la materia de
reconocimiento internacional, que, además de contextualizar la obra de cada creador, aporta una visión original y crítica. 

Autores

Son libros de libre descarga de unas 60 páginas con numerosas reproducciones de fotos lo que nos permite dar una idea muy exacta de la obra del artista.


En ( google translate)

Not at all, often performing contemporary photographers documents by private entities and, often, either by public entities.

Well Colectania edited until five issues of the magazine prints on the activity of several, large, Spanish photographers.

They are, again, excellent publications free of charge. They consist of a small, but full time, introduction, and a wide selection of photos.

The Fundació Foto Colectania is a private non-profit (reg. 1554) which opened in Barcelona in 2002 and whose purpose is to disseminate photography and collecting through exhibitions, activities (conferences, seminars, trips) and the publication of catalogs.

Photo Colectania also has a collection of photographs that includes over 2,000 works by Spanish and Portuguese authors from 1950 to the present.

Free download books are about 60 pages with numerous reproductions of pictures allowing us to give a very accurate idea of the artist's work.

PRINT is a digital magazine, published monthly, whose deliveries are monographic dedicated to the work of the
most significant Spanish photographers. Each issue features a story written by an expert in the field of introduction
international recognition, further contextualize the work of every creator, provides an original and critical view.

authors

     Pérez Siquier By Martin Parr
     Alberto Garcia Alix by Urs Stahel
     Leopoldo Pomes by Michael Hoppen
     Xavier Ribas by David CampanyJoan Colom by Laurence Miller

 

lunes, 1 de diciembre de 2014

Fotografía antigua. Castillo de la Mota. Fotógrafo Wünderlich. c.1930-Vintage photo Spain. La Mota' castle.

Fotografía que representa una vista del Castillo de la Mota en Valladolid. El fotógrafo elige un punto bajo y alejado para mostrar la imponente imagen de este castillo medieval antes de su restauración.
Con Wunderlich nos encontramos ante un buen fotógrafo, no un gran fotógrafo, todavía no conocido por el público es toda su calidad y amplitud de su obra. Diría que es un fotógrafo que necesita una exposición retrospectiva que nos de el alcance real de su calidad.
Castillo de la Mota. Turismo Medina
El Castillo a lo largo de su historia ha tenido cuatro fases de reconstrucción: la 1ª llevada a cabo por Teodosio Torres, la 2ª y 3ª por Juan Agapito y Revilla, la 3ª Iñiguez Almech y desde 1992 gracias al “Plan Director” el arquitecto Fernando Cobos está permitiendo recuperar los alrededores del Castillo, los arranques de los lienzos de las antiguas murallas, así mismo el vaciado del foso y el saneado de las galerías subterráneas, recuperándose los sistemas de tiro y ventilación.

De planta trapezoidal, con una muralla exterior y otra interior con un amplio patio de armas desde el cual se accede a diversas dependencias (reconstrucción realizada tras la Guerra Civil), entre las que destaca la capilla dedicada a Santa María del Castillo en la que se encuentran diversas e interesantes obras artísticas

Wikipedia Reconstrucción 1939

En mayo de 1939, el Castillo de La Mota fue cedido por el Jefe del Estado a la Sección Femenina de la Falange para que lo restaurase y lo dedicase a fines formativos y culturales, iniciándose inmediatamente las obras. El 21 de julio, por medio de una Orden Especial, se encargó la reconstrucción del castillo a Pedro Muguruza y Otaño, Comisario de Defensa del Patrimonio Artístico Nacional, que nombró arquitecto a Francisco Íñiguez Almech y a Pedro Hurtado Ojalvo como aparejador-ayudante. La dirección artística corrió a cargo del marqués de Lozoya, en una reconstrucción que respetó básicamente las trazas de la distribución doméstica original, salvo el patinillo de entrada y los accesos a la torre del Homenaje, distorsionando al adosar a ésta las construcciones domésticas modernas.

https://3.bp.blogspot.com/-KkGOWMTn4LU/VGMM-hGLKtI/AAAAAAAA1H0/KmMa-iq1Aps/s320/wunderlich%2Bcastillo%2Bde%2Bla%2Bmota.jpg

Dorso de la foto con el sello del fotógrafo . A mano la localización de la foto " Castillo de la Mota". Lleva también el sello impreso de la Dirección General de Turismo.

https://4.bp.blogspot.com/-RiCcRvue3GY/VGMNF1IDPlI/AAAAAAAA1H8/kGm4DDn-i9A/s320/wunderlich%2Bcastillo.jpg

Post anterior 

Fotografía antigua. Castillo de la Mota Medina del Campo. Autor anónimo

Castillo de la Mota hoy

Fotografía Serie pueblos. Medina del Campo y Castillo de la Mota. Photo series country towns. Medina del Campo y De la Mota's Castle Spain

Documentos y referencias sobre Otto Wunderlich


Cursó estudios de Lengua y trabajó en el negocio de la importación desde una edad muy temprana, en su Alemania natal. Gracias a los viajes de trabajo, conoció la fotografía en Inglaterra, y empezó a
interesarse como aficionado. En 1913 se estableció en España para trabajar en la Sociedad Minera El Guindo, dedicándose intensamente a la fotografía tras dejar su trabajo, en 1917.

Empezó a recibir encargos fotográficos de diversas empresas constructoras e industriales, como Hidroeléctrica Española, así como de las autoridades.
Realizó igualmente imágenes de índole documental, recorriendo para ello el país con el fin de retratar sus escenas populares, y creando y comercializando álbumes y tarjetas postales en una colección que llamó Paisajes y monumentos de España. Estas imágenes las vendería a instituciones y editoriales como el Patronato Nacional de Turismo y la Enciclopedia Espasa. 

Archivo Wunderlich

El Archivo Wunderlich se incorpora a la Fototeca online del Patrimonio con más de 2.000 fotografías

El Archivo Wunderlich se ha incorporado al catálogo online de la  Fototeca del Patrimonio Histórico del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, con 2.000 imágenes realizadas por Otto Wunderlich (1887-1975). Formado por más de 22.000 negativos y positivos de diferente formato, el Archivo incluye, además, copias en papel, cámaras y diverso material pertenecientes al fotógrafo de origen alemán y a su hijo Rodolfo (1928-2006).

Otto Wunderlich (1886-1975) era un fotógrafo alemán dedicado al comercio en su juventud. Llegó a España en 1913 e ingresó en la empresa Guindos, dedicada al comercio de minerales. En 1917 comenzó a viajar con la cámara y a realizar encargos para anticuarios, empresas constructoras e industrias. Sus reportajes tomaron dos vertientes: industrial y documental; la primera compuesta por fotografías de encargo, la segunda espontánea e intuitiva. A finales de la segunda década del siglo XX publicó en las revistas `Blanco y Negro´, `Nuevo Mundo´ y `La Esfera´, donde colaboró habitualmente hasta 1919, así como en varias editoriales, entre ellas Espasa. En 1927 se estableció en el número 47 de la calle del Doctor Esquerdo, de Madrid. En el periodo republicano trabajó para el Patronato Nacional de Turismo y pasó la guerra civil española en Alemania, trabajando en un centro experimental de aviación. En 1939 ingresó en una compañía alemana dedicada al comercio de wolframio y continuó con los reportajes industriales hasta los años sesenta.

Otto Wunderlich versus empleados de la empresa (1919/1927) 
El resultado de la visita girada por Otto Wunderlich a las instalaciones de Hidroeléctrica Española quedó reflejada en la realización de 192 placas de cristal, según se desprende
de la factura presentada el 30 de noviembre de 1927 a Hidroeléctrica Española8; en ella se recogen 189 fotografías con un formato de 13 x 18 cm. de cada una de las instalaciones más importantes de la Sociedad y 3 con un formato de 9x12 cm. Estos negativos fueron, junto con el formato 18x24 cm., los formatos más frecuentes utilizados por los fotógrafos en el primer tercio del siglo XX. El propio fotógrafo realizó, además, los positivos mediante contactos directos de las placas de cristal. Era práctica habitual que cuando las empresas recurrían a fotógrafos profesionales para la realización de reportajes fotográficos de sus instalaciones, estos entregaran los originales y las copias realizadas de las mismas al responsable de la empresa que podía, de esta forma, tener un mejor control de los originales y su posterior custodia....

 

Post anteriores de Wunderlich

Fotógrafo Otto Wunderlich. Fotografía antigua Aranjuez, Madrid.España Vintage photography Aranjuez gardens Spain c. 1920

Coleccionismo de fotografía. Revistas de fotografía. Revista Sombras

Fotografía antigua Puerto de el Pontón León Asturias. Fotógrafo Wünderlich. Vintage photo Spain Mountain Pass "El Pontón". c 1930. Photographer Otto Wünderlich

Foto Otto Wunderlich. Hórreos asturianos.c. 1940

 

 

 




En (Google translate) 
Photograph shows a view of Castillo de la Mota in Valladolid. The photographer chooses a low and away to show the imposing image of the medieval castle before its restoration point.

Castillo de la Mota. Tourism Medina

Castle throughout its history has had four phases of reconstruction: 1st conducted by Teodosio Torres, the 2nd and 3rd Juan Agapito and Revilla, 3rd Iñiguez Almech and since 1992 thanks to the "Master Plan" architect Fernando Cobos is allowing to recover around the Castle, startups canvases of the old walls, also the drain pit and underground galleries sanitized of recovering the shot and ventilation systems.

Trapezoidal, with an outer wall and an inner with a large courtyard from which access various units (reconstruction work after the Civil War), among which is the chapel dedicated to Santa María del Castillo in which found several interesting artworks



Wikipedia Reconstruction 1939



In May 1939, the Castle of La Mota was donated by the Chief of the Women's Section of the Falange who would restore and devoted to educational and cultural purposes, and work began immediately. On July 21, through a Special Order, the reconstruction of the castle and Peter Muguruza Otaño Commissioner Defense National Artistic Heritage, who named architect Francisco Iniguez Almech Hurtado and Peter Ojala as assistant-surveyor was instructed. The art direction was given by the Marquis of Lozoya, a reconstruction that basically respected the traces of the original domestic distribution, except for the small courtyard entry and access to the keep, distorting it to attach to modern domestic buildings.
Back of the photo with the photographer's stamp. Handmade photo location "Castillo de la Mota." Also bears the stamp printed by the Directorate General of Tourism.
previous post
Vintage Photography. Castillo de la Mota Medina del Campo. Unattributed
Castillo de la Mota now
Photography Series peoples. Medina del Campo and Castillo de la Mota. Photo series country towns. Medina del Campo and De La Mota Spain's Castle
Documents and references Otto Wunderlich

     Dictionary Spanish photographers


He studied language and worked in the business of importing from a very early age in his native Germany. With business travel, photography met in England, and began to
interested amateur. In 1913 he moved to Spain to work in Sociedad Minera El Guindo, intensely devoted to photography after leaving his job in 1917.
He began to receive commissions from various photographic construction and industrial companies, such as hydroelectric Spanish, as well as the authorities.
He also made such documentary images, touring the country for it to portray its popular scenes, and creating and selling albums and postcards in a collection called Landscapes and monuments of Spain. These images were sold to institutions and publishers such as the National Tourism and the Enciclopedia Espasa.

      Funds and photo collections Railway Museum

     Photography and rail lines parallel
     Approaching the railroad Photostory
     The Railroad Historical Archives Photo Library
      Funds and collections

     Wunderlich Archive

     Wunderlich Archive

     The Archive Wunderlich joined the online Heritage Photo Library with over 2,000 photos

The Archive Wunderlich has joined the online catalog of the Library Unit Historic Heritage of Ministry of Education, with 2,000 images taken by Otto Wunderlich (1887-1975). Consisting of over 22,000 negatives and positives of different format, the file also includes copies, cameras and other material belonging to the German-born photographer and his son Rudolf (1928-2006).

     Otto Wunderlich. Europeana

Otto Wunderlich (1886-1975) was a German photographer devoted to trade in his youth. He arrived in Spain in 1913 and joined the company Guindos, dedicated to the mineral trade. In 1917 he began touring with the camera and place orders for dealers, construction companies and industries. His reporting took two aspects: industrial and documentary; the first consisting of photos of custom, the second spontaneous and intuitive. At the end of the second decade of the twentieth century, published in magazines and Negro' White `,` `The New world' and Esfera' where usually worked until 1919 as well as several publishers, including Espasa. In 1927 he settled in the 47th Street Doctor Esquerdo, Madrid. In the Republican period he worked for the National Tourist Board and the Spanish Civil War happened in Germany, working on an experimental aviation hub. In 1939 he joined a German company engaged in the trade of tungsten and industrial reports continued until the sixties.



     Silver Dreams Photography and Anthropology in Castile and Leon

http://www.museo-etnografico.com/catalogos/plata_16rodrigueztimon.pdf

     Notes on the photographs of the Valley Wunderlich Tietê

     Intangible Heritage and Collective Memory. National Museum of Anthropology Dossier Exhibition

     The photography in the Espasa Encyclopedia

     Photography professionals and amateurs in the electrical industry:

Otto Wunderlich versus company employees (1919/1927)
The outcome of the visit rotated by Otto Wunderlich to Spanish hydroelectric facilities was reflected in the performance of glass plates 192, as evidenced
invoice submitted on November 30, 1927 Hydroelectric Española8; 189 pictures in it with a format of 13 x 18 cm were collected. of each of the major facilities of the Company and 3 with a 9x12 cm format. These negatives were, along with the format 18x24 cm., The most common formats used by photographers in the early twentieth century. The photographer also made positive by direct contact of the glass plates. It was common practice that when companies resorted to professional photographers to carry out photographic reports of their facilities, they delivered the originals and the copies made of them to the head of the company that could, thus, better control of original and subsequent custody ....

     Daguerreotype to Juan Miguel Sanchez Instamatic Vigil

     Wunderlich photos in digital network Collections of the Museums of Spain. Collections network Cer.es 

 

 

 

 

 

PHOTO A PHOTO 

Index   

2017: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre

2016: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2015: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2014: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2013: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2012: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2011: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2010: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembreoctubre - noviembre - diciembre

2009: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre

2008: marzo - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre