photocollection.alonsorobisco.es
1. Albums
3. Blog: 3239 posts
6. Links
7. Sitemap
8. Books
9. Contact
JULIO 2015
jueves, 30 de julio de 2015
Comparando fotografía de Arquitectura: USA España. Between Nature and Culture.Photographs of the Getty Center by Joe Deal
El Museo Getty tiene numerosas publicaciones de todo tipo de descarga libre.
No tiene muchas de fotografía y, entre ellas se encuentra la siguiente:
Between Nature and Culture: Photographs of the Getty Center by Joe Deal
In the years between 1984 and 1997, photographer Joe Deal recorded the transformation of a chaparral-covered mountaintop to the travertine-covered complex of the Getty Center.
Pues bien, es curioso ver esta publicación de fotos sobre la construcción de este famoso museo
The Getty Center design process. Richard Meier
Este documento nos informa del proceso de selección del arquitecto Richard Meier y de su construcción.
¿Por qué es curioso ver estas fotos?
Pues sencillamente para valorar y apreciar lo nuestro. Desconozco totalmente este fotógrafo y el comentario se refiere, con lo que lleva de error de no verlas materialmente, a las fotos de este pdf.
Son fotos normales salvo alguna excepción, fotos normales realizadas sobre un tema excepcionalmente bueno para cualquier fotógrafo como es la construcción de un museo, y no un museo cualquiera, el Getty
No admiten comparación, son peores ( bueno, son menos buenas fotos), que muchas de las fotos, realizadas por fotógrafos españoles del siglo XX, que estuvieron presentes en
Exposiciones para ver. Fundación ICO. Fotografía y arquitectura moderna en España (1925-1965).PhotoEspaña 2014
Vamos que tenemos buenos fotógrafos pero nos falta conseguir la proyección internacional cosa nada fácil.
En (google translate)
The Getty Museum has numerous publications of all kinds of free download.
Photography has many and among them are the following:Between Nature and Culture: Photographs of the Getty Center by Joe DealIn the years Between 1984 and 1997, photographer Joe Deal Recorded the transformation of a chaparral-covered mountaintop to the travertine-covered complex of the Getty Center.Well, it is interesting to see the publication of photos about the construction of this famous museumThe Getty Center design process. Richard MeierThis document gives details on the process of selecting the architect Richard Meier and construction.Why is curious to see these photos?Quite simply to value and appreciate our own. Totally unaware this photographer and commentary relates, which leads to failure to see them materially, the photos of this pdf.They are normal photos with one exception, normal photos taken on an exceptionally good subject for any photographer as it is building a museum, not a museum either, the GettyNot comparable, are worse (well, less good photos), that many of the photos, taken by Spanish photographers of the twentieth century, who attendedExhibitions to see. ICO Foundation. Photography and Modern Architecture in Spain (1925-1965) .PhotoEspaña 2014We're going to have good photographers but we need to get the international projection thing easy.
miércoles, 29 de julio de 2015
Fotografía antigua. Albúmina. c.1890. Ábside de la Iglesia de San Francisco Pontevedra
Albumina con los datos de identificación del lugar en un pequeña cartela. No figura dato alguno del fotógrafo.
Sin embargo pienso que el autor es el mismo que realiza algunas de las fotos del Catálogo Monumental de Pontevedra
http://aleph.csic.es/imagenes/mad01/0010_CMTN/html/001359506_V01F.html#page/34/mode/2up
http://aleph.csic.es/imagenes/mad01/0010_CMTN/html/001359506_V01F.html#page/30/mode/2up
Pontevedra en el Catálogo Monumental
El 28 de febrero de 1914 la Dirección General del Instituto Geográfico y Estadístico presenta un presupuesto para la publicación de todo el Catálogo Monumental de España. Calcula que cada provincia constaría de tres o cuatro tomos que, a razón de 55.222 pts. por tomo, más o menos, supondría un total de 5.000.000 de pts. y propone incluir la fundación de un Museo Nacional Fotográfico. El 19 de agosto el Ministro contesta que es algo totalmente ilusorio, pues el presupuesto total para la publicación era, en ese momento, de 10.000 pts. Piensa que la edición debe ser menos lujosa y por lo tanto mucho más económica. Por todo ello se prescinde en ese momento de la publicación para pensar con calma una salida. En cuanto a la propuesta de la creación de un Museo de Fotografía, le parece “simpática” pero complicaría las cosas y aumentaría los gastos.
La fotografía en el Catálogo Monumental de España: procedimientos y autores
De la lectura de este texto pudiera ser que el autor de las fotos fuera Rafael Balsa de la Vega si bien el formato de la misma con su cartela identificativa inferior me hace dudar que así sea.
Historia de los Franciscanos de Pontevedra
SAN FRANCISCO DE PONTEVEDRA
La iglesia conventual de San Francisco es uno de los monumentos histórico-artísticos más notables de la ciudad.
Situada en lo alto de la plaza de la Herrería y en la línea de la antigua muralla, sus viejos muros guardan, en su interior, la huella franciscana de las más ilustres familias y linajes pontevedreses.
Está edificada sobre un solar donado por la familia de los Sotomayor y Montenegro, cuyo linaje se remonta al legendario caudillo de la Reconquista, Sorred Fernández de Sotomayor, de quien se dice que estuvo casado con Dña. Teresa, hermana de D.Pelayo, primer rey de Asturias y vencedor de los musulmanes en Covadonga.
ÁBSIDE O CAPILLA MAYOR.
Fundada por la familia de los Mariño de Loveira a principios del siglo XVI Es de estilo gótico.
En ella, como joya sentimental e histórica de Pontevedra, destaca el sepulcro de Gómez Charino poeta de los Cancioneros y Almirante Mayor de Castilla.
Es una de las iglesias más fotografiadas hoy día en Pontevedra.
martes, 28 de julio de 2015
Architecture. Villas and Cottages. Designs prepared for execution in the United States. 1857. Calvert Vaux architect
En la web Archive org se encuentran documentos, libros, antiguos que se pueden bajar en pdf o embed ( incrustar o incluir) en el blog.
Por ejemplo este libro titulado Villas and Cottages del arquitecto americano Calvert Vaux publicado en 1857 y que fue de los primeros arquitectos que estudió ( publicó) sobre la llamada arquitectura Victoriana tan famosa en Estados Unidos en la segunda mitad del siglo XIX.
domingo, 26 de julio de 2015
Links a archivos municipales, militares y regionales. Actualización, nuevos datos.
Dossier de prensa. Casa Museo Amatller
Sería también el joven Gudiol quien sugiriera a Teresa Amatller la estructura de la fundación que esta quería constituir, teniendo en cuenta una cláusula del testamento de su padre, en el que se especificaba que si Teresa moría sin descendencia la casa y les colecciones se convertirían en un museo bajo tutela del Ayuntamiento de Barcelona.
De esta forma nació, el año 1942, la Fundación Instituto Amatller de Arte Hispánico, basada en el modelo de la Frick Collection y la Frick Art Reference Library de Nueva York, y como finalidades estatutarias principales la conservación de la casa y las colecciones Amatller y la propulsión de la investigación de la historia del arte hispánico. Como dotación fundamental para la nueva entidad, la fundadora adquirió el Archivo Mas (1902-1941), un importantísimo fondo de negativos del patrimonio histórico-artístico español reunido por Adolf Mas Ginesta (1860-1936) y su hijo Pelai Mas i Castanyeda (1891-1954). Gudiol, director de la fundación, aportaría su propio repertorio fotográfico(Archivo de Arqueología Catalana -ADAC /Archivo Gudiol)
Y posteriores incorporaciones de varias procedencias incrementarían el fondo hasta superar los 360.000 negativos. Además de este material gráfico, la fundación cuenta con una biblioteca especializada en arte hispánico con más de 30.000 títulos.
Fototeca y biblioteca son de libre accesoal público interesado en la materia
Archivo Municipal de Alcoi Fototeca: Búsqueda
Archivo Municipal de Irún. Fototeca.
La fototeca está integrada por instantáneas procedentes del fotógrafo Kruz, postales antiguas, cesiones de particulares diversos, expedientes propios del Servicio..., de las cuales han sido digitalizadas en sucesivas campañas, contratadas al efecto, unas 55.000 imágenes (a fecha de marzo de 2014) que irán aumentando en fases sucesivas..
El Archivo Municipal se ofrece a facilitar en sus dependencias copias de mayor calidad a quien lo solicite, debiendo abonar el importe de las mismas.
INSTITUTO DE HISTORIA Y CULTURA MILITAR:Archivos Historicos.
Ayuntamiento de Úbeda. Fototeca.
Bienvenido al fondo fotográfico de la Biblioteca Pública Municipal Juan Pasquau y del Archivo Histórico Municipal de Úbeda.Desde aquí podrá acceder al fondo fotográfico conservado tanto en la Biblioteca Pública Municipal de Úbeda como en el Archivo Histórico, fondo que está siendo digitalizado como el resto del Archivo. El propósito de la difusión de este modesto conjunto fotográfico es poner a disposición de los ciudadanos de Úbeda y de todos en general las imágenes conservadas de nuestro entorno inmediato que, por estar «congeladas» en nuestros fondos, acaso han tenido una difusión menor que otras colecciones.
Fototeca Universidad de Sevilla
FUENTES DE INFORMACIÓN SOBRE MADRID Y SU
REGIÓN
Amplio pdf con 24 págins de información de hemerotecas, bibliotecas, bibliotecas virtuales, etc.
Introducción Servicio Histórico del COAM Fuentes de arquitectura. Fundación
COAM
Este nos informa de enlaces de interés en arquitectura.
Archivo Alejandro de la Sota
Fundación Miguel Fisac
Directorio electrónico de instituciones con fondos fotográficos digitalizados
La Fototeca del Archivo Histórico Ferroviario conserva imágenes con una temática tan variada como notable para el estudio de la ingeniería ferroviaria, arquitectura, material motor y remolcado, empresas constructoras, personal ferroviario, paisajes y un largo etcétera de motivos y argumentos ferroviarios plasmados en una imagen. Podemos encontrar diversas tipologías, soportes, formatos, procedimientos, contenidos y autorías, teniendo como fechas extremas desde 1858 hasta la actualidad.
Los fondos de fotografía en el Archivo Municipal de Pamplona
Dª Ana D. Hueso Pérez. Archivo Municipal de Pamplona
Recordar la fototeca del Ministerio de Agricultura. No son muchas fotos pero se pueden descargar.
Recordar post anterior con amplios datos
PLAN NACIONAL DE CONSERVACIÓN DEL PATRIMONIO FOTOGRÁFICO. IPCE. Dossier:NATIONAL PLAN FOR THE CONSERVATION OF PHOTOGRAPHIC HERITAGE.Institute of Cultural Heritage of Spain
En (google translate)
Press kit. Amatller House MuseumIt would also be the young Gudiol who suggested to Teresa Amatller the structure of the foundation that this would be, given a clause in the will of his father, which specified that if Teresa died childless house and do collections would become a museum ward of the City Council.Thus was born, in 1942, the Amatller Institute of Hispanic Art Foundation, based on the model of the Frick Collection and the Frick Art Reference Library in New York and major statutory purposes as conservation of the house and collections Amatller propulsion research in the history of Spanish art. As a basic framework for the new entity, the founder acquired the File Mas (1902-1941), an important collection of negatives of the Spanish artistic heritage gathered by Adolf Mas Ginesta (1860-1936) and his son Pelai Mas i Castanyeda (1891 -1954). Gudiol, director of the foundation, bring your own photographic repertoire (Archive Catalan -ADAC Archaeology / File Gudiol)And later additions from various sources would increase the fund to over 360,000 negatives. Besides this artwork, the foundation has specialized in Hispanic art with more than 30,000 titles library.Photo and library are free inaccessing public interested in the subjectAlcoi Municipal Archives Photo Library: SearchIrun Municipal Archive. Library.The library consists of snapshots from the photographer Kruz, old postcards, assignment of various individuals, own service records ..., which have been digitized in successive campaigns, contracted for that purpose, some 55,000 images (as of March 2014), which will increase in stages ..The Municipal Archives is offering to make their premises higher quality copies upon request, shall pay the amount thereof.MILITARY INSTITUTE OF HISTORY AND CULTURE: Historical Archives.City of Ubeda. Library.Welcome to the photographic collection of the Public Library Juan Pasquau and Municipal Archives of Úbeda.Desde here you can access the photographic collection preserved both in the Public Library of Ubeda and Historical Archive, background being digitized as the rest of Archive. The purpose of the spread of this modest photographic set is to provide citizens of Ubeda and generally all images saved in our immediate environment, to be "frozen" in our funds, perhaps they have been less diffusion than others collections.Photo Library University of SevillaINFORMATION SOURCES AND MADRIDREGIONWide pdf 24 págins hemerotecas information, libraries, virtual libraries, etc.Introduction Historical Sources COAM service architecture. FoundationCOAMThis tells us an interesting architecture.Alejandro de la Sota fileMiguel Fisac FoundationElectronic directory of institutions with digitized photographic collectionsPhoto Library Railway Historical Archive preserves images with such varied themes as significant for the study of railway engineering, architecture, engine and towed equipment, construction companies, operating staff, scenery and a long list of reasons and arguments railway embodied in an image . We can find various types, media, forms, procedures, content and authorship, with the extreme dates from 1858 to the present.
The funds of photography at the Municipal Archives of PamplonaMs. Ana Perez D. West. Municipal Archives of Pamplona
Remember the library of the Ministry of Agriculture. There are many pictures but you can download.
El verano es buen momento para ver exposiciones en lugares diferentes al habitual de tal manera que el turismo se une con la fotografía. Es decir con exposiciones de fotos para ver y lugares para fotografiar con nuestra cámara.
Pues bien una exposición muy recomendable es la que se celebra en el Centro Niemeyer de Avilés, exposición itinerancia organizada por el Ministerio de Cultura.
El dossier que hace el Ministerio sobre estas exposiciones es bueno, no muy amplio pero más que suficiente para tener una idea del autor y de su obra.
Exposiciones itinerantes Ministerio de Cultura. Dossiers de fotógrafos.
Nos encontramos ante una fotógrafa que conocemos por sus fotos de la llamada movida madrileña, por sus colores fuertes ( fotos editadas) y por tanto por fotos muy personales y que por ello, nunca mejor dicho, fotos que pueden gustar o no, casi no hay término medio.
Ahora bien, cambiemos de opinión, vayan a ver esta exposición donde vemos una trayectoria de su obra y apreciarán en toda su extensión la calidad de su obra.
Los retratos en blanco y negro, como por ejemplo el de Blanca Portillo, el de Urculo, el de Blanca Portillo ( y un clásico visto en muchas exposiciones como es el de Gabinete Caligari)
Sus autorretratos que en el montaje nos muestran como va variando la artista, de una manera, digamos, clásica a un autorretrato "Ouka Leele"
Incluso agrada ver esa foto, el desnudo de una señora gorda, con aires o interpretación a una pintura de Lucien Freud.
Los retratos de niña tan difíciles de hacer a pesar de lo sencillo que parecen.
Fotos que parecen encargos (gran retrato de una familia en un jardin) donde plasma una complicada composición y consigue una obra personal.
Incluso foto de móvil
En fin una exposición que bien se merece un viaje ( si pasan cerca quiero decir). Digámoslo de manera clara, disfruté viendola.
Y, desde luego, lleven la cámara de fotos pues el Centro Niemeyer, superfotografiado, bien se merece que nosotros también hagamos nuestra propia visión del mismo. Luego, si tienen tiempo y humor, además de Avilés, tienen cerca el Cabo de Peñas con su faro.
Miradas de Asturias es una iniciativa de largo recorrido de la Fundación María Cristina Masaveu Peterson para promover, desde el mecenazgo, la creación de un fondo de obra inédita inspirada en Asturias a partir de la visión íntima y personal de prestigiosos fotógrafos invitados, Premio Nacional de Fotografía.
Con un respeto absoluto por sus libertades creativas, la actividad genera una dinámica tan ambiciosa como novedosa, permitiendo a los autores materializar una mirada muy singular y enfrentarse a nuevos retos, con la cercanía de paisajes y paisanajes cuyo carácter resulta tan sorprendente para el autor como para los espectadores.
Esta tercera edición de Miradas de Asturias tiene como fotógrafa invitada a Ouka Leele (Madrid, 1957)
22 noviembre, 2012 - 24 enero, 2013. Salas 0, 1 y 2.
Artista: Ouka Leele (Madrid, 1957).
Obra expuesta: Fotografía.
En (google translate)
Summer is a great time to see exhibitions in different places than usual so that tourism meets photography. That is with photo exhibitions to see and places to photograph with our camera.Well a recommended exhibition is being held in the Niemeyer Center in Aviles, roaming exhibition organized by the Ministry of Culture.The dossier makes the Ministry on these exposures is good, not extensive but more than enough to get an idea of the author and his work.Travelling exhibitions Ministry of Culture. Dossiers of photographers.Dossier unprecedented Ouka Lele.
We have a photographer who know for his pictures of the move called Madrid, for their strong colors (edited photos) and therefore very personal photos and therefore, never better, you might or not, almost no middle ground .Now, change your mind, go see this exhibition we see a trajectory of his work and appreciate the full extent the quality of his work.The portraits in black and white, such as Blanca Portillo, the Úrculo. (And a classic seen in many exhibitions such as Caligari Cabinet)His self-portraits in the assembly we will show how varying the artist, in a way, say, a classic self-portrait "Ouka Lele"Even pleased to see that picture, a naked fat lady with air or interpretation of a painting by Lucien Freud.Portraits so difficult to do despite how easy it seem child.Photos that appear orders (large portrait of a family in a yard) where plasma a complicated composition and get a personal work.Even mobile photosFinally an exhibition well worth a trip (if they pass close I mean). Let us say clearly, I enjoyed seeing it.And, of course, bring your camera because the Niemeyer Center, superfotografiado, well deserves that we also do our own vision of it. Then, if they have time and mood, plus Aviles, they have near Cape Peñas with its lighthouse.
LOOKS ASTURIAS | OUKA LEELE | WHERE TO BRING ME THE LIGHT PROJECT FOUNDATION PATRONAGE OF MARIA CRISTINA MASAVEU PETERSONLooks Asturias is an initiative of long-haul Masaveu Peterson Maria Cristina Foundation to promote, from patronage, creating a background of Asturias unpublished work inspired from the intimate and personal vision of invited photographers prestigious National Award Photography.With full respect for their creative liberties, the activity generates a dynamic and ambitious novel, enabling authors to realize a very unique look and face new challenges, with the closeness of landscapes and people whose character is so surprising to the author as for viewers.This third edition of Perspectives of Asturias has a guest photographer Ouka Lele (Madrid, 1957)
Ouka Lele at first.The factory - Ouka Lele, creating worlds, The ... - RTVE.esExhibition at the Corner Gallery (gallery closed unfortunately)OUOuka Leele Our BloodNovember 22, 2012 - January 24, 2013. Salas 0, 1 and 2.Artist: Ouka Lele (Madrid, 1957).Work exhibited: Photography.
Fotografía que cuando uno la ve por primera vez no puede evitar pensar que la identificación del lugar, al dorso, como una calle de Belchite en Zaragoza debe tratarse de un error.
En cierto modo la decisión de la compra de la foto vino determinada por lo absurdo de la edificación. (Por decirlo suavemente un feo edificio)
Efectivamente la foto no deja de recordar a una iglesia del medio oriente, más bien a una mezquita por la apariencia de minarete lo que en realidad es un campanario.
Véase
Pues bien la foto, obra de Pando, uno de los grandes fotógrafos de arquitectura de la España del siglo XX recoge una vista lateral-posterior de la Iglesia de San Martin de Tours reconstruida, digamoslo asi..., en recuerdo de otra que existía, y cuyas ruinas todavía existen en el Belchite viejo, el pueblo destruido en la guerra civil española
en la pagina 34 esta la Iglesia nueva de San Martin de Tours.
La iglesia parroquial de San Martín se encuentra en el centro de la población formando parte de su plaza Mayor.
A. Chóliz firmó en enero de 1945 un proyecto que una vez iniciado se desechará por considerarse poco amplio en relación al número de habitantes del nuevo Belchite, que formalmente respondía a modelos
neo‐ renacentistas, del mismo tipo de la que diseñara para Quinto y que tampoco se realizaría.
Finalmente fue M. Martínez Ubago quien en 1949 proyectara la iglesia que hoy conocemos en estilo románico‐ bizantino.
Se trata de un templo de planta basilical de una sola nave, precedida de atrio porticado,con ábside semicircular y coro alto a los pies.
La nave se cubre con siete tramos de bóvedas vaídas separadas por arcos fajones de medio punto,y el ábside con bóveda de horno.
Dorso de la foto. Belchite, una calle. Zaragoza
Sobre el fotógrafo Juan Pando Barrero hay un gran artículo en Wikipedia que entiendo realizado por su hijo por la detallada información que nos facilita sobre su vida y obra.
Esta información nos permite conocer la vida y obra de un gran fotógrafo todavía no suficientemente conocido si bien su obra ha participado en muchas exposiciones múltiples.
Destacar de este artículo
Unas series de fotografías sobre maniobras militares, en Hoyo de Manzanares, en 1935, así como la serie que dedicó a las capeas en Illana, (Toledo), le valieron ser contratado por la Associated Press,
agencia para la que trabajó en exclusiva.
Pando no publicó ningún libro sobre su hacer fotográfico y sólo montó una gran exposición: “Fotografía, Luz y Vida”, presentada en el diario Pueblo (19 de abril de 1968). Sin embargo su obra, subdividida en tres fondos, -132.000 negativos de temas arquitectónicos e industriales; más otros 10.700 negativos de sus viajes por España y Marruecos- se conserva en el Instituto del Patrimonio Cultural de España (en Madrid), en el Archivo Pando. Se trata de uno de los más voluminosos testimonios gráficos de España entre 1936 y 1993, y constituye un referente de la industria tanto hidroeléctrica como petroquímica, las obras públicas, la iluminación de monumentos y las imágenes publicitarias. Contiene también imágenes de Regiones Devastadas y de la Sección Femenina, así como Monumentos y obras del Museo del Prado y del Museo Arqueológico Nacional. También es el principal testimonio gráfico de Marruecos entre los años 1949 y 1977.
Museo Reina Sofía. El frente de Toledo. Corresponsales de guerra posan con la dotación del vehículo blindado
.............Con dieciséis años comenzó su carrera como ayudante del fotógrafo Mariano Moreno, y pocos años después comenzó a trabajar en exclusiva para Associated Press, agencia que distribuyó sus instantáneas por medios nacionales e internacionales. Con el estallido bélico, Pando comenzó a documentar los sucesos desde el lado republicano, lo que le permitió ser testigo directo de los acontecimientos relacionados con la llamada «defensa de Madrid», desde la formación de escuadrillas populares al efecto de los bombardeos sobre la población civil. La obra de Pando se une así a la de los fotoperiodistas que hicieron de la Guerra Civil un conflicto profusamente documentado, en el momento de expansión internacional de la fotografía humanista...............
El Archivo Pando conserva la amplia obra del fotógrafo Juan Miguel Pando Barrero (1915-1992), desarrollada a lo largo de más de cincuenta años y continuada por su hijo, Juan Pando Despierto, hasta 2003.
Discípulo de Mariano Moreno, Pando Barrero realizó en su juventud magníficas fotografías de la Guerra Civil Española (fue contratado por la Associated Press) y de la larga y dolorosa posguerra.
Desde 1940 hasta 1993 la Agencia Pando realizó trabajos para una amplísima gama de clientes: museos, galerías, coleccionistas y artistas, industrias de ingeniería (hidroeléctricas, distribución eléctrica, petroquímicas y otras), encargos de publicidad comercial e imagen empresarial, fotografía de arquitectura, etc.
De forma paralela a esta actividad, los Pando desarrollaron un interés personal por la fotografía de paisaje y de carácter etnográfico durante sus viajes por España y Marruecos.
Links
(Mención a una colaboración entre Pando y Oteiza )
TIPOLOGÍAS DEL TEXTO CRÍTICO EN EL ARTE Y EN LA ARQUITECTURA. LA CREACIÓN DE LOS LENGUAJES
Beautiful and rare night view of Madrid. The photo is a perfectly chopped allows observing the shape and illuminated interior of the Plaza and its disposal in its architectural setting. The angle chosen by the photographer at the bottom shows the illuminated silhouette of the Royal Palace of Madrid.
The photo, excellent, bears the stamp of Pando Photographer with his studio address on the street Agustin Figueroa Madrid on the back.
Also bears the seal of the Department of Tourism.
It dates back to the late 50s of the twentieth century.
The photographer Juan Pando Barrero's a great article on Wikipedia I understand by his son for the great and detailed information you provide about your life and works.
This information allows us to know the life and work of a great photographer yet sufficiently known although his work has participated in many multiple exposures.
Highlight this article
A series of photographs of military maneuvers in Hoyo de Manzanares, in 1935, and the series devoted to the bullfights in Illana (Toledo), earned him being hired by the Associated Press,
agency she worked exclusively.
Pando did not publish a book about his make photographic and only mounted a major exhibition, "Photography, Light and Life," presented at the Daily Town (April 19, 1968). However his work, divided into three funds, 132,000 negatives of architectural and industrial subjects; plus another 10,700 negatives of his travels in Spain and Morocco is preserved in the Institute of Cultural Heritage of Spain (Madrid), the Pando file. This is one of the most voluminous graphic evidence of Spain between 1936 and 1993, and represents a benchmark for both hydropower and petrochemical industry, public works, illumination of monuments and advertising images. It also contains images of Devastated Regions and Women Section and Monuments and works of the Prado Museum and the National Archaeological Museum. It is also the main graphic testimony of Morocco between 1949 and 1977.
File Pando Institute of Cultural Heritage of Spain
The Pando Archives preserve the broad work of photographer Juan Miguel Pando Barrero (1915-1992) of developed over more than fifty years and continued by his son, Juan Pando, until 2003.
Disciple of Mariano Moreno, Pando Barrero made in his youth magnificent photographs of the Spanish Civil War (he was hired by the Associated Press) and the long and painful war.
From 1940-1993 the Agency Pando performed work for a wide range of clients: museums, galleries, collectors and artists, engineering industries (hydro, electric distribution, petrochemical and other), orders for commercial advertising and corporate image, architectural photography, etc.
In parallel with this activity, Pando developed a personal interest in landscape photography and ethnographic during his travels in Spain and Morocco.
About photography and tourism see previous post
Tourism and photography. Documents and links. Tourism and photography. Documents and links. XIX-XX century Spain
Links
http://www.museoreinasofia.es/coleccion/obra/frente-toledo-corresponsales-guerra-posan-dotacion-vehiculo-blindado
Photo Pando at the Reina Sofia
http://www.europeana.eu/portal/record/2022703/oai_euromuseos_mcu_es_euromuseos_MT_FD037227.html
Photo Pando in the Europeana Network
Thesis
Pando and Oteiza
CRITICAL TEXT TYPE IN ART AND ARCHITECTURE.
CREATION OF LANGUAGES
https://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=18&ved=0CEkQFjAHOAo&url=https%3A%2F%2Faddi.ehu.es%2Fbitstream%2F10810%2F8375%2F8%2Ftesis%2520Varela%2520Froj%25C3%25A1n.pdf&ei=PE1XVOK-DYqxaY-OgfgM&usg=AFQjCNHQgeGmzd7kL5wgayeJurbMrpbrng&bvm=bv.78677474,d.d2s&cad=rja
La exposición actual de la BNE me ha recordado la relación entre ingenieria y fotografía y por ello reuno en este post algunos datos sobre la misma.
03.07 – 04.10.2015
Comisarios: Helena Pérez Gallardo, Delfín Rodríguez Ruiz
Organiza: Biblioteca Nacional de España
Desde el mismo nacimiento del daguerrotipo, los edificios y los monumentos fueron uno de los principales objetos fotografiados. Esta exposición pretende poner de manifiesto las diferentes vinculaciones que mantuvieron la fotografía, la arquitectura y la ingeniería en el siglo XIX a partir de una amplia investigación de los fondos de la Biblioteca Nacional de España y acompañada por obras de capital importancia procedentes de la Bibliothèque Nationale de France o el Museo Nacional del Prado, entre otras instituciones.
Todo arte precisa de una técnica aunque a veces la técnica que requiere es elemental. Esto es evidente en la arquitectura, porque para construir es necesario conocer las técnicas de la construcción.
Arquitectura e ingeniería son profesiones diferentes, pero proceden de un tronco común, que es la arquitectura según la definía Vitrubio, o los tratadistas del Renacimiento.
El progreso en el arte de construir que se produjo durante la revolución industrial llevó a la disociación de las dos profesiones. Pero el tronco común de ambas, que es el arte de construir, hace que en muchos casos sean complementarias, y en otros, el límite entre ambas sea difícil de definir
personaje que aparece en sus fotografías, adivinar su cometido y disfrutar de la calidad fotográfica y de la categoría de la obra civil de su época. Acercarse a esas obras venerables, olvidado ya cualquier impacto ambiental que supusieran, integradas en el paisaje hasta dignificarlo, supone mirar el pasado y que nos mire. Empaparse con asombro de su belleza, contagiarse de la falta de prisa en su construcción. Eran otros tiempos... Hoy no atrona el vocerío de decenas de obreros, el babel de órdenes y golpes de canteros, sino que ensordece el silencio que las
rodea y nos invita a una aproximación diferente, más respetuosa que sirva de crónica de su importancia, de su hermosa factura y de su vigencia.
Todo ha evolucionado y se ha adecuado a nuestro modo de vida y a nuestras prisas. Los medios que hoy se nos ponen al alcance acortan distancias, nos dan precisión: buenos mapas, inventarios de las obras con coordenadas de posición global, fotos desde satélite que nos permiten abarcar grandes extensiones y vistas de conjunto de los canales, buen vehículo todoterreno y una cámara digital de última generación. Hoy se puede y se necesita trabajar así, pero estas fotos había que hacerlas con otra prisa. Era evidente la diferencia abismal
frente a cómo pudo afrontar su trabajo el fotógrafo inglés. Tanto que sobrecogía imaginarle en su carromato con
caballerías, con un equipo pesado y probablemente duplicado, pues con aquellas distancias no podía permitirse averías que malograsen su tarea, pernoctando a campo abierto y próximo a las obras tras haber estudiado la mejor hora de luz.
Sobre fotografía e ingeniería en España en el siglo XIX es preciso recordar a dos importantes fotógrafos:
Sobre su vida y obra, bibliografía:
UNA NUEVA VISIÓN DE LA FOTOGRAFÍA ESPAÑOLA: LA OBRA DE JOSÉ MARTÍNEZ SÁNCHEZ (1807-1874)
Con un apéndice sobre las fotografías de obras públicas de José Martínez Sánchez para la Exposición Universal de París de 1867 por Marta LÓPEZ BERISO
Mª José RODRÍGUEZ MOLINA y José Ramón SANCHIS ALFONSO
Fundación Mapfre: José Martínez Sánchez.
José Spreafico. Véase el estudio de su obra, se puede descargar libremente un estudio que nos facilita Juan Antonio Fernández Rivero
La Fundación Iberdrola presenta, en descarga libre, un libro y un catálogo altamente recomendables sobre ingeniería y fotografía.( sin olvidar los álbumes de Wunderlich ya comentados anteriormente por ejemplo:Fotografía de profesionales y aficionados en la industria eléctrica: Otto Wunderlich versus empleados de la empresa (1919/1927))
...Esta exposición, integrada por un centenar de fotografías, constituye un documento excepcional sobre la construcción de los saltos hidroeléctricos de la cuenca del Duero, que fueron ideados,diseñados y construidos por Iberdrola a lo largo del siglo pasado,gracias al trabajo y la dedicación de tres generaciones de personas entregadas a un objetivo común: obtener del río Duero todala energía posible, respetando su entorno natural y favoreciendo el desarrollo económico de la zona.
Desde la creación del Centro en 1983, el Archivo Gráfico fue gestándose a partir de las imágenes recopiladas para exposiciones, publicaciones y labores de investigación.
El archivo cuenta con ilustraciones de interés para la historia de las obras públicas, correspondientes a copias de planos, fotografías de infraestructuras, dibujos, grabados, etc. Es un atractivo archivo de referencia en el cual hay reunidas fotografías referidas a la obra pública, tanto de España como de la América Colonial.
Fondo Ingeniero Fernández Casado
En el CEHOPU está depositado el archivo del ingeniero Carlos Fernández Casado. El fondo está constituido por expedientes de proyectos de obras, fotografías y documentos de su archivo personal que dan cuenta de casi todas sus actividades profesionales.
Ficha de descripción del fondo Torroja Miret
En el CEHOPU está depositado el archivo del ingeniero Eduardo Torroja Miret. El fondo está constituido por expedientes de proyectos de obras de ingeniería y edificación de su Oficina Técnica, fotografías, documentos y objetos de su archivo personal que dan cuenta de casi todas sus actividades profesionales
El patrimonio documental existente sobre la historia de las obras públicas se encuentra disperso en distintos archivos y bibliotecas.
Con el fin de preservar y difundir este legado se inicia un proyecto que irá ampliándose y desde donde se podrá acceder, a texto completo, a diferentes tipos de documentación como monografías, publicaciones periódicas, manuscritos, etc. relacionados con la historia de la ingeniería, la construcción, la tecnología o el urbanismo, procedentes de distintas instituciones, así como a enlaces a otras páginas que muestren material similar.
A título de ejemplo
....Entre los siglos X y XV , la Europa medieval vivió una revolución silenciosa, pero de largo alcance, a la que contribuyó en gran medida el progreso de la ingeniería. Se multiplicaron inventos e ingenios mecánicos que transformaron los transportes, la producción material e incluso la difusión de las ideas: el estribo, la brújula, el reloj mecánico, la pólvora, el molino de viento, la imprenta... Fuentes de ener-gía hasta la fecha infrautilizadas, como el agua o el viento, se aprovecharon gracias al desarrollo de molinos, batanes y otros mecanismos, que se fueron perfeccionando lentamente. Todo el continente fue cubriéndose por un manto blanco, no ya sólo de templos –en la acertada expresión del cronista Raoul Glaber– sino de puentes, muelles, atarazanas, lonjas y caminos, que posibilitaron una nueva comunicación entre los territorios. En los siglos medievales, vistos a veces como una edad forjada entre oscuridades y supersti ciones, Europa se vio recorrida por un nuevo y desconocido movimiento en dirección al futuro.
El puente fue objeto numerosas veces del ojo del fotógrafo, esta presente, prácticamente en todas las colecciones.
Fotos de diferentes autores y épocas como ilustración
Complemento documental
Comentados anteriormente : excelentes publicaciones que se pueden descargar libremente no están relacionados directamente con fotografía antigua pero todos incluyen excelentes fotos y datos de documentos de Monumentos españoles muy fotografiados, por muchos autores, en el siglo XIX
En (google translate)
The current exhibition of BNE reminded me of the relationship between photography and engineering and thus gather you in this post some details about it.Look at the architecture. Monumental photography in the nineteenth century
03.07 - 04.10.2015
Commissioners: Helena Perez Gallardo, Delfin Rodriguez Ruiz
Organizers: National Library of Spain
From the birth of the daguerreotype, buildings and monuments were one of the main objects photographed. This exhibition aims to highlight the various links that kept the photography, architecture and engineering in the nineteenth century from extensive research of funds of the National Library of Spain and accompanied by works of paramount importance from the Bibliothèque Nationale de France or the Prado Museum, among others.
Architects and Ingenieros.Historia a relationship
All art requires a technique but sometimes the technique required is elementary. This is evident in the architecture, because to build is necessary to know the construction techniques.
Architectural and engineering professions are different, but from a common trunk, which is architecture defined according to Vitruvius, or the writers of the Renaissance.
Progress in the art of building that occurred during the industrial revolution led to the dissociation of the two professions. But both the common core, which is the art of building, means that in many cases are complementary, and in others, the boundary between the two is difficult to define
Canal Historical Heritage (Clifford photos)
Charles Clifford collection invites us to look calmly to the smallest gesture scrutinize each character appearing in their photographs, guess its mission and enjoy the photo quality and category of civil works of his time. Approaching these venerable works, forgotten they posed any environmental impact, integrated into the landscape to dignify, is looking at the past and see us. Soak in awe of her beauty, spread from the lack of haste in its construction. Those were different times ... Today there thunders the shouting of dozens of workers, the babel of orders and blows beds, but the deafening silence
surrounds and invites us to a different, more respectful approach to serve as a chronicle of its importance, its beautiful bill and its effect.
Everything has evolved and adapted to our way of life and our haste. Means that we are now made accessible to shorten distances, give us accurate: good maps, inventories of works with global positioning coordinates, satellite photos from allowing us to cover large areas and views of all channels, good SUV and a digital camera last generation. Today you can and needs to work well, but these pictures had to be done with another rush. It was obvious the huge difference versus how their work could meet British photographer. While overwhelmed imagine him in his wagon with chivalry, with a heavy and probably duplicated equipment, because with those distances could not afford breakdowns malograsen your homework, staying open and next to works after studying the best hour of daylight field.
About photography and engineering in Spain in the nineteenth century must remember two important photographers:
Jose Martinez Sanchez. Many of his photos are available to us in the Hispanic Digital Library.
About his life and work, bibliography:
A NEW VISION OF PHOTOGRAPHY SPANISH:
The work of Jose Martinez Sanchez (1807-1874)
With an appendix on public works photographs of Jose Martinez Sanchez to the Universal Exhibition in Paris in 1867 by Marta Lopez Beriso
Maria Jose Rodriguez Molina and Jose Ramon SANCHIS ALFONSO
Mapfre Foundation: Jose Martinez Sanchez.
José Spreafico. See the study of his work, you can download freely a study that enables us Juan Antonio Fernández Rivero
The Iberdrola Foundation presents, free download, a book and a highly recommended catalog on engineering and photography (not forgetting Wunderlich albums such as discussed above. Photography of professionals and amateurs in the electrical industry: Otto Wunderlich versus employees company (1919/1927))
Iron architecture and engineering in Spain. Iberdrola Foundation
Excellent publication, wide, with numerous photographs, easy to see and read:
Iron works that crossed our rivers, which made our roads more passable, railway stations for which the field is empty in the city, markets that catered to our cities, kiosks of music enlivened weekly life citizens in walks and malls, leisure lived in the arenas, circuses or frontons ball port docks where many people said goodbye or by the mineral wealth of our country bled, represent, in order, a truly remarkable page in our history to be put alongside those of literature, music or painting of his time. Moreover, I believe that both the project as the calculation and construction of these works in iron lost local accents to join the international language of the art, so I made a special effort to quote British engineers, French and Spanish, and Belgian, Spanish and German construction houses, etc., to establish well the dimensions of scope of works mentioned here within the tight weave of the fabric of the warp iron and steel
Luces del Duero. Iberdrola Foundation
This exhibition, composed of a hundred photographs, is an exceptional document on the construction of hydroelectric dams of the Duero, which were devised, designed and built by Iberdrola over the last century, thanks to the work and dedication of three generations of people committed to a common goal: get the Douro River todala energy possible, respecting the natural environment and promoting economic development in the area.
File CEHOPU graphic Ministry of Development
Since the creation of the Centre in 1983, the graphic file was brewing from the images compiled for exhibitions, publications and research work.
The file has illustrations of interest for the history of public works, corresponding to blueprints, photographs infrastructure, drawings, engravings, etc. It is an attractive reference file in which there are collected photographs relating to public works, both in Spain and Colonial America.
Engineer Fernandez Casado Fund
n CEHOPU file is deposited engineer Carlos Fernández Casado. The fund consists of project files works, photographs and documents from his personnel file that account for nearly all of his professional activities.
Fund Description Sheet Torroja Miret
In CEHOPU file is deposited engineer Eduardo Torroja. The fund consists of records of engineering projects and construction of its Technical Office, photographs, documents and objects of your records that account for almost all of their professional activities
The Ministry of Development also has a publications many discharge or free viewing.
The existing documentary heritage on the history of public works is scattered in different archives and libraries.In order to preserve and disseminate this legacy project that will expand and start from where you can access, full text, different types of documentation as monographs, periodicals, manuscripts, etc. related to the history of engineering, construction, technology and urban planning, from different institutions, as well as links to other pages that display similar material.For example
Port machinery and arts. 1985 exhibition catalog
Ars Mechanicae Engineering medieval Spain
.... Between the tenth and fifteenth centuries, medieval Europe lived a quiet revolution, but long range, which contributed greatly to the progress of engineering. inventions and mechanical devices that transformed transport were multiplied, material production and even the dissemination of ideas: the stirrup, the compass, the mechanical clock, gunpowder, the windmill, the press ... Sources of ener-gy so far underused, such as water or wind, took advantage by developing mills, fulling mills and other mechanisms, which were slowly improving. The whole continent was covering with a white blanket, not just of temples-in the apt phrase of the chronicler Raoul Glaber- but bridges, docks, shipyards, auctions and roads, which allowed a new communication between the territories. In the Middle Ages, sometimes viewed as an old forged between darkness and superstition tions, Europe was covered by a new and unknown movement toward the future.
The photographic gaze civil engineering
The Travel Channel Water Foundation
VIEW PHOTO ALCÁNTARA BRIDGE MADE IN 1860 BY CHARLES CLIFFORD.
The bridge was the subject numerous times the photographer's eye, is present in virtually all collections.
Photographer Novella. Old Photo bridges. Valencia. Albaida and Gandia.
Photos of different authors and times as illustration
Document Supplement
Iberdrola restoration notebooks
Discussed above: excellent publications that can be downloaded freely are not directly related to old photograph but all include excellent photos and documents data very Spanish Monuments photographed by many authors in the nineteenth century
I. Monasterio de San Juan de los Reyes in Toledo (2002) [PDF] Open in new window.
VII. The Royal Palace of Aranjuez (2003) [PDF] Open in new window.
VIII. THE TABERNACLE OF THE HOLY CATHEDRAL OF SEVILLE (2004) [PDF] Open in new window.
IX. THE Royal Palace of La Granja de San Ildefonso (2004) [PDF] Open in new window.
X. THE CHURCH OF SAN ROMAN DE TOLEDO (2004) [PDF] Open in new window.
XI. CHAPEL OF SAN BLAS CATHEDRAL OF TOLEDO (2005) [PDF] Open in new window.
XII. THE HOUSE OF PRINCE El Escorial (2006) [PDF] Open in new window.
XIII. The Charterhouse of Miraflores (2007): THE GRAVES [PDF] Open in new window, the altarpiece [PDF] Open in new window.. And the windows [PDF] Open in new window.
XIV. The Basilica of the Royal Monastery of San Lorenzo de El Escorial (2010) [PDF] Open in new window.
El Museo d'Orsay tiene en su web diferentes documentos sobre sus exposiciones lo que incluye varios de fotografía. Son documentos de unas 50 páginas amenos y de lectura fácil...en francés
Accès aux dossiers de presse (format Acrobat PDF) sur les collections, les expositions, les manifestations de l'auditorium, la vie du musée, etc.
Destaquemos los siguientes:
En las laderas de Bredon Hill, en el distrito rural de Worcestershire se alza la aldea de Overbury.
No es mas hermosa que muchos millares de aldeas inglesas, pero es representativa de la vida en todas ellas, la vida en comunidad. La vida en la aldea se centra alrededor de " The Court" donde el señor del lugar y su familia viven. Poseen muchos millares de acres de tierra por la que han de pagar una pesada contribucion y esta a su vez proporciona trabajo y medios de vida para la mayoria de los moradores de la aldea.
Cada uno de ellos tiene una tarea que hacer, sirviendo con su propia capacidad los requerimientos de la comunidad y cada cual se siente feliz en su papel.
Esta foto muestra al pastor, llevando su rebaño a traves de la aldea. Tiene una hijita de ocho años. Ha aprendido a desempeñar su papel y hace una pastorcita notablemente eficiente.
Transcripcion del texto al dorso de la foto.
Obviamente el texto es representativo de un tiempo pasado.....
Antes de la Segunda Guerra Mundial, los fotógrafos que no trabajaban para alguna revista importante, lo hacían para agencias. Existen tres tipos de agencias:
En Estados Unidos se creó en 1935 la agencia Black Star. Tras la guerra se suman Apis, Dalmas y Reporters Associés.
Los fundadores podían producir temas de fondo o “grandes semanarios” que tuvieron mucho éxito.
El Picture Post consagró en 1938 a Robert Capa a los 25 años como el fotógrafo de guerra más importante del mundo.
La agencia Rapho se crea en París en 1933. Trabajan para ella Robert Doisneau, Willy Ronis, Janine Niepce, Serge de Sazo, Suzanne Fournier. Sus fotos se utilizan para empresas, publicidad… La mayor parte son fotógrafos humanistas.
Estas agencias viven en gran medida de la reventa de sus archivos.
- See more at: http://catalogo.artium.org/dossieres/4/fotoperiodismo-la-realidad-captada-por-el-objetivo/historia/el-fotoperiodismo-moderno-p-0#sthash.a7yHNApn.dpuf
.
The Second World War was documented on a huge scale by thousands of photographers and artists who created millions of pictures. American military photographers representing all of the armed services covered the battlefronts around the world. Every activity of the war was depicted--training, combat, support services, and much more. On the home front, the many federal war agencies produced and collected pictures, posters, and cartoons on such subjects as war production, rationing, and civilian relocation.
The pictures described in this list are from the holdings of the Still Picture Branch (NNSP) of the National Archives and Records Administration. Most are from the records of the Army Signal Corps in Record Group (RG) 111, the Department of the Navy in RG 80, the Coast Guard in RG 26, the Marine Corps in RG 127, and the Office of War Information in RG 208. Others were selected from the records of 12 additional agenci
http://www.archives.gov/research/military/ww2/photos/images/thumbnails/
La exposición Magnum. 50 años de fotografía celebra los cincuenta años de producción fotográfica de la célebre agencia de fotografía, reconocida por su papel en la historia de la cultura visual de la segunda mitad del siglo XX y cuyo trabajo constituye la memoria gráfica del mundo moderno. Fundada en 1947, Magnum se empieza a definir en los años treinta a partir de la obra y los propósitos teórico-estéticos que defienden sus fundadores -Henri Cartier-Bresson, Robert Capa, George Rodger y David Seymour “Chim”-, especialmente a partir de los trabajos que realizan como reporteros en la Guerra Civil Española y en la Segunda Guerra Mundial. Con esas fotografías sientan las bases del moderno reportaje fotográfico, sustentado en dos principios: la necesidad de extrema proximidad al hecho que demandaba Robert Capa, y la teoría del “instante decisivo” (images à la sauvette), elaborada por Cartier-Bresson y publicada en 1952, la cual constituye para muchos el texto programático de esta manera de hacer fotoperiodismo
Los archivos fotográficos en España son ricos en cantidad y calidad .... Colección de la I Guerra Mundial: Agencia BUFA y Associated Illustration (4.000). 3. ...... En la segunda década del siglo mantuvo intensa relación con .
22 junio - 30 agosto, 1993
/
Edificio Sabatini, Planta 3
On the slopes of Bredon Hill, in the rural district of Worcestershire Overbury village stands.
It is more beautiful than many thousands of English villages, but is representative of life in all of them, life in community. Life in the village is centered around "The Court" where the local lord and his family live. They possess many thousands of acres of land we have to pay a heavy contribution, and this in turn provides employment and livelihood for most of the inhabitants of the village.
Each of them has a job to do, serving with its own capacity requirements of the community and everyone feels happy in his role.
This photo shows the shepherd, leading his flock through the village. He has a daughter eight years. He has learned to play their part and does a remarkably efficient shepherdess.
Las fotografías de Roger Fenton de la Guerra de Crimea, además de ser uno de los primeros corpus de fotografía de guerra, fotoperiodismo diríamos hoy, de la historia son de gran calidad.
Como materialmente no podía realizar la foto de la batalla pues las cámaras de su tiempo no se lo permitían, Fenton recoge, básicamente dos momentos de la Guerra.
Si comparamos esta fotos de guerra, realizadas a mediados del siglo XIX, con fotos de guerra del siglo XX vemos como, con muchos menos medios, sirvieron para informar perfectamente, documentar, lo sucedido ante la cámara.
La librería del Congreso dispone, pone a nuestro alcance muchas de estas fotos que se pueden descargar libremente.
Roger Fenton's Crimean War photographs represent one of the earliest systematic attempts to document a war through the medium of photography. Fenton, who spent fewer than four months in the Crimea (March 8 to June 26, 1855), produced 360 photographs under extremely trying conditions. While these photographs present a substantial documentary record of the participants and the landscape of the war, there are no actual combat scenes, nor are there any scenes of the devastating effects of war.
He aquí algunos ejemplos de la calidad de las fotos de Roger Fenton
Esta foto está considerada por varios autores dentro del grupo de las mejores fotos de la historia de la fotografía.
Véase el comentario del Getty sobre esta foto
Fenton's most famous photograph is also one of the most well-known images of war. Across a desolate and featureless landscape, not a single figure can be found. The landscape is inhabited only by cannonballs--so plentiful that they first appear to be rocks--that stand in for the human casualties on the battlefield. The sense of emptiness and unease is heightened by the visual uncertainty created by the changing scale of the road and the sloping sides of the ravine.
Borrowing from the Twenty-third Psalm of the Bible, the Valley of Death was named by British soldiers who came under constant shelling there. Fenton traveled to the dangerous ravine twice, and on his second visit he made two exposures. Fenton wrote that he had intended to move in closer at the site. But danger forced him to retreat back up the road, where he created this image.
En un grupo de fotos entraron estas que, al no identificar el lugar ni el fotógrafo, el vendedor prácticamente no les daba valor alguno.
Son fotos sobre cartulina fina, pero rígida, realizadas por un fotógrafo, pienso yo, semi-profesional, es decir un buen aficionado.
Todas tienen el mismo tipo de paisaje y casi el mismo formato de ahí que piense que son obras de la misma mano.
Averiguar un paisaje desconocido no es fácil pero para eso están, entre otras cosas, los blogs, para publicar estas fotos y ver si, con suerte, algún amable lector identifica el lugar.
........Esta parte del fondo lo conforman más de 15.000 fotografías, desde daguerrotipos, calotipos, papeles albúmina, platinotipos, papeles baritados, etc., hasta llegar a los soportes modernos.
...........Como no podía ser de otra forma, muchas de las fotografías son anónimas o de autor no identificado
Las fotos me parecen de 1880 pero no es fácil de acertar la fecha tanto pueden ser ligeramente anteriores como un poco posteriores.
Albúmina, paisaje con niño y puente al fondo
En esta foto observamos una cascada con casa a la derecha en un alto. La pose del hombre me hace pensar que sea el propio fotógrafo.
Albúmina, al fondo se ve un pequeño puente romano
Albúmina casa al lado del camino en paisaje boscoso
Para un aficionado a la foto antigua la mejor exposición de PhotoEspaña es la que presenta la Biblioteca Nacional de España:
MEMORIA PARA OPTAR AL GRADO DE DOCTOR
PRESENTADA POR
Helena Pérez Gallardo
.........Tras el análisis de todas ellas y ante la inexistencia, además, de cualquier estudio pormenorizado previo, y para el caso español, nos planteamos realizar la tesis doctoral Fotografía y Arquitectura en España (1839-1886), que analiza y expone las relaciones entre ambas disciplinas desde la fecha oficial de la creación de la fotografía hasta el fallecimiento del fotógrafo de origen francés, Jean Laurent, por ser la figura que a través de su firma comercial, ejemplificó de forma excepcional todas las posibles vías de desarrollo que la fotografía de arquitectura alcanzaría en el siglo XIX
........After analyzing all of them and in the absence also of any previous detailed study for the Spanish case, we considered making the thesis Photography and Architecture in Spain (1839-1886), which analyzes and explains the relationship between the two disciplines from the official date of the establishment of photography to the death of a French photographer, Jean Laurent, as the figure through its commercial firm, exceptionally exemplified all possible ways of developing the architectural photography reached in the nineteenth century. In our methodology we explained the technical issues and responsibility on the forms produced. It also analyzes the reasons for choosing to photograph buildings and monuments, to conclude which was the main target of all these pictures...........
Me permito copiar algunos capítulos de su índice para dar idea, siquiera parcial, de su contenido.
CAPÍTULO 2. FOTÓGRAFOS EUROPEOS DE ARQUITECTURA EN EL SIGLO XIX
1. FOTÓGRAFOS DE ARQUITECTURA: PROFESIONALES, AFICIONADOS Y
VIAJEROS, HASTA 1860……………………………….………PÁG. 135
Primeros daguerrotipistas y calotipistas aficionados … .…….…... PÁG. 136
Calotipistas profesionales. La Mission héliographique ….…….… PÁG. 144
La expansión de la fotografía de arquitectura.
La escuela romana de fotografía……………...…………….… PÁG. 161
La escuela romana de fotografía y su herencia...…………….…... PÁG. 181
2. ESTUDIOS Y PROFESIONALES DE LA FOTOGRAFÍA DE ARQUITECTURA
EN FRANCIA, GRAN BRETAÑA, ALEMANIA E ITALIA A PARTIR DE
1860…………………………………………………………PÁG. 189
Francia…………………………………..………… PÁG. 190
Gran Bretaña………………………….…………… PÁG. 197
Italia……………………………………….……… PÁG. 202
Alemania………………………………….……….. PÁG. 205
CAPÍTULO 3. LA DIFUSIÓN DE LA FOTOGRAFÍA DE ARQUITECTURA
1. LAS SOCIEDADES FOTOGRÁFICAS Y SUS EXPOSICIONES…….PÁG. 215
2. OTRAS EXPOSICIONES EN LA DÉCADA DE 1850 ……………PÁG.234
3. EL NACIMIENTO DE LAS IMPRENTAS FOTOGRÁFICAS. LOS PRIMEROS
ÁLBUMES Y PUBLICACIONES ILUSTRADOS…………………..PÁG. 237
4. USOS DE LA FOTOGRAFÍA DE ARQUITECTURA
Arquitectos y fotografía…………………………….. PÁG. 249
Historia de la arquitectura y fotografía………………. PÁG. 265
La enseñanza de la fotografía……………………… PÁG. 274
La creación de las primeras colecciones ………………. PÁG. 276
Como complemento recordar los documentos siguientes sobre Clifford
‘A PHOTOGRAPHIC SCRAMBLE THROUGH SPAIN’: EL PAPEL DEL LIBRO DE CHARLES CLIFFORD EN LA DIVULGACIÓN DE UNA IMAGEN DE ESPAÑA
‘A PHOTOGRAPHIC SCRAMBLE THROUGH SPAIN:’ AN IMAGE OF SPAIN IN CHARLES CLIFFORD’S BOOK
RACHEL BULLOUGH AINSCOUGH
Excelente estudio, ameno de leer, con numerosas fotografías que nos explica muy bien como y qué fotografió Clifford así como sus impresiones sobre España, impresiones que va a transmitir al mundo, en parte en la exposicion de 1854 de la Royal Society de Londres.
Charles Clifford Exposicion Royal Society
De la misma autora anterior complementa la visión de la obra de Clifford como fotógrafo y nos informa como se incluyeron fotos de España en esta exposición que , casi, podemos decir fue la primera visión fotográfica de España a nivel internacional.
Y sobre Laurent, recordar también este buen documento, muy completo sobre su biografía.
TOLEDO EN LAS FOTOGRAFÍAS DE J. LAURENT
Trabajo de Fin de Máster realizado por:
CARLOS MAGARIÑOS LAGUÍA
Universidad de Castilla-La Mancha / Facultad de Humanidades de Toledo
Pues bien señalar que, además de un estudio de la fotografía y sus procedimientos en sus albores tiene un amplio estudio sobre la vida y obra de Jean Laurent.
Dentro de dicho estudio contiene herramientas útiles para los coleccionistas como es, por ejemplo, un apartado dedicado a la datación de las fotos de Laurent cosa muy de agradecer y no fácil de averiguar en algunas de sus fotos que tuvieron, recordemos, muchas ediciones.
- 1855-1860:
1861-1868:
- 1868-1874:
1874-1900:
Otro información curiosa de ver son los anuncios de la época de Laurent.
Por último, me permito copiar, la primeras palabras de las conclusiones de este trabajo
En (google translate)
For a fan of old photo exhibition PhotoEspana the best is the one with the National Library of Spain:Look at the architecture: monumental photography in the nineteenth centurywe can see on this page a link to the photo gallery of this issue of the NBS. Link to image collection BDHseparadorLas photos you see are of course in best quality, which form the main part of any collection of photographs.Monuments of Spain, some have now disappeared, if not much changed (awesome would know exactly how many and how many monuments have been restored we see today, such as castles).I have repeatedly said that the monument in all its forms is the first object of photography, very soon, will be expanded as demand or tourist souvenir to travel called great tour.To highlight something between a lot to highlight mention Albums shown that allow us to approach this rare presentation on the market today old photo (except for large capital ...).And as personal opinion, the increasing attention, interest that I produce pictures of Laurent, whose photos photo studio, too views may not appreciate in all its average quality, as shown comparatively in this exhibition.I said, show not to miss.One of the curators of the exhibition is Helena Perez Gallardoand it is noticed and appreciated, in the format of the exhibition because it is based largely on his doctoral thesisPhotography and architecture in Spain, 1839-1886
NOTES TO OBTAIN THE DEGREE OF DOCTORPRESENTED BYHelena Perez Gallardo
This study shows a comprehensive history of the relationship between architecture and photography and is possibly the most complete publication in a single text on photography and architecture in the nineteenth century.Architecture and photography, photography of buildings is one of the most common in the nineteenth century there issues that publications like this are very useful for dating and report on photos.It is also accompanied by a lot of data on their development in other countries, including photos and, last but not least, has its full translation into English.......... After analyzing all of them and to further the absence of any previous detailed study, and for the Spanish case, we plan to make the doctoral dissertation Photography and Architecture in Spain (1839-1886) , which analyzes and explains the relationship between the two disciplines from the official date of the creation of the photograph to death photographer of French origin, Jean Laurent, of being the figure through his trading firm, exemplified exceptionally all developing possible to reach architectural photography in the nineteenth century
........ After analyzing all of them and in the absence of any previous Also detailed study for the Spanish case, we Considered making the thesis Photography and Architecture in Spain (1839-1886), Which Analyzes and Explains the relationship Between the two disciplines from the official date of the establishment of photography to the death of a French photographer, Jean Laurent, as the figure through STI commercial firm, exceptionally exemplified all possible ways of developing the architectural photography Reached in the nineteenth century. In our methodology we Explained the technical issues and Responsibility on the forms produced. It Also Analyzes The Reasons for choosing to photograph buildings and monuments, to close up commercial Which was the main target of All These pictures ...........
I would copy some chapters in its index to give an idea, even partial, of its contents.
CHAPTER 2 EUROPEAN PHOTOGRAPHERS XIX1 CENTURY ARCHITECTURE IN. Architectural photographers: professionals, amateurs YVIAJEROS UNTIL 1860 PAGE .................................... ........... 135Primeros calotypists daguerreotypists and fans .... ....... ... ... PAGE. 136Calotipistas professionals. The Mission héliographique .... ....... ... PAGE. 144La expansion of Roman arquitectura.La photograph photography school ............... ... ................ ... PAGE. 161La Roman school of photography and heritage ... ................ ... ... PAGE. 1812. STUDIES AND PROFESSIONAL PHOTOGRAPHY ARQUITECTURAEN FRANCE, GREAT BRITAIN, GERMANY AND ITALY OUT DE1860 .................................................................. PAGE. 189Francia ....................................... .. ............ PAGE. 190Gran Britain ............................... ............... PAGE. 197Italia .............................................. ......... PAGE. 202Alemania ........................................ ......... .. PAGE. 205
CHAPTER 3. THE SPREAD OF PHOTOGRAPHY Architecture1. PHOTOGRAPHIC COMPANIES AND EXHIBITIONS ...... .PAGE. 2152. OTHER EXHIBITIONS IN 1850 ............... PÁG.2343. THE BIRTH OF THE PRINTING PHOTO. THE ILLUSTRATED ..................... PRIMEROSÁLBUMES AND PUBLICATIONS ..PÁG. 2374. USES OF PHOTOGRAPHY ARQUITECTURAArquitectos and photography ................................. .. PAGE. 249Historia of architecture and photography ................... PG. 265La photography education ........................... PAGE. 274La creation of the first collections ................... PG. 276
As a complement, as mentioned above, the following documents Clifford
'SPAIN THROUGH A SCRAMBLE PHOTOGRAPHIC': THE ROLE OF THE BOOK OF CHARLES CLIFFORD IN THE DISCLOSURE OF A PHOTOGRAPHIC IMAGE ESPAÑA'A SCRAMBLE THROUGH SPAIN: 'AN IMAGE OF SPAIN IN CHARLES CLIFFORD'S BOOKRACHEL BULLOUGH AINSCOUGHExcellent study, entertaining reading, with numerous photographs that explains very well how and why photographed Clifford and his impressions of Spain, impressions that will convey to the world, partly in the 1854 exhibition of the Royal Society of London.Charles Clifford Royal Society Exhibition
In the same previous author complements the vision of Clifford's work as a photographer and informs us as photos of Spain were included in this exhibition we can almost say was the first photographic vision of Spain internationally.In the book of Canal de Isabel II, the Heritage Canal is reflected in image and text photos that Charles Clifford made their works, being considered the first photos documenting engineering jobs in Spain
And Laurent, remember also
TOLEDO in the photographs of J. LAURENTFinal Master work done by: CARLOS MAGARIÑOS La GuíaUniversity of Castilla-La Mancha / Toledo School of Humanities
All the pictures that made Toledo Laurent reproduce.Well noted that, in addition to a photography studio and procedures in its infancy has a comprehensive study on the life and work of Jean Laurent.In this study contains useful tools for collectors as it is, for example, a section devoted to dating photo Laurent thing very welcome and not easy to find in some of the photos they had, remember, many editions.- 1855-1860:1861-1868:- 1868-1874:1874-1900:Another curious information see are ads of the era of Laurent.Finally, I would copy, the first words of the conclusions of this work
Curiosa la exposición que se presenta.
este verano en el pequeño, pero bonito, Museo Piñole de Gijón.
Las obras se presentaron anteriormente en Madrid en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernanado en Madrid.
Nos ofrecián datos sobre la misma que se pueden descargar hoy en la web
Nota de prensa y fotografías (ZIP. 16 Mb)
Las fotos no las pude ver en Madrid y coincidiendo con un viaje a Gijón he podido contemplarlas.
Como siempre repito, simple opinión:
Son fotos de un yo elevado al cubo. Por tanto, de manera sencilla, si el yo les gusta les gustaran las fotos. El objeto es el propio autor con lo que se olvida de realizar la fotografía que es lo que debiera hacer.
Desde este punto de vista cs curiosa la exposición, de otra manera no interesa.
Leo en el comentario de Bellas Artes:
..........volviera a situarse delante de la cámara retomando con energía renovada su secreta debilidad narcisista........
se quedaron cortos con estas palabras
Conjunto de fotografías realizadas por el fotógrafo Gregorio González Galarza. Una de ellas es una albúmina que representa una vista del interior de la Iglesia del Buen Pastor, foto realizada desde un punto elevado.
Las otras son gelatino bromuros de mediano tamaño que recogen diferentes vistas de la ciudad de San Sebastián, sus playas, su plaza de toros e, incluso una vista de fábrica.
Las postales de Galarza son frecuentes en el mercado, sus fotos no tanto.
Interior de la Iglesia del Buen Pastor( dorso). Albúmina.
CATEDRAL DEL BUEN PASTOR
Ubicada en el Ensanche de Amara, es obra del arquitecto donostiarra Manuel de Echave. La iglesia abarca una superficie de 1.915 metros cuadrados y fue inaugurada en 1.897.
San Sebastián. Vista General con la Plaza de Toros del Chofre.
El Chofre.
El auge de las corridas de toros, de la “Semana Grande” y de la presencia de forasteros puso de manifiesto la necesidad de una nueva plaza de toros. En 1.901 la sociedad “Nueva Plaza de Toros de San Sebastián S.A.” comenzó la construcción de un magnífico recinto que se inauguró el 8 de agosto de 1.903 con toros de Ibarra para Mazantini, Bombita I, Antonio Montes y Lagartijo Chico. La historia de esta plaza es más reciente y por supuesto conocida. Estuvo en activo 71 años, hasta 1.973 en la que una descarada operación de especulación urbanística le dio la puntilla. Todo el toreo del s. XX hasta la citada fecha pasó por su negruzca arena
San Sebastián Vista general con la Plaza de Toros del Chofre ( vista centrada)
San Sebastián ( afueras)
Vistas de la playa de Ondarreta
Estas dos fotos juntas formarían una vista general de San Sebastián
Barcos de vela recibiendo al yate real Giralda con navíos de Guerra. ( Véase su foto en este pdf)
Vista del Puerto de San Sebastián.
Vista General de la ciudad.
Vista de Fábrica. con altas chimeneas humeantes.
He realizado diferentes búsquedas para identificar esta fábrica.
La foto nos muestra una vista de la fábrica Lizarriturry y Rezola, denomina "La Antigua" tal y como podemos ver en este pdf que recoge anuncios antiguos de empresas y tiendas de San Sebastián
LIZARITURRY Y REZOLA Eusko enciclopedia
Estas industrias han producido marcas de bujías y jabones de tal crédito a nivel estatal como las llamadas Vasconia, Cantabria, Estrella del Norte y Lagarto con honrosas distinciones en certámenes nacionales y extranjeros: Medalla de plata en las Exposiciones Universales de Burdeos en 1865 y de París de 1867. Medalla de oro en las Exposiciones Universales de Barcelona, en 1888; de París en 1889; de San Sebastián en 1897; de Gijón en 1899; y nuevamente de París en la Exposición Universal de 1900; Diplomas de honor en las Exposiciones de Madrid, de 1898, y de San Sebastián de 1904 y otras posteriores. Su instalación a principio de siglo contaba con un km. de vía férrea que enlazando con la línea general de tranvías de San Sebastián permitía colocar las mercancías, sin trasbordo alguno, en el mismo puerto de Pasajes
de lo que fue la fábrica de jabones Lizarriturry y Rezola, sólo se conservan las viviendas obreras, una hilera de casas de pisos sencillas, sin demasiadas concesiones decorativas, dispuestas paralelamente a la carretera de Donostia - San Sebastián a Lasarte, en la Avenida de Zarautz. Detrás de estas edificaciones se sitúan a media ladera las construcciones residenciales del Barrio del Antiguo. Los orígenes de esta empresa datan de la década de 1860, cuando se funda la firma J. Lizarriturry, Rezola
La otra cara de la bella Easo. Las industrias donostiarras
Una única fábrica se construye en Donostia antes del
despegue industrial de 1876: la fábrica de jabones, bujías
y estearinas La Providencia, propiedad de la firma
Lizarriturry y Rezola, situada en la zona del Antiguo, en
Ventaberri, desde 1864.
sociedad colectiva inicial estaba compuesta por José
Antonio Rezola Gaztañaga y Manuel Lizarriturry
Echarri, yse modificó como sociedad en comandita el
17 de julio de1916 y, finalmente, como sociedad
anónima el 1 de octubrede 1923
. Ocupaba un solar junto a la carretera general de
Madrid a Irun, limitando al Norte con la fábrica de
Chocolates Suchard y la carretera a Comporta, por
el Este con el canal de Lauchimeneta y al Oeste con
el canal de San Pedro
.
Fue un interesante ejemplo de la arquitectura fabril,
ya que aglutinaba una serie de instalaciones
construidasdurante los siglos XIX y XX, edificios
que se fueronlevantando desde unos modestos
orígenes hasta llegar a crearse una enorme factoría de
70.000 m
Museo de San Telmo San Sebastián.
Esta colección está compuesta por las más de 2.000 instantáneas que Gregorio González Galarza y su hijo, Carmelo González, tomaron tanto de Donostia-San Sebastián como de otras poblaciones guipuzcoanas (Hondarribia, Lasarte-Oria, Hernani o Zarautz) especialmente en la primera mitad del siglo XX.
La predilección de los autores por la capital guipuzcoana queda reflejada en la gran cantidad de fotografías (más del 80% de la colección) en la que retratan la evolución fisonómica de la ciudad. Abundantes panorámicas de la bahía de La Concha tomadas desde Igeldo, Miraconcha o Urgull, perspectivas del Palacio de Miramar, espectaculares saltos de olas en el Paseo de Salamanca, destacan como los platos fuertes del fondo.
No obstante, también merecen una mención especial las diferentes escenas de la vida cotidiana de la ciudad como los bañistas en la playa, las corridas de toros en la plaza del Chofre, los Carnavales o las regatas.
La postal turística en Euskadi. Horizontes emblemáticos.
Según Luis Alzúa esta es la lista de editores mas frecuentes constata-dos en las postales
de San Sebastián: G.G.Galarza – San Sebastián,Hauser y Menet – Madrid, Mayor
Hermanos – San Sebastián, L.L., ND Fot,J. Latieule, Edición Ayani, M.D. (Marcel
Delboy), Purgen & Co-Munchen, Castañeira y Alvarez (C.A.), PZ, Miguel Aguirre,
Recuerdo de San Sebastián Foto Editor Gregorio González y Galarza. San Sebastián
Autor González y Galarza, Gregorio (1869-1948)
Postal en Memoria de Madrid
"372.- SAN SEBASTIAN.- Paseo del Príncipe de Asturias" (anverso)
"Foto Editor Gregorio G. Galarza, San Sebastián" (reverso)
Cartulina blanco y negro 9 x 14 cm
Fotos suyas participaron en la exposición
En (google translate)
Set of photographs taken by photographer Gregorio González Galarza. One is an albumin showing an interior view of the Church of the Good Shepherd, photo taken from a high point.The others are medium sized bromides gelatin collecting different views of the city of San Sebastian, its beaches, its bullring and even a view of the factory.Galarza postcards are common in the market, not so much photos.
This updates a previous postInterior of the Church of the Good Shepherd (back). Albumin.Buen Pastor Cathedral
Located in the Eixample district of Amara, San Sebastian is the work of architect Manuel de Echave. The church covers an area of 1,915 square meters and was inaugurated in 1897.San Sebastian. General view with the bullring of Chofre.The Chofre.The rise of bullfighting, the "Semana Grande" and the presence of outsiders highlighted the need for a new bullring. In 1901 the company "New Plaza de Toros de San Sebastián SA" began construction of a magnificent exhibition which opened on August 8, 1903 with bulls Mazantini Ibarra, Bombita I, Antonio Montes and Lagartijo Chico. The history of this place is more recent and of course known. He was active 71 years, until 1973 in a brazen operation speculation gave the lace. All bullfighting of s. XX until that date passed by its blackish sandVista Factory. with high smoking chimneys.I have made several searches to identify this factory.
he photo shows a view of the Lizarriturry and Rezola factory, called "La Antigua" as we see in this pdf that collects old listings of companies and shops in San SebastiánLizariturry And REZOLA Eusko encyclopediaThese industries have produced brands of candles and soaps such credit statewide as the Basque Country, Cantabria, North Star and Lizard calls with honorable distinctions in national and international competitions: Silver medal at the Universal Exhibition in 1865 Bordeaux and Paris 1867. Gold medal at the Universal Exhibition of Barcelona in 1888; Paris in 1889; San Sebastian in 1897; Gijon in 1899; and again in Paris in the Universal Exhibition of 1900; Diplomas of honor at the Madrid Exhibition, 1898, and San Sebastian, 1904 and subsequent. Installation at the beginning of the century had a km. of track that links up with the general line of trams San Sebastian allowed to place the goods, without transshipment, in the same port of PasajesLizariturry and Rezola S.A.
what was the soap factory and Rezola Lizarriturry only preserved workers' housing, a row of single-storey houses, decorative without too many concessions, arranged parallel to the road of Donostia - San Sebastián Lasarte, on Avenida de Zarautz . Behind these buildings are located along the hillside residential buildings Old Quarter. The origins of the company date back to the 1860s, when the firm was founded J. Lizarriturry, RezolaThe other side of the beautiful Easo. The donostiarras industriesA single factory is built in Donostia beforeindustrial boom of 1876: Factory of soaps, candlesand stearins Providence, owned by the firmLizarriturry and Rezola, located in the Old, inVentaberri, since 1864.
initial partnership was composed of JoséManuel Antonio Rezola Gaztañaga and LizarriturryEcharri, as amended yse the limited partnershipJuly 17 de1916 and finally, as a societyanonymous 1 OCTOBER 1923. He occupied a site next to the main road ofMadrid Irun, limiting the North with factorySuchard chocolates and the road to Comporta, by
the East with the channel and the west LauchimenetaSan Pedro Channel.It was an interesting example of industrial architecture,as it brought together a number of facilitiesconstruidasdurante the nineteenth and twentieth centuries, buildingsthat from a modest fueronlevantandoorigins to reach a huge factory created70,000 m
Galarza FundThis collection is composed of more than 2,000 snapshots Gregorio González Galarza and his son, Carmelo González, took both of Donostia-San Sebastián as other Guipuzcoan populations (Hondarribia, Lasarte, Hernani or Zarautz), especially in the first half of twentieth century.The authors predilection of Gipuzkoa's capital is reflected in the large number of photographs (more than 80% of the collection) portraying the physiognomic evolution of the city. Abundant views of the bay of La Concha taken from Igeldo, Miraconcha or Urgull, perspectives Miramar Palace, spectacular jumps of waves in the Paseo de Salamanca, they stand out as the highlights of the fund.However, they also deserve special mention the different scenes of everyday life of the city as bathers on the beach, bullfights in the Plaza del Chofre, Carnival or regattas.
The tourist postcard in Euskadi. Emblematic horizons.According to Luis Alzúa this is the list of most frequent editors notes-dos on postcards
San Sebastián: GGGalarza - San Sebastian Hauser and Menet - Madrid, Mayor
Brothers - San Sebastian, L. L., ND Phot, J. Latieule Edition Ayani, M.D. (MarcelDelboy) Purgen & Co-Munchen, Castañeira and Alvarez (CA), PZ, Miguel Aguirre,
National LibraryRemembrance of San Sebastian Photo Editor Gregorio Gonzalez and Galarza. San SebastianAuthor Gonzalez and Galarza, Gregory (1869-1948)
Postal Memorial Madrid"372. SAN SEBASTIAN.- Paseo del Principe de Asturias" (front)"Photo Editor Gregory G. Galarza, San Sebastián" (back)White and black cardboard 9 x 14 cmPhotos of him participating in the exhibitionThe force of the sea
El Museo Harry Ramson tiene, entre sus colecciones digitales disponibles en web, todas recomendables unas correspondientes a dos de los más renombrados fotógrafos del siglo XIX, además, permite la descarga en pequeño formato de sus fotos según las habituales condiciones de uso
Lewis Carroll (Charles Lutwidge Dodgson) Photography Collection
Writing under the name Lewis Carroll, Rev. Charles Lutwidge Dodgson (1832–1898) was one of the major literary figures of Britain’s Victorian Age. Of equal significance, however, was his emergence as one of the most important photographers of the era. In 1856, shortly after taking up a mathematical lectureship at Oxford University, he purchased a camera and began taking photographs; it would become an avocation that he would pursue avidly for the next quarter of a century.
Title |
Two of Lewis Carroll's aunts, Margaret Anne and Henrietta Mary Lutwidge, playing chess |
Creator |
Dodgson, Charles Lutwidge, 1832-1898, former owner; Dodgson, Charles Lutwidge, 1832-1898, photographer |
Date |
1880s? |
Subject |
Albumen prints--1860-1890 |
Photography Format |
photograph : albumen print |
Format |
Photographs; Albumen prints |
Extent |
13.9 x 16.7 cm |
Digital Object Type |
Still Image |
Physical Collection |
Charles Lutwidge Dodgson (Lewis Carroll) |
Collection Area |
Photography |
Digital Collection |
Lewis Carroll (Charles Lutwidge Dodgson) Photography Collection |
Repository |
Harry Ransom Center, The University of Texas at Austin |
Rights |
The Harry Ransom Center does not own the rights for this item. It is the responsibility of the user to determine the rights status and secure permissions for the use of this item. |
Identifier |
964:0001:0031 |
Related Resource |
http://norman.hrc.utexas.edu/photoPublic/fullDisplay.cfm?CollID=22 |
Title |
Annie Philpot |
Creator |
Cameron, Julia Margaret, 1815-1879, photographer; Gernsheim, Helmut, 1913-1995, former owner; Gernsheim, Alison, former owner |
Date |
1864 January |
Subject |
Albumen prints--1860-1890 |
Photography Format |
photograph : albumen print |
Format |
Photographs; Albumen prints |
Extent |
image 19.2 x 14.3 cm, on sheet 34.7 x 24.9 cm |
Digital Object Type |
Still Image |
Physical Collection |
Julia Margaret Cameron |
Collection Area |
Photography |
Digital Collection |
Julia Margaret Cameron Photography Collection |
Collection Description |
140 loose prints by or associated with the English photographer Julia Margaret Cameron, both tableaux vivants and portraits. Albumen and silver gelatin prints. Time period represented by these photographs is 1863 to 1879. |
Repository |
Harry Ransom Center, The University of Texas at Austin |
Rights |
The Harry Ransom Center does not own the rights for this item. It is the responsibility of the user to determine the rights status and secure permissions for the use of this item. |
Identifier |
964:0037:0102 |
Related Resource |
http://norman.hrc.utexas.edu/photoPublic/fullDisplay.cfm?CollID=16 |
Como aficionado a la foto antigua uno aprovecha siempre que puede PhotoEspaña para acercarse a ver la producción actual de los grandes fotógrafos.
En este caso, y no es la primera vez que hace exposición de fotos sobre moda
http://www.museothyssen.org/microsites/exposiciones/2010/testino/
el Museo Thyssen presenta fotos del fondo de la revista Vogue.
Son fotos espléndidas, bonitas en el mejor sentido de la palabra, y, posiblemente lo más alejado de la foto antigua que existe en fotografía ( bueno, no del todo exacto, los tableaux vivants, en cierto modo , asemejan a este tipo de fotografía)
Estan los grandes nombres que conocemos por la prensa diaria Annie Leibovitz,Peter Lindbergh, Mario Testino ( ,Patrick Demarchelier,Horst P. Horst ( la fotografía suya de un modelo de Schiapparelli pienso que es la mejor de toda la exposición) y muchos otros.
Son fotos que tienen los mejores medios que puede soñar un fotógrafo: Modelos, vestidos, espacios arquitectónicos, tiempo para hacerlas, ayudantes etc.
Vamos que, aunque suene un poco exagerada la expresión, tienen todo lo necesario para ser buenas fotos. Son, sencillamente otro mundo de la fotografía, un mundo especial, bello, espectacular, pero especial dentro de la fotografía.
Una anécdota leída en un suplemento dominical expresa mejor lo que intento explicar: Peter Lindbergh estaba en una isla italiana haciendo fotos para una revista. Las modelos eran famosas actrices. El tiempo para hacer las fotos se supone que....sin prisa. Pues bien comenta el periodista que durante la entrevista a Lindbergh se acercó Armani para decirle a Lindbergh que su yate, el de Lindberh, ocupaba mucho sitio en los amarres del puerto..
En cualquier caso una exposición para no perderse, para disfrutar de la belleza.
Y, como estamos en el Thyssen,es imprescindible ver la exposición de Zurbarán.
Cuando uno iba al colegio, hace tiempo...., en Historia del Arte nos decían que Velázquez era el mejor pintor de la Historia pero que Zurbarán, su misticismo-frailes-y su famoso bodegón de la colección Cambó le hacían-casi equiparable al arte velazqueño.
Pasa el tiempo y cambia la formación y la apreciación personal de los cuadros,obra de un artista.
Zurbarán está lejos, pero que bastante lejos, de Velázquez, como siempre digo opinión de un aficionado.
Son cuadros en los cuales lucen los vestidos, trajes y los volúmenes que consigue, quizás en este caso podemos decir que se aproxima a la exposición de Vogue donde el traje adquiere tanto o más protagonismo que la persona.
Las caras son frías, en algún caso repiten modelo-Virgen niña por ejemplo, los gestos, cabeza inclinada también recuerdan a las poses de modelos.
Desde este punto de vista la aproximación o actualización de la apreciación de Zurbarán en su relación con la fotografía y la moda-el traje- es posible.
Incluso los cuadros de la Santa Faz se aproximan a un concepto fotográfico.
Por último comentar los bodegones de Juan de Zurbarán que me gustaron tanto o mas que el mencionado bodegón de la Colección Cambó.
En fin una buena ocasión para ir al Museo Thyssen y, recordemos, su exposición permanente cuya visita se debe repetir para ver esos cuadros que en visitas anteriores pasamos delante de ellos sin verlos o, bien verlos y apreciarlos
Fotos de móvil
........La exposición Vogue like a painting explora la relación entre la creación fotográfica de moda y la pintura a través de una selección de fotografías procedentes de los archivos de la revista Vogue.
De algún modo, todas ellas reflejan recursos frecuentemente utilizados por los pintores: la teatralidad de los escenarios, el drama del claroscuro, los cuidados esquemas compositivos y un acento especial en la belleza de las figuras, las poses y los decorados
.........la producción artística de Francisco de Zurbarán desde sus primeros encargos hasta las obras claves de su periodo de madurez; una nueva visión de uno de los pintores más importantes del Siglo de Oro español
En (google translate)
As fond of old photo you always can fail to approach PhotoEspaña see the current production of the great photographers.
In this case, it is not the first time you photo exhibition on fashion
http://www.museothyssen.org/microsites/exposiciones/2010/testino/
Thyssen has pictures of background Vogue.
Are splendid, beautiful in the best sense of the word, and possibly as far away from the old photo photos photograph exists (well, not entirely accurate, the tableaux vivants, in some ways, resemble this type of photography)
Are the big names we know from the daily press Annie Leibovitz, Peter Lindbergh, Mario Testino (Patrick Demarchelier, Horst P. Horst (the photograph of him a model of Schiapparelli think it's the best of the exhibition) and many others.
They are pictures that have the best resources you can dream of a photographer: Models, clothes, architectural spaces, time to do them, assistants etc.
We will, though it sounds a bit exaggerated expression, have everything you need for great pictures. They are simply another world of photography, a special world, beautiful, spectacular, but especially in photography.
An anecdote read in a Sunday supplement best expresses what I try to explain: Peter Lindbergh was on an Italian island taking pictures for a magazine. The models were famous actresses. The time for taking pictures is supposed to .... slowly. Well says the journalist who during the interview Armani Lindbergh came to tell Lindbergh that his yacht, of Lindberh, take up much room in the harbor moorings ..
In any case an exhibition not to be missed, to enjoy the beauty.
And, as we are in the Thyssen, it is a must see exhibition of Zurbarán.
When you went to school, long ...., in art history we were told that Velazquez was the best painter but Zurbaran history, mysticism-brothers-and his famous still life of Cambo-collection made him almost comparable the art Velazquez.
Time passes and changes the training and personal appreciation of the paintings, the work of an artist.
Zurbarán is far, but far enough, Velazquez, as I always say opinion of an amateur.
The paintings which look at the dresses, suits and volumes achieved, perhaps in this case we can say that the exhibition approaches Vogue where the suit takes as much or more importance than the individual.
The faces are cold, in some cases repeated pattern-virgin girl for example, gestures, head bowed also remind the poses of models.
From this point of view the approach or updating the assessment of Zurbarán is possible.
Even the pictures of Santa Faz approach a photographic concept.
Finally discuss the still life Juan de Zurbaran I liked much or more than the mentioned still life of Cambo Collection.
Finally a good opportunity to go to the Thyssen Museum and, remember, its permanent exhibition whose visit should be repeated to see those pictures than on previous visits we passed them without seeing them or see them and appreciate goodThyssen
........ The Vogue like a painting exhibition explores the relationship between the photographic fashion design and painting through a selection of photographs from the archives of Vogue.
Somehow, they all reflect resources often used by painters: the theatricality of the scenes, the drama of chiaroscuro, the compositional schemes care and a special emphasis on the beauty of the figures, poses and sets
......... Artistic production of Francisco de Zurbarán from his first commissions to the key works of his mature period; a new view of one of the most important painters of the Spanish Golden Age
Los libros sobre fotografía y fotógrafos son muchos y de todo tipo de enfoque. La mayoría de ellos nos informan de la vida del fotógrafo, la relación de sus exposiciones y, si el fotógrafo vive, alguna conversación con él sobre su obra.
Que yo conozca son muy escasos, raros incluso, los libros que nos enseñan a ver y entender la fotografía, ambas cosas conducen a enseñarnos a valorar artísticamente la fotografía como obra de arte
De hecho, de este tipo, solo conozco uno "Sobre la fotografía" de Susan Sontag.(On Photography)
Pues bien ahora puedo decir que hay otro libro excelente sobre este tema
Nota :(Como siempre señalo esto es una opinión personal. Es obvio que habrá muchos más libros que yo no conozca sobre este tema)
Este libro, en inglés, nos comenta 100 fotos de manera breve.
Al abrir el libro vemos a la derecha la foto y a la izquierda el comentario. Notaremos lo primero de todo que, casi, no habla de la biografía del autor mas allá de un par de renglones. Nos habla de la foto, su entorno, lo que vemos, lo que debemos ver y, muy importante la sitúa en su época.
Por supuesto hay que señalar, y lo recoge el propio autor, que la inmensa mayoría de las fotos comentadas son de autores americanos pero eso no es óbice para que sea, repito, un excelente libro sobre fotografía.
Y, como anécdota, comenta varias fotos anónimas. Esto es importante, todo coleccionistas tiene fotos, que en su propia opinión, son excelentes fotos anónimas. Pero muy pocos críticos se atreverían a incluir fotos anónimas en un libro sobre fotografía basado en solo 100 fotos.
El libro sólo lo he encontrado en Amazon
Looking at Photographs: 100 Pictures from the Collection of The Museum of Modern Art
Sobre su vida y obra merece la pena leer la necrológica que publicó el New York Times
John Szarkowski, Curator of Photography
en ella leemos, por ejemplo,
....“One might compare the art of photography to the act of pointing,” Mr. Szarkowski wrote. “It must be true that some of us point to more interesting facts, events, circumstances, and configurations than others.”
He added, “The talented practitioner of the new discipline would perform with a special grace, sense of timing, narrative sweep, and wit, thus endowing the act not merely with intelligence, but with that quality of formal rigor that identifies a work of art, so that we would be uncertain, when remembering the adventure of the tour, how much our pleasure and sense of enlargement had come from the things pointed to and how much from a pattern created by the pointer.”......
En (google translate)
Books on photography and photographers are many and of all kinds of approach. Most of them tell us of the life of the photographer, the ratio of its exhibitions and, if the photographer lives, any conversation with him about his work.
I know very few, rare even books that teach us to see and understand photography, both artistically lead to teach us to appreciate photography as art
In fact, this, I only know one, "On Photography" by Susan Sontag. (On Photography)
Well I can now say that there is another excellent book on this subject
Looking at Photographs by John SzarkowskiNote (As I always point this is a personal opinion. It is obvious that there will be many more books I do not know about this)This book, in English, tells us briefly 100 photos.When you open the book see on the right picture and left the comment. We note first of all that, almost, not about the biography of the author beyond a few lines. Picture speaks, their environment, what we see, what we see and most important places in his day.Of course it should be noted, and includes the author, that the vast majority of the photos are of American authors discussed but that does not prevent it, I repeat, an excellent book on photography.The only book I found was on AmazonLooking at Photographs: 100 Pictures from the Collection of The Museum of Modern Art
About his life and work you can read the obituary in the New York TimesJohn Szarkowski, Curator of Photography
it read, for example,
.... "One Might compare the art of photography to the act of pointing," Mr. Szarkowski wrote. "It must be true That some of us point to more interesting facts, events, circumstances, and configurations than others."
I added, "The talented practitioner of the new discipline would perform with a special grace, sense of timing, narrative sweep, and wit, just thus endowing the act not Merely With intelligence, but With That quality of formal rigor That Identifies a work of art , That we would be so uncertain, When remembering the adventure of the tour, how much our pleasure and sense of enlargement HAD eat from the things pointed to and how much from a pattern created by the pointer. ".....
Qué es patrimonio inmaterial
La Convención para la Salvaguardia del Patrimonio Inmaterial de la UNESCO (París, 2003) establece que el patrimonio cultural inmaterial se constituye por los “usos, representaciones, expresiones, conocimientos y técnicas -junto con los instrumentos, objetos, artefactos y espacios culturales que les son inherentes- que las comunidades, los grupos y en algunos casos los individuos reconozcan como parte integrante de su patrimonio cultural”.
La base de datos del Patrimonio Cultural Inmaterial de Andalucía es una aplicación web de consulta del Sistema de Gestión e Información de los Bienes Culturales de Andalucía (MOSAICO) y forma parte de la Guía Digital del Patrimonio Cultural de Andalucía. Constituye un producto informativo al servicio de los colectivos protagonistas del patrimonio inmaterial, de la investigación, empresas, administraciones, así como de la ciudadanía en general y ha sido desarrollada por el IAPH con la colaboración de la Agencia de Instituciones Culturales de la Junta de Andalucía
Patrimonio Inmaterial de Canarias. Atlas
www.atlasculturalcanarias.es
Exposición| 17 de octubre de 2014 - prorrogada hasta el 1 de marzo de 2015
Museo Nacional de Antropología
Un evocador recorrido por los orígenes del patrimonio inmaterial, a través de noventa y tres instantáneas de algunos de los fotógrafos documentalistas españoles y extranjeros más importantes de la historia: desde Jean Laurent, Mariano Moreno, Baltasar Cue o Otto Wunderlich, hasta Escobar López o Cristina García Rodero en la actualidad.
Las fotografías proceden de los ricos fondos del Instituto de Patrimonio Cultural de España y otras instituciones que nos trasladan a situaciones del pasado que hoy nos siguen resultando comprensibles y en las que podemos rastrear e imaginar los conocimientos técnicos necesarios para una actividad laboral, sentimientos afectivos o lúdicos, o las reglas sociales que rigen las relaciones humanas.
Inmaterial. Patrimonio y memoria colectiva, es un proyecto del Instituto del Patrimonio Cultural de España, la Subdirección General de Promoción de las Bellas Arte, la Subdirección General de Museos Estatales y el Museo Nacional de Antropología. Ha sido comisariada por Antonio Muñoz Carrión y María Pía Timón Tiemblo, y se integra en el marco del Plan Nacional para la Salvaguarda del Patrimonio Cultural Inmaterial.
Dossier pdf sobre esta exposición
Gobierno de Extremadura. Lecturas. Patrimonio Cultural Inmaterial
Si miramos esta foto desde un punto de vista artístico estaríamos ante una buena foto, quizás incluso una muy buena foto.
Si vemos lo que documenta, un bombardeo en Londres en la Segunda Guerra Mundial, estaríamos ante la memoria, el recuerdo de un hecho dramático en una guerra de millones de muertos.
....The present Cathedral, the masterpiece of Britain's most famous architect Sir Christopher Wren, is at least the fourth to have stood on the site. It was built between 1675 and 1710, after its predecessor was destroyed in the Great Fire of London, and services began in 1697.
This was the first cathedral to be built after the English Reformation in the sixteenth-century, when Henry VIII removed the Church of England from the jurisdiction of the Pope and the Crown took control of the life of the church. The three hundred year old building is therefore a relative newcomer to a site which has witnessed Christian Worship for over one thousand four hundred years. This brief history looks at just a few of the individuals and events which have shaped the history of St Paul’s Cathedral..
Oct 9, 1940:
During the Battle of Britain, the German Luftwaffe launches a heavy nighttime air raid on London. The dome of St. Paul's Cathedral was pierced by a Nazi bomb, leaving the high altar in ruin. It was one of the few occasions that the 17th-century cathedral suffered significant damage during Germany's nearly ceaseless bombing raids on London in the fall of 1940.
Antes de la Segunda Guerra Mundial, los fotógrafos que no trabajaban para alguna revista importante, lo hacían para agencias. Existen tres tipos de agencias:
En Estados Unidos se creó en 1935 la agencia Black Star. Tras la guerra se suman Apis, Dalmas y Reporters Associés.
Los fundadores podían producir temas de fondo o “grandes semanarios” que tuvieron mucho éxito.
El Picture Post consagró en 1938 a Robert Capa a los 25 años como el fotógrafo de guerra más importante del mundo.
La agencia Rapho se crea en París en 1933. Trabajan para ella Robert Doisneau, Willy Ronis, Janine Niepce, Serge de Sazo, Suzanne Fournier. Sus fotos se utilizan para empresas, publicidad… La mayor parte son fotógrafos humanistas.
Estas agencias viven en gran medida de la reventa de sus archivos.
- See more at: http://catalogo.artium.org/dossieres/4/fotoperiodismo-la-realidad-captada-por-el-objetivo/historia/el-fotoperiodismo-moderno-p-0#sthash.a7yHNApn.dpuf
.
The Second World War was documented on a huge scale by thousands of photographers and artists who created millions of pictures. American military photographers representing all of the armed services covered the battlefronts around the world. Every activity of the war was depicted--training, combat, support services, and much more. On the home front, the many federal war agencies produced and collected pictures, posters, and cartoons on such subjects as war production, rationing, and civilian relocation.
The pictures described in this list are from the holdings of the Still Picture Branch (NNSP) of the National Archives and Records Administration. Most are from the records of the Army Signal Corps in Record Group (RG) 111, the Department of the Navy in RG 80, the Coast Guard in RG 26, the Marine Corps in RG 127, and the Office of War Information in RG 208. Others were selected from the records of 12 additional agenci
http://www.archives.gov/research/military/ww2/photos/images/thumbnails/
La exposición Magnum. 50 años de fotografía celebra los cincuenta años de producción fotográfica de la célebre agencia de fotografía, reconocida por su papel en la historia de la cultura visual de la segunda mitad del siglo XX y cuyo trabajo constituye la memoria gráfica del mundo moderno. Fundada en 1947, Magnum se empieza a definir en los años treinta a partir de la obra y los propósitos teórico-estéticos que defienden sus fundadores -Henri Cartier-Bresson, Robert Capa, George Rodger y David Seymour “Chim”-, especialmente a partir de los trabajos que realizan como reporteros en la Guerra Civil Española y en la Segunda Guerra Mundial. Con esas fotografías sientan las bases del moderno reportaje fotográfico, sustentado en dos principios: la necesidad de extrema proximidad al hecho que demandaba Robert Capa, y la teoría del “instante decisivo” (images à la sauvette), elaborada por Cartier-Bresson y publicada en 1952, la cual constituye para muchos el texto programático de esta manera de hacer fotoperiodismo
Los archivos fotográficos en España son ricos en cantidad y calidad .... Colección de la I Guerra Mundial: Agencia BUFA y Associated Illustration (4.000). 3. ...... En la segunda década del siglo mantuvo intensa relación con .
22 junio - 30 agosto, 1993
/
Edificio Sabatini, Planta 3
En (google translate)
If we look at this photo from an artistic point of view we would have a good shot, maybe even a good picture.If we see what documents, a bombing in London in World War II, this would be the memory, the memory of a dramatic event a million war dead.
AgenciesBefore World War II, photographers who did not work for some major magazine, did for agencies. There are three types of agencies:
Telegraph agencies. Simultaneously broadcast written news and images. Today addressed daily and photographers are salaried. Most of the time the event should be summarized in a single photograph showing the essential. Photographers are not owners of their images and their publication is signed with the name of the agency. Some of these agencies are: Associated Press (USA), United Press International (UPI), Reuters in England, France-Presse (AFP), Tas (USSR)
News agencies and weeklies. Both paid staff worked as free-lance. Arise in the 30s, and the oldest in France is the Alliance Photo, created and directed in 1934 by Maria Eisner, who then direct Magnum. Part of this project Capa, Chim, Denise Bellon, Pierre Boucher, Pierre Verger, René Zuber, Émeric Feher and Henri Cartier-Bresson. Werner Bischof and then join Ernst Haas.
The United States created in 1935 the agency Black Star. After the war Apis, Dalmas and add Reporters Associés.The founders could produce substantive issues or "big weeklies" that were very successful.The Picture Post devoted to Robert Capa in 1938 at age 25 as the photographer's most important world war.
Agencies illustration. Intended to make known images that have little to do with today. Their clients are usually publishers, institutions, ministries, museums, specialized magazines in travel and tourism, decoration ...
The Rapho Agency in Paris in 1933. They work for her Robert Doisneau, Willy Ronis, Janine Niepce, Serge Sazo, Suzanne Fournier. His photos are used for business, advertising ... Most photographers are humanists.These agencies live largely from reselling your files.
- See more at: http://catalogo.artium.org/dossieres/4/fotoperiodismo-la-realidad-captada-por-el-objetivo/historia/el-fotoperiodismo-moderno-p-0#sthash.a7yHNApn.dpuf
Pictures of World War II
The Second World War was documented on a huge scale by Thousands of photographers and artists WHO created millions of pictures. American military photographers Representing all of the armed services covered the battlefronts around the world. Every activity of the war was Depicted - training, combat, support services, and much more. On the home front, the war many federal agencies produced and collected pictures, posters, and cartoons on Such subjects as war production, rationing, and civilian relocation.
The pictures Described In This list are from the holdings of the Still Picture Branch (NNSP) of the National Archives and Records Administration. Most are from the records of the Army Signal Corps in Record Group (RG) 111, the Department of the Navy in RG 80, the Coast Guard in RG 26, the Marine Corps in RG 127, and the Office of War Information in RG 208 . Others Were selected from the records of 12 additional agenci
http://www.archives.gov/research/military/ww2/photos/images/thumbnails/
Magnum. 50 years of photography
The exhibition Magnum. 50 years of photography celebrates fifty years of photographic production of the famous photo agency, recognized for its role in the history of visual culture in the second half of the twentieth century and whose work is the graphics memory of the modern world. Founded in 1947, Magnum begins to define in the thirties from the work and the theoretical and aesthetic purposes defending their founders Henri Cartier-Bresson, Robert Capa, George Rodger and David Seymour "Chim" - especially since the work they do as reporters in the Spanish Civil War and World War II. With those pictures lay the foundations of modern photographic report, based on two principles: the need for extreme proximity to the fact that demanded Robert Capa, and the theory of the "decisive moment" (à la sauvette images), made by Cartier-Bresson and published in 1952, which is for many the programmatic text of this way of doing photojournalism
Photographic Press archives
Photographic archives in Spain are rich in quantity and quality .... Collection of World War I: Agency BUFA and Associated Illustration (4,000). 3. ...... In the second decade of the century it remained intense relationship with.
L'ECPAD collecte, conserve, valorise décrit et les archives photographiques audiovisuelles et de la défense. Ces collections représentent aujourd'hui près of 6.7 millions of clichés et 52 000 titres de films et de tournage rushes. Portés Ces documents sont à la connaissance du public et mis en consultation au sein de la Médiathèque du Fort d'Ivry, en fonction de l'état d'avancement des inventaires, documentaire et du traitement the numérisation
June 22 to August 30, 1993
Foto antigua de Pontevedra que se puede fechar hacia 1955 en la que vemos una pequeña barca de pescadores entre los apoyos de un hórreo gallego.
La foto pertenece al fondo de la Dirección General de Turismo cuyo sello lleva al dorso, sin embargo no aparece el nombre del fotografo
De la misma serie y tiempo se muestra a continuacion una fotografía del fotógrafo Olivenza que representa una imagen de la costa de Combarro, quizás de las zonas más reproducidas en fotografias, carteles y postales de Galicia.
Y, por ultimo, para contemplar el ambiente costero de Galicia una vista de Malpica de Bergantinos, también de la serie de la Direccion General de Turismo y, aproximadamente de la misma fecha
Sobre los fondos de la Direccion General de Turismo se puede leer el estudio de Teresa Muñoz Benavente
.....La fotografía se convierte en testimonio esencial sin el cual el documento administrativo puede perder todo su valor. No debemos creer que la fotografía se transfiere a un archivo como curiosidad, sino como parte indiscutible del expediente administrativo y, a veces, como único soporte del mismo
...........La realidad impuesta por el uso de las fotografías dentro de la Administración llega a ser con el tiempo tan importante que en los propios Ministerios comenzaron a crearse unidades, en un principio modestas, relacionadas directamente con la producción, la difusión o la conservación de fotografías..
Fuentes para una historia del turismo español. Fondos documentales del Archivo General de la Administración
.........La Serie Patronato Nacional de Turismo engloba un importante volumen de fotografías y otra documentación gráfica: carteles de información de actividades, folletos informativos, etc. En total, 344 cajas, que incluyen 80.975 fotografías, 49 sobres de índices fotográficos y 7 álbumes.
La fracción más antigua de la serie, denominada Catálogo Monumental de España, se realizó entre los años 1928, fecha de creación del Patronato, y 1936, momento en que las actividades de promoción del turismo quedan interrumpidas por la Guerra Civil. Este catálogo se compone de 3.861 fotografías de diferentes lugares y tema vario, pero siempre relacionado con la actividad turística.
El carácter geográfico del Catálogo Monumental de España, convierte a esta serie en un conjunto idóneo para mostrar a través de google earth, permitiendo una búsqueda rápida, intuitiva y visualmente muy atractiva para el usuario..........
http://aleph.csic.es/imagenes/mad01/0010_CMTN/html/001359506_V01F.html#page/34/mode/2up
http://aleph.csic.es/imagenes/mad01/0010_CMTN/html/001359506_V01F.html#page/62/mode/2up
http://aleph.csic.es/imagenes/mad01/0010_CMTN/html/001359506_V01F.html#page/82/mode/2up
Fotografías actuales de Combarro.
En (google translate)
Old Photo of Pontevedra that can be dated to 1955 in which we see a small fishing boat between the supports of a Galician granary.The photo belongs to the bottom of the Directorate General of Tourism whose seal bears the back, however the photographer's name does not appearFrom the same series and time below a photograph photographer Olivenza representing an image of the coast of Combarro, perhaps in areas most reproduced photographs, posters and postcards of Galicia.And finally, to see the coastal environment of Galicia a view of Malpica de Bergantinos, also the number of the Directorate General of Tourism and approximately the same dateObre funds of the Directorate General of Tourism can read the study Teresa Muñoz Benavente
Research possibilities of visual archives: The fondosfotográficos the General Administration Archive
..... The picture becomes essential testimony without which the administrative document may become worthless. We must not believe that the picture is transferred to a file as a curiosity, but as an indisputable part of the administrative record and, sometimes, the sole support of it........... Reality imposed by the use of photographs within the administration becomes with time so important that the Ministries themselves began to create units in a modest beginning, directly related production, distribution or storage of pictures ..Current pictures of Combarro
Cuando el Museo del Prado sigue prohibiendo, casi persiguiendo, el hacer fotos en sus salas llega, no ya otro museo, sino la propia Casa Blanca que permite y anima el hacer fotos.
Visitar el interior de la Casa Blanca en Washington era una cita obligada para muchos turistas, pero estos debían abrir bien los ojos, grabar cada detalle en su mente y agilizar su memoria fotográfica ya que estaba prohibido el uso de cámaras. Este miércoles esta restricción, que existía desde hacía 40 años y que también prohibía el uso de redes sociales, ha quedado eliminada y se ha invitado a los visitantes a compartir sus fotos en Twitter usando el hashtag #WhiteHouseTour.
Michelle Obama anunciaba en su cuenta de Instagram: "¡Grandes noticias! Desde hoy [por este miércoles] levantamos la prohibición de las cámaras de fotos en el tour de la Casa Blanca. ¡Los visitantes pueden ahora hacer fotos y guardar esos recuerdos para toda la vida!".
A ver si, de una vez el Prado se entera de que esta fuera de los tiempos....
Vamos que si Laurent hizo las fotos del Prado con su cámara en el siglo XIX no veo la razón para que en el siglo XX no se puedan hacer fotos con muchas mejores cámaras que no necesitan flash para lograr excelentes fotos de recuerdo personal y que funcionan como muy buena publicidad para el museo
2023: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio
2022: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2021: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2020: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2019: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2018: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2017: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2016: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2015: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2014: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2013: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2012: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2011: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2010: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2009: enero - febrero - marzo - abril - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre
2008: marzo - mayo - junio - julio - agosto - septiembre - octubre - noviembre - diciembre